Tα σκαλιά της οργής

Tα σκαλιά της οργής Facebook Twitter
9

Για πρώτη φορά, έστω μία μικρή μερίδα πολιτών αντέδρασε σε δράση των Atenistas. Οι περίοικοι της οδού Μαρασλή δεν συμφώνησαν με την επέμβαση στα 170 σκαλοπάτια της οδού, κάλεσαν την αστυνομία και εφόσον δεν υπήρχε η σχετική άδεια συνελήφθη η υπεύθυνη της δράσης. Το μέλος των Atenistas μπορεί να μην έμεινε πολλή ώρα στο τμήμα επικαλούμενη «προφορική άδεια» από τον δήμο και το βάψιμο των σκαλοπατιών να συνεχίστηκε κανονικά, όμως το περιστατικό στάθηκε αφορμή να ξεκινήσει μία συζήτηση για τον δημόσιο χώρο στην πόλη και τον ρόλο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στο πλάισιό του.

Τα πιο επικριτικά σχόλια ήρθαν από «τα αριστερά». Το βασικό πρόβλημα που αναδείχθηκε είναι ότι οι Atenistas εξομοιώνουν τον δημόσιο χώρο με τον ιδιωτικό. Οι παρεμβάσεις τους «αντιμετωπίζουν τον δημόσιο χώρο όπως το σαλονάκι του σπιτιού τους». Ο δημόσιος χώρος δεν μπορεί παρά να είναι χώρος «άσκησης πολιτικής με την ευρεία έννοια, δηλαδή χώρος διαλόγου, αντιπαραθέσεων, συμφωνιών και συναινέσεων. Και η παράκαμψη αυτού του διαλόγου δεν μπορεί παρά να γίνεται με όρους κυριαρχίας». Κατηγορήθηκαν επίσης οι Atenistas (και ο δήμαρχος) ότι δρουν «παρακάμπτοντας θεσμικά όργανα».

Το πιο εύκολο θα ήταν να μιλήσουμε για υποκρισία. Στην πόλη που ο καθένας κάνει ό,τι θέλει γιατί να μην μπορούν και οι Atenistas να κάνουν το δικό τους, έστω και επιβάλλοντας μια συγκεκριμένη αισθητική; Πότε οι διάφορες οργανώσεις, απ' όλο το πολιτικό φάσμα, ζήτησαν τη συμφωνία/συναίνεση ή, έστω, διάλογο με τους μόνιμους κατοίκους της τάδε γειτονιάς πριν ρυπάνουν με φυλλάδια και αφίσες, πριν προχωρήσουν σε καταλήψεις δημόσιων κτιρίων, πριν κλείσουν με το έτσι θέλω (και χωρίς την απαιτούμενη άδεια) κεντρικούς δρόμους της πόλης; Πότε πήραν άδεια από θεσμικά όργανα για ακτιβιστικές επεμβάσεις, με μεγαλύτερες συνέπειες από 170 χρωματιστά σκαλιά;

Όταν όμως πρόκειται για μια τόσο στοχευμένη δράση, δεν πρέπει να ερωτούνται και οι κάτοικοι της περιοχής; Δεν είναι δίκαιο οι κάτοικοι μιας συγκεκριμένης γειτονιάς να εγκρίνουν οι ίδιοι την αισθητική του περιβάλλοντος στο οποίο ζουν; Ο Δημήτρης Τσακούμης γράφει: «Δεν ξέρω αν μου αρέσουν (τα σκαλοπάτια της Μαρασλή) βαμμένα φλούο σαν γρανίτες, αλλά δικαιούμαι να έχω γνώμη, γιατί τα σκαλοπάτια της οργής είναι ακριβώς κάτω από το μπαλκόνι μου». Ο Αλέξανδρος Κυριακόπουλος, σε συζήτηση στο facebook, λέει: «Ποιος από τους περίοικους σας έδωσε άδεια γι' αυτή την υποκειμενική επέμβαση; Είναι αίσχος! Ομιλώ ως περίοικος και μάλιστα τρις (πληρώνω τρεις λογαριασμούς με δημοτικούς φόρους)!».

Τα παραπάνω σχόλια οδηγούν σε ένα γενικότερο ερώτημα. Ποιος έχει το δικαίωμα να εκφέρει άποψη για τα εκάστοτε σκαλιά, το παγκάκι ή το μικρό παρκάκι; Αν δώσουμε το δικαίωμα αποκλειστικά στους μόνιμους κατοίκους της εκάστοτε γειτονιάς, πρέπει να εξετάσουμε καταρχάς πώς θα εκφράζεται η βούλησή τους. Θα πρέπει να παίρνουμε τη συγκατάθεσή τους πόρτα-πόρτα; Μήπως θα έπρεπε να θέσουμε το ερώτημα σε συνεδρίαση του τοπικού διαμερισματικού συμβουλίου; Επίσης, αν δεχτούμε ότι οι μόνιμοι κάτοικοι θα έχουν τον πρώτο και τελευταίο λόγο, θα πρέπει να αποδεχτούμε ότι τις περισσότερες φορές οι μόνιμοι κάτοικοι δρουν ως δύναμη συντήρησης.

Tα σκαλιά της οργής Facebook Twitter
 

 

Τα παραδείγματα είναι αμέτρητα. Πόσες γειτονιές δεν ξεσηκώθηκαν για να μη γίνουν παραρτήματα ΟΚΑΝΑ δίπλα τους; Το γήπεδο της ΑΕΚ είχε μπλοκάρει πριν από μερικά χρόνια λόγω των μηνύσεων που είχαν καταθέσει κάποιοι μόνιμοι κάτοικοι της Νέας Φιλαδέλφειας. Το μέλλον του τζαμιού στον Βοτανικό, το οποίο έπειτα από πέντε άγονες δημοπρατήσεις επιτέλους βρήκε ανάδοχη εταιρεία, επίσης κινδυνεύει, καθώς ομάδα κατοίκων κατέθεσε μήνυση στο ΣτΕ, υποστηρίζοντας ότι «η ύπαρξη μουσουλμανικού τεμένους στον Βοτανικό θα επιφέρει διατάραξη των συνθηκών ζωής και ασφάλειας στην περιοχή» και ότι «θα αποτελέσει κέντρο διαμάχης και αποσταθεροποίησης».

Στο χάος των αντιτιθέμενων απόψεων έρχονται να βάλουν τάξη οι εκλεγμένοι αντιπρόσωποί μας στον δήμο και οι κανόνες που αυτοί θεσπίζουν. Αυτή είναι και η αποστολή της –δαιμονοποιημένης στην Ελλάδα– γραφειοκρατίας: ο απρόσωπος μηχανισμός της υποτίθεται ότι τηρεί τους θεσπισμένους κανόνες και διασφαλίζει τα νόμιμα δικαιώματα όλων, αποτρέποντας πολιτικές, πολιτιστικές και άλλες μειονότητες από το να δρουν αυθαίρετα στον δημόσιο χώρο που ανήκει σε όλους. Το αν είναι αυθαίρετη ή όχι μια επέμβαση δεν θα το κρίνει η ιδεολογία ενός αρθρογράφου ούτε η αισθητική αντίληψη των περίοικων. Θα το κρίνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου ή του κράτους. Απ' ό,τι φαίνεται από τα ως τώρα στοιχεία, οι Atenistas δεν είχαν συγκεντρώσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά και δεν είχαν εξασφαλίσει την απαιτούμενη άδεια.

Σύμφωνα με τον κανονισμό 23/33 του Δήμου Αθηναίων, άδεια κατάληψης κοινόχρηστου χώρου για τη διενέργεια εκδηλώσεων εκδίδεται από το «Τμήμα Διαφημίσεων της Διεύθυνσης Δημοτικών Προσόδων κατόπιν αιτήσεως του ενδιαφερομένου που υποβάλλεται τουλάχιστον έναν μήνα νωρίτερα». Στην αίτηση θα πρέπει να αναφέρονται ρητώς ο χρόνος, ο χώρος και ο σκοπός της εκδήλωσης. Πρακτικά, ο Δήμος Αθηναίων δεν εκδίδει καμία άδεια, εκτός αν πρόκειται για κοινωνικό σκοπό. Ακόμα και τότε οι προϋποθέσεις που θέτει είναι αυστηρές: πρέπει να τηρούνται οι ώρες κοινής ησυχίας, να διασφαλίζεται η ομαλή κυκλοφορία πεζών και οχημάτων, να μην υπάρχει όχληση στα καταστήματα, απαγορεύεται ρητώς η πώληση προϊόντων και εμπορευμάτων και η κατάληψη του οδοστρώματος.

Τα παραπάνω αφορούν μόνο μία απλή άδεια κατάληψης δημόσιου χώρου, χωρίς δηλαδή επεμβάσεις και λοιπές δράσεις. Για μόνιμες επεμβάσεις η διαδικασία είναι περίπλοκη. Χρειάζεται λεπτομερής φάκελος με στατική μελέτη, τεχνική περιγραφή, ακόμα και μακέτα καθώς και η σύμφωνη γνώμη άλλων φορέων που μπορεί να έχουν συνυπευθυνότητα στον χώρο. Ο φάκελος πρέπει επίσης να λάβει έγκριση από τον αρχιτεκτονικό συμβούλιο του δήμου. Την όλη υπόθεση περιπλέκουν ακόμα περισσότερο δύο νόμοι (28/33/2000 και 30/57/2002) οι οποίοι είναι σε ισχύ και απαγορεύουν τις περισσότερες επεμβάσεις στο ιστορικό κέντρο και στις «ολυμπιακές» οδούς.

Διάφορα
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

7 σχόλια
Καταλαβαινω πως ο νομος πρεπει να εφαρμοζεται και καλα κανει και εφαρμοζεται αλλα ρε παιδια τα συγκεκριμενα σκαλοπατια μας πειραξαν; Ολη η υπολοιπη Αθηνα που ειναι σαν γκετο απο τα γκραφιτι των 14χρονων δεν πειραζουν κανενα; Ποτε θα βγει ενας νομος που θα επιρριπτει πραγματικες κυρωσεις σε οσους πιανονται να κανουν γκραφιτι παρανομα;
Για μισό λεπτό ρε παιδιά, δηλαδή αν αντί να τα βάψουν τα σκαλιά, εμφανιζόντουσαν με βούρτσες, σκούπες και σφουγγαρίστρες και τα πλένανε να λάμπουνε, θα υπήρχε η ίδια αντίδραση; Επέμβαση δεν είναι και αυτό; Αντί για κατάμαυρα, θα ήταν γκριζούτσικα. Πάλι θα άλλαζε η εμφάνιση. Θα τους βρίζανε και τότε; θα καλούσανε την αστυνομία; Μάλλον όχι. ΑΥΤΟ που ενόχλησε, ήταν ότι κάποιος, σκέφτηκε να κάνει κάτι και το ΕΚΑΝΕ. Το αποτέλεσμα της πράξης του φάνηκε. Και όλους τους ακίνητους, ωχαδερφιστές, μίζερους τους ενόχλησε. Δηλαδή δεν τους ενοχλούσε η μουντίλα. Τους άρεσε!Στο κάτω κάτω δε σκορπίσανε σκατά και σκουπίδια. Το βάψανε ένα χαρούμενο χρώμα. Δεν συμφωνείς κύριε με το κίτρινο; Ωραία, πήγαινε και πάρε ένα κουτάκι πορτοκαλί, κόκκινο ότι θες και δώστο στα παιδιά και πες "ρε παίδες βάλτε και λίγο τέτοιο σας παρακαλώ, αφού εσείς έχετε την όρεξη και εγώ βαριέμαι"Αλλά να ζεις στη μπίχλα τόσα χρόνια, μέσα στη βρώμα, να στο κάνουνε κούκλα και να κάνεις και τσιριμόνιες δε λέει.Θα μου πεις "ρε φίλε αν όλοι έρχονται και βάφουνε, εδώ θα γίνουμε Βαβέλ" Σύμφωνοι, αλλά είδες πολλούς να έρχονται; μόνον αυτοί ενδιαφερθήκανε.Λίγο περίσσευμα ψυχής παιδιά χρειάζεται.Δεν είμαι Ατενίστας, να ξηγιόμαστε, στο Χολαργό μένω.
Τους αρέσει η βρώμα φίλε μου, ποσο καιρο εχεις να πας στο Κολωνκι??? Γεμάτο κακά από σκυλιά ειναι οι "δήθεν πολιτισμένοι" που αντί να που ΜΠΡΑΒΟ στα παιδιά στους atenistas που πραγματικά το έργο τους ειναι καταπληκτικό, τους φέραν την αστυνομία. Αλλά τι περιμενεις από ανθρώπους που εχουν μάθει στην μίζα, το μέσο κ το γλύψιμο??
Με το να επέμβουν στο περιβάλλον αυτών των ανθρώπων έκαναν ακόμα μια πληγή στην αίσθηση της σπουδαιότητας που θέλουν να διατηρούν. Σφάλμα των Atenistas, καλύτερα να επικεντρώνουν τις προσπάθειες τους στα περιβάλλοντα των μετριοφρόνων αφού τους σπουδαίους και σοβαρούς τους προσβάλλει και τους υποτιμά το παιχνίδι.
Γιατί είμαι σίγουρος πως η συντριπτική πλειοψηφια όσων αντιδρούν δεν έχουν το παραμικρό πρόβλημα με τα γκραφίτι ειδικά δε αν είναι πολιτικού περιεχομένου?Και ας είναι στα κεντρικότερα σημεία της Αθήνας, και ας είναι πάνω σε νεοκλασικά κτίρια, πάνω σε αγάλματα, παντού?
πφφ όχιάλλα μαθήματα πολιτικά ορθού λόγου στα σχόλια, εντάξει χάλια είναι τα σκαλοπάτια κ γκρι κ πολύχρωμα , αλλά δε θα τους βάλουμε κ φυλακή επειδή τα παιδιά δεν έχουν γούστο
Αυτοί οι "περίοικοι της οδού Μαρασλή" ποιοι είναι ρε παιδιά?Είναι ολοι? Είναι οι μισοί?Είναι κάποιοι?Έχουν κάποιο σύλλογο ή κάποιου είδους συλλογικότητα τέλος πάντων?Ή απλα κάποια/κάποιος φώναξε την Αστυνομία και οι βαρεμενοι "αριστεροί" που τα έχουν με τους Ατενιστας έσπευσαν να εκμεταλλευτούν το γεγονός γιατί πιστεύουν πως η Αθήνα πρέπει να έχει μια εικόνα Καΐρου και να γίνουμε μια Πλατεία Ταχριρ μπας και ζήσουν επιτελούς το ολοκληρωτικό καθεστώς που φαντασιώνονται... Και θεωρούν πως άνθρωποι σαν τους Ατενίστας τους χαλάνε αυτήν τη προοπτική? Και οι ίδιοι (όπως με τον Βοτανικό και τους 136 κορμοράνους του) δεν έχουν την παραμικρή σχέση με την Μαρασλή και τις σκάλες της
Το οτι δωσαν χρωμα σε αυτον τον μουντο δρομο και γενικα οτι ηταν μια καλοπροερετη πραξη, δεν μπορει να σταθει ως επιχειρημα οτι ηταν και νομιμο. Μπορω να καταλαβω τους κατοικους που εκαναν παραπονα, αν και δεν συμφωνω μαζι τους.Γενικα δεν μπορεις να επηρεαζεις τη δημοσια περιουσια οπως θελεις ,χωρις μαλιστα εχοντας αδεια, γιατι στο τελος θα χαθει η μπαλα. Και μιλαω γενικα, η "υποθεσουλα" με τα σκαλια ηταν η αφορμη.