Η philolog_ina, κατά κόσμον Ελένη Δρακάκη, γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αλεξανδρούπολη. Τα τελευταία εννιά χρόνια ζει και εργάζεται στην Κομοτηνή. Σπούδασε στο τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας και έκτοτε προσπαθεί να εμβαθύνει στο αντικείμενό της μέσω επιμορφωτικών σεμιναρίων και άλλων μαθημάτων, τα οποία έχουν άμεση σχέση με τη γλώσσα και τη διδασκαλία της, αλλά κυρίως με την ψυχολογία του παιδιού και τις ανάγκες του μαθητή.
— Σε ποια/-ες πλατφόρμα/-ες δραστηριοποιείσαι; Πότε ξεκίνησες;
Πριν από δύο χρόνια, κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης και πρωτοφανούς για όλους μας συνθήκης, αποφάσισα να δημιουργήσω μια ανοιχτή διαδικτυακή τάξη. Καθώς, λοιπόν, μου έλειπε η άμεση και καθημερινή επαφή με τους μαθητές μου, αποφάσισα να ξεκινήσω ένα μικρό προφίλ στο Instagram, γνωρίζοντας ότι μαθητές γυμνασίου και λυκείου αφιέρωναν πολλές ώρες της ημέρας τους σε αυτή την πλατφόρμα κατά τη διάρκεια της καραντίνας.
— Τι κάνεις και πώς σου ήρθε η αρχική ιδέα;
Έχω πάντα στο μυαλό μου πως ο δάσκαλος οφείλει να προσαρμόζεται στις ανάγκες των μαθητών και στη νέα διαδικτυακή εποχή. Με αυτό το σκεπτικό, λοιπόν, αποφάσισα να δημιουργήσω έναν χώρο μάθησης προσαρμοσμένο στις εξελίξεις και στα δεδομένα της σύγχρονης εποχής.
Ήθελα να αξιοποιήσω τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, να εκμεταλλευτώ τον χρόνο που αφιερώνουν οι μαθητές σε αυτά και να δημιουργήσω καρτέλες με γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες, εμπλουτισμού λεξιλογίου και γενικότερα φιλολογικού περιεχομένου, διατυπωμένου με όσο το δυνατό πιο απλό και κατανοητό τρόπο, χρώματα, σχέδια και ήχο ώστε να προσελκύουν το ενδιαφέρον των παιδιών.
— Τι ανταπόκριση έχεις από τον κόσμο;
Όταν ξεκίνησα να υλοποιώ δειλά-δειλά αυτό το εγχείρημα, δεν μπορούσα να φανταστώ ποτέ την έκταση που θα έπαιρνε. Δεν άνοιξα αυτό το προφίλ με σκοπό να αποκτήσω έναν μεγάλο αριθμό «ακολούθων». Όπως έχω επισημάνει πολλές φορές στο παρελθόν, δεν μου αρέσει καθόλου ο όρος «ακόλουθος».
Άνθρωποι που κατά κάποιον τρόπο ταιριάζει ο τρόπος σκέψης μας, τα ενδιαφέροντά μας, αγαπούν την ελληνική γλώσσα και θέλουν να έρθουν πιο κοντά στον κόσμο του βιβλίου, ανταλλάζοντας απόψεις και γνώσεις, παρακολουθούν το προφίλ και εκδηλώνουν την αγάπη τους γι’ αυτό. Αυτό είναι όλο.
— Πόσο χρόνο αφιερώνεις κατά μέσο όρο την ημέρα σε αυτήν τη δραστηριότητα;
Βασική μου έγνοια είναι πάντοτε οι μαθητές μου. Έτσι, υπάρχουν μέρες που θα αφιερώσω λίγες ώρες στη δημιουργία περιεχομένου, υπάρχουν όμως και μέρες που το επιβαρυμένο πρόγραμμα δεν θα μου επιτρέψει να ασχοληθώ καθόλου με το Ιnstagram.
— Υπάρχει κάτι από το περιεχόμενο που ανεβάζεις που δεν το κάνεις μόνη σου;
Το περιεχόμενο του προφίλ το δημιουργώ εγώ. Είναι αλήθεια ότι δεν έχω ιδιαίτερο ταλέντο στη φωτογραφία ούτε και στη δημιουργία γραφιστικών, αλλά το προσπαθώ.
— Ποιο είναι το πιο χρονοβόρο κομμάτι της συγκεκριμένης δουλειάς;
Η ενδελεχής έρευνα πριν από κάθε ανάρτηση. Προσπαθώ να ερευνώ όλους τους κανόνες που συναντάμε στα γλωσσικά εγχειρίδια, παρακολουθώ τις απόψεις διακεκριμένων μελετητών της ελληνικής με σκοπό να προσεγγίσω ένα θέμα σφαιρικά, παραθέτοντας τις σχετικές πηγές ώστε ο αναγνώστης να μπορεί να εξακριβώσει και να διασταυρώσει κάθε πληροφορία.
— Βγάζεις χρήματα από αυτό; Έχεις κάποια άλλη επαγγελματική δραστηριότητα;
Έχω την τιμή και τη χαρά να αποτελώ μέλος μιας μεγάλης ομάδας πολύ σπουδαίων εκπαιδευτικών στον ιδιωτικό τομέα. Επαγγελματικά, λοιπόν, δραστηριοποιούμαι στον τομέα της διδασκαλίας αλλά και της επιμέλειας κειμένων. Το Ιnstagram για μένα δεν αποτελεί πηγή εισοδήματος. Η δουλειά μου θα είναι πάντα αυτή που κάνω με τους μαθητές μου.
— Πώς θα μετέφραζες στα ελληνικά τον όρο «influencer»;
Αν δεν κάνω λάθος, η πιστή μετάφραση του όρου είναι «ο επηρεάζων», δηλαδή αυτός που ασκεί επιρροή. Θα προσπαθήσω να προλάβω την επόμενη πιθανή ερώτηση και να πω πως δεν κατατάσσω τον εαυτό μου σε αυτή την κατηγορία χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Δε θέλω να ασκώ επιρροή, λατρεύω να ανταλλάζω ιδέες και απόψεις. Οι επισκέπτες του προφίλ μπορούν να πάρουν ό,τι πιστεύουν ότι θα τους φανεί χρήσιμο και να αφήσουν ό,τι θέλουν, αν θέλουν, μπορούν να συμφωνήσουν ή να διαφωνήσουν, να εμπνευστούν ή και να αδιαφορήσουν.
— Ποια είναι η γνώμη σου για τα λάθη στη γλώσσα; Πιστεύεις ότι όταν επαναλαμβάνονται για πολύ καιρό πρέπει να υιοθετούνται ή πρέπει να επιμένουμε στη σωστή χρήση των λέξεων;
Για μένα τα λάθη είναι η κινητήριος δύναμη της γλώσσας, κάθε γλώσσας. Αποτελούν μοχλό εξέλιξης και απόδειξη ότι η γλώσσα είναι ζωντανή. Όπως κάθε άλλη επιστήμη, έτσι και η επιστήμη της γλωσσολογίας εξελίσσεται και προσαρμόζεται στις ανάγκες των ανθρώπων που τη μιλούν. Άλλωστε το «λάθος του σήμερα» μπορεί να αποτελέσει τον «κανόνα του αύριο».
— Αν έπρεπε να επιλέξεις μεταξύ ενός ορθογραφημένου, πολύ προσεγμένου, αλλά κάπως βαρετού κειμένου και ενός σχετικά ανορθόγραφου, λιγότερο προσεγμένου συντακτικά, αλλά αρκετά ενδιαφέροντος, ποιο θα προτιμούσες;
Σε ένα από τα αγαπημένα μου ποιήματα της Κικής Δημουλά υπάρχει μια έντονη ανατροπή των ορθογραφικών συμβάσεων, η ποιήτρια αντιστέκεται στην άτεγκτη ορθογραφία, θέλοντας να περάσει ποικίλα μηνύματα. Αυτές είναι οι λεγόμενες συνειδητές και καλλιτεχνικές ορθογραφίες.
Θεωρώ, λοιπόν, πως ένα κείμενο με μεγάλη λογοτεχνική αξία και ηχηρά μηνύματα μπορεί να κάνει έναν αναγνώστη όχι μόνο να μην ενοχληθεί από τις γραμματικές και συντακτικές αστοχίες αλλά ίσως και να τις θεωρήσει απαραίτητο και αναπόσπαστο κομμάτι του δημιουργήματος.
Από την άλλη μεριά, βέβαια, σέβομαι και απολαμβάνω να διαβάζω άρτια δομημένα και λεπτομερώς προσεγμένα κείμενα.
Ακολουθήστε τη philolog_ina στο Instagram.