«Ναι» ή «όχι» στα δημοψηφίσματα; Από τον Θοδωρή Αντωνόπουλο.

«Ναι» ή «όχι» στα δημοψηφίσματα; Από τον Θοδωρή Αντωνόπουλο. Facebook Twitter
Φωτό: Getty images
7

 

Το Brexit άνοιξε πολλές συζητήσεις, «κόντρες» κι αντιπαραθέσεις όχι μόνο για το μέλλον της Ε.Ε. αλλά και για τη διαδικασία με την οποία αυτό συνέβη, το δημοψήφισμα. Που γι’ άλλους αποτελεί τη γνησιότερη και αντιπροσωπευτικότερη έκφραση της λαϊκής βούλησης, άλλοι πάλι το χαρακτηρίζουν λαϊκισμό κι οχλοκρατία, θεσμό περιττό, αν όχι επίφοβο σε συνθήκες κοινοβουλευτικής δημοκρατίας. Και όχι, δεν βρίσκονται όλοι στην ίδια «μπάντα»: υπέρ τάσσονται ενθουσιωδώς τόσο οι οπαδοί της άμεσης δημοκρατίας, που ιδεολογικά συνήθως πρόσκεινται στον αριστερό και στον ευρύτερο ελευθεριακό χώρο, όσο και οι ακροδεξιοί, καθότι αμφότεροι –για διαφορετικούς, εννοείται, λόγους και δίχως καμία ισοπεδωτική πρόθεση– προσδίδουν πρωτεύοντα ρόλο στον λαϊκό παράγοντα (Χίτλερ και Μουσολίνι «λάτρευαν» τα δημοψηφίσματα, όπως άλλωστε και ο εγχώριος χρυσαυγίτης φιρερίσκος, όμως ο αστυνομικός δεν είναι απαραίτητα... μπουζούκι, επειδή είναι επίσης «όργανο»). 

Επιπλέον, δεν συγκινούν μόνο «ακραίους» – κάθε άλλο. Μπορεί στη σύγχρονη Ελλάδα να καταφύγαμε σε δημοψήφισμα μόλις επτά φορές, ενώ το «Ναι» ή «Όχι» σε σχέδιο συμφωνίας με τους δανειστές πέρσι τον Ιούλιο αποδείχθηκε φιάσκο ολκής. Ωστόσο, τα δημοψηφίσματα σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο είναι συνηθισμένη πρακτική σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη και όχι μόνο, με «πρωταθλήτρια» την Ελβετία, όπου κάνουν δημοψηφίσματα για… αγελάδας πήδημα (κι έχουν φυσικά κάθε πολυτέλεια να πειραματίζονται αμεσοδημοκρατικά, έχοντας «καβατζάρει» όλα τα κεφάλαια του πλανήτη!).

Nαι μεν ο λαός εκφράζεται ήδη μέσω της εκλογικής διαδικασίας, όταν όμως προκύπτουν ζητήματα άμεσα, τοπικού ή θεσμικού ενδιαφέροντος, από την «αξιοποίηση» μιας παραλίας μέχρι την αλλαγή του Συντάγματος, δεν είναι κακό να τον ξαναρωτάμε, σωστά; Αρκεί, βέβαια, να προηγείται μια διεξοδική και χρονικά έγκαιρη ενημέρωση και η όποια ετυμηγορία να γίνεται σεβαστή, ειδάλλως ποιος ο λόγος;

Είδα αυτές τις μέρες πολλά, περισσότερο ή λιγότερο σοβαρά επιχειρήματα, είτε υπέρ, είτε κατά των δημοψηφισμάτων. Προσωπικά, παραμένω επιφυλακτικός τόσο με την απαξίωσή τους που βρομάει τεχνοκρατία και ολιγαρχικό ελιτισμό (τύπου σε αντίθεση μ’ «εμάς» τους «πεφωτισμένους», και συνηθέστατα αρκούντως προνομιούχους, ο κοσμάκης εκεί έξω δεν ξέρει τι του γίνεται, άγεται και φέρεται κατά το δοκούν, όμως τον ευτελισμό των θεσμών αυτών σε συνθήκες παντοδυναμίας της αγοράς, αμοραλισμού και διαφθοράς τον έχετε υποψιαστεί, βρε ψώνια, ή απλώς δεν σας αγγίζει;), όσο και με την αναγωγή τους σε πεμπτουσία του δημοκρατικού πολιτεύματος. Το οποίο ναι μεν εκπορεύεται από τον λαό, αλλά την αποτελεσματική του λειτουργία εγγυώνται –ή πρέπει να εγγυώνται– οι θεσμικοί του εκπρόσωποι, όπως θα συμφωνούσε και ο Καστοριάδης. Αφενός δεν ζούμε στην αρχαία Αθήνα, όπου μαζευόμαστε κάθε τόσο μερικές χιλιάδες νοματαίοι (ελεύθεροι ενήλικες άρρενες πολίτες πάντα, μην ξεχνιόμαστε!) στην Πνύκα και διαβουλευόμαστε για τα κοινά, αφετέρου τι γίνεται αν μια πλειοψηφικά φοβική, φασίζουσα, υπερσυντηρητική λαϊκή ετυμηγορία αποφασίσει π.χ. εκτοπισμό των Ρομά (όπως συνέβη το ’12, όταν οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων σε δύο δημοτικά σχολεία του Χαλανδρίου ψήφισαν «πόρτα» στα Τσιγγανάκια), επαναποινικοποίηση της μοιχείας και του διαζυγίου, απαγόρευση των Pride, κλειστά σύνορα κ.λπ.; Και αν μαζευτούν αρκετές υπογραφές, θα όφειλε άραγε, πράγματι, να επαναληφθεί όχι μόνο το δημοψήφισμα για το Βrexit αλλά και το ματς Αγγλία - Ισλανδία, χωρατό που έγινε viral στο Διαδίκτυο; Υπάρχει, βέβαια, το αντεπιχείρημα ότι ο πολίτης ή η συλλογικότητα που προτείνει ένα δημοψήφισμα θα πρέπει πριν να παραθέσει πειστικά επιχειρήματα πώς και γιατί αυτό ωφελεί την πόλη/τη χώρα και ότι μια σωστή δημοκρατική διαπαιδαγώγηση περιορίζει φαινόμενα διακρίσεων και μισαλλοδοξίας, ποιος εντούτοις τα εγγυάται όλα αυτά; «Λαός» είναι ο Κουτσούμπας, «λαός» όμως είναι κι ο Κασιδιάρης…

Όμως το να καταλήγει κανείς στο απέναντι άκρο, απαγορεύοντας τα δημοψηφίσματα για να προστατευθούν τάχα οι δημοκρατικοί θεσμοί από τον «παρορμητικό», «ανεύθυνο» λαό που γίνεται έρμαιο επιτήδειων δημαγωγών, είναι όχι μόνο τελείως άκυρο στη γενίκευσή του –εφόσον με το ίδιο σκεπτικό θα μπορούσε κανείς να απαιτήσει κατάργηση των εκλογών– αλλά και ενδεικτικό της αλά Μαρία Αντουανέτα νοοτροπίας που οδήγησε την Ε.Ε. και άλλους εθνικούς ή υπερεθνικούς σχηματισμούς στη σημερινή δομική κρίση αξιοπιστίας. Έπειτα, ναι μεν ο λαός εκφράζεται ήδη μέσω της εκλογικής διαδικασίας, όταν όμως προκύπτουν ζητήματα άμεσα, τοπικού ή θεσμικού ενδιαφέροντος, από την «αξιοποίηση» μιας παραλίας μέχρι την αλλαγή του Συντάγματος, δεν είναι κακό να τον ξαναρωτάμε, σωστά; Αρκεί, βέβαια, να προηγείται μια διεξοδική και χρονικά έγκαιρη ενημέρωση και η όποια ετυμηγορία να γίνεται σεβαστή, ειδάλλως ποιος ο λόγος;

Δημοψήφισμα «έφερε» το Brexit(θεωρητικά, γιατί πρακτικά δεν το πολυκόβω), δημοψήφισμα κατάργησε τη βασιλεία στην Ελλάδα. Δημοψήφισμα επικύρωσε τον γκέι γάμο στην Ιρλανδία, ενόσω άλλο τον απέρριψε στη Σλοβενία. Δημοψηφίσματα ανέστειλαν το Ευρωσύνταγμα σε Γαλλία-Ολλανδία, μέσω αυτών πάλι ανακηρύχθηκαν ανεξάρτητες πολλές πρώην αποικίες ή χώρες που ζητούσαν αυτοδιάθεση. Οπότε «μπούσουλας» γενικός δεν υπάρχει, παρεκτός ίσως ότι τα δημοψηφίσματα σε ευνομούμενες δημοκρατίες «δέον να» έχουν ρόλο συμπληρωματικό, όχι κυρίαρχο – αρκεί, βέβαια, οι εν λόγω δημοκρατίες να δικαιολογούν ικανοποιητικά τον παραπάνω χαρακτηρισμό…

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO.

7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Ο ελληνικός ρατσισμός / Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα και το αντίκτυπό της σε Έλληνες κι Αλβανούς μέσα από τη συγκινητική αυτοβιογραφία του Φατός Ρόσα «Εγώ, ο Λαθρομετανάστης» (εκδ. Ελεύθερος Τύπος), μια μαρτυρία δυνατή που καθηλώνει με την παραστατικότητα, την αμεσότητα και την ευστοχία της
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Casus Belli / Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Η αθωωτική απόφαση των δεκαοκτώ αστυνομικών που κατηγορούνταν για βιαιότητες κατά την επιχείρηση εκκένωσης της κατειλημμένης πλατείας Συντάγματος τον Ιούλιο του ’11 δεν εξέπληξε κανέναν και απογοήτευσε όποιον τυχόν έλπιζε σε ένα νέο ύφος και ήθος από πλευράς εξουσίας
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Casus Belli / Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Κάθε άνθρωπος που δίκαια διασώζεται από τα νύχια ενός συστήματος εξουσίας βαθιά διεφθαρμένου, αυταρχικού κι ανάλγητου είναι κέρδος για την κοινωνία, αλλά τι θα συμβεί αν στην περίπτωσή της Ηριάννας και του Περικλή βρεθούν κάποιοι λιγότερο νέοι και ωραίοι;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Casus Belli / Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Το παλιομοδίτικο, δασκαλίστικο κήρυγμα του εκνευρισμένου Γάλλου προέδρου σε νεαρό σπουδαστή που τάχα τον ειρωνεύτηκε αντικατοπτρίζουν απόλυτα το ύφος, το ήθος αλλά και τους μύχιους φόβους της εξουσίας σήμερα διεθνώς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Casus Belli / Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Σκέψεις σχετικά με το επίμαχο νομοσχέδιο αναδοχής για τα ζευγάρια που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, με αφορμή την 6η Γιορτή Οικογενειών Ουράνιο Τόξο στην Ακαδημία Πλάτωνος
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Casus Belli / Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Από την κεντρική Αφρική ως την Αραβική χερσόνησο, από την Άπω ως τη Μέση Ανατολή κι από τον Καύκασο ίσαμε τη «δικιά μας» γειτονιά μυρίζει μπαρούτι. Πόσο πιθανός είναι άραγε ένας μεγάλος, τοπικός ή και παγκόσμιος πόλεμος και τι μορφή θα έχει; Κι αν έχει ήδη ξεκινήσει;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Αρχείο / Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Κρίνουν άραγε οι δικαστές τους κατηγορούμενους για πολιτική βία και τρομοκρατικές ενέργειες ισότιμα κι αντικειμενικά ή ανάλογα, εν πολλοίς, με την ιδεολογική τους προέλευση; Δύο ευαισθητοποιημένοι στα κοινά δικηγόροι και ο πρώην γ.γ. Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καταθέτουν την άποψή τους
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Casus Belli / Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Ο Τσίπρας έχει επίσης βέβαια κάνει μεγάλες γκάφες, όμως ο Κυριάκος που πλασάρεται ως πιο σπουδαγμένος, πιο εκλεπτυσμένος και πιο σοβαρός τερματίζει το «γκαφόμετρο»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Casus Belli / Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Το να εξοπλίζεις ένα καθεστώς όπως το (θεωρητικά σύμμαχο) σαουδαραβικό, που εμπλέκεται σε εγκλήματα πολέμου στην Υεμένη, είναι κραυγαλέα ανήθικο, έστω κι αν αποδειχθεί καθ΄όλα νόμιμο
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Casus Belli / Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Οι εννέα ομοφυλόφιλοι πολίτες που μήνυσαν τον Καλαβρύτων Αμβρόσιο για κατάχρηση εκκλησιαστικού αξιώματος καθώς και δημόσια υποκίνηση βίας και μίσους ευελπιστούν σε μια καταδίκη-ανάχωμα στον μισαλλόδοξο λόγο που συχνά διατυπώνουν με περισσή χολή όχι μόνο κάποιοι αφιονισμένοι ρασοφόροι αλλά και η ίδια η επίσημη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Στήλες / Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Η «κλεμμένη» σημαία, το φασιστικό χτύπημα, η προπαγάνδα του ψέματος και μια πρωθυπουργική πρωτοβουλία που θα ήταν θαυμάσια αν είχε την ανάλογη συνέχεια και συνέπεια
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΔΩΡΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟ
Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Στήλες / Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Μερικές ενδεχομένως ανόσιες σκέψεις πάνω στην ερωτική επιθυμία -από την αθωότερη ως την απεχθέστερη εκδοχή της- καθώς και τις κοινωνικές νόρμες με αφορμή το πρόσφατο «Χόλιγουντγκεϊτ»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

5 σχόλια
ΝΑΙ ΝΑΙ ΝΑΙ στα δημοψηφίσματα.Σε μια δημοκρατία κυρίαρχος είναι ο λαός, όχι οι ελίτ του.Όσο πιο κοντά στην άμεση δημοκρατία είναι ένα πολίτευμα τόσο πιο δίκαιο είναι.Όποιος στραβώνει τη μυτούλα του όταν οι αποφάσεις των πολιτών δεν συνάδουν με την κοσμοθεωρία του, ξύδι.
Συμφωνώ απόλυτα με το άρθρο, αλλά θα ήθελα να πάω λίγο παραπέρα.Έχει γίνει πολύ συζήτηση για το θέμα, αλλά νομίζω δεν έχει τονιστεί ΤΙ είναι αυτό που διαφοροποιεί το "καλό" δημοψήφισμα (το επιθυμητό, την έκφραση δημοκρατίας, αυτό που πρέπει μάλιστα να πραγματοποιηθεί), από το "κακό" (το λαϊκίστικο, το βλαπτικό, αυτό που δεν πρέπει να πραγματοποιηθεί).1ος "κανόνας" (προφανώς "κανόνας" κατά προσωπική μου άποψη) :"Καλό" είναι ένα δημοψήφισμα στο οποίο ο λαός γνωρίζει από την ίδια την διαδικασία του δημοψηφίσματος ΤΙ ακριβώς αποφασίζει. Όχι απαραίτητα τις συνέπειες. Γι' αυτές καλούνται να τον πληροφορήσουν οι υποστηρικτές των δυο απόψεων (όπως δηλαδή και στις εκλογές, που ο καθένας υποτίθεται έχει ένα πρόγραμμα και πληροφορεί τον ψηφοφόρο για τις επιπτώσεις). Αλλά πάντως είναι σε θέση να καταλάβει ο λαός, απλά και εύκολα, τι σημαίνει να ψηφίσει ναι ή όχι.Επιμένω ότι το δημοψήφισμα για το Brexit ήταν ένα "καλό" δημοψήφισμα (με κακό αποτέλεσμα). Οι βρετανοί γνώριζαν τι ψηφίζουν και κλήθηκαν να πάρουν την τύχη τους στα χέρια τους. Ήξεραν ότι με Bremain συνεχίζουν εντός Ε.Ε., με Brexit θα βγουν από την Ε.Ε. Αν αποφάσισαν λάθος θα τους βγει σε κακό. Αυτή είναι η δημοκρατία. Αλλά αποφάσισαν μόνοι τους για την τύχη τους και είχαν όλο τον χρόνο να ενημερωθούν για τις όποιες πιθανές επιπτώσεις στην ζωή τους. Δεύτερος "κανόνας" που σχετίζεται με τον πρώτο. Δεν μπορούν να γίνουν δημοψηφίσματα για τα πάντα. Το να μπορείς να γνωρίζεις ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΠΡΑΓΜΑ ψηφίζεις (και όχι απαραίτητα τις μακροπρόθεσμες συνέπειες) προϋποθέτει ότι μπορείς να το καταλάβεις. Υπάρχουν ζητήματα δυσνόητα, που απαιτούν ειδικές γνώσεις. Εκεί ο λαός ΔΕΝ μπορεί να καταλάβει για ποιο πράγμα ψηφίζει (ούτε μπορεί φυσικά να πληροφορηθεί τις συνέπειες, ακόμα και αν το προσπαθήσει). Για τα θέματα αυτά ΟΥΤΕ οι περισσότεροι βουλευτές μπορούν να έχουν από μόνοι τους άποψη. Γι' αυτό έχουν όμως τους συμβούλους, τις αιτιολογικές εκθέσεις των νόμων, τις δομές του κόμματος, ώστε να μπορέσουν να τα κατανοήσουν όσο χρειάζεται. Ο πολίτης δεν τα διαθέτει όλα αυτά. Επίσης υπάρχουν θέματα στα οποία απαγορεύεται να ερωτάται ο λαός (π.χ. δημοσιονομικά), γιατί σε όποιον και αν πεις "θέλεις φόρους ή όχι;", θα πει όχι.Τρίτος "κανόνας" κατ' εμέ είναι ότι δημοψηφίσματα δεν πρέπει να γίνονται για ψύλλου πήδημα (ασχέτως δυσκολίας του θέματος). Μπορεί να καταντήσει να ευτελιστεί η διαδικασία, είναι ακριβά, είναι χρονοβόρα (εφόσον γίνονται σωστά) και είναι ανούσιο να τα κάνεις για ελάσσονα ζητήματα. Αν κάποιος έχει την πολυτέλεια χρόνου και χρημάτων και έχει διαμορφώσει ανάλογη παιδεία (Ελβετοί) και το κάνει συνέχεια, δεν σημαίνει ότι και οι υπόλοιποι έχουν την ίδια πολυτέλεια να διοργανώνουν δημοψηφίσματα για θέματα της πλάκας.Τέταρτος και τελευταίος "κανόνας" είναι ότι, ως έκφραση δημοκρατίας, δεν μπορεί να είναι αντιδημοκρατικό. Στην δημοκρατία ισχύει η αρχή της πλειοψηφίας, αλλά πάνω από αυτή έρχονται κάποιοι βασικοί κανόνες (ισότητα, ανθρώπινη αξία κλπ). Αυτούς τους κανόνες ΔΕΝ μπορεί να τους αλλάξει νόμιμα η πλειοψηφία ακόμα και αν έχει το 99,9999999999% (λ.χ. κάποια άρθρα του Συντάγματός μας είναι ΑΔΥΝΑΤΟ να τροποποιηθούν ακόμα και αν συμφωνούν και οι 300 βουλευτές).Επομένως ένα δημοψήφισμα δεν μπορεί να αντίκειται στους κανόνες αυτούς. Δεν μπορούμε να κάνουμε δημοψήφισμα για το εάν θα πηγαίνουν τα παιδιά των Ρομά στο σχολείο, ούτε αν θα επιτρέπεται σε μαύρους να δουλεύουν σε δημόσιες υπηρεσίες (τυχαίο παράδειγμα).Κοντολογίς, ένα δημοψήφισμα είναι όχι μόνο επιθυμητό αλλά ίσως και επιβαλλόμενο, εφόσον αφορά σε κάποιο σημαντικό θέμα, είναι θέμα για το οποίο ο λαός καταλαβαίνει για ποιο πράγμα ψηφίζει και το ερώτημα του δημοψηφίσματος δεν αντιβαίνει τις δημοκρατικές αρχές.
Γενικά μπερδεύουμε την έννοια της δημοκρατίας με την επικράτηση της όποιας εκάστοτε πλειοψηφίας. Ξεχνάμε ότι η Δημοκρατία πάνω απ΄όλα προϋποθέτει ένα Κράτος Δικαίου, όπου κάποιοι κανόνες θα γίνονται πάντα σεβαστοί. Όπως λέει και ο konstas, δεν μπορεί να πλειοψηφία να στρέφεται εναντίον των ανθρώπινων δικαιωμάτων, έστω και ενός ατόμου. Για παράδειγμα, είναι αδιανόητο μια πλειοψηφία καπνιστών σε έναν κλειστό χώρο να επιβάλλουν ακόμα και έναν μόνο μη-καπνιστή να υποταχθεί στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος γύρω του και την απειλή προς την υγεία του, τα οποία αφορούν δικαιώματα ισχυρότερα από το δικαίωμα να εξασκήσεις ένα βίτσιο. Αν δεν γίνει αντιληπτή η λεπτή αυτή διαφορά, τότε είναι εύκολο να περάσει μια κοινωνία από τη Δημοκρατία στη Δικτατορία της πλειοψηφίας.Επίσης υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα που αφαιρεί σημαντικά από τη δημοκρατικότητα πολλών δημοψηφισμάτων: Το γεγονός ότι αυτά διεξάγονται όταν επιθυμεί η εκάστοτε εξουσία, και μάλιστα το ερώτημα είναι απόλυτη επιλογή της. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί κανείς να επιτύχει το αποτέλεσμα που θέλει (αφήστε τους Άγγλους, την πάθανε άσχημα αυτοί, αλλά σίγουρα ο Κάμερον δεν θα διεξήγαγε το δημοψήφισμα αν δεν πίστευε ότι θα το κέρδιζε). Σκεφτείτε για παράδειγμα το Ελληνικό δημοψήφισμα πέρυσι να είχε το εξής ερώτημα: "Θελετε το σχέδιο Γιούνκερ, ή κάτι 5 φορές χειρότερο μετά;". Το ΝΑΙ θα έπαιρνε 99%. Αντίστροφα θα ήταν το αποτέλεσμα αν το ερώτημα ήταν: "Θέλετε να μας κατσικωθούν στο σβέρκο τα ξένα καπιταλιστικά κοράκια ή να είμαστε εθνικά υπερήφανοι και αξιοπρεπείς;" Το ζήτημα λοιπόν είναι ποιος θέτει το ερώτημα και πότε.Δεν είναι τυχαίο ότι εξαιρουμένης της Ελβετίας που είναι παγκοσμίως ιδιάζουσα περίπτωση, τα δημοψηφίσματα δίνουν και παίρνουν κυρίως σε αυταρχικά καθεστώτα.
Συμφωνώ απολύτως με τον OuAm.Αν το Bremain είχε επικρατήσει, όλοι όσοι βυσσοδομούν ενάντια στα επικίνδυνα για το status quo δημοψηφίσματα, θα υμνούσαν την …ωριμότητα των Βρετανών.Αυτή τη στιγμή ζούμε το απαράδεκτο: Όλοι όσοι οι Βρετανοί θεώρησαν επικίνδυνους, συμμετέχουν σε μια πρωτοφανή προσπάθεια τρομοκράτησης όχι μόνο των Βρετανών αλλά κι όλων των υπόλοιπων λαών που μπορεί να φερθούν παρόμοια. Δεν είναι αυτή η εκστρατεία προϊόν πατερναλισμού αλλά μιας καθαρά φασιστικής νοοτροπίας στυλάκι «εσύ δεν ξέρεις, δεν καταλαβαίνεις, κάνε ό,τι σου λένε αλλιώς θα υποφέρεις περισσότερο!!».Τα δημοψηφίσματα που το αποτέλεσμά τους ενοχλεί, δείχνουν καθαρότατα πως το βολικότατο για ελάχιστους μοντέλο διακυβέρνησης από πολιτικά μεταλλαγμένα κόμματα, εναλλασσόμενα κυβερνητικά που στα πεπραγμένα δεν διαφέρουν σε τίποτε απολύτως, αρχίζει να πνέει τα λοίσθια.Δεν είναι τυχαίο το ό,τι οι αποδεδειγμένα δημοκρατικότεροι Ευρωπαϊκοί λαοί (Ελβετοί και Ισλανδοί) δεν είναι μέλη της ΕΕ ενώ θα μπορούσαν.
Λοιπόν, για να τελειώνουμε. Θέλουμε Δημοκρατία η δεν θέλουμε; Άμα δεν θέλουμε, καλό είναι να το λέμε ΚΑΘΑΡΑ και όχι να το κρύβουμε πίσω από "αναλύσεις", "ενημερωτικές συζητήσεις" και "ψευδοσοφίσματα". Δεν υπάρχει ΚΑΜΙΑ δικαιολογία για να θέσουμε "προϋποθέσεις" στα Δημοψήφισματα, πέρα απ' το σύνολο των υπογραφών που απαιτούνται, όταν προτείνονται από τους πολίτες. Δηλ,, για να καταλάβω, το επιχείρημα ότι τα πόπολα δεν έχουν γνώσεις πολύπλοκων πολιτικών ισορροπιών και μπλα μπλα μπλα λοιπές αρλούμπες, όσοι κόπτονται για τη Δημοκρατία γιατί δεν το θυμόνται ΠΟΤΕ σε εθνικές εκλογές; Εκεί τα πόπολα πάψανε να είναι "ανενημέρωτα" και γίνονται "σοφός λαός";
Μια χαρά είναι τα δημοψηφίσματα.Το ερώτημα είναι το θέμα.Άλλο να σε ρωτάνε πίτσα ή σουβλάκι κι άλλο να πρέπει να απαντήσεις με ένα ξερό ναι ή όχι σε ένα ζήτημα με ποικίλες διαστάσεις σε πολλαπλά επίπεδα.Επίσης είναι άλλο να σου ζητείται να πάρεις θέση για κάτι με βραχυπρόθεσμες συνέπειες κι άλλο για κάτι,που επηρεάζει και επόμενες γενιές.Οι κυβερνήσεις έχουν στα χέρια τους όλα τα δεδομένα(προϋπολογισμούς,μελέτες,συμφωνίες κτλ),καθώς και τη δυνατότητα να απευθυνθούν σε ειδικούς.Ο κόσμος με τις γνώσεις και τι στοιχεία να απαντήσει σε σύνθετα ζητήματα;