Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
0

Εάν υπάρχει ένας άνθρωπος που έχει αγαπήσει τα ναυάγια των ελληνικών θαλασσών, που έχει γράψει ιστορία στην εξερεύνησή τους και έχει φέρει στο φως ευρήματα ιστορικής σημασίας που κουβαλούν δικούς τους θρύλους, αυτός είναι ο Κώστας Θωκταρίδης.

Οι πρώτες του καταδύσεις έγιναν το 1986 και έκτοτε έχει επισκεφθεί πάνω από 500 ναυάγια, με περισσότερα από 200 να αποτελούν δικές του ανακαλύψεις. Όσο βουτούσε με μπουκάλες καταδύσεων άγγιζε τα 212 μέτρα βάθος, αλλά χάρη στην εξέλιξη των καταδυτικών μέσων έχει φτάσει στο σημείο να χειρίζεται ρομπότ που φτάνουν μέχρι και τα 863 μέτρα.

Μέχρι σήμερα έχει γράψει έξι βιβλία επί του θέματος, ενώ οι ανακαλύψεις του προκαλούν δέος. Από ελικόπτερα που κουβαλούν το στίγμα της τραγωδίας, κρουαζιερόπλοια που σε κάνουν να νιώθεις στενόχωρα τη στιγμή που κολυμπάς δίπλα τους μέχρι υποβρύχια που κρατούν μαζί τους στον βυθό ιστορίες που ο ανθρώπινος νους αδυνατεί να πιστέψει, κάθε ανακάλυψη είναι για εκείνον διαφορετική. Πριν μου τις αφηγηθεί, τον ρωτάω πώς ξεκίνησε η αγάπη του για τις καταδύσεις και τα ναυάγια κι εκείνος θυμάται μια εκπομπή που είχε δει μικρός, ένα αφιέρωμα σε βατραχανθρώπους, η οποία του έβαλε αρχικά το μικρόβιο. 

«Τους έβλεπα που βουτούσαν και μου είχε κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση το ότι έμεναν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και ανέπνεαν με συσκευές. Στο τέλος της εκπομπής ήταν σε μια προβλήτα το βράδυ και έκαναν κατάδυση με τα φώτα αναμμένα. Βούτηξαν και χάθηκαν. Περίμενα για αρκετό καιρό να το ξαναδώ, νόμιζα θα υπήρχε συνέχεια», λέει γελώντας.

«Ήμουν πραγματογνώμονας στο Εxpress Samina, στο ναυάγιο της Πάρου. Εκεί βουτούσα τρία χρόνια, είχα κάνει 111 καταδύσεις. Ήμουν ο τελευταίος που αποδεσμεύτηκε από τον ειδικό ανακριτή. Και τις 111 φορές που βούτηξα με έπιανε ένα ψυχοπλάκωμα. Δεν μπορείς να το χαρείς ποτέ το ναυάγιο σε έναν χώρο που ξέρεις ότι κουβαλά κάτι βαρύ. Είναι σαν να πηγαίνεις σε νεκροταφείο».

Όταν ξεκίνησε τις καταδύσεις, πριν τα από τα δεκαεφτά του, δυσκολευόταν. Ένιωθε πως έπρεπε είτε να δουλέψει επαγγελματικά για να αποκτήσει μεγαλύτερη εμπειρία είτε να εγκαταλείψει την προσπάθεια. Τελικά έκανε το δεύτερο, και σε ένα ταξίδι για Κρήτη έτυχε να φτάσει νωρίτερα στο λιμάνι του Πειραιά. Για να σκοτώσει τον χρόνο του μπήκε στο Ναυτικό Μουσείο. 

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Ο Κώστας Θωκταρίδης με την κόρη του Αγάπη. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης

«Περπατούσα μόνος μου, δεν υπήρχε κανείς άλλος, μόνο ένας παππούς. Δεν ήξερα ότι ήταν ο πρόεδρος του μουσείου. Κάποια στιγμή με πλησιάζει και βλέπει ότι κοιτάω την ιταλική τορπίλη που είχε χτυπήσει το “Έλλη”. Άρχισε να μου περιγράφει με έναν πολύ ωραίο τρόπο την ιστορία. Για μένα ήταν πολύ συναρπαστικό, σαν να βλέπω ντοκιμαντέρ», λέει. Μέχρι τη στιγμή εκείνη ο κ. Θωκταρίδης δεν είχε την παραμικρή σχέση με τα ναυάγια. Φεύγοντας όμως από το μουσείο θα έπαιρνε μαζί του ένα βιβλίο με λιτό εξώφυλλο που τυχαία είδε στη βιβλιοθήκη με θέμα την ιστορία του υποβρυχίου Κατσώνης. Περνώντας το ολονύχτιο ταξίδι μέχρι την Κρήτη στην καμπίνα του πλοίου, ξεκοκαλίζοντας τις σελίδες του, θα ανακάλυπτε ένα ακόμη καθοριστικό κομμάτι, αυτό της έρευνας.

«Δεν περίμενα ότι το υποβρύχιο θα βούλιαζε και το βιβλίο θα περιέγραφε και τη βύθισή του. Ο ύπαρχος επέζησε και σώθηκε κολυμπώντας. Ξετρελάθηκα. Ήμουν δεκαεπτά-δεκαοκτώ χρονών. Όταν γύρισα από την Κρήτη, έτρεξα να πάρω κι άλλα βιβλία. Σήμερα έχω 6.000-7.000 και όλα έχουν σχέση με ναυάγια και ναυτική ιστορία», λέει. 

Σύντομα κατάλαβε ότι ήταν απαραίτητο, πέρα από τα βιβλία, να ανατρέξει σε πρωτογενείς πηγές. Άρχισε να ταξιδεύει στο εξωτερικό αλλά και να ψάχνει σε ελληνικές υπηρεσίες φακέλους με πρωτότυπα ημερολόγια, καταθέσεις κ.ά.

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Ναυάγιο ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ VI, το πρυμναίο τμήμα του ναυαγίου, το οποίο στέκεται όρθιο στον βραχώδη βυθό και σε βάθος 14-17 μέτρα. Η προπέλα του σκάφους έχει αποκολληθεί από τη θέση της και μαζί με τον άξονα βρίσκονται σε μικρό βάθος κοντά στο σημείο προσάραξης. Στο εσωτερικό του πρυμναίου τμήματος παραμένει στη θέση της η εφεδρική προπέλα που διέθετε το πλοίο. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης

«Από πολύ μικρός απέκτησα αυτό το χόμπι, να ψάχνω ιστορίες πλοίων που έχουν βυθιστεί στην Ελλάδα. Ήταν συναρπαστικό, σαν ένα παζλ στο οποίο συμπληρώνεις λίγο λίγο την ιστορία», λέει. Πολύ γρήγορα η έρευνα των ναυαγίων στη θάλασσα απέκτησε μια παράλληλη διάσταση, την έρευνα στη στεριά. Αυτή συνεχίζεται εδώ και 33 χρόνια. Ένα από τα μυστικά του στην έρευνά του ήταν οι ψαράδες. Τα ναυάγια αποτελούν είτε ψαρότοπους είτε εμπόδιο για την αλιεία, ανάλογα με το είδος της. Αφού ο ίδιος δεν ψαρεύει, και το μόνο που κάνει είναι να βγάζει φωτογραφίες και να τραβάει βίντεο, εκείνοι τον εμπιστεύονται και του δίνουν τις τοποθεσίες των ναυαγίων. 

«Έκανα την ταυτοποίηση, έχοντας δημιουργήσει μια δική μου βάση δεδομένων, με βάση τις κατηγορίες, το μήκος και το πλάτος, καθώς και τη ναυπήγική μοναδικότητα που έχει κάθε πλοίο. Όλο αυτό είναι σαν παιχνίδι». Σήμερα ο κ. Θωκταρίδης, έχοντας πια μεγάλη εμπειρία, μπορεί να δει πιο πολλές λεπτομέρειες σε ένα πλοίο και απολαμβάνει κάθε εύρημα περισσότερο. Τώρα πια, όπως μου λέει, γνωρίζει την τέχνη της ανακάλυψης των ναυαγίων. 

Η ιστορία του βρετανικού υποβρυχίου Perseus

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
6 Δεκεμβρίου 1941. Ανήμερα της γιορτής του Αγίου Νικολάου, του προστάτη των ναυτικών. Ώρα δέκα το βράδυ, το υποβρύχιο PERSEUS, ένα από τα μεγαλύτερα υποβρύχια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, περιπολεί στην επιφάνεια, στη θαλάσσια περιοχή νότια της Κεφαλονιάς. Βυθίστηκε σε βάθος -52 μέτρων μετά από πρόσκρουση σε ιταλική νάρκη. Από τα εξήντα ένα άτομα που επέβαιναν στο υποβρύχιο, ένας ναύτης, δείχνοντας μεγάλο κουράγιο, επιμονή και ψύχραιμη κρίση πραγματοποίησε διαφυγή από το βυθισμένο σκάφος με τη συσκευή Davis κάτω από συνθήκες που θα πρέπει να ήταν απίστευτα δύσκολες ! Ο Βρετανός, βοηθούμενος σε μεγάλο βαθμό από τις ικανότητές του, κατάφερε να βγει στην επιφάνεια και να κολυμπήσει μέχρι την Κεφαλονιά, όπου βρήκε καταφύγιο για δεκαοκτώ μήνες. Οι κάτοικοι του νησιού τον προστάτευσαν και τον έκρυψαν, μέχρι τη στιγμή που φυγαδεύτηκε μ' ένα ελληνικό καΐκι. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης

«Στο υποβρύχιο αυτό ένιωθες πως έχει σταματήσει ο χρόνος, αφού ήταν κλειστό και δεν έχει αλλάξει σχεδόν καθόλου, διατηρώντας τα χαρακτηριστικά του. Έχει συγκλονιστική ιστορία γιατί έχει έναν και μοναδικό επιζώντα», λέει ο κ. Θωκταρίδης που ανακάλυψε τα μυστικά του με την ομάδα του. 

Το υποβρύχιο κρύβει δύο ιστορίες. Με τη βύθισή του μια κρύα νύχτα του Δεκεμβρίου το 1941 λόγω μιας νάρκης έχασαν τη ζωή τους εξήντα άνθρωποι . Ένας ναύτης επιβίωσε, ο Capes, ο οποίος, έχοντας κρατήσει ζεστό το σώμα του με ένα μπουκάλι ρούμι και κολυμπώντας ώρες μέχρι να βρει στεριά, θα περιθάλπονταν τελικά από τους ανθρώπους της Κεφαλονιάς που τον έκρυψαν, δεν τον κατέδωσαν στους Γερμανούς. Η δεύτερη ιστορία είναι αυτή του Έλληνα υποπλοίαρχου Μέρλιν, ενός αξιωματικού που έχασε τη ζωή του ανήμερα της ονομαστικής του εορτής έξω από το νησί που αποτελούσε την ιδιαίτερη πατρίδα του. 

«Αργότερα γνώρισα την κόρη του Μέρλιν», λέει ο κ. Θωκταρίδης. «Ήρθε και κολύμπησε πάνω από το ναυάγιο». Για τη διαφυγή του Capes προσθέτει: «Οι Κεφαλονίτες τον βοήθησαν εν καιρώ πολέμου και ο καπεταν-Χουμάς, που ήταν σε μια Υπηρεσία Διαφυγών (MI 9), έκανε ένα απίστευτο ταξίδι στη γερμανοκρατούμενη Ελλάδα, ριψοκινδυνεύοντας. Ήρθε με ένα καΐκι εννιά μέτρων από την Τουρκία και φυγάδευσε τον ναυαγό. Πρόκειται για ένα ταξίδι που μέχρι και σήμερα είναι ασύλληπτο. Γνώρισα τους ανθρώπους που τον βοήθησαν, τον συντηρούσαν οικονομικά και του έδιναν φαγητό, ρισκάροντας την ζωή τους όμως δεν τον πρόδωσαν, ενώ δεν περίμεναν κάτι από αυτόν. Αυτό δείχνει τον πολύ ωραίο χαρακτήρα που έχουν οι άνθρωποι στα νησιά, που είναι πιο αυθεντικοί. Η ιστορία της βοήθειας που του προσφέρθηκε μου άρεσε περισσότερο από την πολεμική. Είναι κάτι που αναδύεται παράλληλα και για μένα ήταν κάτι πολύ εντυπωσιακό και ελπιδοφόρο». 

Η εξέλιξη της τεχνολογίας για τις καταδύσεις

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Το ROV Super Achille είναι το κορυφαίο μοντέλο της Comex (ένα από τα 15 που κατασκεύασε παγκοσμίως με δυνατότητα κατάδυσης έως -1000 μέτρα βάθος). Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης

Η δυνατότητα που έχει ένας δύτης με μπουκάλες είναι πολύ περιορισμένη. Μετά από δέκα-δεκαπέντε λεπτά η κατάδυση τελειώνει. Αντίθετα, όσα προσφέρουν σήμερα τα ρομπότ ROV είναι εκπληκτικά. Το ρομπότ μπορεί να φτάσει στα 1.000 μέτρα, ενώ ο δύτης μετά βίας στα 100. Την ίδια στιγμή τo κόστος όσον αφορά τους δύτες είναι πολύ υψηλότερο. Ο κ. Θωκταρίδης ασχολήθηκε με τα ρομπότ για πρώτη φορά όταν ήταν υπεύθυνος καταδύσεων, του βαθυσκάφους και του ROV στο Εθνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών. Στη Γαλλία, κάνοντας εθελοντικές δράσεις τα Σαββατοκύριακα, θα διαπίστωνε ότι τα περισσότερα πρότζεκτ γίνονταν με τη χρήση ρομπότ ROV αντί με επανδρωμένο βαθυσκάφος.

«Εκπαιδεύτηκα πάνω στη χρήση του ROV, που έχει πολλές τακτικές. Στην αρχή μού φάνηκε πολύ δύσκολο. Πελάγωσα. Όταν γυρίσαμε στην Ελλάδα, κάναμε διάφορα πρότζεκτ. Είχαν πέσει τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ, ένα στο Σούνιο και ένα στην Ικαρία. Πήγαμε με το βαθυσκάφος και είχαμε την πρόθεση να κάνουμε με αυτό όλο το πρότζεκτ ανέλκυσης του ελικοπτέρου, όμως στην πράξη διαπιστώσαμε ότι η δουλειά γινόταν πιο εύκολα με το ρομπότ. Τελικά φέραμε εις πέρας και τις δύο αποστολές με το ROV. Από τις πρώτες μέρες του 2000 το ROV ουσιαστικά καθιερώθηκε. Ήταν για εμάς ένα εργαλείο με μηδενικό ρίσκο. Μπορούσε να δουλέψει ακόμη και ένα 24ωρο, αν άλλαζες χειριστές. Είχα ασχοληθεί και με το τεχνικό κομμάτι, οπότε γνώριζα πώς να το συντηρώ. Άνοιξε ένα νέο παράθυρο γνώσεων στη ζωή μου, αυτό της τεχνολογίας των υποβρύχιων ρομπότ». 

Κάθε ναυάγιο και ένα διαφορετικό συναίσθημα 

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Η πλώρη του ναυαγίου Εxpress Samina σε βάθος -32 μέτρων στην Πάρο. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης

«Ήμουν πραγματογνώμονας στο Εxpress Samina στο ναυάγιο της Πάρου. Εκεί βουτούσα τρία χρόνια, είχα κάνει 111 καταδύσεις. Ήμουν ο τελευταίος που αποδεσμεύτηκε από τον ειδικό εφέτη ανακριτή. Και τις 111 φορές που βούτηξα με έπιανε ένα ψυχοπλάκωμα. Δεν μπορείς να το χαρείς ποτέ το ναυάγιο σε έναν χώρο που ξέρεις ότι κουβαλά κάτι βαρύ. Είναι σαν να πηγαίνεις σε νεκροταφείο. Το ίδιο συμβαίνει και με τα πτητικά μέσα, ελικόπτερα, αεροπλάνα, έχουν κι αυτά μια στενοχώρια. Δεν είναι ευχάριστο, αλλά είναι κι αυτό ένα μέρος της δουλειάς. Καλείσαι να κάνεις εντοπισμό, ανέλκυση για να γίνει διερεύνηση, να μετρήσεις ένα ρήγμα, να δεις πού ακριβώς είναι, οπότε πάντα υπάρχει ένας αντικειμενικός στόχος τεχνικής φύσεως που πρέπει να φέρεις εις πέρας. Αντίστοιχα, σε πιο παλιά ναυάγια, που δεν έχεις ζήσει το συμβάν σαν άνθρωπος, βλέπεις τα πράγματα ιστορικά, με διαφορετική προσέγγιση, χρειάζεται και λίγη φαντασία». 

Ο καταδυτικός τουρισμός και ο ελληνικός βυθός ως πόλος έλξης

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Η πλώρη του ναυαγίου ΛΥΚΤΟΣ Ι. Επιβατηγό-τουριστικό, είχε αποπλεύσει τη 18η Ιουνίου 1995 από τη Μαρίνα Αλίμου για κρουαζιέρα στις Κυκλάδες. Βυθίστηκε στη Σύρο μετά από πυρκαγιά που ξεκίνησε από το μηχανοστάσιο. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης

«Πιστεύω ότι μέχρι τώρα δεν έχει βρεθεί η σωστή φόρμουλα. Η χώρα μας δεν έχει κάνει ό,τι θα μπορούσε για την προώθησή του. Το δυνατό μας σημείο είναι αναμφίβολα τα ναυάγια και οι γεωλογικοί σχηματισμοί. Σε ορισμένες περιοχές όπως η Σαντορίνη και η Αμοργός υπάρχουν βράχια που είναι πολύ εντυπωσιακά. Όπως πολύ δυνατά είναι και τα σύγχρονα, σιδερένια ναυάγια. Είναι πάνω από 1.500. Κάποια είναι βέβαια βαθιά και μη προσιτά σε ερασιτέχνες δύτες που βουτάνε για αναψυχή, εκείνα όμως που είναι πολύ ρηχά, μέχρι 18-20 μέτρα, θεωρώ ότι είναι ο καλύτερος πόλος έλξης διότι προσφέρουν πολύ καλή εικόνα φωτογραφικά. Σχεδόν σε κάθε περιοχή υπάρχει ένα τέτοιο ναυάγιο. Σε πολλές χώρες, όπως η Μάλτα και η Κύπρος, βυθίζουν πλοία που δεν έχουν κάποια ιστορία με στόχο να δημιουργήσουν καταδυτικούς προορισμούς, που όμως στερούνται ιστορίας. Η Ελλάδα έχει και ιστορικά ναυάγια, οπότε, μέχρι τώρα, δεν έχει χρειαστεί να γίνουν βυθίσεις πλοίων. Είναι θέμα marketing. Ενώ ο τουρισμός είναι πολύ δυνατός και ξέρει να πουλάει το προϊόν, το συγκεκριμένο κομμάτι δεν έχει προωθηθεί ακόμα συστηματικά. Η προώθηση γίνεται κυρίως από τους ιδιώτες ή ορισμένες φορές από κάποια συγκεκριμένα άτομα που είναι σε διάφορες υπηρεσίες, αλλά δεν υπάρχει σταθερότητα. Το θέμα με τις εκθέσεις του καταδυτικού τουρισμού στο εξωτερικό είναι να έχεις μια σταθερή παρουσία. Δεν μπορείς να πηγαίνεις για δύο χρόνια, να σταματήσεις και να εμφανιστείς ξανά τρία χρόνια μετά. Καλύτερα να μην πας καθόλου». 

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Αεροναυάγιο PIPER τύπου PA 28 -181. Στις 2 Οκτωβρίου 1988 o κινητήρας του αεροσκάφους, κατερχόμενου από τα 3.000 πόδια, βορειοανατολικά της Μακρονήσου, κράτησε λόγω έλλειψης καύσιμου. Στην συνέχεια πραγματοποίησε προσθαλάσσωση. Οι δύο επιβαίνοντες διασώθηκαν και κολυμπώντας έφτασαν στη Μακρόνησο. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Φινιστρίνι από το ναυάγιο ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ VI που βυθίστηκε στις 11 Ιουνίου 1980 μετά από προσάραξη στον ύφαλο Τρυπητής Μακρονήσου. Ο υποβρύχιος κόσμος μέσα από ένα ναυάγιο. Σήμερα το πρωραίο τμήμα αποτελεί το πιο εντυπωσιακό τμήμα του ναυαγίου, καθώς παραμένει σε αρκετά καλή κατάσταση. Στη θέση τους στέκονται οι δύο ανεμοδόχοι του πρωραίου αμπαριού, ενώ είναι ορατές οι δέστρες και οι μηχανισμοί της πλώρης. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Η κινητήριος δύναμη-προπέλα του ναυαγίου ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ VI έχει αποκολληθεί από τη θέση της και μαζί με τον άξονα βρίσκονται σε μικρό βάθος κοντά στο σημείο προσάραξης επί του υφάλου Τρυπητής Μακρονήσου. Θαλάσσιοι οργανισμοί και σπογγοειδή έχουν επικαλύψει την μπρούντζινη προπέλα που έχασε τη λάμψη της και «ντύθηκε» στα χρώματα του βυθού. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Ένα από τα ναυάγια του Κάβο Ντόρο είναι και το IΩANNHΣ M. που απέπλευσε περί ώρα 20:00 της 28ης Ιουλίου 1984 από τη Νέα Πέραμο Καβάλας για τον Πειραιά με βορειοανατολικούς ανέμους 6-7 μποφόρ, με θάλασσα κυματώδη. Ο καιρός χειροτέρεψε ακόμη περισσότερο και τα κύματα σάρωναν το κατάστρωμα από αριστερά προς τα δεξιά. Ξαφνικά, ένα τεράστιο κύμα προκάλεσε μεγάλη μόνιμη κλίση προς τα δεξιά, ενώ ένα δεύτερο από την ίδια κατεύθυνση την αύξησε ακόμη περισσότερο, ώστε η δεξιά κουπαστή να ακουμπάει σχεδόν στη θάλασσα. Όταν βρέθηκαν στη θάλασσα, ο πλοίαρχος και οι ναύτες κατόρθωσαν να βρουν έναν πάκτωνα από πολυεστέρα και σκαρφάλωσαν, μέχρι που τους περισυνέλεξε το ελικόπτερο της Πολεμικής Aεροπορίας. Tο πλοίο τελικά βυθίστηκε περί ώρα 13.05 της 29ης Ιουλίου 1984. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Φωτ.: Στέφανος Κόντος
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Εσωτερική εικόνα από το PIPER τύπου PA 28 -181. Στις 2 Οκτωβρίου 1988 ο κυβερνήτης αποφάσισε να το προσθαλασσώσει και κατά την κάθοδο προσέκρουσε σε ένα κύμα και αποκολλήθηκε η δεξιά πτέρυγα. Το αεροσκάφος παρέμεινε στην επιφάνεια χωρίς να ανατραπεί, έτσι δόθηκε η ευκαιρία στους επιβαίνοντες να εγκαταλείψουν το αεροσκάφος και να κολυμπήσουν προς την πλησιέστερη ακτή. Το αεροσκάφος κατασκευάστηκε από την PIPER AIR CRAFT με αριθμό σειράς 28-7990330. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Άποψη των σκαφών μεταφοράς και υποστήριξης καταδύσεων στο πλαίσιο προληπτικής αποσυμπίεσης σε βάθος 3 μέτρων. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Βρετανικό αεροσκάφος τύπου Bristol Beaufighter που βρίσκεται βυθισμένο στη Νάξο σε βάθος -33 μέτρων. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
CHECK ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Είσοδος υποθαλάσσιας σπηλιάς στην ανατολική πλευρά της Μακρονήσου. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Το πυροβόλο του βρετανικού υποβρύχιου PERSEUS που βυθίστηκε μετά από πρόσκρουση σε ιταλική νάρκη στις 6 Δεκεμβρίου 1941 νότια της Κεφαλονιάς. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Επισκέψιμοι ακόμη τρεις ενάλιοι αρχαιολογικοί χώροι στη Μαγνησία

Πολιτισμός / Επισκέψιμοι ακόμη τρεις ενάλιοι αρχαιολογικοί χώροι στη Μαγνησία

Τα τρία ναυάγια, οι τρεις υποθαλάσσιοι αρχαιολογικοί χώροι που μαζί με την Αλόννησο έρχονται να συνθέσουν ένα υποθαλάσσιο αρχαιολογικό πάρκο, έναν ευρύτερο χώρο αναψυχής, παιδείας και καταδυτικού τουρισμού.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mr Greekonomics, πόσο μας κοστίζει ο εργασιακός αποκλεισμός των ΑμεΑ;

Ζούμε, ρε! / Mr Greekonomics, πόσο μας κοστίζει ο εργασιακός αποκλεισμός των ΑμεΑ;

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον Κοσμά Μαρινάκη, καθηγητή του πανεπιστημίου της Σιγκαπούρης και δημιουργό του καναλιού Greekonomics στο YouTube, για το ενδεχόμενο κέρδος από τη συμμετοχή των ΑμεΑ στην οικονομική ζωή.
THE LIFO TEAM
Γιατί οι πόλεις θα είναι ο «μεγάλος ασθενής» της κλιματικής κρίσης;

Άκου την επιστήμη / Γιατί οι πόλεις θα είναι ο «μεγάλος ασθενής» της κλιματικής κρίσης;

Θα είναι οι καύσωνες και οι πλημμύρες η νέα κανονικότητα; Γιατί κινδυνεύουμε να χάσουμε πολλές από τις παραλίες μας; Ο καθηγητής Φυσικής Περιβάλλοντος στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Κωνσταντίνος Καρτάλης εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόθεση Σταύρου Κωνσταντόπουλου: Το μυστήριο με τον σπιτονοικοκύρη που βρέθηκε νεκρός μέσα σε ένα μπαούλο

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Σταύρου Κωνσταντόπουλου: Το μυστήριο του σπιτονοικοκύρη που βρέθηκε νεκρός σε μπαούλο

Η υπόθεση της δολοφονίας ενός 77χρονου συνταξιούχου που πήγε να εισπράξει τα ενοίκια μιας μονοκατοικίας που νοίκιαζε και δεν γύρισε ποτέ σπίτι του. Τι συνέβη τελικά;
THE LIFO TEAM
Ποιος σκότωσε τον Τζορτζ Πολκ

Σαν Σήμερα Βρέθηκε Νεκρός / Ποιος σκότωσε τον Τζορτζ Πολκ;

Σαν σήμερα, το 1948, ένας βαρκάρης βρίσκει το πτώμα του Αμερικανού δημοσιογράφου Τζορτζ Πολκ να επιπλέει κοντά στον Λευκό Πύργο. Η σειρά ηχητικών ντοκιμαντέρ της Κωνσταντίνας Βούλγαρη ρίχνει φως σε μια δολοφονία με μεγάλες πολιτικοκοινωνικές προεκτάσεις για την Ελλάδα του εμφυλίου.
Μα μπορούν και χορεύουν οι ανάπηροι;

Ζούμε, ρε! / Μα, μπορούν να χορεύουν οι ανάπηροι;

Μπορεί ένα ανάπηρο άτομο να εκπαιδευτεί στον χορό; Ποια είναι τα στερεότυπα που υπάρχουν γύρω από τη σχέση χορού-αναπηρίας τόσο από τα άτομα χωρίς αναπηρία όσο από τα ίδια τα ανάπηρα άτομα; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον ψυχολόγο, χορευτή και ηθοποιό Ανδρέα Κολίσογλου.
THE LIFO TEAM
Τα «Φωτεινά Ξυστά», «Φωτοσύναξη» και το «Πέρασμαν» στη γειτονιά των Ποντίων στην Ελευσίνα

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Πώς οι Beforelight φώτισαν τις μέρες και τις νύχτες της Ελευσίνας

Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με την Ειρήνη Στείρου και τον Βασίλη Ντόβρο της ομάδας Beforelight για τα «Φωτεινά Ξυστά», τη «Φωτοσύναξη» και το «Πέρασμαν», τις πρωτότυπες φωτιστικές εγκατάστασεις που δημιούργησαν, στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ