ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe

Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe Facebook Twitter
"Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O’ Keeffe", μια έκθεση του μουσείου ΜοMA στη Νέα Υόρκη
4

Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe

Η έκθεση αυτή παρουσιάζει με καινούριο τρόπο τους πίνακες αμερικανικής τέχνης του Μουσείου που δημιουργήθηκαν κατά την περίοδο 1915-1950, και καθρεφτίζει τις πολιτιστικές ανησυχίες μιας ταχέως μεταβαλλόμενης αμερικανικής κοινωνίας κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Αστικά και αγροτικά τοπία, σκηνές από την βιομηχανία, νεκρές φύσεις, πορτρέτα, οργανωμένα ανάλογα με οπτικές συνδέσεις και όχι με αυστηρή χρονολογική σειρά. Οι σχολιασμοί των έργων είναι του ΜοΜΑ.

Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe Facebook Twitter
Charles Sheeler, “American Landscape” (1930), λάδι σε καμβά

Aν και το «αμερικανικό τοπίο» φέρνει στο μυαλό μια αγροτική σκηνή, το αντικείμενο του Sheeler είναι το εργοστάσιο της Φορντ στον ποταμό Rouge κοντά στο Ντιτρόιτ. Το 1927 φωτογράφισε τις εγκαταστάσεις λεπτομερώς (μια από τις φωτογραφίες έγινε αυτός ο πίνακας) και ερεύνησε το θέμα με διάφορα υλικά/μέσα. Με αυτά τα έργα πειραματίστηκε με τις έντονες γωνίες και τις νέες οπτικές, αλλά μέσω αυτών έγινε επίσης σαφές πόσο πρωτοποριακή ήταν η αμερικανική βιομηχανία εκείνα τα χρόνια, πώς δημιουργούσε ουσιαστικά ένα νέο αμερικανικό τοπίο και νέες εμπειρίες. Αυτό που λείπει από τις εικόνες του Sheeler είναι οι άνθρωποι που εργάζονται στο εργοστάσιο, ίσως δείχνοντας μια αμφιταλάντευση σχετικά με την αλλαγή της χώρας προς την βιομηχανοποίηση.

Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe Facebook Twitter
Σκίτσο του Sheeler από το εργοστάσιο της Ford
Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe Facebook Twitter
Louis Lozowick, Αμερικανός, γεννημένος στην Ουκρανία, "Crane" (1928), λιθογραφία
Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe Facebook Twitter
Μartin Lewis, "The Glow of the City", (1929)

To μεγαλειώδες κτίριο του Μανχάταν, Charin Building, που φαίνεται στο βάθος, είχε μόλις ολοκληρωθεί όταν ο Lewis έκανε αυτό το έργο, και υπάρχει ακόμα, στη γωνία του 42th Street και Lexington Avenue – αποτελεί τη μακρινή θέα της γυναίκας που βρίσκεται στο πρώτο πλάνο της σύνθεσης. Ο λαμπερός ουρανοξύστης, στο μοντέρνο στυλ αρτ ντεκό, παρουσιάζει αντίθεση με τις σκοτεινές σειρές των υπόλοιπων κτιρίων και τις μπουγάδες που στεγνώνουν γύρω από τις εξόδους κινδύνου. Ο Edward Hopper, ο οποίος ενδιαφερόταν επίσης για τη λάμψη των κτιρίων στο νυχτερινό φως της πόλης, αναζήτησε τις συμβουλές του όταν έκανε μερικά χαρακτικά που βρίσκονται επίσης στην έκθεση.

 

 

Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe Facebook Twitter
Andrew Wyeth, "Christina's World", (1948)

H γυναίκα που σέρνεται μέσα στο καστανόξανθο χορτάρι ήταν γείτονας του καλλιτέχνη στο Μέιν, η οποία, ανάπηρη από πολιομυελίτιδα, «ήταν περιορισμένη σωματικά, αλλά σε καμία περίπτωση πνευματικά». Ο Wyeth εξήγησε επίσης «η πρόκληση για μένα ήταν να αποδώσω δικαιοσύνη σε μια ζωή που οι περισσότεροι άνθρωποι θεωρούσαν απελπιστική». Αποτύπωσε το άγονο τοπίο, το αγροτικό σπίτι και τις καλύβες με μεγάλη λεπτομέρεια, ζωγραφίζοντας το χόρτο, τις τούφες των μαλλιών, και αποχρώσεις φωτός και σκιάς. Σε αυτό το ύφος της ζωγραφικής, που είναι γνωστό ως μαγικός ρεαλισμός, οι καθημερινές σκηνές είναι διαποτισμένες με ποιητικό μυστήριο.

 

Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe Facebook Twitter
Georgia O' Keeffe, "Abstraction Blue", (1927)

 

Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe Facebook Twitter
Edward Hopper

 

Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe Facebook Twitter
Edward Hopper

 

Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης

 

Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης

Στον πρώτο όροφο του MoMA: ο ανεμιστήρας, "Ventilator"

Μια εγκατάσταση που έφερνε τους επισκέπτες σε αμηχανία, αφού έμοιαζε σα να μην ήξεραν αν επιτρέπεται να πατήσουν στον κενό χώρο ή αν πρέπει να πάνε γύρω- γύρω (που τελικά οι περισσότεροι αυτό έκαναν). Εκτός από το αγόρι που φαίνεται στο βίντεο, το οποίο τόλμησε να πατήσει στο κέντρο, παρακολουθώντας τις κινήσεις, αποχωρώντας με μια έκφραση που διαβάζεται δύσκολα.

Ventilator

Γεννημένος στη Δανία το 1967 από Ισλανδούς γονείς και εκπαιδευμένος στη Royal Academy of Arts της Κοπεγχάγης, ο Olafur Eliasson ζει και εργάζεται στο Βερολίνο. Ερευνώντας σε βάθος τις γνωστικές πτυχές του τι σημαίνει να βλέπεις, ο καλλιτέχνης δημιουργεί περίπλοκα οπτικά φαινόμενα χρησιμοποιώντας απλές, πρόχειρες κατασκευές. Κάνοντας ορατό τον μηχανισμό των έργων του και ξεγυμνώνοντας το τέχνασμα της ψευδαίσθησης, ο καλλιτέχνης δείχνει την περίπλοκη σχέση μεταξύ πραγματικότητας, αντίληψης και αναπαράστασης. Επειδή ο κόσμος δεν στέκονται μπροστά στα έργα του, όπως σε έναν πίνακα, αλλά μάλλον είναι μέσα τους, συμμετέχοντας ενεργά, οι καθηλωτικές εγκαταστάσεις του μετατρέπουν την ίδια την πράξη της θέασης σε μια κοινωνική εμπειρία. Στο "Ventilator" ο ανεμιστήρας αλλάζει συνέχεια, κάνοντας μη προβλέψιμα τόξα παρουσιάζοντας μια εντυπωσιακή αλληγορία για την αντίληψη της κίνησης.

Ο Olafur Eliasson έκανε επίσης το 2003 το the Weather Project, μια εγκατάσταση στην Tate του Λονδίνου που έκανε τεράστια επιτυχία: δύο εκατομμύρια επισκέπτες, πολλοί εκ των οποίων πήγαν ξανά και ξανά.

Αμερικανικός Μοντερνισμός: από τον Hopper στην O' Keeffe Facebook Twitter
Αρχείο
4

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
κάποια στιγμή θέλω να'χω πολλά πολλά λεφτά, αρκετά τελοσπάντων για να αγοράσω έναν hopper. θα τον κρεμάσω σε έναν λευκό τοίχο και μετά θα βάλω μια πολυθρονίτσα απεναντί του. αυτό είναι όνειρο!