Για τη ''Νέα Τάξη'' του Κωστή Μεγαπάνου

Για τη ''Νέα Τάξη'' του Κωστή Μεγαπάνου Facebook Twitter
0

 

 

Είναι μερικά καλλιτεχνικά έργα που τα έχεις παρακολουθήσει για μία φορά, κάπου, κάποτε, στη ζωή σου κι εξακολουθούν να τη στοιχειώνουν σε ανύποπτο χρόνο.

Απόψε θα σας μιλήσω για μία ελληνική μικρού μήκους ταινία του Κωστή Μεγαπάνου, την οποία ψάχνω ή, σωστότερα, θα ήθελα να έχω στην ταινιοθήκη μου από τότε που την πρωτοείδα.

Συγκεκριμένα, από το 1996, τότε που ανακάλυπτα κι εγώ το φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της Δράμας, είτε στη Δράμα, είτε στην Αθήνα, όταν δηλαδή παίζονταν εδώ οι εκεί βραβευμένες ταινίες.

Η ταινία λεγόταν ''Νέα Τάξη'', ήταν αναρχική, αθυρόστομη, σοκαριστική σχεδόν για τα χρηστά ήθη, προκλητική, φασμπιντερικών ή μπουνιουελικών – αν θέλετε – καταβολών, ''βρώμικη'', αντεργκράουντ, ψυχοχειρουργική, ποιητική, πικρά χιουμοριστική και καταγγελτική μεσ' στις συμπαραδηλώσεις των σκηνών της.

 

Για τη ''Νέα Τάξη'' του Κωστή Μεγαπάνου Facebook Twitter

Έχουν περάσει σχεδόν είκοσι χρόνια από τότε και προσπαθώ να θυμηθώ τώρα τι ήταν αυτό που μού'χε αρέσει στο εν λόγω πόνημα του Μεγαπάνου:

Ίσως η εναρκτήρια sequence. Ένας οδηγός πατάει με το αυτοκίνητο του έναν περαστικό. Βγαίνει ατάραχος απ' το όχημα, πιάνει το σώμα του τραυματισμένου ή σκοτωμένου και το ακουμπάει στο πεζοδρόμιο. Ξαναμπαίνει στ' αμάξι και φεύγει σα να μη συμβαίνει τίποτα. Η απάθεια και η αφασία στο μεγαλείο της!Εν τω μεταξύ η Άννα Φόνσου γυρίζει ως κλοσάρ στους δρόμους της Αθήνας και απαγγέλλει Ανδρέα Εμπειρίκο!

Λίγο παρακάτω – δεν είχε μεγάλη διάρκεια η ταινία – παρακολουθούμε έναν ηλικιωμένο ομοφυλόφιλο να ψωνίζει έναν πιτσιρικά. Τον πηγαίνει σπίτι του, όπου εκεί ο πιτσιρικάς αφοδεύει πάνω σε μία σημαία με τα αστεράκια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Για τη ''Νέα Τάξη'' του Κωστή Μεγαπάνου Facebook Twitter

 

Θυμάμαι ότι η περιγραφή αυτής της σχέσης δεν είχε τίποτα το σεξουαλικό, παρ' όλο το εύληπτο μήνυμα. Θύμιζε τον πιο ποιητικό και ωμό ταυτόχρονα ρεαλισμό του Νίκου Παπατάκη: Ο γέρος γκέι έμοιαζε με ένα ανάλογο γέρικο βαμπίρ, έτοιμο να απομηζύσει την ύπαρξη και τη νεότητα του αγοριού. Το σύντομο πλάνο με τα κόπρανα του ακριβώς στο κέντρο της σημαίας είχε κάνει πολλούς να αποχωρήσουν ενοχλημένοι από το Παλλάς, εμένα όμως με ένα φίλο, πού'χαμε πάει να δούμε τις ταινίες στη σειρά, αρχικά μας έκανε να γελάσουμε κι έπειτα να θέλουμε να χειροκροτήσουμε. Μάλιστα ο φίλος αυτός ήταν γνωστός του Μεγαπάνου κι όταν τον είδε ο σκηνοθέτης και τον ρώτησε ''Πάλι εσύ εδώ;'', του απάντησε ''Τι να κάνω, ρε Κωστή; Μου άρεσε πολύ η ταινία σου''.

Τώρα μπορώ να ξέρω γιατί μου είχε αρέσει τελικά η ''Νέα Τάξη''. Γιατί ακριβώς ζούμε τη Νέα Τάξη, έτσι όπως την περιέγραψε ο παιγνιώδης και ανατρεπτικός Μεγαπάνος, ίσως κι ακόμη χειρότερη.

Η ταινία αυτή δεν αναλώθηκε σε γκέι κλισέ με τραγούδια της Μοσχολιού. Δε χρησιμοποίησε λαϊκά άσματα ως πρόταξη του λούμπεν στοιχείου, ούτε αρκέστηκε στην περιγραφή μίας ή πολλών καταστάσεων.

Για τη ''Νέα Τάξη'' του Κωστή Μεγαπάνου Facebook Twitter

 

Η ταινία αυτή ήταν προδρομική του φασισμού που βρωμίζει σήμερα τον αέρα αυτής της πόλης. Της μνημονιακής πολιτικής που αφανίζει τους ανθρώπους κι ενός ΕΣΥ που τους ωθεί στην αυτοχειρία. Κι ακόμη του μισού εκατομμυρίου των Ελλήνων που έβαλαν τη Χρυσή Αυγή στη Βουλή – είναι οι ίδιοι ακριβώς που έσπευσαν να κατηγορήσουν τους Ρομά ως απαγωγείς παιδιών, επειδή έτυχε η μικρή Μαρία να είναι ξανθιά και γαλανομάτα.

Και απορώ, κλείνοντας, τι να γίνεται ο Κωστής Μεγαπάνος και δεν απασχολεί πλέον τον ελληνικό κινηματογράφο; Τουλάχιστον αυτόν τον ''είδαμε'' να περνάει ως αερικό και να μην έχει νταλαβέρια με κανέναν τσανακογλείφτη.

Δηλώνω φαν του από αυτή τη μία και μοναδική δουλειά του που αξιώθηκα να δω και θα την κουβαλάω πάντα μέσα μου. Δεν είναι και λίγο πράγμα να σου συμβεί αυτό με μία – το τονίζω – μικρού μήκους ταινία.

 

* Δυστυχώς στο διαδίκτυο δεν υπάρχει τίποτα για τη ''Νέα Τάξη'', ούτε καν μια φωτογραφία του σκηνοθέτη. Ως εκ τούτου, μη ξέροντας με τι να ''στολίσω'' το post, επέλεξα πίνακες του Ιερώνυμου Μπος και μία αγαπημένη μπαλάντα της γλυκόλαλης Marissa Nadler.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ