ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ
ΑΚΡΟΠΟΛ
Οδός
Πατησίων
ΧΤΙΣΜΕΝΟ:Τη δεκαετία του 1920.
ΤΙ ΗΤΑΝ:Ένα από τα πιο επιβλητικά και κομψά
ξενοδοχεία της μεσοπολεμικής Αθήνας.
Έργο του αρχιτέκτονα Σωτήρη Μαγιάση,
συγκεντρώνει διακοσμητικά χαρακτηριστικά
που το καθιστούν ένα από τα πιο ενδιαφέροντα
δείγματα αρ νουβό αρχιτεκτονικής στην
Αθήνα.
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ:Ανήκει στο υπουργείο Πολιτισμού, που
το αγόρασε για να στεγάσει πωλητήριο,
ξενώνες για τους υψηλούς προσκαλεσμένους
του αλλά και γραφεία στελεχών του.
ΜΕΓΑΡΟ
ΑΘΗΝΟΓΕΝΟΥΣ
Σταδίου 52
ΧΤΙΣΜΕΝΟ:Στις αρχές της δεκαετίας του 1880.
ΤΙ ΗΤΑΝ:Η έδρα της Οθωμανικής Τράπεζας, ένα από
τα πρώτα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα του
νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Το κτίριο
πιστώνεται σε Γάλλο αρχιτέκτονα και οι
Αθηναίοι άλλων εποχών θυμούνται τη
μνημειακή πρόσοψη.
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ:Το σημαντικότερο έγινε, δηλαδή επιλύθηκε
το σύνθετο ιδιοκτησιακό καθεστώς που
απομάκρυνε το ενδεχόμενο να δούμε το
κακοποιημένο διαμάντι να λάμπει ξανά.
Το κτίριο ανήκει σήμερα σε τέσσερις
εταιρείες κυπριακών συμφερόντων, που
φυσικά θα θελήσουν να αξιοποιήσουν τη
νέα τους ιδιοκτησία. Η εμπορική χρήση
κάνει νιάου-νιάου.
ΣΙΚΙΑΡΙΔΕΙΟ
Πειραιώς
256
ΧΤΙΣΜΕΝΟ:Μεσοπόλεμος.
ΤΙ ΗΤΑΝ:Η έδρα της εριουργίας Σικιαρίδη στον
κατεξοχήν βιομηχανικό άξονα της
μεσοπολεμικής Αθήνας, με τη χαρακτηριστική
νεοκλασική πρόσοψη (το αέτωμα και τους
τέσσερις κίονες), απέπνεε αστική
μεγαλοπρέπεια. Όταν σταμάτησε η λειτουργία
του συγκροτήματος, πέρασε στα χέρια της
Εμπορικής Τράπεζας και στη συνέχεια
στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών.
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ:Η «βιτρίνα» της ΑΣΚΤ που απλώνεται
στα μεταγενέστερα κτίρια του υπόλοιπου
οικοπέδου. Θα φιλοξενεί όλες τις επίσημες
τελετές του ιδρύματος και θα χρησιμοποιείται
ως εντευκτήριο τόσο από τους καθηγητές
όσο και από τους φοιτητές. Τη μελέτη
αποκατάστασης έχει αναλάβει το γραφείο
Αντωνακάκη.
ΟΙΚΙΑ
ΜΠΕΝΙΖΕΛΟΥ
Αδριανού
96
ΧΤΙΣΜΕΝΟ:Στην προεπαναστατική Αθήνα, σε διαδοχικές
φάσεις, από το 16ο αιώνα και μετά.
ΤΙ ΗΤΑΝ:Το σπίτι μίας από τις σημαντικότερες
οικογένειες της (πολύ) παλιάς Αθήνας.
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ:Μουσείο, καθώς μιλάμε για το μοναδικό
δείγμα προεπαναστατικής οικίας σε
ολόκληρη την Αθήνα που επιβιώνει μέχρι
σήμερα. Ανήκει στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών
και την εκπόνηση της μελέτης αποκατάστασης
την έχει αναλάβει το αρχιτεκτονικό
γραφείο του Γιάννη Κίζη.
ΠΑΛΙΟ
ΚΑΚΟΥΡΓΟΔΙΚΕΙΟ
Αγίας
Ελεούσης 4, Ψυρρή
ΧΤΙΣΜΕΝΟ:Το 1837.
ΤΙ ΗΤΑΝ:Αυτό που λέει το όνομα, το πρώτο
Κακουργοδικείο του νέου ελληνικού
κράτους. Το νέο κτίριο, με την υπογραφή
του Δανού αρχιτέκτονα Χριστιανού Χάνσεν,
ενσωμάτωσε τα λείψανα μιας παλιάς,
ερειπωμένης εκκλησίας, της Αγίας
Ελεούσας.
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ:Η ιδιοκτησία έχει περιέλθει στην κατοχή
της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, που την
προορίζει για έδρα της Βιβλιοθήκης της
και για τη φιλοξενία πολιτιστικών
εκδηλώσεων. Ήδη εκτελούνται εργασίες,
αναμένεται να επιστρέψει στη ζωή της
πόλης έως το 2009.
ΜΕΓΑΡΟ
ΔΕΛΗΓΙΩΡΓΗ
Κανάρη
1 και Ακαδημίας
ΧΤΙΣΜΕΝΟ:Στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα.
ΤΙ ΗΤΑΝ:Το σπίτι του έξι φορές πρωθυπουργού της
Ελλάδας Επαμεινώνδα Δεληγιώργη
(1829-1879). Είναι έργο του Ερνέστου Τσίλερ
και για πολλά χρόνια φιλοξένησε την
Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Το 1997 μια πυρκαγιά
παραλίγο να βάλει σε κίνδυνο ολόκληρο
το Μέγαρο.
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ:Άγνωστο ακόμα. Εκκρεμεί διαγωνισμός
για την αποκατάστασή του από τους
ιδιοκτήτες, το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών
Υπαλλήλων.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ
ΩΔΕΙΟ
Φειδίου
3
ΧΤΙΣΜΕΝΟ:To 1836.
ΤΙ ΗΤΑΝ:Αρχικά η κατοικία του Αυστριακού πρέσβη
Πρόκες φον Όστεν και από το 1919 έδρα του
Ελληνικού Ωδείου. Ως πρεσβευτική κατοικία
γνώρισε μεγάλες δόξες, καθώς ήταν ένα
από τα λίγα κέντρα πνευματικής και
κοσμικής ζωής της νέας πρωτεύουσας.
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ:Οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού,
στο οποίο ανήκει το κτίριο, επεξεργάζονται
την αρχιτεκτονική μελέτη. Προτεινομένη
χρήση: Κέντρο Κλασικής Μουσικής για
διδασκαλία, εκπαιδευτικά προγράμματα,
εκδηλώσεις και εκθέσεις.
ΟΙΚΙΑ
ΤΣΙΛΕΡ
Μαυρομιχάλη
6
ΧΤΙΣΜΕΝΟ:Τέλη 19ου αιώνα.
ΤΙ ΗΤΑΝ:Το σπίτι του κατεξοχήν αρχιτέκτονα της
νεοκλασικής Αθήνας, του Ερνέστου Τσίλερ.
Ενα αρκετά «παράδοξο» σπίτι, με
τις χαρακτηριστικές Καρυάτιδες στην
πρόσοψη.
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ:Θα στεγαστεί η περίφημη συλλογή του
ευπατρίδη Διονυσίου Λοβέρδου που αριθμεί
600 και πλέον μεγάλης αξίας εικόνες ως
«παράρτημα» του Βυζαντινού και
Χριστιανικού Μουσείου. Ο Λοβέρδος έζησε
στην Οικία Τσίλερ.
ΟΙΚΙΑ
ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΛΛΑΣ
Πατησίων
61
ΧΤΙΣΜΕΝΟ:Το 1925.
ΤΙ ΗΤΑΝ:Εδώ έζησε η μεγάλη Ελληνίδα σοπράνο.
Πρόκειται για μία ιδιαίτερη σε ύφος
Jugendstil πολυκατοικία, έργο του γνωστού
αρχιτέκτονα Κώστα Κιτσίκη.
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ:Έχει προσδιοριστεί η πολιτιστική χρήση
χωρίς, ωστόσο, να έχει προσδιοριστεί με
σαφήνεια. Αρχιτεκτονική μελέτη
αποκατάστασης υπάρχει έτοιμη από τον
ιδιοκτήτη του, που δεν είναι άλλος από
το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο, το γνωστό
ΝΑΤ. Θα προκηρυχθεί πλειοδοτικός
διαγωνισμός προκειμένου να αναδειχθεί
ο επενδυτής που θα το ανασκευάσει και
θα το μισθώσει.
ΟΙΚΙΑ
ΛΑΠΑΘΙΩΤΗ
Κουντουριώτου
23 και Οικονόμου, Εξάρχεια
ΧΤΙΣΜΕΝΟ:Αρχές του 1880.
ΤΙ ΗΤΑΝ:Οικία της οικογένειας του ποιητή του
μεσοπολέμου Ναπολέοντα Λαπαθιώτη. Παρά
τη νεοκλασική του οργάνωση, υπάρχουν
μορφολογικές λεπτομέρειες που του
χαρίζουν ξεχωριστό ύφος.
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ:Αγοράστηκε πρόσφατα από ιδιώτες και
αυτό μας δίνει την ελπίδα πως θα το δούμε
αναγεννημένο σύντομα. Η μελέτη
αποκατάστασης του αρχιτέκτονα Γιάννη
Σαΐτα είχε αποσπάσει θετικές κριτικές
από τα συνήθως αυστηρά στελέχη του
υπουργείου Πολιτισμού.
VILLA
AMALIA
Αχαρνών
80 και Χέυδεν
ΧΤΙΣΜΕΝΟ:Στις αρχές του 20ού αιώνα.
ΤΙ ΗΤΑΝ:Στέγασε ένα από τα πιο «μυθικά»
σχολεία της Αθήνας, το 2ο Γυμνάσιο Αρένων.
Τα τελευταία, πολλά, χρόνια, βρίσκεται
υπό κατάληψη. Ιδιοκτήτης, θεωρητικά,
είναι ο Δήμος Αθηναίων.
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ:Με τα χρόνια η Βίλα Αμαλία είναι ένα
προπύργιο της εναλλακτικής/ριζοσπαστικής/αναρχικής
Αθήνας και οι άνθρωποι που μένουν μέσα
πολύ δύσκολα θα το εγκαταλείψουν. Το
1988 ο Δήμος Αθηναίων είχε εξαγγείλει την
αποκατάσταση και τη μετατροπή του σε
πολιτιστικό κέντρο.
ΜULTIPLEX
ΒΑΣ. ΣΟΦΙΑΣ
Βασιλίσσης
Σοφίας, Ιπποκράτειο Νοσοκομείο
ΧΤΙΣΜΕΝΟ:Το 2005.
ΤΙ ΗΤΑΝ:Ο σκελετός ενός πολυκινηματογράφου που
δεν λειτούργησε ποτέ. Λίγους μήνες πριν
ολοκληρωθεί, το Συμβούλιο της Επικρατείας
ανέτρεψε την απόφαση του Διοικητικού
Eφετείου, που είχε απορρίψει την αίτηση
ακύρωσης της οικοδομικής άδειας κατόπιν
προσφυγής κατοίκων, αλλά και ιδιοκτητών
γειτονικών κινηματογραφικών αιθουσών
της περιοχής, καθώς οι χρήσεις γης στη
λεωφόρο Bασιλίσσης Σοφίας επιτρέπουν
τη λειτουργία κινηματογράφου και όχι
«πολυκινηματογράφου».
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ:Οι επενδυτές, έχοντας υποστεί τεράστια
οικονομική ζημιά ύψους 12,5 εκατ. ευρώ,
προσανατολίστηκαν αρχικά στην πώληση
του οικοπέδου με ακίνητο υπό κατεδάφιση,
διατηρώντας όμως το υπόγειο γκαράζ
δυναμικότητας 700 θέσεων.
σχόλια