Ο Μίκης Θεοδωράκης οραματίζεται την Ελλάδα ως Ελβετία Πολιτισμού για την Ευρώπη

Ο Μίκης Θεοδωράκης οραματίζεται την Ελλάδα ως Ελβετία Πολιτισμού για την Ευρώπη Facebook Twitter
7

Πριν από τρεις μέρες ο συνθέτης Μίκης Θεοδωράκης, κατά την τελετή αναγόρευσης του σε επίτιμο μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, δήλωσε ότι οραματίζεται για την Ελλάδα να γίνει Ελβετία του Πολιτισμού για την Ευρώπη. Οι συγκεκριμένες φράσεις του φαίνεται ότι εξόργισαν την κόρη του Μανώλη Ρασούλη, Ναταλία, η οποία θεώρησε ότι ο Θεοδωράκης ουσιαστικά έκλεψε τα λόγια του πατέρα της ή και ότι τα δανείστηκε, χωρίς να αναφέρει την πηγή.

Από σήμερα το απόγευμα παρακολούθησα τη Ναταλία Ρασούλη να παραθέτει στο facebook της διάφορα links, στα οποία μπορεί κανείς να διαβάσει παλιότερες απόψεις του Μανώλη Ρασούλη που ταυτίζονται ακριβώς με ότι είπε προ ημερών ο Θεοδωράκης. 

Ζήτησα από την ίδια τη Ναταλία να μου στείλει ένα κείμενο που να δικαιολογεί αυτήν ακριβώς τη διαδικτυακή έκρηξη οργής της. Αφενός, ήξερα - όπως και πολλοί άλλοι - το πόσο ευαίσθητη είναι με ζητήματα που αφορούν τον πατέρα της, αφετέρου ο λόγος της διαθέτει επιχειρήματα κατά πρώτον - όπως θα διαπιστώσετε - και, κατά δεύτερον, δεν διέπεται τελικά από οργή. Περισσότερο σκέψεις και ερωτήματα κατέθεσε η Ναταλία Ρασούλη προς αξιολόγηση από την κρίση του καθενός. Όπως και νά'χει, την ευχαριστώ:

Πότε αρχίζει να γεννάται μια θεωρία, ένα όραμα, ένα πνευματικό έργο και πότε παύει να αποτελεί πια προσωπικό γέννημα και μετατρέπεται σε κοινωνικό κτήμα; Πότε ένα έργο ή οι θέσεις και προτάσεις ενός διανοούμενου υπόκεινται σε θέματα του άχαρου απέραντου τομέα της πνευματικής ιδιοκτησίας και πότε όχι;

 

Αυτό το ερώτημα προκύπτει πάλι από μια πρόσφατη ομιλία του Μίκη Θεοδωράκη στην Ακαδημία Αθηνών με την ευκαιρία της αναγόρευσής του ως επίτιμου μέλους της. Η ομιλία αυτή κορυφώνεται στον βασικό άξονα του το οράματός του, λέγοντας χαρακτηριστικά: "Η πρότασή μου συνοψίζεται σε μία μόνο λέξη: ΟΥΔΕΤΕΡΟΤΗΤΑ. Και ένα Όραμα: Η Ελλάδα να γίνει η Ελβετία του Πολιτισμού και της Ειρήνης. Με σύμβολα την Ακρόπολη των Αθηνών, παγκόσμιο σύμβολο Πολιτισμού, την Ολυμπία και τους Δελφούς, παγκόσμια σύμβολα της Συναδέλφωσης μεταξύ των Λαών και της Ειρήνης."

 

Υπάρχει όμως ήδη στα "αρχεία του πνεύματος" καταγεγραμμένο και πολυ-δημοσιευμένο το συγκεκριμένο όραμα και πρόταση, ως όραμα και πρόταση του πατέρα μου, στιχουργού και διανοητή Μανώλη Ρασούλη εδώ και τουλάχιστον 25 χρόνια, ο οποίος το έχει γράψει στα βιβλία του, το έχει δηλώσει στις συνεντεύξεις του στην Ελλάδα και το εξωτερικό, το είχε κάνει πρόταση στις εκάστοτε αρχές της χώρας για την πολιτιμική ελβετοποίηση της Ελλάδας δηλώνοντας χαρακτηριστικά: "Ονειρευόμουνα να γίνει η Ελλάδα μια πολιτισμική Ελβετία και μητέρα που θα κυοφορήσει ένα όραμα για την παγκόσμια ειρήνη." Η πρότασή του για μια πολιτιστική Ελβετία στον τότε πρωθυπουργό της Ελλάδας Ανδρέα Παπανδρέου ήταν ακριβώς η επιθυμία του να προαχθεί με κάθε τρόπο η γλώσσα και ο πολιτισμός της χώρας μας.

 

Η ταύτιση των δύο θέσεων είναι εντυπωσιακά ακριβής, κάτι που με ενόχλησε ιδιαίτερα εξ ου και θίγω το θέμα δημόσια μιλώντας για πνευματική ιδιοκτησία των θέσεων και δηλώσεων του Μανώλη Ρασούλη, με αποτέλεσμα να ξανανοίξει το ιδιαίτερα λεπτό και σοβαρότατο θέμα περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

 

Ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μανώλης Ρασούλης είχαν μία στενή φιλία που κράτησε από το 1963 μέχρι και τον θάνατο του Μανώλη Ρασούλη. Συζητούσαν γι' αυτά ακριβώς τα θέματα πολλές ώρες. Ξέχασε ο συνθέτης τις θέσεις και τα οράματα του φίλου του, Μανώλη Ρασούλη; Δεν θυμήθηκε ότι κάπου τα είχε ξανακούσει; Ο κύκλος που τον συμβουλεύει δεν γνώριζε για τις συγκεκριμένες θέσεις; Τα οικειοποιήθηκε τεχνηέντως; Και τώρα, πώς γίνεται μια πρόταση προς στον ΟΗΕ παρουσιασμένη ως όραμα του Μίκη Θεοδωράκη, ενώ γεννήθηκε σαν ιδέα χρόνια τώρα από τον Μανώλη Ρασούλη και αποτέλεσε τον βασικό άξονα των αγώνων του για την πολιτισμική αναβάθμιση της Ελλάδας;

 

Τίθεται θέμα πνευματικής ιδιοκτησίας; Συμπτωματική ταύτιση απόψεων ή...όχι;

 

Ναταλία Ρασούλη, Αθήνα 7 Δεκεμβρίου 2013

 


 

* Στη photo του post, ο Μανώλης και η Ναταλία Ρασούλη τραγουδούν στα γενέθλια του Μίκη Θεοδωράκη.

** Στο βίντεο του post, ο Μανώλης Ρασούλης τραγουδάει μια αγαπημένη λαϊκότροπη μπαλάντα του Πέτρου Βαγιόπουλου σε δικούς του στίχους.

7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

5 σχόλια
To βρίσκω αστείο κανείς να αντιπαρατίθεται για την πατρότητα μιας αφηρημένης μπούρδας. Ναι, το είπα ΜΠΟΥΡΔΑΣ! Όσο και να σέβεσαι το Ρασούλη (προσωπικά δε σέβομαι καθόλου το Θεωδωράκη, αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία) όλοι οι άνθρωποι έχουμε πει και γράψει μπούρδες. Κι αντί κάποιοι, σεβόμενοι την υστεροφημία μας, να τις αφήσουν παράμερα, τις βάζουν αντιθέτως να ακούγονται από τα μεγάφωνα... Όποιος α)ξέρει ιστορία της Ελβετίας, β)έχει πάει στην Ελβετία, θα γνωρίζει ότι η φράση "πολιτισμική Ελβετία" στερείται νοήματος. Δηλαδή τι θα πει; Πολιτισμικά ουδέτερος όταν θα γίνει πόλεμος πολιτισμών; Από πού κι ως πού η Ελλάδα είναι ή θα γίνει πολιτισμικά ουδέτερη; Θα ανοίξουμε πολιτισμικές τράπεζες και θυρίδες; Θα φτιάχνουμε τόσο πολύ πολιτισμό που θα αγοράζουν οι Ευρωπαίοι κι οι Ασιάτες περίσσεμα; Γνωρίζει κανείς το μέσο πολιτισμικό επίπεδο του Έλληνα; Με τι φόντα θα γίνει μεσολαβητής πολιτισμών, με τα Χρυσά Αυγά στο 10%; Κάντε μια βόλτα στην Αθήνα να δείτε πολιτισμό και μία στην Ελβετία...
Μερικές σκέψεις πάνω σε αυτά που διάβασα.Η κόρη του Ρασούλη μπορεί ορθώς να οργίστηκε γιατί έκλεψαν την πνευματική ιδέα του πατέρα της, αναρωτιέμαι ποια θα ήταν η αντίδρασή της αν η Ελλάδα είχε γίνει όντως η Ελβετία του πολιτισμού και ο Θεοδωράκης ισχυριζόταν ότι χάρη σε αυτόν έγινε κι όχι στο Ρασούλη. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι μια ιδέα δε σημαίνει τίποτα, μπορεί να την έχουν πολλοί άνθρωποι ταυτόχρονα, αυτό που μετρά είναι η υλοποίησή της, ή έστω η προσπάθεια που κάνεις γι αυτήν.Και κάτι άλλο. Η Ελβετία δεν έγινε ουδέτερη επειδή κάποιος το πρότεινε κάποτε στον ΟΗΕ. Έγινε ουδέτερη επειδή στους δύο σημαντικότερους πολέμους στην Ευρώπη κανείς δεν της επιτέθηκε, βέβαια όχι τυχαία, αλλά επειδή ήταν το ασφαλέστερο οικονομικό καταφύγιο και για τις δύο αντιμαχόμενες πλευρές. Ως πότε εμείς οι Έλληνες θα αναζητάμε ουτοπίες; Λες και αρκεί μια πρόταση κι ένα ψήφισμα του ΟΗΕ για να γίνεις ουδέτερος, είδαμε άλλωστε πως σεβάστηκε τα ψηφίσματα του ΟΗΕ για τη Κύπρο η Τουρκία.Απλά αν ψηφιζόταν μια τέτοια πρόταση ποτέ θα ήταν άλλη μια ευκαιρία για γιορτές και παράτες, απ' τα λίγα πράγματα άλλωστε που κάνουμε καλά σ' αυτή τη χώρα...
Φυσικά και πολύ καλά έκανε και οργίστηκε η Ναταλία Ρασούλη. Δεν πρόκειται για μια τυχαία φράση που μπορεί να έχουμε χρησιμοποιήσει όλοι. Είναι πολύ συγκεκριμένη τοποθέτηση. Αν πω οτι ονειρεύομαι μια γέφυρα από την Αθήνα στην Νέα Υόρκη ειναι κάτι πολύ συγκεκριμένο. Ειδικά όταν πρόκειται για ανθρώπους του πνεύματος της μικρής αυτής χώρας δεν επιτρέπονται αυτά και πόσο μάλλον οταν μιλάμε και για φίλους. Το χειρότερο είναι οτι δεν έγινε αναφορά στο δανεισμό της φράσης και τώρα όλα τα πρωτοσέλιδα λένε με κεφαλαία οτι ο Μίκης σκέφτηκε την Πολιτισμική Ελβετία και οτι αποτελεί και όραμά του! Δεν έχει σημασία αν ο Μίκης τα καταφέρει που εννοειται πως δεν γίνεται να τα καταφέρει. Η φράση αποτελεί μια προτροπή σε ολους μας να έχουμε ως προτεραιότητα τον πολιτισμό και αυτό μπορει να μας οδηγήσει σε ευημερία. Οταν όλοι το πιστέψουν.