Αυτά που ξέραμε να τα ξεχάσουμε...

Αυτά που ξέραμε να τα ξεχάσουμε... Facebook Twitter
2

Πριν 15 μήνες ο Μπαράκ Ομπάμα επανεξελέγη πρόεδρος των ΗΠΑ, με μια καμπάνια η οποία άλλαξε πολλά από όσα γνωρίζαμε ως τώρα για τις πολιτικές εκστρατείες.

Το επιτελείο Ομπάμα, που και το 2008 είχε πραγματοποιήσει μια εκπληκτική εκστρατεία, συνειδητοποίησε ότι πρώτα απ’ όλα έπρεπε να αλλάξει το ίδιο. Ο επικεφαλής της καμπάνιας Τζιμ Μεσίνα είχε πει ότι: «Η πρώτη μας απόφαση ήταν να ξεχάσουμε όλα όσα κάναμε το 2008. Και όποιος έχει τη δουλειά μου μετά από 4 χρόνια θα πρέπει να ανατινάξει αυτά που κάναμε εμείς και να σχεδιάσει τη δική του εκστρατεία, διότι τα πάντα θα αλλάξουν και πάλι μέσα σε τέσσερα χρόνια».

 

Ας δούμε τι ακριβώς έγινε τότε...

Στις αρχές του 2012 όταν σχεδιαζόταν η καμπάνια του Ομπάμα η κυρίαρχη αίσθηση ήταν ότι δεν είχε πάει άσχημα, αλλά δεν ενθουσίαζε κιόλας. Ο ίδιος παρέμενε δημοφιλής ως πρόσωπο, αλλά η αξιολόγηση της πολιτικής του ήταν σε μέτρια επίπεδα. Η οικονομία είχε σταθεροποιηθεί, η ανεργία είχε ελαφρά πτωτική πορεία, η εκτέλεση του Μπιν Λάντεν είχε ικανοποιήσει το δημόσιο αίσθημα και είχε δώσει στο επιτελείο του Ομπάμα ένα ωραίο σλόγκαν: «Ο Μπιν Λάντεν είναι νεκρός και η General Motors ζωντανή». Από την άλλη, ο Ομπάμα δεν είχε ανταποκριθεί στις μεσσιανικές προσδοκίες της πρώτης εκλογής του, ενώ το άνοιγμα του δημόσιου χρέους αποτελούσε ανησυχητικό καμπανάκι στην παραδοσιακά αντικρατικίστικη και με απέχθεια στους φόρους αμερικανική κοινωνία. Κυρίως, όμως (πλην της εκτέλεσης του Μπιν Λάντεν και του Obamacare, το οποίο όμως δίχαζε), δεν υπήρχαν κεντρικές πολιτικές επιλογές που να είχαν εντυπωθεί στο συλλογικό υποσυνείδητο, αλλά μεγάλη διάχυση «μικρών επιτευγμάτων» ανά επιμέρους ομάδα.

 

Το επιτελείο του Ομπάμα αντιλήφθηκε πως ό,τι λειτούργησε το 2008 – όταν ο Ομπάμα ήταν φορέας της «αλλαγής», ενός κεντρικού αιτήματος που σάρωνε τα πάντα – ήταν ήδη ξεπερασμένο και άρα η καμπάνια του 2012 έπρεπε να είναι διαφορετική. Έτσι έδωσε έμφαση τόσο οργανωτικά, όσο και σε επίπεδο επικοινωνίας, στην ανανέωση των λόγων για τους οποίους πρέπει να ξαναψηφιστεί ο Πρόεδρος, χωρίς να αναζητά τον ένα και μεγάλο λόγο υπερψήφισης, αλλά πολλούς, μικρούς, πλην όμως σημαντικούς για κάθε υποομάδα. Για το λόγο αυτό προχώρησαν σε κατακερματισμό του εκλογικού σώματος σε οκτώ ομάδες-στόχους: γυναίκες, μαύρους,  ηλικιωμένους, ισπανόφωνους, Ασιάτες-Αμερικανούς, Εβραίους, ομοφυλόφιλους και νέους ψηφοφόρους στις οποίες και στόχευσαν. 

 

Η καμπάνια είχε ως «καπέλο» το (μάλλον αόριστο) μήνυμα: «Μπροστά. Δεν επιστρέφουμε στις πολιτικές που μας οδήγησαν στην κρίση». Ενώ ακολούθησε αρκετά επιθετική τακτική σε σχέση με τον αντίπαλο, Μιτ Ρόμνι, υπό το σλόγκαν «Ο Ρόμνι δεν είναι η λύση, είναι το πρόβλημα».

 

Από εκεί και πέρα, η καμπάνια δεν επεδίωξε να περάσει σε όλους ένα αυστηρά επεξεργασμένο κεντρικό μήνυμα, αλλά αφού έδωσε ένα μικρό μπούσουλα για κάθε ομάδα, άφησε τους πυρήνες της να τρέξουν μόνοι τους υπό τη σκέπη ενός μηνύματος-καπέλου. Επέτρεψε έτσι σε κάθε ομάδα να αναπτύξει η ίδια τους λόγους για τους οποίους στηρίζει Ομπάμα βρίσκοντας επιχειρήματα πολύ πιο συγγενή και αποδοτικά για τα μέλη της και – το βασικότερο – μετατρέποντας την καμπάνια σε προσωπική υπόθεση των υποστηρικτών της. Αυτό επέτρεψε να χτιστούν ισχυρές ταυτίσεις και να κινητοποιηθούν ψηφοφόροι στη βάση αυτών ακριβώς των ταυτίσεων και όχι π.χ. στη βάση της οικονομίας όπου ο αντίπαλος του Ομπάμα υπερτερούσε, μολονότι θεωρείται – δίκην θεσφάτου – το νο1 θέμα των εκλογών.

 

Η καμπάνια Ομπάμα άλλαξε τη συνήθη πρακτική που ήθελε το μήνυμα να σχεδιάζεται σε υψηλό επίπεδο και εν συνεχεία να διαχέεται από τα μέσα που διαθέτει ο κάθε υποψήφιος. Στις εκλογές του 2012 το μήνυμα σε επίπεδο κορυφής ήταν εξαιρετικά «χαλαρό», η μάχη των μηνυμάτων δόθηκε σε χαμηλό επίπεδο και τα μηνύματα «φιλτράρονταν» όσο ανέβαιναν επίπεδο.

 

Αυτή ακριβώς η αντιστροφή στην επικοινωνιακή πυραμίδα είναι και η τεράστια αλλαγή που επιφέρουν τα social media στις πολιτικές εκστρατείες. Ότι μετατρέπουν κάθε σχολιαστή και κάθε επιδραστικό χρήστη, σε συνδιαμορφωτή στρατηγικής, δυνάμει επικοινωνιακό όπλο και, εν τέλει, σε «μέτοχο» μιας καμπάνιας. Συχνά δε, πετυχημένες ατάκες και σλόγκαν διακινούνται πρώτα στο διαδίκτυο και εν συνεχεία εισάγονται στον πολιτικό λόγο των κομμάτων.

 

Αυτό φυσικά έχει και παρενέργειες. Καταρχάς υπάρχει πάντα η πιθανότητα μία ομάδα να ισχυροποιηθεί υπέρμετρα και έτσι να προσδώσει στο σύνολο τα δικά της χαρακτηριστικά (κάπως έτσι, π.χ. έγινε στις ΗΠΑ με τους υπερσυντηρητικούς ρεπουμπλικάνους), στρεβλώνοντας την όλη εικόνα του κόμματος.

Μπορεί, επίσης, να λειτουργήσει παραπλανητικά, καθώς πολλοί μπερδεύουν τον πραγματικό κόσμο με το timeline τους, κάτι που φυσικά δεν ισχύει.

Επιπλέον, η καθημερινή ενασχόληση τονώνει τον ναρκισσισμό μεσαίων στελεχών και καλλιεργεί εμμονές (και «ξερολίαση»...) που για κάποιους άλλους λειτουργεί αποτρεπτικά.

Ενώ συχνά κάνουν δυσκολότερο το έργο της ηγεσίας, η οποία σε κάποιες καταληκτικές στιγμές οφείλει να πάρει κρίσιμες αποφάσεις. Αν η ρητορική και οι πρακτικές του «χαμηλόβαθμου στρατεύματος» δεν φιλτραριστούν εγκαίρως, μπορεί να εγκλωβίσουν την ηγεσία σε επιλογές που θα βρει μπροστά της.

Μην ξεχνάμε, τέλος, ότι ο ιντερνετικός λόγος συχνά περιέχει εμπάθεια και οξύτητα στα όρια της ευτέλειας και αυτό εν τέλει οποία επηρεάζει καταλυτικά (και αρνητικά) και τον «επίσημο» πολιτικό λόγο.

 

Όλα τα παραπάνω δεν προσφέρονται ούτε για ωσαννά, ούτε για ξόρκια. Είναι δεδομένα πλέον και όσοι εμπλέκονται με την πολιτική και την επικοινωνία οφείλουν να μάθουν να τα διαχειρίζονται.

Μέσα στους επόμενους 12 μήνες το αργότερο, θα έχουμε 3 εκλογές στη χώρα μας: Αυτοδιοικητικές, Ευρωεκλογές, Βουλευτικές. Στις εκλογές αυτές (ειδικά σε αυτές εθνικής κλίμακας) δεν θα πάμε με συμβατικούς όρους του παρελθόντος. Το κλίμα που θα διαμορφωθεί, η επιχειρηματολογία και η δύναμη πυρός κάθε πλευράς, δεν θα είναι υπόθεση μόνο των επιτελείων, αλλά και των υποστηρικτών τους. Εκλογές χωρίς grassroots δουλειά (συμπεριλαμβανομένου του διαδικτύου) και χωρίς κοινωνικές συμμαχίες βάσης δεν γίνονται.

 

Στην εποχή του trolling, οι ex cathedra σχεδιασμοί και κατηχήσεις έχουν τελειώσει. Όσο πιο σύντομα το συνειδητοποιήσουν άπαντες (ημών των αναλυτών συμπεριλαμβανομένων) τόσο καλύτερα για τους ίδιους...

 

[email protected]  

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Κάντε λοιπόν μια εκτίμιση των πεπγραγμένων της κυβέρνησης Ομπάμα από τότε που ανέλαβε τα ηνία μέχρι σήμερα και θα δείτε σε τι άσχημη κατάσταση έχει περιέλθει η Αμερικανική κοινωνία.
Ενδιαφέρον, Αν κάνουμε έναν παραλληλισμό με τα εδώ τεκταινόμενα, κυβέρνηση (ΝΔ και ΠΑΣΟΚ) φαίνεται να εφαρμόζουν τακτικές διάχυσης από την κορυφή προς τη βάση, ενώ ο Σύριζα συνθετική τακτική ομαδοποίησης εμφανώς διαφορετικών ομάδων και επιδιώξεων. Το κατά πόσο είναι βιώσιμο αυτό το σχήμα δεν το εξετάζω στην παρούσα, ούτε κατά πόσο είναι 'παλαβές' οι συνιστώσες. Το σημαντικό είναι ότι ο Σύριζα έχει ενσωματώσει μερικές ομάδες που κάθε μια προτάσσει σαφώς διαφορετικές προτεραιότητες. Αυτό φαίνεται και στο ότι βγαίνουν διακριτά μπροστά στα διάφορα θέματα που προκύπτουν. Στον βαθμό που δεν πατάει ο ένας τον κάλο του άλλου (δύσκολο αλλά εφικτό), μπορούν να συνεχίζουν να συνυπάρχουν ΜΕΧΡΙ να κυβερνήσουν. Τότε θα γίνουν δύσκολα τα πράγματα.Η εκλογική δυναμική μέχρι τώρα, και το γεγονός ότι υπάρχουν ήδη πολλές ελεύθερες 'ρίζες' εκεί έξω κινούμενες στην τεράστια δεξαμενή της Κεντροαριστεράς, δείχνει πως αν δεν γίνει κάποιο δραματικό λάθος, ο Σύριζα έχει αρκετό χρόνο για να ενσωματώσει και άλλες υποομάδες που μέχρι τώρα δεν τους έχει δώσει μεγάλη σημασία. Τέτοιοι είναι πχ οικολόγοι, φιλόζωοι, gay, νέοι επιχειρηματίες, νέοι αγρότες. Η πλάκα είναι οτι ενώ ο ΓΑΠ με τις ελληνοποιήσεις έφτιαξε μια εκλογική πελατεία για το Πασοκ (μετανάστες), οι μετέπειτα εξελίξεις τους έκαναν δώρο στο Σύριζα. Έχοντας διαβάσει και προηγούμενα άρθρα του αρθρογράφου, έχω και γω την ίδια απορία γιατί ο Σύριζα προτιμάει να είναι αγκυρωμένος στο 2-4% του κομμουνιστικού αριστερού του παρά να ψαρέψει στη λίμνη του 20-25% που βρίσκεται προς τα δεξιά του. Πιθανόν να φοβάται ότι αν αρχίσει να ξετυλίγεται το πουλόβερ, είναι τόσο αραχνούφαντο που θα σκορπίσει, και δεν έχει χρόνο να το ξαναμαζέψει.