ΚΙΝΗΣΗ

Για την παράσταση ''Δέρμα'' στο θέατρο Βυρσοδεψείο

Για την παράσταση ''Δέρμα'' στο θέατρο Βυρσοδεψείο Facebook Twitter
0

 

Δεν με ενδιαφέρουν τα βιογραφικά των συντελεστών της παράστασης που παρακολούθησα χθες βράδυ στο θέατρο ''Βυρσοδεψείο'', ούτε το πόσο σπουδαίοι είναι ή δεν είναι, ούτε τι κριτικές πήραν οι προηγούμενες δουλειές τους. Αναφέρομαι περισσότερο τώρα στη σκηνοθέτιδα Έλλη Παπακωνσταντίνου και στη χορογράφο Βάλια Παπαχρήστου, γιατί τον συνθέτη Τηλέμαχο Μούσα τον γνωρίζω. Και όχι απλά τον γνωρίζω, αλλά το 2008 είχα την τύχη να τον κινηματογραφήσω μαζί με τον Δημήτρη Καμαρωτό, ως Stationery Machinery δηλαδή, σε ένα μικρού μήκους rockumentary που γύρισα με τη συμμετοχή του Damo Suzuki των θρυλικών CAN και της Σαβίνας Γιαννάτου.

 

Λέω λοιπόν πως το μόνο που με ενδιαφέρει αυτή τη στιγμή που κάθομαι και γράφω για ό,τι είδα είναι η έντονη εναλλαγή των συναισθημάτων που μου προξένησε μέσα σε 60 λεπτά: Η αρχική απορία που έγινε θαυμασμός για ν' ακολουθήσουν ο αποτροπιασμός και η φρίκη, η θλίψη που μετατράπηκε σε πικρή συνειδητοποίηση μιας ζώσας εξωθεατρικής κατάστασης και εντέλει όλα αυτά μαζί που οδήγησαν σε μία βίαιη εξέγερση εν είδει εκτόνωσης εντός μου, όπως και εντός του καθενός θεατή ξεχωριστά.

 

Και εξηγούμαι: Το πρώτο μέρος της παράστασης ''Δέρμα'' διεξάγεται στον προθάλαμο ενός άλλου Ιατρείου Πόνου που θυμίζει τροπική ζούγκλα. Η περιέργεια ζωηρεύει για το τι πρόκειται να επακολουθήσει σαν ξέρεις ειδικά πως με μια βάρκα και έναν σαλό Βαλκάνιο βαρκάρη θα οδηγηθείς στην Αχερουσία.

 

Εκεί θαυμάζεις το σκηνικό που έστησαν ο Τέλης Καρανάνος με την Αλεξάνδρα Σιάφκου! Κάθεσαι στα τσουβάλια πάνω στην ξύλινη σχεδία και καθώς διασχίζεις το υδάτινο ντεκόρ γίνεσαι μάρτυρας μικρών τελετουργιών. Το δεύτερο μέρος έχει τελειώσει και συνδέεσαι κανονικά με το τρίτο και μεγαλύτερο.

 

Για την παράσταση ''Δέρμα'' στο θέατρο Βυρσοδεψείο Facebook Twitter

 

Εκεί, στο Εργοστάσιο, γίνεσαι μάρτυρας μιας ποιητικής Αλληγορίας που σίγουρα οφείλει πολλά στο ''Metropolis'' του Fritz Lang, όπως και στον βουβό κινηματογράφο γενικότερα, αλλά και στο splatter τύπου ''The Texas chainsaw massacre''.

 

Άνθρωποι – μηχανές σαν ζόμπι υπακούουν στις βάναυσες επιταγές του Καπιταλισμού. Γυμνώνονται, γίνονται σφάγια στο τραπέζι φασιστών εκδορέων και το σεξ ισοδυναμεί με σκηνικό θανάτου, όπως θα το ήθελε και ο Pasolini στα τελευταία του.

 

Στο τέλος, η κατάσταση ξεφεύγει εκτός ελέγχου: Το παραδοσιακό ποντιακό ''Πάρθεν η Ρωμανία'' παντρεύεται με τον industrial punk ήχο, οι εκδορείς σφάζουν τα κορμιά στο ρυθμό του και η σαδίστρια επιστάτρια του Εργοστασίου χτυπάει τα παϊδάκια να μαλακώσουν. Την ίδια ώρα που η εκπρόσωπος του Καταναλωτισμού θα σταθεί ως χαζοχαρούμενη γκόμενα μπροστά στο κοινό για να διαφημίσει την πραμάτεια της, η επιστάτρια θα δείξει μαρκίζες με αποσπάσματα από τον ''Ύμνο εις την Ελευθερίαν'' του Σολωμού: ''Σε γνωρίζω από την όψη που με ΒΙΑ μετράει τη γη'' διαβάζεις και θες να σηκωθείς να ουρλιάξεις για μια σκατοελλάδα που σου γαμάει τη ζωή μέρα με τη μέρα και σε βυθίζει σε μια φρίκη τρισχρειρότερη απ' την αλληγορία αυτού του αλλόκοτου θιάσου.

H επανάσταση παρ' όλα αυτά επιτυγχάνεται: Η μαυροντυμένη ζητιάνα πετάει τα ενδύματα της και εξεγείρεται, οι μισάνθρωποι φασίστες μένουν αδρανείς και μια νέα γυναίκα – σύμβολο ερωτικής ελευθεριότητας μπουκώνει το στόμα της Κατανάλωσης με τα ανθρώπινα τεμάχια.

 

Για την παράσταση ''Δέρμα'' στο θέατρο Βυρσοδεψείο Facebook Twitter

 

Οι πέντε άνδρες, ο Adrian Frieling, ο Γιάννης Μπόγρης, ο Λευτέρης Ζημιανίτης, ο Άλκης Ζούπας και ο Άγγελος Καλίνογλου μαζί με τις πέντε γυναίκες, την Ευτυχία Κιουρτίδου, τη Νεφέλη Παπαδερού, τη Βάλια Παπαχρήστου, την Εύα Αλεξανδρή – Φάκλαρη και τη Στέλλα Χριστοδουλοπούλου, πέφτουν σε κωματώδη κατάσταση. Έπειτα, όταν η μουσική και τα φώτα σβήσουν, σηκώνονται και υποκλίνονται μπροστά στο αποσβολωμένο κοινό τους.

 

Υποκλίνομαι με τη σειρά μου στην Έλλη Παπακωνσταντίνου για τη σκηνοθεσία της, στις Βάλια Παπαχρήστου – Χριστίνα Σουγιουλτζή για την κίνηση των ηθοποιών και στον Τηλέμαχο Μούσα για τη λειτουργικότατη μουσική του! Παίζει νά'ναι ότι καλύτερο είδα στο ελληνικό θέατρο τα τελευταία χρόνια!

 

Πάντως εγώ κάτω από τον τίτλο ''Δέρμα reloaded'' θα πρόσθετα και το περίφημο σύνθημα της εποχής που βλέπω τακτικά σε τοίχους: ''Σε ταΐζουν Φυλή και σου κλέβουν τη Ζωή''...

 

 

* Η παράσταση ''Δέρμα reloaded'' της Έλλης Παπακωνσταντίνου θα παίζεται μέχρι την 1η του Δεκέμβρη, κάθε Σάββατο και Κυριακή, στις 21.00, στο θέατρο ''Βυρσοδεψείο'' (Ορφέως 174, Βοτανικός)

0

ΚΙΝΗΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ