Λειτουργεί το είδος του horror όταν μιλάει ελληνικά;

Λειτουργεί το είδος του horror όταν μιλάει ελληνικά; Facebook Twitter
Οι Unboxholics που υπογράφουν το «Μην ανοίγεις την πόρτα» υποστηρίζουν πως είναι η πρώτη ελληνική horror ταινία ή, μάλλον, η πρώτη ελληνόφωνη.
0



81.000 ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΚΟΨΕ
το Μην ανοίγεις την πόρτα στις ελληνικές αίθουσες στις 4 πρώτες νύχτες προβολής του. Για την ακρίβεια 81.666, έτσι, για να ικανοποιηθούν και οι συνωμοσιολόγοι, μια και μιλάμε για horror με δαιμονικά στοιχεία. Οι Unboxholics που το υπογράφουν υποστηρίζουν πως είναι η πρώτη ελληνική horror ταινία ή, μάλλον, η πρώτη ελληνόφωνη. Ακόμα κι αν δεν είναι, οι ομόλογες ή παρεμφερείς μετριούνται στα δάχτυλα και σπανίζουν σε τέτοιο βαθμό που σε κάνει να αναρωτιέσαι αν υπάρχει λόγος που ο τρόμος και η φρίκη δεν ομιλούν την ελληνική.

• Το ψυχολογικό θρίλερ και το νουάρ δεν αποτελεί άγνωστο κεφάλαιο στο ελληνικό σινεμά: ήδη από τη δεκαετία του ’60 είχαμε το Έγκλημα στο Κολωνάκι και το Έγκλημα στα παρασκήνια, και φυσικά τον αριστουργηματικό Εφιάλτη του Ερρίκου Ανδρέου. Ο σκηνοθέτης και θεωρητικός Δημήτρης Παναγιωτάτος, που έχει γράψει βιβλίο για το σινεμά του φανταστικού και έχει υπογράψει ενδιαφέρουσες ταινίες, όπως η Τρίτη Νύχτα και οι Εραστές στη μηχανή του χρόνου, είχε γυρίσει πριν από κάποια χρόνια το ντοκιμαντέρ με στοιχεία fiction Ξένες σε ξένη χώρα, όπου αρχειοθετούσε το ευρύτερο είδος στην ελληνική φιλμογραφία μέσα σε 5 κεφάλαια. Με την αφορμή της εξόδου της ταινίας του, είχε πει στον Παύλο Κάγιο: «Πιστεύω ότι τόσο οι ταινίες μυστηρίου όσο και οι ταινίες φαντασίας δεν έχουν πατρίδα. Ανήκουν παντού και πουθενά. Η αγωνία και ο φόβος είναι τα πιο ενστικτώδη συναισθήματα. Πολύ πιο οικουμενικά και αναγνωρίσιμα απ’ ό,τι π.χ. το γέλιο. Όλοι οι λαοί δεν γελάνε με τα ίδια πράγματα. Τρομάζουν όμως με τα ίδια. Το κοινό του παλιού ελληνικού κινηματογράφου αγάπησε τις αστυνομικές ταινίες της εποχής σχεδόν όσο και τις κωμωδίες. Ξέρετε ότι ο τόσο τολμηρός για τα χρόνια εκείνα Εφιάλτης του Ανδρέου έκανε περισσότερα εισιτήρια από την κωμωδία του Τσιφόρου Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα και ο κοντός;»

Τελευταία φορά που με είχε τρομάξει ελληνόφωνη ταινία ήταν… ο Κυνόδοντας του Γιώργου Λάνθιμου. Απλώς να θυμίσω πως ακόμα και ο Κυνόδοντας, με τη δημοσιότητα και τις διακρίσεις του, είχε αποτύχει εμπορικά στις ελληνικές αίθουσες.

• Στην ερώτηση αν δικαιώθηκε αυτό το είδος, συμπλήρωσε: «Είναι ειρωνικό, αλλά μόνο στο εξωτερικό όλα σχεδόν τα ελληνικά θρίλερ και οι ταινίες φανταστικού είχαν εξαιρετικά θερμή υποδοχή, βραβεία, διακρίσεις και πωλήσεις. Όλοι αυτοί οι σκηνοθέτες έζησαν τις πιο ευτυχισμένες καλλιτεχνικά στιγμές τους ουσιαστικά εκτός Ελλάδος! Όχι μόνο οι παλαιότεροι αλλά και οι νεότεροι». Όντως, στη Μεταπολίτευση, αν αναφερόμαστε περισσότερο στο horror, ο Νίκος Μαστοράκης ξεκίνησε από το πρωτο-slasher Νησί του διαβόλου με φόντο το μυκονιάτικο τοπίο σε πολύ gore προεκτάσεις, για να χτίσει μια καριέρα έξω από τα ελληνικά σύνορα, διασχίζοντας πολλές εκδοχές του τρόμου, πάντα αγγλόφωνες. Επίσης γυρισμένη στα αγγλικά ήταν η διαβόητη Μάσκα του διαβόλου του Κώστα Καραγιάννη, που υπέγραψε με το ποιητικό ψευδώνυμο Ντακόστα Κάραγιαν, με τον Πίτερ Κούσινγκ, τον Ντόναλντ Πλέζανς και πολλούς Έλληνες σε δεύτερους ρόλους, ανάμεσά τους και ο Νίκος Βερλέκης που θυσιαζόταν στον αιμοδιψή Μινώταυρο, σε μουσική Μπράιαν Ίνο και σκηνικά τη Βραυρώνα και το Σπήλαιο του Διρού. Για τη διεθνή αγορά προοριζόταν το Lurk του Βασίλη Κατσίκη με την Τες Σπέντζος, από το 2013.

Λειτουργεί το είδος του horror όταν μιλάει ελληνικά; Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα γυρίσματα της ταινίας «Η Μάσκα του Διαβόλου» του Κώστα Καραγιάννη στη Βραυρώνα.

• Λίγα πράγματα, όπως τα Σημάδια της νύχτας με τον Στράτο Τζώρτζογλου και την Κατερίνα Λέχου, του Πάνου Κοκκινόπουλου, λίγο πριν γνωρίσει την επιτυχία με τον τηλεοπτικό «Κόκκινο Κύκλο» (μου το θύμισε ο φίλος και σπεσιαλίστας Άκης Καπράνος). Στο Κακό του Γιώργου Νούσια υπέβοσκε ένα κατάμαυρο χιούμορ, για να κυριαρχήσει σατιρικά στο sequel, τέσσερα χρόνια αργότερα. Γιατί τέτοια ένδεια; Ο Σάκης και ο Αλέκος Καρπάς που σκηνοθέτησαν το Μην ανοίγεις την πόρτα θεωρούν πως ο φόβος της αποτυχίας χαρακτηρίζει και τους Έλληνες δημιουργούς, κάτι που δεν ισχύει σε ένα αγγλόφωνο horror που αμέσως απευθύνεται σε μια παγκόσμια αγορά. Ακόμη και με έτοιμο και δεκτικό κοινό, πολλοί από τους πιστούς ακολούθους τους τούς είχαν προειδοποιήσει πως μπορεί και να μην έβλεπαν την ταινία τους, ο κινηματογραφικός τρόμος τούς φοβίζει.

• Τώρα που το σκέφτομαι, η τελευταία φορά που με είχε τρομάξει ελληνόφωνη ταινία ήταν… ο Κυνόδοντας του Γιώργου Λάνθιμου. Σε όλα τα σενάρια του Ευθύμη Φιλίππου ένα λανθάνον dread σού παγώνει το αίμα, προτού μεταστραφεί σε σουρεαλιστική και υπαρξιακή σάτιρα. Απλώς να θυμίσω πως ακόμα και ο Κυνόδοντας, με τη δημοσιότητα και τις διακρίσεις του, είχε αποτύχει εμπορικά στις ελληνικές αίθουσες.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σου με ένα κλικ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα cult classic του Νίκου Μαστοράκη στη Μύκονο, επιστρέφει σε αποκατεστημένο 2Κ

Lifo Picks / Ένα cult classic του Νίκου Μαστοράκη στη Μύκονο, επιστρέφει σε αποκατεστημένο 2Κ

Αιμομιξίες, κτηνοβασία και σφαγή αρνιού, απαγχονισμοί, κουτάλια με ηρωίνη, golden showers, αποκεφαλισμοί ομοφυλοφίλων με χατζάρα ή μπουλντόζα, απανθράκωση ανθρώπου με φλογοβόλο αεροζόλ (!), νυμφομανείς και ασβεστόλακοι... ― ένα πανηγύρι διαστροφικής φαντασίας που τελικά έχει πολλή πλάκα.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KINDS OF KINDNESS

Ανταπόκριση / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

Τρεις ιστορίες που στάζουν καλοσυνάτο φαρμάκι η μία στην άλλη και παρακολουθούν στενά, δαιμονικά και κοενικά την ανθρώπινη ανάγκη για τυραννικό έλεγχο και επώδυνη αλληλεξάρτηση. Pure Lanthimos, wicked fun.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Megalopolis

Ανταπόκριση / Megalopolis: Ο Κόπολα μετέτρεψε τη Νέα Υόρκη του 21ου αιώνα σε αρχαία Ρώμη

Η ελληνορωμαϊκή προειδοποίηση του Φράνσις Φορντ Κόπολα για τη σύγχρονη διαφθορά των αξιών εξάπτει το ενδιαφέρον, αλλά συντρίβεται από το ντελιριακό και ειλικρινές άγχος του να χωρέσει τα πάντα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
‘Spacey Unmasked’: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Οθόνες / Spacey Unmasked: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Νέες καταγγελίες για σεξουαλικές επιθέσεις στο αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για τον Κέβιν Σπέισι, με τον αδελφό του ηθοποιού να δηλώνει ότι ο πατέρας τους ήταν ένας αρνητής του Ολοκαυτώματος που διοργάνωνε ναζιστικές συναντήσεις στο σπίτι τους.
THE LIFO TEAM
Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024)

Απώλειες / Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024): Ο βασιλιάς των b-movies και του απενοχοποιημένου exploitation

Κόπολα, Σκορσέζε, Νίκολσον, Μπογκντάνοβιτς, Χάουαρντ, Κάμερον αλλά και όλο το ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά έχουν λόγο ύπάρξης χάρη στον Αμερικανό σκηνοθέτη που πέθανε πριν από λίγες μέρες στα 98 του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ινδία, Νεπάλ, Μπουτάν: Καταγράφοντας τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, την τεχνητή νοημοσύνη και όσα πρεσβεύει η «γκουρού» Βαντάνα Σίβα

Οθόνες / Δύο Έλληνες κινηματογραφιστές ψάχνουν στην Ινδία μια απάντηση για το μέλλον του πλανήτη

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και η Μαρία Γιαννούλη ξεκίνησαν μια έρευνα σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη και την «έξυπνη γεωργία», ταξίδεψαν σε Ινδία, Νεπάλ και Μπουτάν και συζήτησαν με τη διάσημη περιβαλλοντική ακτιβίστρια, Βαντάνα Σίβα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Οθόνες / Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Η ωραιότερη θερινή κινηματογραφική αίθουσα-ταράτσα της Πλάκας είναι έτοιμη να υποδεχθεί το κοινό έπειτα από τέσσερα χρόνια απουσίας υπό τη νέα διαχείριση του Cinobo με ένα προσεκτικά σχεδιασμένο πρόγραμμα προβολών για όλο το καλοκαίρι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT