ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Ανοικτή επιστολή, απάντηση στην ανοικτή επιστολή της Χρυσηίδας

Ανοικτή επιστολή, απάντηση στην ανοικτή επιστολή της Χρυσηίδας Facebook Twitter
39

Αγαπητή κ. Δημουλίδου,


Διάβασα και εγώ, μαζί με τόσους άλλους την έκρηξη σας περί πνευματικών δικαιωμάτων των βιβλίων σας και έχω να σας πω τα παρακάτω.

Αρχικά, δεν μπορείτε να βάζετε όλους τους αναγνώστες στον τοίχο και να αρχίσετε να τους πυροβολείτε. Το τι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε και τι όχι, δεν είστε αρμόδια να το κρίνετε. Κατακρίνετε ότι κάποιοι αναγνώστες σας δηλώνουν με υπερηφάνεια ότι δανείζονται τα βιβλία σας από βιβλιοθήκες ή τα ανταλλάσσουν μεταξύ τους. Πριν 3 χρόνια μία φίλη μού δάνεισε να διαβάσω το βιβλίο σας "Το Φιλί του Δράκου". Ήμουν 13 χρονών τότε. Το βρήκα άκρως ενδιαφέρον και καλογραμμένο. Δε νιώθω τύψεις που μου το έδωσε και δεν το αγόρασα. Διότι δεν χάσατε 0,20 με 1 ευρώ από μένα, αλλά κερδίσατε έναν αναγνώστη. Από τότε, αν και δεν έτυχε να αγοράσω μα ούτε να διαβάσω κάποιο βιβλίο σας, κάθε φορά που άκουγα το όνομα Δημουλίδου, μου ερχόταν στο μυαλό αυτή η όμορφη αίσθηση ενός ανθρώπου που γράφει ακόμα πιο όμορφα βιβλία. Στην ηλικία που ήμουν τότε, ούτε είχα ακούσει το όνομά σας και ούτε ήξερα για το συγγραφικό σας ταλέντο, άρα δεν θα αγόραζα και κάποιο βιβλίο σας. Τώρα όμως μπορεί και να το έκανα. Κρίμα που μετά το τελευταίο σας ξέσπασμα χάσατε όχι μόνο 0,20 με 1 ευρώ για κάθε αντίτυπο που θα αγόραζα, αλλά και έναν αναγνώστη.

Πριν προχωρήσετε στην ανάγνωση του mail μου που ελπίζω να κάνετε αυτή τη στιγμή, θα ήθελα πρώτα από όλα να συστηθώ. Λέγομαι Φροσύνη (το επίθετο δεν σας χρειάζεται, φαντάζομαι δεν θα είμαι από αυτούς που θα στείλετε συστημένο με αγάπη ένα από τα βιβλία σας), είμαι 16 χρονών και πάω δευτέρα Λυκείου. Θέλω να σπουδάσω Νομική και να ασχοληθώ με τα πνευματικά δικαιώματα (με πόνο καρδιάς καταλαβαίνω πως δεν θα γίνω σαν τη δικηγόρο σας, που λέτε ότι είναι η καλύτερη στα πνευματικά δικαιώματα, όπως με τον ίδιο πόνο καρδιάς κατάλαβα στο δημοτικό ότι ποτέ δεν θα γίνω τόσο καλή στο σκοινάκι όσο η συμμαθήτριά μου η Ελενίτσα).  Όνειρό μου είναι να γίνω συγγραφέας, αλλά καταλαβαίνω πως μόνο με τη συγγραφή δεν βγάζεις πλέον ούτε τα προς το ζειν. Γράφω διηγήματα, καλά ή όχι δεν ξέρω, θα δείξει η νεκροψία, από τα 14 μου. Είναι τρόπος ζωής, τρόπος που σκέψης και ούτε μια στιγμή δεν σκέφτηκα, ότι όταν και αν εκδοθούν θα βγάλω χρήματα από αυτό. Γράφω για μένα, γράφω για εκείνους που τα διαβάζουν, γράφω για τις αφορμές που στάθηκαν η έμπνευσή μου. Δεν γράφω γιατί θέλω να βγάλω εκατομμύρια από τη συγγραφή. Δεν σκέφτηκα ότι για τον μόχθο που καταβάλω θα πρέπει απαραίτητα να πληρωθώ. Δεν μου πέρασε από το μυαλό ότι αν έγραφα ένα βιβλίο τη χρονιά που έδινα Πανελλήνιες, άρα και παραμέρισα το διάβασμά μου, θα χρεώσω το βιβλίο αυτό διπλάσια λόγο του κόπου και των θυσιών που έκανα. Δεν γράφω για να μην υπάρχουν στις βιβλιοθήκες. Στηρίζω την ανταλλαγή βιβλίων, το bookcrossing, τις δανειστικές βιβλιοθήκες και ό,τι άλλο προωθεί την ανάγνωση βιβλίων. Είναι μέρος του πολιτισμού μας και της νοοτροπίας μας και ελπίζω να συνεχίσει να υπάρχει.

Μην ξεχνάτε κυρία Δημουλίδου ότι μεγάλα βιβλιοπωλεία και εκδοτικοί οίκοι, ίσως και ο δικός σας μαζί, έχουν διοργανώσει εκδηλώσεις για τη δωρεά βιβλίων σε βιβλιοθήκες νοσοκομείων, σε απόρους, ανέργους και αστέγους. Από αυτούς τους ανθρώπους θα ζητούσατε να πληρώσουν 15 ευρώ για να αγοράσουν ένα σας βιβλίο και όχι να τους δοθεί δωρεάν; Από πού να κόψουν αυτοί οι άνθρωποι για να το αγοράσουν; Από το φαγητό που δεν έχουν; Ή να δώσουν λιγότερα χρήματα για την ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη για να το αγοράσουν; Στο σχολείο μας, όπως στα περισσότερα δημόσια, δεν έχουμε βιβλιοθήκη. Αλλά πολύ θα ήθελα να είχαμε. Δεν θα ήταν ντροπή από μέρους σας να μας δίνατε ένα σας βιβλίο. Αν δεν θέλετε, δικαίωμά σας, κανένα πρόβλημα.

Το πρόβλημα είναι στο πώς αντιμετωπίζετε τις δανειστικές βιβλιοθήκες. Στα σχολεία υπάρχουν παιδιά. Παιδιά που δημιουργούν, που θέλουν και δεν μπορούν, παιδιά που επιθυμούν ένα βιβλίο και μπορεί να μην έχουν όχι τα χρήματα, αλλά ούτε την αφορμή από το σπίτι τους να διαβάσουν ένα. Δεν θα ήταν ωραίο και μεγάλη τιμή ένα παιδί να θέλει να διαβάσει το βιβλίο σας, και να του παρέχεται η δυνατότητα παρά τις οικονομικές δυσκολίες που βιώνουμε όλοι μας; Οι βιβλιοθήκες δεν είναι για βιβλία στα αζήτητα. Ο Καζατζάκης δεν είναι στα αζήτητα, ούτε ο Ντοστογιέφσκι ούτε κανείς από αυτούς. Στην δημόσια βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης (New York Public Library), μια από τις μεγαλύτερες δανειστικές βιβλιοθήκες σε όλο τον κόσμο, υπάρχουν τα βιβλία του Καζαντζάκη, του Ελύτη, του Καβάφη αλλά και πολλών νεότερων συγγραφέων, ξένων αλλά και Ελλήνων. Ως Ελληνίδα το θεωρώ τιμή κάτω από μια ιστορική όπως αυτή βιβλιοθήκη που έχουν τη δυνατότητα να την προσεγγίσουν και να δανείζονται γύρω στα 11.000.000 άτομα, να υπάρχουν βιβλία αυτών των συγγραφέων.
Το βιβλίο δεν σταματάει ποτέ να κάνει τον κύκλο του. Παραδείγματα, όχι μόνο ο Καζατζάκης και ο Ντοστογιέφσκι, αλλά ακόμα και τα έπη του Ομήρου, τα κείμενα αρχαίων φιλοσόφων και σοφιστών και άλλα τόσα, που τα διδασκόμαστε μέχρι και σήμερα στα σχολεία. Έτσι, δεν μένουν ποτέ στα αζήτητα. Αν το δικό σας περιμένετε να μείνει στα αζήτητα ώστε να το δωρίσετε σε κάποια βιβλιοθήκη, τότε κάπου κάνετε λάθος.

Αν ήμουν και εγώ συγγραφέας, όχι μία δουλειά, αλλά και δύο και τρεις περισσότερες θα έκανα ώστε να κάνω τα όνειρά μου πραγματικότητα. Και αυτό δεν είναι να πωλείται το βιβλίο μου για 15 και 20 ευρώ, ώστε να βγάλω χρήματα, αλλά να είναι ένα κείμενο που κάποιοι θα διαβάσουν, θα εκφράσουν την άποψή τους, θα το χαρούν, θα ταυτιστούν με τις σελίδες του, όποιος και να είναι ο τρόπος με τον οποίο θα καταλήξει στα χέρια τους.

Τέλος, να σας θυμίσω ότι μπορείτε τη δυσαρέσκειά σας να την εκφράσετε με ποικίλους τρόπους και όχι απαραίτητα υποβιβάζοντας και δείχνοντας τον ελάχιστο σεβασμό στην ανθρώπινη νοημοσύνη. Το ότι τα βιβλία σας βρίσκονται ήδη σε κάποιες βιβλιοθήκες, και ποιος νόμος τα προστατεύει, ή αν αυτό είναι παράνομο, είναι καθαρά θέμα δικό σας, της δικηγόρου σας και της εκάστοτε βιβλιοθήκης. Αν εγώ ή ο κάθε εγώ, ζητήσω να έρθει σπίτι μου ο Stephen Hawking με δικά του έξοδα, να μου κάνει ιδιαίτερο μάθημα Φυσικής Β' Λυκείου επειδή δεν την καταλαβαίνω, και δεν έρθει, δε νομίζω να ξεσπάσει δημόσια και να πει πόσο εκνευριστικό είναι και πόσο θράσος έχουμε εμείς που το ζητάμε. Απλά δεν θα έρθει και θα τελειώσει η υπόθεση εκεί.

Βιβλιοθήκες πάντα θα υπάρχουν όπως και η ανάγκη για βιβλίο. Και είναι αυτή την εποχή πιο καίριο από ποτέ να συνεχίσει να υπάρχει το βιβλίο ζωντανό στις ζωές μας. Αν εσείς δεν θέλετε να βοηθήσετε σε αυτό, τότε η περίπτωση "να σταματήσετε να γράφετε και να αφιερώσετε τον χρόνο σας στον εαυτό σας", μπορεί να είναι και μια καλή επιλογή.

Με εκτιμηση,

-------------

39

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

20 σχόλια
Μπράβο σου Φροσύνη Δ.Έθιξες το αιώνιο ζήτημα περί της ηθικής διάστασης του κινήτρου συγγραφής.Το κίνητρο είναι που κάνει την διαφορά, όπως στην αρχαιότητα αποτελούσε τη λυδία λίθο μεταξύ φιλοσόφων και σοφιστών.Συγγραφέας (όπως και φιλόσοφος)"κατά παραγγελίαν" δεν υπάρχει.Ο πραγματικός συγγραφέας γράφει γιατί "δεν μπορεί να κάνει αλλιώς", για την πάρτη του, ούτε για να τον θαυμάσουν οι άλλοι, ούτε πόσο μάλλον για να βγάλει χρήματα γιατί τότε δεν είναι συγγραφέας, αλλά αναβαθμισμένος σεναριογράφος.
Αυτή η Δημουλίδου (που είμαι πεπεισμένη πως τρέφεται με τα σχόλιά μας εκ των οποίων θα εμπνευστεί και τίποτε άλλο με δράκους ξέρω γω) προφανώς δεν έχει τίποτα καλύτερο να κάνει από το να κυνηγάει 16χρονα. Σεβαστείτε τον πόνο των ανθρώπων του πνεύματος εν καιρώ κρίσης! Και το πνεύμα τους κρίση περνάει.
Προς Χ.Δ.: Συνωμοσιολογικοί υπαινιγμοί χωρίς αποδείξεις ΔΕΝ θα δημοσιεύονται. Γενικώς: μερικοί άνθρωποι δεν μαθαίνουν ποτε. Αντί η συγγραφέας να βγει και να εξηγήσει καλύτερα την (σε ένα βαθμό σωστή) θέση της, να διαλύσει τις παρεξηγήσεις και να σώσει το όποιο πρεστίζ απ' την καθολική γελοιοποίηση, επιμένει να βλέπει εχθρούς που απ' το ίδιο ip κάνουν όλα τα σχόλια - αντί να σκεφτεί πού έσφαλλε και εξαγρίωσε σχεδόν ολόκληρο το αναγνωστικό κοινό...
Ανεξάρτητα απο το περιεχόμενο της επιστολής, πραγματικά πιστεύετε οτι μια φροσυνη έκατσε και έγραψε μια ανοικτή επιστολή; Για πιο,λόγο; Να αρχίσω να πιστεύω δηλαδή και εκείνες τις προβοκατορικες και φασιστικές επιστολές που κατα καιρούς βγαίνουν.
@Eleni Sofia k MarilenaX 1ον Επειδή δεν γράφατε έτσι στα 16 σας δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί κάποιος άλλος να γράψει έτσι2ον Δηλ η Φροσύνη τόσο καιρό μας κοροιδεύει όλους, ενώ είναι 30 χρονών πάει στο σχολείο κάθε μέρα? τόσο baby face πια?3ον έλα παραδέξου ότι είσαι η Δημουλίδου κ γράφεις με ψεύτικο όνομα!
Το κείμενο αυτό είναι εμφανές ότι ΔΕΝ γράφτηκε από 16χρονη... Όλα μαρτυρούν ότι γράφτηκε μάλλον από κάποιο που βρήκε την ευκαιρία να επιτεθεί στην κυρία Δημουλίδου!! Δυστυχώς δεν κατάλαβε κανένας ότι η κυρία Δημουλίδου έχει δίκιο αλλά εκφράζοντάς το με λανθασμένο τρόπο....
Γιατί προφανώς ο κόσμος περιστρέφεται γύρω από την κυρία Δημουλίδου. Πολύς κόσμος έχει περάσει άπειρα άγρυπνα βράδια, με μοναδική σκέψη το πώς θα της επιτεθεί και περίμενε καρτερικά για την ιδανική ευκαιρία. Επίσης επ' ουδενί δεν υπάρχει περίπτωση η συγγραφεύς να είχε άδικο στην αρχική της τοποθέτηση. Απλώς, που ο πτωχός λούμπεν λαουτζίκος δε μπόρεσε να κατανοήσει την πολυπλοκότητα και το επίπεδο της αλάνθαστης σκέψης της.Και μετά θες να μη νομίσω ότι είσαι η ίδια η Χρυσιήδα. (BTW, την επόμενη φορά κάνε τουλάχιστον και κάνα "άσχετο" σχόλιο στη lifo, έτσι ρε αδερφέ για ξεκάρφωμα, για την αληθοφάνεια του προφίλ σου.)
Αδυνατω να πιστέψω ΟΣΟ καλοπροαιρετη και να είμαι ΠΩΣ αυτο το γράμμα εχει γραφτει απο 16χρονη!!!!Είναι σίγουρο πως εχει γραφτεια ποάνθρωπο πολύ μεγαλύτερο,οχι για το ετυμολογικό μονον αλλά και γιατι υπάρχει μια εντονη εμπάθεια που δεν νοίται σε παιδι 16 χρόνων!!Ουτε την εμπεριρά εχει αλλά ουτε και τον τρόπο γραφείς του!!
Και σε τελική ανάλυση, κάθεστε και ασχολείστε με ποιά? Με τη Δημουλίδου! Που το σπίτι της και μόνο να δείτε με τους φούξια καναπέδες και τις εμπριμέ ταπετσαρίες καταλαβαίνετε για τι περίπτωση μιλάμε!
Οσο ταλέντο στο λόγο και να 'χεις, οσο σωστά και αν τα λες, αν οι αξίες σου ως ανθρώπου είναι στον πάτο, μια ζωή στον πάτο θα 'σαι. Όσες νομικές και αν τελειώσεις, όσες συλλογές και αν εκδόσεις, όσα Nobel και αν πάρεις. Άνθρωπο δε σε κάνουν αυτά. Η ποιότητα του ανθρώπου κρίνεται απο τα μικρά, καθημερινά και πάνω απ'ολα απ'το πώς φέρεται στους άλλους. Όταν στους άλλους φέρεσαι άσχημα και δε σε νοιάζει κιόλας... τότε sorry αλλά το 'χεις χάσει. Και δε σε σώζουν ούτε τα έξυπνα κειμενάκια ούτε τα MSC στη νομική.
κ γω είχα παρατήσει μία γκόμενα στα 18 μου κ της είχα πει ψέμματα γιατί μ άρεσε μία άλλη κ τώρα στα 36 δεν αξίζω τίποτα σαν άνθρωπος! Όχι οι σπουδές δεν έχουν καμιά σημασία! χαχαχαχαχαχα! έχεις πλάκα! btw τα μεταπτυχιακά στη Νομική λέγονται LLM όχι MSC.
Ίσως τελικά το πρόβλημα να είναι ότι έχει ποινικοποιηθεί το κέρδος στην τέχνη. Ο καθένας θεωρεί ότι μπορεί να παίρνει ένα βιβλίο από τον "αγαπημένο του συγγραφέα" δωρεάν και σε περίπτωση που παραπονεθεί ο συγγραφέας έχει δικαίωμα (ο άνθρωπος που δεν πλήρωσε ποτέ για αυτό που έλαβε) να του ασκήσει και κριτική. Εάν κάποιος θέλει να διαθέσει δωρεάν την δουλειά του, μπορεί να το κάνει. Δεν μπορεί όμως να έχει την απαίτηση να το κάνουν όλοι αυτό επειδή η τέχνη δεν πρέπει να πουλιέται κλπ κλπ κλπ. Τώρα για τις διάφορες ασυναρτησίες για τους φτωχούς που δεν έχουν να αγοράσουν βιβλία κλπ εντάξει... όταν δεν έχουμε επιχειρήματα γράφουμε συναισθηματισμούς. Γράψε και για τα αδέσποτα κουταβάκια και την καρέτα-καρέτα που έχει εξαφανιστεί...Όπως έγραψε και ένας άλλος χρήστης στο άλλο άρθρο για την συγγραφέα, εσείς παιδιά θα δουλεύατε τσάμπα? Θα σας άρεσε να μην σας πληρώνουν για την εργασία σας? Αν συνεχίσετε να μην υποστηρίζετε τους καλλιτέχνες στο τέλος δεν θα μείνει και κανένας να ασχοληθεί με τις τέχνες. Οι τέχνες ανθίζουν και ανεβαίνουν τεχνικά όταν μπορεί να βιοποριστεί ο κόσμος από αυτές. Ο πεινασμένος καλλιτέχνης δεν κάνει τέχνη επειδή πεινάει. Υποστηρίξτε τις τέχνες με πράξεις και όχι με αερολογίες.
Αυτό είναι το όνειρο σου για τις τέχνες? Να ψοφήσουνε όλοι οι καλλιτέχνες από την πείνα για να ανταποκριθούν στην φαντασίωση σου? Και το γεγονός ότι κάποιοι μεγάλοι καλλιτέχνες, που τους αναγνωρίστηκε το "μεγαλείο" μετά θάνατον, ήταν απένταροι, περισσότερο έχει να κάνει με τις κοινωνικές συνθήκες, η τις συνήθειες τους, τις εποχές που ζούσαν παρά με την εξίσωση "καλός καλλιτέχνης = φτωχός". Μην ξεχνάς πόσοι διάσημοι ζωγράφοι δούλευαν για την εκκλησία και πλούσιες οικογένειες τις εποχές που ζούσαν. Αυτό τους κάνει λιγότερο καλλιτέχνες?
Αγαπητή μου συνωνόματη,σωστά τα λες και θαυμαστά τα γράφεις... Όμως για σκέψου η ζωή να σου είχε επιφυλάξει στα 13 όχι ένα βιβλίο της Δημουλίδου αλλά κάποιο της Γιουρσενάρ, του Έκο, του Ταχτσή ή της Τριανταφύλλου...Είμαι βέβαιος ότι σήμερα θα ήταν κέρδος για σένα το να μη γνωρίζεις καν ποια είναι η Δημουλίδου και να έχεις διοχετεύσει το χειμαρρώδες γράψιμό σου σε κάποιο άλλο θέμα αντάξιο των δυνατοτήτων σου. Γιατί, εδώ που τα λέμε, ο λογοτεχνικός πήχυς που βάζει η Δημουλίδου βρίσκεται πολύ χαμηλά, στο ύψος του αστραγάλου ενός έφηβου με χαρίσματα... Το πρόβλημα δεν είναι να τον φτάσεις αλλά να μη σκοντάψεις επάνω του και πέσεις και χτυπήσεις...Να είσαι καλά, Φροσύνη!
αν και όχι πολύ μεγαλύτερη νιώθω περήφανη για σένα Φροσύνη! Ο λόγος σου είναι υπέροχος και τα όνειρά σου θα γίνουν πραγματικότητα, θα το δεις!Χρειάζεται σ'αυτή την εποχή η ανιδιοτέλεια που εκφράζεις, το όραμα, η ανθρωπιά και η ποιότητα του χαρακτήρα σου! Μου έφτιαξες τη μέρα και μου γέννησες την ελπίδα πως υπάρχουν τελικά ΜΥΑΛΑ και ΨΥΧΗ στα παιδιά....και δεν έχουν γίνει όλοι απάνθρωποι και αδιάφοροι! Ειλικρινά θα ήθελα να σε γνωρίσω και να συνομιλήσουμε...δεν ξέρω αν είναι εφικτό!(Όσο για τα βιβλία της κυρίας Χρυσούλας εγώ που δεν είμαι αναγνώστρια έχω να πω πως μάλλον μιλάμε για μυθιστορήματα ευκολοδιάβαστα και φτηνά, σαν σίριαλ στην τηλεόραση....οπότε το βρίσκω λογικό να θέλει να κερδίσει τώρα που μπορεί γιατί δεν αποτελούν διαχρονικά γραπτα και το ξέρει)
Φροσύνη σου "ρίχνω" 22 χρόνια στην ηλικία και έχω μία κόρη στα 12. Ελπίζω στα 16 να γράφει και να σκέγτεται όπως και εσύ. Συνέχισε και η ζωή θα σε αναμείψει ότι και να λένε οι "μεγάλοι" για κρίση και μ...κίες
Επειδή πολλάκις ενοιωσα οτι η κυρία Δημουλίδου υποτιμά και δεν σέβαται τους αναγνώστες που την αγοράζουν,γιατό και έπαψα να την διαβάζω.Και να με συγχωρεί η κυρία αλλά τα βιβλία της τα...χάρισα!
κρίμα που μια νέα κοπέλα με τόσο ωραίο "λόγο" βρίσκει την γραφή της Δημουλίδου ενδιαφέρουσα και καλογραμμένη. δεν ήρθε και το τέλος του κόσμου αλλά με άλλα πρότυπα ίσως και να αξιοποιήσει καλύτερα τις δυνατότητες της στο μέλλον. όπως και να χει Φροσύνη σου εύχομαι να περάσεις στη Νομική και να διαβάσω κάποιο βιβλίο σου στο μέλλον,δανεικό ή μη.