Μέσα από 100 έργα που συγκεντρώθηκαν για πρώτη φορά, το κέντρο Πομπιντού αφιερώνει μια έκθεση - μονογραφία για το ζωγραφικό έργο του Marcel Duchamp με τίτλο Marcel Duchamp. La peinture, même. Με μια εντελώς νέα και παράδοξη προσέγγιση, η έκθεση έχει ως στόχο να δείξει τα έργα του ανθρώπου που «σκότωσε τη ζωγραφική». Ο Γαλλο-Αμερικανός καλλιτέχνης επηρέασε σημαντικά την μεταπολεμική τέχνη στην Ευρώπη και την Αμερική.
Οι επισκέπτες θα ρίξουν μια ματιά στα σχέδια και τους πίνακες που οδήγησαν τον Ντυσάν να δημιουργήσει το αριστούργημά του, γνωστό ως Le Grand Verre, La mariée mise à nu par ses célibataires (The Bride Stripped Bare by her Suitors, (The Large Glass), το οποίο ξεκίνησε το 1910 και άφησε ημιτελές το 1923. Τα ζωγραφικά του έργα ανήκουν κυρίως σε ένα μικρό κύκλο συλλεκτών και σε αμερικανικά μουσεία. Η έκθεση αποκαλύπτει εικονογραφικές μελέτες του Duchamp, της Fauve περιόδου του, την επίδραση του Συμβολισμού, τις κυβιστικές εξερευνήσεις του, καθώς και το χιούμορ που υπάρχει στο έργο του, κυρίως μέσα από τις αυθεντικές σημειώσεις του που εκτίθενται στο μουσείο.
Τα πρώτα έργα του, ο Μαρσέλ Ντυσάν τα παράγει στη Μονμάρτρη και χαρακτηρίζονται σήμερα ως μετα-ιμπρεσιονιστικά. Το 1913 επισκέπτεται τη Νέα Υόρκη όπου το έργο του υπό τον τίτλο Γυμνό που κατεβαίνει τη σκάλα δημιουργεί σκάνδαλο όταν εκτίθεται σε δημόσια έκθεση. Μετά τον Α Παγκόσμιο πόλεμο ξαναγύρισε στο Παρίσι όπου συνεργάστηκε με τους ντανταϊστές και λίγο αργότερα με την ομάδα των υπερρεαλιστών. Σε αυτή θα παραμείνει μέχρι το 1925 Για τους υπερρεαλιστές αποτελεί την κεντρικότερη φυσιογνωμία της σύγχρονης τέχνης. Το κύριο μέρος της καλλιτεχνικής του παραγωγής αποτελείται από ready-made, έτοιμα, κοινά αντικείμενα που διάλεγε ο καλλιτέχνης, τα τιτλοφορούσε και τα ονόμαζε "τέχνη". Ο όρος "ready-made" δημιουργήθηκε από τον ίδιο για να περιγράψει το έργο του Ρόδα ποδηλάτου και σκαμνί (1913), μια ρόδα που στερέωσε σε ένα σκαμνί και διασκέδαζε στριφογυρίζοντάς την.
Ο Μαρσέλ Ντυσάν με το έργο του επηρέασε τις μεταγενέστερες γενιές καλλιτεχνών και ιδιαίτερα τους νέους του τέλους της δεκαετίας του '50. Το 1929 σταμάτησε να ζωγραφίζει και στράφηκε περισσότερο σε δισδιάστατα ή τρισδιάστατα σύμβολα και σε λογοπαίγνια που είχαν σκοπό να εξευτελίσουν τις κατεστημένες αντιλήψεις περί δημιουργίας στην τέχνη. Όταν τον ρωτούσαν για το έργο του, απαντούσε χαρακτηριστικά: «Αναπνέω». Το Δεκέμβριο του 2004, το έργο του Fountain, ανακηρύχθηκε το πλέον επιδραστικό έργο του 20 ου αιώνα από 500 σημαντικούς ανθρώπους της βρετανικής τέχνης. - Α.Μ.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τον Ιανουάριο του 2015.
σχόλια