Ο Ζορμπάς ως μπούμερανγκ για τους Ελληνες

Facebook Twitter
0

Του Peter Aspden  πολιτιστικού συντάκτη στους FT


Ο χρυσούς αιών της ελληνικής λαϊκής κουλτούρας έσπειρε τον σπόρο των δυσχερειών της τρέχουσας περιόδου. Οι ήρωες εκείνων των σπουδαίων κινηματογραφικών ταινιών της δεκαετίας του ’60, όπως το «Ζορμπάς, ο Ελληνας» και το «Ποτέ την Κυριακή», σφράγισαν όλο τον κόσμο και τον έκανε να ερωτευθεί την Ελλάδα. Ο Ζορμπάς και η Ιλια ήταν ό,τι καλύτερο σε επίπεδο δημοσίων σχέσεων μπορούσε να είχε ένας πρέσβης σε μια ξένη χώρα.

Ο πολυδιαφημισμένος αυθορμητισμός, η αυθεντικότητα, η ανεξαρτησία. Οι πουριτανοί του εξωτερικού τα είδαν όλα αυτά κι έτριβαν τα μάτια τους. Ενιωσαν πολύ γελοίοι ξαφνικά.

Στον «Ζορμπά», ο Αλαν Μπέιτς έπρεπε να μάθει πώς να χορεύει σε μια παραλία της Κρήτης μόνο και μόνο για να ανακαλύψει τον εαυτό του. Στο «Ποτέ την Κυριακή», ο Ζυλ Ντασσέν, άκαμπτος και καθωσπρέπει, δεν είχε καμία ελπίδα να κερδίσει την καρδιά της ευτυχισμένης πόρνης του Πειραιά.

Αυτό ήταν το μήνυμα που πέρασε προς όλο τον κόσμο η Ελλάδα: χαλαρώστε, απολαύστε τη λιακάδα, ελάτε εδώ και βρείτε το αληθινό νόημα της ζωής. Don’t worry, be happy. Εχουμε το χάρισμα, μπορείτε να μάθετε από εμάς. Και το μήνυμα αυτό μεταμορφώθηκε σε γερό μετρητό χρήμα όταν οι τουρίστες άρχισαν να εισρέουν στη χώρα κατά χιλιάδες.

Ωστόσο, το μήνυμα γύρω από αυτόν, τον συγκεκριμένο τρόπο ζωής γύρισε σε μπούμερανγκ για τον ελληνικό λαό. Οι αντιλήψεις που επικρατούν στο εξωτερικό σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, στάζουν πλέον δηλητήριο. Η αλόγιστη σπατάλη και τα αμαρτωλά λογιστικά της χώρας βρίσκονται στον αντίποδα της ελεύθερης βούλησης και της αυτονομίας που γνώρισαν την αποθέωση μέσα από τον Αλέξη Ζορμπά και την Ιλια.

Είτε μας αρέσει είτε όχι, κανένας δεν έχει εμπιστοσύνη στην Ελλάδα, ότι θα βάλει το κεφάλι κάτω και θα βρει λύση στα προβλήματά της.

Το φιλόδοξο επιχειρηματικό σχέδιο του Ζορμπά καταρρέει, στην κυριολεξία, σε μία παραλία. Δεν τρέχει τίποτα, λέει στον Αγγλο φίλο του, έλα να χορέψουμε. Η τελική σκηνή της ταινίας είχε ως στόχο να περάσει στην Ιστορία. Και αυτό ακριβώς συνέβη.

Από δω και στο εξής, να αποφεύγετε να λέτε στον κόσμο ότι έχετε έναν καλύτερο τρόπο ζωής. Κανένας δεν πρόκειται να σας πει ευχαριστώ γι’ αυτό. Ο κόσμος άλλαξε μέσα σε αυτά τα τελευταία πενήντα και πλέον χρόνια.

Το χρήμα κάνει πολύ περισσότερο θόρυβο απ’ ό,τι η τέχνη. Και οι τραπεζίτες δεν χορεύουν.

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ