«Χωρίς ποντίκια και χωρίς Έλληνες»

«Χωρίς ποντίκια και χωρίς Έλληνες» Facebook Twitter
8
«Χωρίς ποντίκια και χωρίς Έλληνες» Facebook Twitter

Των Αλεξάνδρας Φιλήνδρα – Διονύση Mιντζόπουλου από την Καθημερινή

Οι ταραχές ξεκίνησαν την 1η Αυγούστου. Ομάδες πολιτών, απόστρατοι και βετεράνοι κατέβηκαν στο κέντρο για μια διαμαρτυρία που δεν ήταν σαν τις άλλες. Οι διαδηλωτές είχαν στόχο το ξεκαθάρισμα λογαριασμών με τους μετανάστες. Μέρες νωρίτερα, μετανάστες ιδιοκτήτες ενός καφέ έδιωξαν από το μαγαζί τους πολίτη, ο οποίος στο μεθύσι του είχε πιάσει καυγά με τους σερβιτόρους. Το επεισόδιο πήρε μυθικές διαστάσεις. Ο κόσμος αναστατώθηκε από φήμες ότι μετανάστες ξυλοφόρτωσαν έναν αθώο πολίτη. Το βράδυ της 1ης Αυγούστου, πολίτες υποκινούμενοι από στρατιώτες, οπλισμένοι με λοστούς και ξύλα, επιτέθηκαν εναντίον των μεταναστών. Το πλήθος έσπασε βιτρίνες και κατέστρεψε ολοσχερώς καφέ και εστιατόρια, ενώ η αστυνομία και οι ειδικές δυνάμεις παρακολουθούσαν από απόσταση. Έπειτα από τέσσερις μέρες καταστροφών, όλα τα μαγαζιά των μεταναστών καταστράφηκαν, 150 άτομα τραυματίστηκαν και 25 προσήχθησαν στο αυτόφωρο.

Σε ποια γειτονιά της Αθήνας έγιναν αυτά τα επεισόδια και ο πληροφορημένος αναγνώστης δεν το πήρε χαμπάρι; Έχετε δίκιο να απορείτε. Τα γεγονότα αυτά που τόσο θυμίζουν τα συμβάντα στη Ραφήνα πριν από λίγες εβδομάδες, δεν συνέβησαν στην Ελλάδα του 2012 αλλά στο Τορόντο του Καναδά το 1918. Και, βέβαια, έχετε δίκιο να αναρωτιέστε γιατί είναι απαραίτητο να ξεθάψουμε μια τόσο παλιά ιστορία.

Ωστόσο, το επεισόδιο αυτό από την ιστορία του Καναδά έχει ιδιάζουσα σημασία για εμάς τους Έλληνες, καθώς στόχος των Καναδών πολιτών ήταν Έλληνες μετανάστες. Τον Αύγουστο του 1918, λοιπόν, πάνω από 5.000 Καναδοί επιτέθηκαν εναντίον των «βρωμο-Ελλήνων» κατοίκων του Τορόντο. Η καναδική ιστορία έχει κατατάξει αυτή τη ρατσιστική επίθεση, η οποία είχε τις ρίζες της στις κοινωνικές και πολιτικές αναταράξεις που έφερε ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, ανάμεσα στις «μεγάλες ντροπές» της χώρας.

«Ο Αύγουστος του 1918» αποτελεί μια από τις χειρότερες επιθέσεις κατά Ελλήνων μεταναστών, αλλά δεν είναι η μόνη. Το 1909, η ελληνική κοινότητα μπήκε στο στόχαστρο των κατοίκων της Ομάχα στη Νεμπράσκα, διότι τα αφεντικά στα εργοστάσια έφερναν Έλληνες εργάτες ως απεργοσπάστες. Ένα πλήθος 3.000 Αμερικανών κατέβηκε στην ελληνική γειτονιά για να παραδώσει τελεσίγραφο: «Αν θέλετε τη ζωή σας, να φύγετε από την Ομάχα». Στη Νέα Υόρκη, Αμερικανοί εστιάτορες έβαζαν ταμπέλες στις βιτρίνες τους που έλεγαν: «Αγνό αμερικανικό φαγητό. Χωρίς ποντίκια και χωρίς Έλληνες».

Η ελληνική παροικία της Βορείου Αμερικής έζησε για δεκαετίες τον ρατσισμό, την ξενοφοβία και τον κοινωνικό αποκλεισμό σε μια ήπειρο που αναγνώριζε μόνο τους «λευκούς» ως πολίτες και θεωρούσε τους Έλληνες κατώτερη φυλή. Η κοινωνική ανθρωπολογία της εποχής είχε κατατάξει τους Έλληνες βιολογικά και ηθικά σε μια υποδεέστερη φυλή και αυτού του τύπου τα ρατσιστικά επιχειρήματα χρησιμοποιούνταν από την πολιτεία αλλά και από εργοδότες που παραβίαζαν τα δικαιώματα των Ελλήνων μεταναστών. Οι Αμερικανοί περιφρονούσαν τους Έλληνες μετανάστες διότι τους θεωρούσαν απείθαρχους, βρώμικους και βίαιους και πίστευαν ότι οι Έλληνες δεν είχαν τον πατριωτισμό και την ευγενή ψυχή που απαιτούσε η χώρα. Στον αμερικανικό Νότο, οι Έλληνες, όπως και οι μαύροι και οι Μεξικανοί, αντιμετώπισαν τη βία και τον τρόμο της Κου-Κλουξ-Κλαν, της ρατσιστικής οργάνωσης που δεν απέχει πολύ σε ιδεολογία από τη Χρυσή Αυγή.

Ο απόδημος Ελληνισμός γνωρίζει καλά τι θα πει ρατσισμός και ποια είναι τα αποτελέσματά του. Επίσης αναγνωρίζει τις ευκαιρίες που του δόθηκαν στις νέες πατρίδες και είναι περήφανος για τη μεγάλη συμβολή όλων των μεταναστών στην ανάπτυξη των χωρών αυτών. Όπως μας θλίβει και μας οργίζει η συμπεριφορά των Καναδών και των Αμερικανών για τις φοβερές αδικίες που διέπραξαν με θύματα τους συμπατριώτες μας, εξίσου πρέπει να μας σοκάρει και η βία εναντίον μεταναστών στη Ραφήνα και οπουδήποτε αλλού. Αυτή η συμπεριφορά είναι ενάντια στις αξίες που θέλουμε να έχουμε ως έθνος και συνιστά βαθιά προσβολή στην ιστορική μνήμη των δικών μας μεταναστών που αγωνίστηκαν σκληρά για να κερδίσουν ίσα δικαιώματα και σωστή μεταχείριση και των δικών μας ξενιτεμένων πατεράδων.

* Η δρ Αλεξάνδρα Φιλήνδρα είναι καθηγήτρια Πολιτικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις στο Σικάγο. Ο δρ Διονύσης Μιντζόπουλος είναι ερευνητής στο νοσοκομείο Μακλίν του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ.

Αρχείο
8

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Δυστυχως δεν νομιζω να μπορουμε να συγκρινουμε την Αμερικη του 1920 με την Ελλαδα του σημερα... Καλυτερα θα ηταν να συγκρινουμε το τι γινεται τωρα, κι οχι το τι γινοταν στην Αμερικη πριν ενα αιωνα με το τι γινεται στην Ελλαδα τωρα... Γεννηθηκα στην Αθηνα τελη δεκαετιας 50 Εζησα στην Αθηνα τα μισα μου χρονια και εδω και αρκετα χρονια ζω στην Καλιφορνια. Στην γειτονια μου ζουν... απεναντι μου μια Αμερικανη Ινδιανα (Τσεροκι) διπλα μου Ισπανοφωνοι (Μεξικανοι) δυο σπιτια παρακατω Αμερικανο-Αφρικανοι, ακομα πιο περα Ασιατες, Καναδοι, Γερμανοι, κλπ. Το καπνοπωλειο της περιοχης το εχει ενας Ινδος, και το μινι-μαρκετ ενας Λιβανεζος. Αν και ειμαι gay, στην γειτονια το ξερουν ολοι οτι ζω στο σπιτι με τον φιλο μου εδω και χρονια, και οχι μονο ΠΟΤΕ δεν ειχαμε κανενα προβλημα, αλλα ολοι ειναι παντα ετοιμοι να βοηθησουν αν καποιος τους το ζητησει. Οι γειτονες φερνουν τα παιδια τους και τους δινουμε σοκολατες και καραμελες, και δεν τα κρατανε μακρια με τη δικαιολογια "να μην κολησουν AIDS απο τους εκφυλους"...Αν μετα απ αυτα ελεγα οτι "μου λειπει" η ατμοσφαιρα της Χρυσης Αυγης, σιγουρα θα ελεγα ψεματα!
Χμμ ... ιδέα μου είναι ή ο παρ΄ολίγον πρόεδρος των Η.Π.Α. έχασε για (μόλις) 2.8%; Και όλες γνωρίζουμε πόσο «ζουμερά» τα ‘λεγε το χρυσούλι μου ... αλλά μάλλον δεν έχει καμία σημασία, ο Ομπάμα δεν θριάμβευσε, καλιέ;Επίσης κάποιες εκ των ειδήσεων που φτάνουν εξ΄ Αμερικής σε ημάς τις πληβείες κατοικοεδρεύουσες εν Ελλάδι* όπως επί παραδείγματι οι σαλταρισμένοι που προτείνουν στο ποίμνιό τους τον περιορισμό των LGBTs εντός ηλεκτροφόρων φρακτών, τα 10χρονα που πυροβολούν στο κεφάλι τους ναζί πατεράδες τους, οι white-trash patrol παλικαράδες που ξεκαβλώνουν με σκοποβολή πάνω στους Μεξικανούς ... όλα αυτά κι ακόμη γλαφυρότερα μάλλον δεν έχουν καμία σημασία επίσης, καθώς αφορούν σ΄ ένα ασήμαντο και σαφώς ακίνδυνο ποσοστό ανθρώπων, που δεν υπάρχει καμία περίπτωση και ουδείς φόβος, λόγω συγκυριών να αυξηθεί ... απαπαπά! Επιστημονικές φαντασίες, ρε παιδί μου!* που μπορούμε να σε διαβεβαιώσουμε πως ... ακόμη περισσότερο «δεν μας λείπει» η ατμόσφαιρα της χ.α. καθώς -όσο να πεις- την τρώμε στη μάπα.
Συμφωνώ εν μέρει με το άρθρο. Σε καμία περίπτωση δεν μπορουμε να συγκρίνουμε τις ΗΠΑ, τον Καναδά την Αυστραλία ούτε καν τη Γερμανία με τη φτωχοΕλλάδα των μνημονίων. Οι χώρες αυτές κατ αρχας ήταν κατεξοχην μεταναστευτικές. Ο γηγενής πληθυσμός των ΗΠΑ του Καναδά και της Αυστραλίας εξοντώθηκε για να μπορεσουν να εγκατασταθουν και να δράσουν ελευθερα οι ευρωπαίοι άποικοι. Οι δεν Ελληνες που πήγαν σε αυτες τις χώρες πήγαν με διακρατικες συμφωνιες με βιζα και με χαρτια που συντασοονταν εδω. Στην Αμερικη ξερω οτι τους κρατουσαν στο λοιμοκαθαρτήριο εβδομαδες για να δουν αν ηταν απολυτα υγιής και μετα τους εδιναν το εισητήριο για τη χωρα των ευκαιριών. Όποιος μπήκε λαθραια στην Αμερικη γυρισε απο εκει που ηρθε. Ατυχήσασα η συγκριση με την Ελλάδα. Εδώ σαφώς και υπάρχει όξυνση της ρατσιστικής συμπεριφορας. Εχοντας ομως την τυχη να ζω σε ενα ησυχο προάστειο της ΑΘηνας δεν μπορω παρα να δω με συμπαθεια τα προβλήματα των κατοικων των δύσκολων περιοχων του κεντρου που αδυνατουν να βγουν μια βολτα χωρις να φοβηθουν ότι θα τους κλεψουν , που για να ακουσουν την ελληνική γλώσσα πρέπει να ανοιξουν την τηλεόραση.
Δηλαδή κατά τη γνώμη σας είναι δικαιολογημένος ο ρατσισμός και οι ρατσιστικές επιθέσεις από τη στιγμή που οι μετανάστες δεν έχουν περάσει από "λοιμοκαθαντήριο", δεν έχουν "προσκληθεί" ή δεν έχουν "χαρτιά"; Σωστά, μπορεί να πονάνε λιγότερο από τους Έλληνες στους οποίους αναφέρεται το άρθρο...
Κι εγώ που νόμιζα πως κάθε φορά που ανοίγουν την τηλεόραση ακούνε τούρκικα... Η ρατσιστική συμπεριφορά, οι βιαιοπραγίες και οι δολοφονίες αθώων είναι εξίσου καταδικαστέες είτε γίνονται κατά νόμιμων είτε γίνονται κατά παράνομων μεταναστών. Και οι μεν και οι δε άνθρωποι είναι, και μάλιστα δυστυχισμένοι.
τι σημαίνει ότι "αυτές οι χώρες ήταν κατεξοχην μεταναστευτικές"; Πώς ορίζεται αυτή η μπαρούφα; Και αν όντως είναι έτσι, είναι δυνατόν η Ελλάδα να μην είναι μία τέτοια χώρα;Αν δεν κάνω λάθος ήταν και είναι γεμάτη μετανάστες η χώρα μας. Πόντιοι, Αρμένιοι, Γεωργιανοί, Αλβανοί, Εβραίοι, Αιγύπτιοι, Βαλκάνιοι, χιλιάδες άνθρωποι, μεταξύ τους και εγώ, οι γονείς μου και οι παππούδες μου, οι οποίοι όπως και στην Αμερική έχουν πλέον αφομοιωθεί στα μέρη όπου δεν υπάρχουν οπισθοδρομικοί κλόουν. Με λίγα λόγια όλα αυτά είναι δικαιολογίες ανθρώπων που φοβούνται/ δε θέλουν την αλλαγή που έτσι και αλλοιώς θα έρθει. Δεν τους κατηγορώ, μου φαίνεται φυσιολογικό αλλά ούτε και θα πάρω το μέρος τους επειδή οι ελληνικές αρχές δεν έδωσαν χαρτιά νομιμότητας σε μερικούς μετανάστες. Κοίτα λίγα χρόνια μπροστά και δες μία ανοιχτή και ειρηνική κοινωνία εκτός και αν δε θες."Όποιος μπήκε λαθραια στην Αμερικη γυρισε απο εκει που ηρθε". Την εποχή που κάθε αλήθεια είναι ένα googling υπόθεση τέτοιες δηλώσεις απλά σε γελοιοποιούν (πχ google: bbc immigration usa).