Στο καθηλωτικό ντοκιμαντέρ, Girl Gang, η μουντή καθημερινότητα της 14χρονης έφηβης Leonie (aka Leoobalys) καταγράφεται με την παραμικρή λεπτομέρεια. Η Leonie, που ζει στα περίχωρα του Βερολίνου, είναι από τις πιο γνωστές influencers στη χώρα της. Έγινε διάσημη, αρχικά μέσα από τα lip synch βίντεο που ανέβαζε στο TikTok και πλέον, σήμερα, στα 18 της, διατηρεί ένα τεράστιο brand με πάνω από 1 εκατομμύριο followers, βγάζοντας χιλιάδες ευρώ πριν καλά καλά ενηλικιωθεί.
Η ταινία αφορά ένα καίριο φαινόμενο της σημερινής εποχής, τα social media, και πώς αυτά επηρεάζουν τη ζωή των εφήβων. Η βραβευμένη κινηματογραφίστρια Susanne Regine Meures είχε την ιδέα για ένα ντοκιμαντέρ όταν το 2017 είδε σε ένα πάρκο μια παρέα κοριτσιών να κάνουν περίεργες χορευτικές κινήσεις σαν παντομίμα. Ήταν ένας χρόνος πριν από την έκρηξη του TikTok.
Θεματικά το «Girl Gang» δεν παρεκλίνει από την προβληματική που η Meures ανέπτυξε στις δύο προηγούμενες ταινίες της, το «Raving Iran» (2016), στο οποίο εξετάζει την underground techno σκηνή της Τεχεράνης, και το «Saudi Runaway» (2020), όπου ασχολείται με την καταπιεστική, πατριαρχική κοινωνία της Σαουδικής Αραβίας.
Στον αντίποδα, ο αμερόληπτος φακός της Meures κινηματογραφεί ένα ακόμη πρόσωπο, μια 13χρονη φαν της Leonie που βρίσκει νόημα μόνο σε όσα ποστάρει. Η Melanie, ένα μοναχικό κορίτσι που ζει στην άλλη άκρη της Γερμανίας, παρακολουθεί από απόσταση το είδωλό της και ζηλεύει ενδόμυχα τη λαμπερή ζωή που νομίζει ότι κάνει.
Στο συγκεκριμένο φιλμ μίλησε με 160 κορίτσια ηλικίας 12-15 χρονών, πριν γνωρίσει τη Leonie σε ένα social media event. Στην αρχή ήθελε να κάνει ένα φιλμ για τη Leonie και τις φίλες της, μέχρι που γνώρισε την οικογένεια της. Το «Girl Gang» του τίτλου αναφέρεται σε μια σύγχρονη παρέα κοριτσιών που δεν συναντιούνται στο πάρκο αλλά είναι σαν τα εκατομμύρια κορίτσια που παιρνούν τον χρόνο τους online.
Με βάση αυτό, πήρε την άδεια των γονιών της Leonie και άρχισε να τα ακολουθεί αθόρυβα για τέσσερα χρόνια, εξερευνώντας τι συμβαίνει πίσω από τα φώτα των social media και την παράκρουση λόγω της τεράστιας δημοσιότητας της νεαρής influencer. Και δεν είναι καθόλου φρου φρου και αρώματα, όπως φαίνεται. Μοιάζει περισσότερο με έναν κλειστοφοβικό και εθισμένο κόσμο που κινείται συνέχεια γύρω από τη δημιουργία ποστ και περιεχομένου για το διαδίκτυο, που παλεύει για την έγκριση των διαφημιστών. Ο πατέρας και η μητέρα της, αν και προβληματισμένοι για τις θυσίες που κάνει η κόρη τους στον βωμό της διασημότητας –η οποία δεν φαίνεται να έχει φίλους ή να συνάπτει υγιείς προσωπικές σχέσεις με άλλα άτομα–, βολεύονται με αυτή την κατάσταση και φαίνεται ότι ενδιαφέρονται περισσότερο γι’ αυτή την απρόσμενη ροή χρημάτων. Μάλιστα, άφησαν τις δουλειές τους για να τη μανατζάρουν οι ίδιοι. Η οικογένειακη τους ζωή έχει μετατραπεί στην κυριολεξία σε μια κερδοφόρα επιχείρηση.
Στον αντίποδα, ο αμερόληπτος φακός της Meures κινηματογραφεί ένα ακόμη πρόσωπο, μια 13χρονη φάν της Leonie που βρίσκει νόημα μόνο σε όσα ποστάρει. Η Melanie, ένα μοναχικό κορίτσι που ζει στην άλλη άκρη της Γερμανίας, παρακολουθεί από απόσταση το είδωλό της και ζηλεύει ενδόμυχα τη λαμπερή ζωή που νομίζει ότι κάνει.
Αυτό δεν πρέπει να δημιουργεί εντύπωση, μια και, σύμφωνα με στατιστικές, το 86% των νεαρών ατόμων σήμερα ονειρεύεται να γίνει influencer.
Το ντοκιμαντέρ θα προβληθεί στο πλαίσιο του KinderDocs την Κυριακή 27 Νοεμβρίου στο Μουσείο Μπενάκη. Είναι η πρώτη για φέτος δράση του φεστιβάλ ντοκιμαντέρ που είναι αφιερωμένο σε παιδιά και νέους και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια. Μετά την προβολή της ταινίας θα γίνει ένα διαδραστικό εργαστήριο με θέμα «εσύ πόσο influencer είσαι;» και καλεσμένους τον Νίκο Σπηλιόπουλο, ειδικό στη συστημική οικογενειακή ψυχοθεραπεία και συμβουλευτική εθισμών, και τον Διονύση Κατσίμπα, Digital Marketing Director. Είναι η έβδομη χρονιά που διοργανώνεται το συγκεκριμένο φεστιβάλ σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα και δύο από τα σημαντικότερα φεστιβάλ ντοκιμαντέρ στην Ευρώπη, το IDFA στο Άμστερνταμ και το doxs! στο Ντούισμπουργκ.
«Η ιδέα πίσω από το ΚinderDocs είναι το νεανικό κοινό να αποκτήσει πρόσβαση σε εξαιρετικά έργα, ταινίες και ντοκιμαντέρ που βραβεύονται σε ξένα φεστιβάλ και βοηθούν να ανοίξει ουσιαστικά το μυαλό σε άλλα πράγματα, τα οποία έχουν σχέση με την επικαιρότητα και τη ζωή μας», λέει η κινηματογραφίστρια και δημοσιογράφος Δήμητρα Κουζή που βρίσκεται πίσω από τη διοργάνωση του φεστιβάλ. «Στόχος μας είναι το κοινό να γελάσει, να κλάψει, να ερωτευτεί αλλά και να μάθει και κάτι».
Τη συγκεκριμένη ταινία την είδε για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ CPH:DOX στην Κοπεγχάγη και θα προβληθεί στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος του KinderDocs σε διάφορα σχολεία ανά την Ελλάδα.
«Ποτέ δεν γίνεσαι influencer χωρίς να το περιμένεις», αναφέρει σχετικά με το φιλμ η κ. Κουζή. «Αυτό φαίνεται και στην ταινία. Αυτή η κοπέλα έχει πάρει σαφή απόφαση να αφιερώνει την προσωπική της ζωή και όλη της την ημέρα σε αυτό. Αυτό είναι de facto. Το θέμα των social media είναι πάρα πολύ σοβαρό και η ταινία μάς δείχνει τα πράγματα όπως είναι με έναν πολύ ενδιαφέροντα τρόπο. Είναι φτιαγμένη σαν ένα παραμύθι και έτσι ξεκινάει κιόλας, με το "μια φορά κι ένα καιρό ήταν ένα κορίτσι που οι γονείς του του χάρισαν ένα μαύρο καθρέφτη...", κι αυτό μας δημιουργεί μια απόσταση, την αίσθηση ότι αυτό το πράγμα είναι κάτι μοναδικό και ξεχωριστό. Και μετά το πάει σε ένα άλλο επίπεδο.
Δεν βλέπουμε απλώς μια influencer από την κλειδαρότρυπα αλλά είναι σαν να είμαστε κανονικά δίπλα της. Τα παιδιά κυρίως, αλλά και οι ενήλικες, αφού όλοι είμαστε με ένα κινητό στο χέρι. Το να θεωρούμε φυσιολογικό το ότι είμαστε 90 λεπτά την ημέρα στα social media το βγάζει μπροστά και το αμφισβητεί κι αυτό κατά τη γνώμη θα έπρεπε να συμβαίνει παντού σήμερα, δηλαδή να μας δημιουργεί ερωτήματα, όπως το αν είναι φυσιολογικό αυτό, καλό, αν μας ωφελεί και σε τι, γιατί το κάνουμε; Μια τέτοια ταινία δίνει το περιθώριο στον θεατή, είτε είναι νέος είτε μεγαλύτερος, να κάτσει αυτές τις τρεις ώρες που διαρκεί η προβολή και η δράση και να σκεφτεί».
GIRL GANG τρέιλερ
«Girl Gang: Οι influencer στον καθρέφτη»
27/11/2022, 11:00-14:00 στο Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138
Εισιτήριο: €14 (περιλαμβάνει την προβολή και τη δράση)