Ο Αβρανάς θριαμβεύει στη Βενετία. Aπό τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο

Ο Αβρανάς θριαμβεύει στη Βενετία. Aπό τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
8
Ο Αβρανάς θριαμβεύει στη Βενετία. Aπό τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter

Μετά το ειδικό Χρυσό Λιοντάρι στον Θόδωρο Αγγελόπουλο για τον Μεγαλέξανδρο, το βραβείο γυναικείας ερμηνείας για την Αριάν Λαμπέντ για το Άτεμπεργκ της Τσαγγάρη και το βραβείο σεναρίου στον Ευθύμη Φιλίππου για τις Άλπεις του Λάνθιμου, άλλα δυο βραβεία προστέθηκαν στο παλμαρέ ελληνικών ταινιών, μετατρέποντας τη Μόστρα στο πιο φιλικό προς τους Έλληνες διεθνές φεστιβάλ Κινηματογράφου.

Το Miss Violence τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας για τον Αλέξανδρο Αβρανά και εκείνο της ανδρικής ερμηνείας για τον Θέμη Πάνου, ο οποίος εκτόπισε από τη λίστα δυο μεγάλα φαβορί, τον Νίκολας Κέιτζ και τον Αντόνιο Αλμπανέζε - θυμίζω πως η Λαμπέντ είχε προτιμηθεί έναντι της Νάταλι Πόρτμαν για τον Μαύρο Κύκνο. Αυτά συμβαίνουν στα φεστιβάλ. Η συμμετοχή των ταινιών είναι περιορισμένη, και η επιτροπή συγκεκριμένη.

Ο φετινός Πρόεδρος, ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, έχει αψυχολόγητο track record όποτε έχει ηγηθεί κριτικής επιτροπής σε μεγάλα φεστιβάλ. Πριν από 30 χρόνια, το 1983, και πάλι στη Βενετία, προτίμησε το Όνομα, Κάρμεν του Γκοντάρ. Το 1990 στις Κάννες, έβγαλε πρώτη την Ατίθαση Καρδιά του Λιντς. Μεγάλοι σκηνοθέτες, αλλά όχι στις μεγαλύτερες στιγμές τους. Ή, για να το θέσω καλύτερα, όχι σε ταινίες που δικαίωσε ο χρόνος. Προφανής στόχος του, με δεδομένη την ευαισθησία, το κύρος και το πλατύ του γούστο, είναι να κάνει τη διαφορά. Γι' αυτό και δεν συνέπλευσε με τα γούστα του κοινού και των περισσότερων κριτικών, που έδιναν ως φαβορί τη Φιλομένα του Φρίαρς, αφήνοντας εκτός ακόμη και την Τζούντι Ντεντς από την ερμηνεία - έδωσε όμως το βραβείο σεναρίου-παρηγοριάς στον Στιβ Κούγκαν και τον Τζεφ Πόουπ. Οι δε ταινίες που είχε βραβεύσει παλιότερα με τα ειδικά έπαθλα, παραμένουν άγνωστες, ακόμη και στους σινεφίλ.

Ο Αβρανάς θριαμβεύει στη Βενετία. Aπό τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Ο Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, απονέμει το Χρυσό Λιοντάρι στον Τζιανφράνκο Ρόζι για το «Sacro GRA»

Φέτος έκανε μια σημαντική ανατροπή: έδωσε για πρώτη φορά στην ιστορία του Φεστιβάλ το Χρυσό Λιοντάρι σε ένα ντοκιμαντέρ, κίνηση που οι Κάννες έχουν κάνει με τον Κόσμο της Σιωπής των Κουστό και Λουί Μαλ και φυσικά με τον Μάικλ Μουρ. Νικητής φέτος ήταν ο Τζιανφράνκο Ρόζι για το Sacro GRA, που περιγράφει τη ζωή των φτωχών παρεπιδημούντων στην περιφερειακή λεωφόρο, γύρω από τη Ρώμη. Ο Ρόζι, που δεν έχει συγγένεια με τον Φραντσέσκο, έχει ξανασυμμετάσχει στη Βενετία, σε άλλο τμήμα, το 2008, πάλι με ντοκιμαντέρ. Αφιέρωσε τη νίκη του στα άγνωστα πρόσωπα της ταινίας του, που τον ενέπνευσαν.

Ο Τσάι Μινγκ Λιανγκ, νικητής του μεγάλου ειδικού βραβείου, δεν κρατήθηκε και ευχαρίστησε τον μαέστρο Μπερνάρντο από το βήμα της Sala Grande. Ο σκηνοθέτης είχε δηλώσει νωρίτερα πως τα Αδέσποτα Σκυλιά θα είναι η τελευταία του ταινία, διότι έχει κουραστεί να γυρίζει ταινίες χωρίς χρήματα.

Ο Αβρανάς θριαμβεύει στη Βενετία. Aπό τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Τσάι Μινγκ Λιανγκ, νικητής του μεγάλου ειδικού βραβείου για τα «Αδέσποτα Σκυλιά»
Ο Αβρανάς θριαμβεύει στη Βενετία. Aπό τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Αλέξανδρος Αβρανάς και Θέμης Πάνου, αμφότεροι βραβευμένοι στο 70ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας

Τι να πουν και οι Έλληνες. Ο Λάνθιμος, μετά τη διεθνή αναγνώριση του Κυνόδοντα, έκανε αμάν να μαζέψει τα λεφτά για τις Άλπεις...

Και φτάνουμε στον Αβρανά και το Miss Violence.

Μπράβο για τη διάκριση του!

Όσο κι αν σε δηλώσεις του στη LiFO υποστηρίζει πως η δουλειά στην ταινία, και εν γένει στη νέα γενιά του ελληνικού σινεμά, είναι συλλογική, ωστόσο η σκηνοθεσία του δεσπόζει. Έγραψα πριν από μερικές μέρες πως δεν έχει αφήσει τίποτε στην τύχη και, πέρα από το στιλ του, που είχαμε δει και στο Without, εδώ ελέγχει και το περιεχόμενο και το προσαρμόζει σε μια ιστορία που ξετυλίγεται με σαφή και οριοθετημένη διεύθυνση των ηθοποιών. Στον Θέμη Πάνου επικεντρώνεται το ακραίο δράμα, αλλά ο συνδυασμός του ρεαλισμού με την αλληγορία πρέπει να εντυπωσίασε τον Μπερτολούτσι, ώστε να δώσει όχι ένα αλλά δυο βραβεία στην ταινία.

Ο Αβρανάς θριαμβεύει στη Βενετία. Aπό τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter

Το γεγονός πως το Miss Violence προέρχεται από την Ελλάδα δεν είναι τυχαίο γεγονός. Η βράβευση του, όπως και των ταινιών του Λάνθιμου, της Τσαγγάρη και άλλων σκηνοθετών σε σημαντικά φεστιβάλ, πριν από αυτήν, είναι έμπρακτο χειροκρότημα μιας δημιουργικής φωνής που έχει αναπτυχθεί και πλέον εδραιώνεται, και μια χειρονομία ενθάρρυνσης στην άνθιση του σινεμά από μια χώρα με τόση διαφημισμένη δυσφήμηση, καθώς και την άρθρωση κινηματογραφικού λόγου διαφορετικού από εκείνον που επικρατούσε στα 80ς και τα 90ς.

Η ποίηση άλλαξε: Ο ελλειπτικός, άμεσα ή έμμεσα πολιτικός Αγγελοπουλισμός, με πρόεδρο και μοναδικό μέλος του κλαμπ τον ίδιο τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, έφτασε στο πνευματικό και φυσικό τέλος του και αντικαταστάθηκε από μια τεχνικά πιο πληροφορημένη, κοινωνικά ευαισθητοποιημένη, υπερβατική (σχεδόν πάντα αλληγορική, άλλοτε σουρεαλιστική, άλλοτε ρεαλιστική, σπάνια νατουραλιστική) καταγραφή προσώπων από τη νεότερη Ελλάδα, χωρίς διάθεση ιστορική, αρχαιοελληνική ή μυθολογική - τα στοιχεία της τραγωδίας σε κάποιες από τις ταινίες, όπως στον Κυνόδοντα και το Miss Violence, έχουν απορροφηθεί.

Οι καταστάσεις που θίγονται σε αυτές τις ταινίες που ταξιδεύουν στα φεστιβάλ, αλλά και στα Όσκαρ (για να μην το περιορίζουμε), είναι μια κινηματογραφική ψηλάφιση και κριτική των υπόγειων ρευμάτων και της παρακμής, γι' αυτό και επιλέγονται. Όχι επειδή αναγκαστικά παρουσιάζουν μια "κακή" εικόνα της Ελλάδας και του Έλληνα, αλλά γιατί σχολιάζουν την σύγχρονη Ελλάδα πέρα από τα κλισέ, κωδικοποιώντας τα φαινόμενα σε όρους διεθνούς καλλιτεχνικού σινεμά.

Ο Αβρανάς θριαμβεύει στη Βενετία. Aπό τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Αβρανάς κερδίζει τον Αργυρό Λέοντα σκηνοθεσίας για το «Miss Violence»
Διάφορα
8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

6 σχόλια
Κ. Κουτσογιαννοπουλε τα συγχαρητηρια μου για το αρθρο σας κ ιδιαιτερα για το σχολιο-αναλυση της ταινιας.Ηθελα να σας επισημανω μια απορια που μου εχει δημιουργηθει, που πιστευω να ειναι κ δικια σας.Διαβαζοντας την πολυ ευστοχη φραση σας οταν αναφερεστε στον σκηνοθετη οτι, ''εδώ ελέγχει και το περιεχόμενο και το προσαρμόζει σε μια ιστορία που ξετυλίγεται με σαφή και οριοθετημένη διεύθυνση των ηθοποιών''κ βλεποντας σε ολα τα παγκοσμια κ ελληνικα media μεχρι σημερα οτι ο πολυαγαπημενος μας ηθοποιος κ. Πανου, δεν αναφερει πουθενα την υπαρξη του σκηνοθετη του (και πολυ περισσοτερο δεν τον ευχαριστει),οπου απεναντιας τον ακουσαμε στην τηλεοραση να λεει συνοπτικα οτι η θεατρικη του εμπειρια τον βοηθησε στη προσεγγιση του ρολου του, οταν αυτη η ταινια ειναι η πρωτη του επαφη με τον κινηματοφραφο οπως ο ιδιος λεει (με εξαιρεση ενα μικρο περασμα στη πολιτικη κουζινα),η απορια στο τι συμβαινει γινεται ακομα πιο μεγαλη οταν μιλαμε για βραβειο Α' ΑΝΔΡΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ.Θα σας παρακαλουσα αν κ οταν του πρωτοκανετε αυτη την ερωτηση να ειναι μπροστα σε τηλεοπ. καμερες.ΕυχαριστωΜε εκτιμησηΦουφουτος
Πολλά συγχαρητήρια αξίζουν στον κ. Αβρανά για τη μεγάλη, ομολογουμένως, επιτυχία του αλλά και σε εσάς κ. Κουτσογιαννόπουλε, για την επί τόσες ημέρες εύστοχη ανταπόκριση από τη Μόστρα και την ουσιαστική κριτική ανάλυση που μας προσφέρατε.Υ.Γ. Συγγνώμη εκ των προτέρων ζητώ για το "αγενές" σχόλιο μου, αλλά δεν κρατιέμαι, θα το πω:στην εκπομπή της Μενεγάκη πραγματικά χαραμίζεστε μεταξύ μαγειρικής και ζωδίων...
Πραγματικα το σκεφτομουν και γω απο καιρο. Ιδιαιτερα ο κος. Κουτσογιαννοπουλος με τις γνωσεις κ το αρχειο που εχει θα μπορουσε να μας χαριζει ανετοτατα μια εκπομπη για μας που αγαπαμε τον κινηματογραφο και να τον βλεπουμε να σχολιαζει και να προτινει οπως αυτος μας εχει συνηθησει ....συνηθεια που αγαπαμε ιδιατερα. Προς τους τηλεοπτικους παραγωγους: Λιγη τεχνη σε ολες τις μετριοτητες που παρουσιαζετε και πληρωνετε δεν θα ηταν κακη ιδεα.
"Οι καταστάσεις που θίγονται σε αυτές τις ταινίες που ταξιδεύουν στα φεστιβάλ, αλλά και στα Όσκαρ (για να μην το περιορίζουμε), είναι μια κινηματογραφική ψηλάφιση και κριτική των υπόγειων ρευμάτων και της παρακμής, γι' αυτό και επιλέγονται."Kαίρια και σωστή παρατήρηση.Λόγω ιδιοσυγκρασίας κυρίως ,πιστεύω πως η παρακμή δημιουργεί χώρο για την ανάδυση του νέου ,του καινούγιου που έρχεται,ελπίζω το νέο ρεύμα του ελληνικού σινεμά να στρέψει κάποια στιγμή το βλέμμα του και προς τα κει.