Προσδόκιμο

Προσδόκιμο Facebook Twitter
27
  • Η φίλη που πέθανε (μισώ το «έφυγε») πρόσφατα ήταν νέα. Τριάντα χρόνια κάτω από τον μέσο όρο του ελληνικού προσδόκιμου επιβίωσης για τις γυναίκες (82,6).
  • Αυτά τα τριάντα χρόνια πού πάνε; Θα τα καρπωθεί κάποια από τις γιαγιάδες που πεθαίνουν «πλήρεις ημερών», όπως γράφει το αγγελτήριο της κηδείας τους. Που σημαίνει (συνήθως) ότι έχουν ξεπεράσει τα εκατό.
  • Η φίλη που πέθανε ήταν ταλαντούχα και δημιουργική. Έδινε σε όλους και είχε πολλά να δώσει ακόμα. Οι εκατόχρονες γιαγιάδες είναι συνήθως φυτά – τουλάχιστον τις τελευταίες δεκαετίες της ζωής τους. Αδικία!
  • Ενάντια σε αυτή την αδικία δεν έχει γίνει ποτέ καμιά διαδήλωση. Η άνιση κατανομή του πλούτου έχει προκαλέσει πλήθος συλλαλητήρια, επαναστάσεις και εξεγέρσεις.
  • Έχουν γραφτεί σοφά συγγράμματα (π.χ. το Κεφάλαιο του Μαρξ) και φλογερές προκηρύξεις. Για την άνιση κατανομή των ετών δεν έχει διαμαρτυρηθεί κανείς. Κι όμως, δεν υπάρχει μεγαλύτερος πλούτος από τη ζωή. Το κατά κεφαλήν εισόδημα το πολεμάμε. Την κατά κεφαλήν ζωή;
  • Αλλά σε ποιον να διαμαρτυρηθείς; Ποιος είναι υπεύθυνος για το ότι ο ένας πεθαίνει στα 20 και ο άλλος στα 100; Ποιος αποφασίζει πότε και σε ποιον θα έρθει ο καρκίνος;
  • Εδώ, βέβαια, πρέπει να εξαιρέσουμε τους πιστούς. Γι’ αυτούς ο θάνατος είναι απλώς μετάβαση σε μια καλύτερη ζωή. Σαν διακοπές σε συννεφάκι. Ή σε πιλάφια με ουρί.
  • Αλλά πόσοι είναι αυτοί οι πιστοί; Οι έρευνες δείχνουν πως ακόμα και αυτοί που πιστεύουν στην ύπαρξη του Θεού δεν είναι όλοι σίγουροι για τη μέλλουσα ζωή. Περίπου οι μισοί αμφιβάλλουν. Να μην πούμε και για τους άλλους, που δεν πιστεύουν ούτε στον Θεό.
  • Ζούμε την καθημερινότητά μας, ξεχνώντας τον Θάνατο. Διαμαρτυρόμαστε ενάντια στο Μνημόνιο, λησμονώντας το πιο σκληρό μνημόνιο που (κρυφά και μυστικά) ορίζει πότε και πώς θα φύγουμε από τη ζωή. Και κυρίως: ορίζει το ότι σίγουρα θα φύγουμε. Είναι το μόνο βέβαιο που ξέρουμε για το μέλλον μας.
  • Ποιος σουρεαλιστής Θεός έπλασε τον άνθρωπο με πόθο διάρκειας, με πάθος αθανασίας – και με μόνη μελλοντική σιγουριά τον θάνατο; Τον θάνατο, που εκτός από τη μαυρίλα του μηδενός, μας έφερε και τις θρησκείες και τους φανατικούς που πυροβολούν δεκατετράχρονα κοριτσάκια επειδή θέλουν να μάθουν γράμματα...
27

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ