Δαχτυλίδια, μια πολύ παλιά ιστορία

 Δαχτυλίδια, μια πολύ παλιά ιστορία Facebook Twitter
0

 

 Δαχτυλίδια, μια πολύ παλιά ιστορία Facebook Twitter
Gothic Love Ring “Corte Porta Amor"Date: 14th century. Photo: courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

Μια νέα έκθεση ανοίγει στο Cloisters του Manhattan: "Treasures and Talismans: Rings From the Griffin Collection," στην οποία παρουσιάζονται δαχτυλίδια, ενώ παράλληλα διερευνάται  κάθε λεπτή έννοια και σημασία υπάρχει πίσω από αυτό το αγαπημένο κόσμημα.

 Δαχτυλίδια, μια πολύ παλιά ιστορία Facebook Twitter
Two-Finger RingDate: early 6th century. Photo: courtesy of Metropoltian Museum of Art.

Τα δαχτυλίδια της εποχής του μεσαίωνα είχαν διαφορετική σημασία και σκοπό. Ήδη από τον 2ο αιώνα π.Χ. δίδονται σαν υποσχέσεις αγάπης και τα συναντάμε στον Ρωμαίο κωμικό Πλαύτο. Τα γαμήλια δακτυλίδια ήταν φημισμένα εξαιτίας των εσωτερικών επιγραφών που κατέγραφαν τα γαμήλια συμβόλαια. Τα Βυζαντινά γαμήλια δακτυλίδια ήταν λεπτά φύλλα χρυσού με στρογγυλά ή οβάλ σχέδια που απεικόνιζαν το ζευγάρι πρόσωπο με πρόσωπο ή να δέχονται την ευλογία του Χριστού για την ένωσή τους.

 Δαχτυλίδια, μια πολύ παλιά ιστορία Facebook Twitter
Double Gemstone RingDate: ca. 300. Photo: courtesy of Metropolitan Museum of Art.

Στον ύστερο μεσαίωνα συναντάμε τέσσερις κατηγορίες δαχτυλιδιών: τα εκκλησιαστικά δαχτυλίδια, με ιερά εμβλήματα για τους ιερωμένους, τα θεραπευτικά δαχτυλίδια για τη θεραπεία των ασθενειών, τα δαχτυλίδια γάμου και τα δαχτυλίδια για πρακτικούς σκοπούς τα οποία χρησιμοποιούσαν κυρίως σαν σφραγίδες. Καθεμιά όμως από τις κατηγορίες αυτές δεν ήταν παρά προνόμιο των ευγενών, τα οποία χρησιμοποιούσαν για να διαφέρουν από τους κοινούς θνητούς. Την εποχή εκείνη θεσπίστηκαν ειδικοί νόμοι που όριζαν τι επιτρεπόταν να φορούν οι κοινοί θνητοί και τι όχι. Επίσης σημασία είχαν οι πέτρες. O Λουδοβίκος Θ΄ με το διάταγμα αυτό εκχωρούσε το δικαίωμα να φορούν τα διαμάντια μόνο οι βασιλείς, αποκλείοντας έτσι όλες τις γυναίκες. Η απαγόρευση συμπεριλάμβανε τις βασίλισσες και τις πριγκίπισσες. Στην Αγγλία, επίσης, το 1283 θεσπίστηκε νόμος που απαγόρευε στους κοινούς θνητούς να έχουν στην κατοχή τους διαμάντια. Απώτερος σκοπός ήταν η απαγόρευση εξαγωγής συναλλάγματος, μιας και όλα τα κοσμήματα εισάγονταν από το εξωτερικό.

 

 Δαχτυλίδια, μια πολύ παλιά ιστορία Facebook Twitter
Ring BroochDate: 1250–1300. Photo: courtesy of Metropolitan Museum of Art.

 

Το 1447μ.Χ, ο Αρχιδούκας Μαξιμιλιανός της Αυστρίας δώρισε πρώτος σε όλο τον κόσμο ένα δακτυλίδι με διαμάντι στον αρραβώνα του με τη Μαρία της Βουργουνδίας. Από τότε υπάρχει η παράδοση του διαμαντένιου δαχτυλιδιού ως δώρο αρραβώνα.

 Δαχτυλίδια, μια πολύ παλιά ιστορία Facebook Twitter
Cusped RingDate: 15th century. Photo: courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

Στο πρώτο μισό του 16ου αιώνα, μονάρχες όπως ο Φρανσουά Α' της Γαλλίας και ο Ερρίκος ο 8ος της Αγγλίας συναγωνίζονται για το ποιος θα αποκτήσει τις καλύτερες πέτρες για την δημιουργία δαχτυλιδιών. Στα κοσμήματα αυτά καλλιτέχνες και τεχνίτες συναγωνίζονται στον σχεδιασμό. Εμφανίζονται νύμφες, σάτυροι, μάσκες και αρχιτεκτονικά στοιχεία. Γύρω στα 1600 τα κοσμήματα είναι γεμάτα πέτρες, πολύτιμες ή ημιπολύτιμες που και αυτές έχουν, καθεμιά τη δική της σημασία. Τα κλασσικά στοιχεία που προτιμήθηκαν στην Αναγέννηση, αντικαθίστανται από νατουραλιστικά στοιχεία στη μορφή των φύλλων, των λουλουδιών, κορδέλες σπουδαιότερη αριστοκρατία της Ευρώπης με την εύπορη τάξη των εμπόρων δεμένες σε φιόγκους, και απλοποιημένα γεωμετρικά σχέδια. Τα φορούν οι βασιλείς, η αριστοκρατία και η τάξη των εμπόρων. Μέχρι σήμερα, τα δαχτυλίδια δεν έχουν σταματήσει να αποτελούν σύμβολο, καλλωπιστικό στοιχείο, σημάδι γούστου αλλά και πλούτου.

 Δαχτυλίδια, μια πολύ παλιά ιστορία Facebook Twitter
Inscribed Sapphire RingDate: late 14th century. Photo: courtesy of the Metropolitan Museum of Art.
 Δαχτυλίδια, μια πολύ παλιά ιστορία Facebook Twitter
 Δαχτυλίδια, μια πολύ παλιά ιστορία Facebook Twitter
Gemstone Ring. Date: 12th and 13th century. Photo: courtesy of the Metropolitan Museum of Art.
 Δαχτυλίδια, μια πολύ παλιά ιστορία Facebook Twitter
Octahedral Diamond RingDate: second half 3rd–early 4th century. Photo: courtesy of Metropolitan Museum of Art.
 Δαχτυλίδια, μια πολύ παλιά ιστορία Facebook Twitter

 Δαχτυλίδια, μια πολύ παλιά ιστορία Facebook Twitter
Double Gemstone RingDate: ca. 300. Photo: courtesy of the Metropolitan Museum of Art.




 

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ