ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Ελευθεριάζοντα ψηφιακά όνειρα

Ελευθεριάζοντα ψηφιακά όνειρα Facebook Twitter
7


Από τις αρχές της δεκαετίας του 1970 έως και το κραχ του 2008, οι Κεντρικές Τράπεζες σιγοντάριζαν τα εγκληματικά στοιχήματα των τραπεζών και παρατραπεζών, στοιχηματίζοντας οι ίδιες το μέλλον όλων μας. Κι όταν τα στοιχήματα αυτά «κάηκαν» τη στιγμή της κατάρρευσης της Lehman Brothers,οι Κεντρικές Τράπεζες άρχισαν να τυπώνουν οροσειρές χρήματος για να αντικαταστήσουν τη ρευστότητα που ως διά μαύρης μαγείας εξαφανίστηκε.

Πολλοί άρχισαν να ανησυχούν ότι αυτή η μαζική παραγωγή χρήματος θα φέρει υπερπληθωρισμό και ότι τα χρήματά τους θα απαξιωθούν. Έτσι, επέστρεψε ο φετιχισμός των μετάλλων και η ιδέα ότι ίσως θα πρέπει να επιστρέψουμε στον Κανόνα του Χρυσού ή και του Ασημιού, δηλαδή σε ένα σύστημα το οποίο να «δένει» την ποσότητα χρήματος που δικαιούται να τυπώσει η Κεντρική Τράπεζα στην ποσότητα (και αγοραία αξία) των πολύτιμων μετάλλων που διαθέτει. Έτσι, ελπίζουν οι μεταλλο-φετιχιστές (όπως τους αποκαλώ), θα περιοριστεί το κράτος στο να τυπώνει πεπερασμένη ποσότητα χρήματος - καθώς πεπερασμένη είναι, εκ των πραγμάτων, η ποσότητα χρυσού και ασημιού που διαθέτει.

Το πρόβλημα με τον Κανόνα του Χρυσού και άλλων μετάλλων είναι ότι δημιουργεί νέα προβλήματα, χωρίς να λύνει το μέγα θέμα για το οποίο προκρίνεται. Ποιος, π.χ., μπορεί να δεσμεύσει το κράτος ώστε να μην καταπατήσει τη δέσμευσή του ότι θα διατηρεί στο διηνεκές σταθερό τον λόγο ποσότητας χρήματος και ποσότητας χρυσού; Κανείς. Ανά πάσα στιγμή, το κράτος μπορεί, π.χ. σε μια κατάρρευση τύπου 2008, να βάλει μπρος τις ψηφιακές μηχανές εκτύπωσης χρήματος. Έτσι δεν αναιρέθηκε ο Κανόνας του Χρυσού μετά το 1929, όταν η μία κυβέρνηση μετά την άλλη απεγκλωβίζονταν από αυτόν, καταφέρνοντας να φρενάρουν την καταστροφή τυπώνοντας χρήμα;

Πράγματι, ακόμα και οι μεταλλο-φετιχιστές κατανοούν, κατά βάθος, ότι όσο τα τυπογραφεία χρήματος τα ελέγχουν οι Κεντρικές Τράπεζες, η διασύνδεση της ποσότητας χρήματος με κάποια σταθερή αξία, όπως τα μέταλλα, δεν βοηθά, καθώς δεν είναι δυνατόν να είναι ποτέ δεδομένη και αξιόπιστη. Να γιατί οι μεταλλο-φετιχιστές τείνουν να μετατρέπονται σε ελευθεριάζοντες (libertarians) που ολοένα και πρεσβεύουν την ιδέα της κατάργησης των Κεντρικών Τραπεζών, της πλήρους υποχώρησης των κρατών και της απόλυτης ελευθερίας των αγορών, συμπεριλαμβανομένηςκαι της αγοράς  χρήματος: επειδή συνειδητοποιούν ότι το «πρόβλημά» τους δεν είναι η μορφή του χρήματος αλλά το γεγονός ότι η ποσότητα του χρήματος προσδιορίζεται από την κρατική γραφειοκρατία.

Βέβαια, αυτή η ριζοσπαστική απόρριψη των Κεντρικών Τραπεζών δημιουργεί εύλογα και πιεστικά ερωτήματα: και ποιος θα ελέγχει την ποιότητα και την ποσότητα του χρήματος, αν δεν το κάνει το κράτος; Όσο οι ελευθεριάζοντες οραματιστές δεν είχαν απάντηση σε αυτό το ερώτημα, οι θέσεις τους ήταν καθηλωμένες στην ουτοπία. Ακριβώς γι’ αυτόν το λόγο, ένα e-mail το οποίο στάλθηκε την 1η Νοεμβρίου του 2008 (μερικές εβδομάδες μετά την κατάρρευση της Lehman και την απώλεια της εμπιστοσύνης στις Κεντρικές Τράπεζες από ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού της Δύσης), απέκτησε, για πολλούς, σχεδόν μεσσιανική σημασία.

Το e-mail υπέγραφε ένας Satoshi Nakamoto, ψευδώνυμο ατόμου του οποίου την πραγματική ταυτότητα ποτέ κανείς δεν έμαθε. Στο e-mail αυτό ο Nakamoto περιέγραφε έναν ιδιοφυή αλγόριθμο που θα αποτελούσε τη βάση, το θεμέλιο, για ένα νέο, ελευθεριάζον ψηφιακό νόμισμα, το λεγόμενο bitcoin. Ένα νέο νομισματικό σύστημα το οποίο κανένας τραπεζίτης, ιδιώτης ή Κεντρικός δεν θα μπορούσε να προσεταιρίζεται εις βάρος των χρηστών του.

Το όνειρο για νέα ψηφιακά νομίσματα, τα οποία θα είναι διεθνή και δεν θα υπόκεινται σε κρατικό έλεγχο, είναι τόσο παλιό όσο και το Διαδίκτυο. Το πρόβλημα με τα ψηφιακά νομίσματα, όμως, είναι το εξής: δεδομένου ότι όλα τα ψηφιακά «αντικείμενα» (π.χ. μια φωτογραφία) είναι ένα σύνολο ψηφίων (ή πληροφοριών), ποιος μας σταματά, εφόσον διαθέτουμε έστω και μία μόνο μονάδα ψηφιακού νομίσματος, από το να κάνουμε συνεχώς copy-paste αυτήν τη μονάδα, το αντίστοιχο δηλαδή του να τυπώνει ο καθένας μας το δικό του χρήμα;

Έως το e-mail του Nakamoto, όλες οι προταθείσες λύσεις ενέπλεκαν κάποιον θεσμό εκτός Διαδικτύου (εταιρείες πιστωτικών καρτών ή κρατικές Αρχές), ο οποίος θα αστυνόμευε τις ψηφιακές συναλλαγές, εμποδίζοντας τον υπερπληθωρισμό που θα «εγγυόταν» η δυνατότητα του copypaste.

Η ομορφιά του αλγόριθμου του Nakamoto ήταν ότι δεν χρειαζόταν κάποια υπάρχουσα, εξωτερική αρχή: η αστυνόμευση των συναλλαγών θα γινόταν από την ίδια την κοινότητα των χρηστών του bitcoin. Πώς; Η ιδέα ήταν πως τα «ίχνη» κάθε συναλλαγής θα διετίθεντο σε όσους χρησιμοποιούσαν bitcoin, έτσι ώστε, όποιος ήθελε να διαθέτει μέρος της υπολογιστικής δύναμης του υπολογιστή του (και να αμείβεται με... bitcoin) για να βοηθά την «κοινότητα», να έχει πλήρη εικόνα του τι συμβαίνει στο κάθε bitcoin - ουσιαστικά καθιστώντας δυνατή τη συλλογική αστυνόμευση του νομισματικού τους συστήματος.

Πράγματι, το σύστημα δούλεψε αριστουργηματικά για τουλάχιστον δύο χρόνια. Εκατομμύρια χρήστες εισήλθαν στην κοινότητα bitcoin και συναλλάσσονταν μεταξύ τους, κάνοντας χρήση του νέου τους νομίσματος. Το σύστημα απέκτησε φανατικούς οπαδούς. Εκεί που στην αρχή ένα bitcoin άξιζε μερικά αμερικανικά σεντς, η επιτυχία του νομίσματος ήταν τέτοια, που τον Ιούνιο του 2010 η ισοτιμία του bitcoin με το δολάριο έφτασε το αμύθητο ποσό των $29,57 δολαρίων προς 1 bitcoin!

Όπως όμως συμβαίνει συχνά, το bitcoin έπεσε θύμα της επιτυχίας του. Παρά το γεγονός ότι κανείς δεν κατάφερε να παρέμβει στον αλγόριθμο του Nakamoto, το «κακό» το παλικάρι ήξερε κι άλλο μονοπάτι (αν είναι να υφαρπάξει τον πλούτο των άλλων): καθώς το bitcoin έβλεπε την αξία του ν’ ανεβαίνει (και άρχισε να γίνεται αποδεκτό σε συμβατικά καταστήματα), πολλοί κάτοχοι μεγάλων ποσοτήτων bitcoins άρχισαν να φοβούνται τους «ιούς» που επιτήδειοι δημιούργησαν, ώστε να «θερίζουν» τα bitcoins των άλλων, μπαίνοντας παράνομα στη μνήμη των υπολογιστών τους. Τότε, κάποιοι «επιχειρηματίες» του Διαδικτύου άρχισαν να προσφέρουν ηλεκτρονικές υπηρεσίες φύλαξης των bitcoins σου (σε δικό τους, ασφαλές server) για ένα μικρό ποσό. Έως ότου κάποιοι εξ αυτών «εξαφανίστηκαν» με bitcoins εκατομμυρίων, θέτοντας εν κινήσει τη διαδικασία αποδόμησης του νομισματικού συστήματος, στο οποίο τόσα ελευθεριάζοντα όνειρα ακουμπούσαν.

Η ιστορία αυτή έχει σημασία. Μας θυμίζει τους λόγους που το χρήμα δεν μπορεί παρά να ελέγχεται από το κράτος. Μπορεί να το αντιπαθούμε, όμως το κράτος είναι, σε τελική ανάλυση, η μοναδική μας ελπίδα για να ζούμε πολιτισμένα.

Απομένει να βρούμε τη δύναμη να το ελέγχουμε συλλογικά και όχι να το αφήνουμε να μετατρέπεται στον ατζέντη επιμέρους συμφερόντων.

7

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

5 σχόλια
Εγώ άλλο πρόβλημα έχω με τα ψηφιακά νομίσματα: πόσα μπορεί να κυκλοφορήσουν; Τι καθορίζει την ποσότητά τους, αφού δεν το κάνει (ας πούμε) το κράτος; Ποιός εμποδίζει τον πληθωρισμό, αν δεν το κάνει κάποια κεντρική τράπεζα; Πώς θα αυξηθούν τα bitcoins όταν αυξηθεί η ποσότητα της δραστηριότητας που υποστηρίζουν (αγαθά και υπηρεσίες που χρησιμοποιούν bitcoin);
Όπως πολύ σωστά παρατηρεί ο Christos Ricudis, η λύση στη φύλαξη των ψηφιακών νομισμάτων μπορεί να γίνει ενάντια σε κάποιον που μπορεί να τα κλέψει, με ψηφιακή υπογραφή του ιδιοκτήτη τους.Βέβαια, το αρχικό πρόβλημα των χρηστών, κατά το άρθρο, δεν ήταν η πιθανότητα κλοπής, αλλά η πιθανότητα καταστροφής των bitcoins, από κάποιον ιό που θα μόλυνε τον υπολογιστή κάποιου. Αυτό απλώς οδήγησε σε μια "λύση" που ...έβαλε στο σύστημα το ενδεχόμενο της κλοπής.Το πρόβλημα είναι πώς να μην καταστρέφεται ένα ψηφιακό νόμισμα και, κατά τη γνώμη μου, η λύση πρέπει να είναι επίσης κατανεμημένη. Το τι νομίσματα κατέχω πρέπει να το γνωρίζουν κι άλλοι Η/Υ εκτός από το δικό μου, χωρίς να το αποκαλύπτουν και χωρίς να "γνωρίζει" κανείς άλλος πλήρως πόσα και ποια νομίσματα έχω... Η πληροφορία πρέπει να είναι ανασκεβάσιμη, αρκεί να μην έχω απολέσει την ψηφιακή μου ταυτότητα.
@Christos Ricudis:Προσωπικά, μου είναι προφανές ότι ο Βαρουφάκης ήθελε να ...πει κάτι υπέρ του κράτους! Δεν ασχολείται καθόλου με την ουσία του θέματος. Δεν αναφέρει καν ότι το κράτος μπορεί να ζητάει φόρους στο δικό του νόμισμα, ακόμα και για κάθε συναλλαγή με κάποιου τύπου bitcoin (πχ ΦΠΑ). Δε συζητάει τίποτα ουσιώδες για κρατικά και ψηφιακά νομίσματα. Πρόκειται για μια αρθρογραφική φωτοβολίδα (ή φούσκα)! Μια ...Βαρούφα!
Φίλε τεράστιε, ίσως θα έπρεπε αντί να γράψεις το μακρυνάρι να διαβάσεις τον τίτλο: " ...και γιατί το χρήμα πρέπει να ελέγχεται αποκλειστικά από το κράτος." μπας και πιάσεις το νόημα...
Αυτο που δεν καταλαβαινω ειναι πως προκυπτει λογικα ο τιτλος-συμπερασμα "το χρημα πρεπει να ελεγχεται αποκλειστικα απο το κρατος" απο τις προκειμενες του αρθρου. Εαν εσεις εχετε πιασει το νοημα που δεν εχω πιασει εγω, μηπως μπορειτε να μου το εξηγησετε; Ευχαριστω.
Το άρθρο κάνει ενα τόσο μεγάλο λογικό άλμα που δεν μ´αφήνει καν να μαντέψω τι εχει στο μυαλό του ο συγγραφέας. Μέχρι τις τρεις τελευταίες παραγράφους δεν υπάρχει πρόβλημα. Η τρίτη παράγραφος απο το τέλος, μας λέει τρία πράγματα: 1) Οτι κάποιος μπορεί να κλέψει bitcoins2) Οτι μια λύση στο 1) είναι η κεντρική αποθήκευση bitcoins 3) Οτι το 2) προκαλεί το πρόβλημα οτι ο έχων πολλά bitcoins μπορει να εξαφανιστέι μέσα σε μια μέρα μαζί τους. Καμμία απο τις τρείς προτάσεις δεν συνάγει λογικά την "ανάγκη ελέγχου του χρήματος απο το κράτος" που είναι η κατακλείδα και το συμπέρασμα του άρθρου. Ας δούμε γιατι: 1) Όπως μπορεί κάποιος να μου κλέψει τα bitcoins μπορεί να μου κλέψει και το πορτοφόλι (με τα εγγυημένα απο το κράτος χαρτονομίσματα μου). 2) Για να μη μου κλέψουν τα χαρτονομίσματα, μπορώ να τα βάλω σε ενα ασφαλές μέρος (για να μην το πω "τράπεζα", θα το πω "αποθετήριο χρημάτων"). 3) Το αποθετήριο χρημάτων μπορεί μια χαρά να εξαφανιστεί μέσα σε μια μέρα με τα χαρτονομίσματα μου. 'Αρα. άμεση σύνδεση των 1) 2) και 3) με την κρατική εγγύηση του χρήματος, δεν υφίσταται. 'Ας δοκιμάσουμε μια άλλη σκέψη. Έστω οτι ο έλεγχος που υπονοείται (αλλα δέν εξηγείται ξεκάθαρα στο άρθρο) αφορά τη νομική διάσταση του ζητήματος: "Είναι παράνομο να σου κλέψω το πορτοφόλι", και "είναι παράνομο να εξαφανιστώ με τις καταθέσεις του 'αποθετήριου χρημάτων'" Οι νόμοι είναι κανόνες που ακολουθούνται απο την κοινωνία λόγω της απειλής άσκησης της θεσμοθετημένης κρατικής βίας - κανένα πρόβλημα. Αυτό όμως δεν συνάγεται πουθενά απο τις φυσικές ιδιότητες ούτε του χαρτονομίσματος ούτε του bitcoin. Είναι (η εστώ θα μπορούσε να είναι) εξίσου παράνομο να κλέψω bitcoins απο τον υπολογιστή κάποιου, οσο το να του κλέψω το χαρτονόμισμα απο την τσέπη. Επίσης, το 2) του άρθρου είναι μόνο μια πιθανή λύση στο πρόβλημα που περιγράφεται στο 1). Π.Χ, και το εξηγώ απλοποιημένα, είναι τεχνικά δυνατόν να υπάρξει μια ασφαλιστική δικλείδα (που μάλιστα να αποτελεί εγγενή ιδιότητα των συναλλαγών με bitcoins) που να διασφαλίζει την ταυτότητα μου (και ταυτόχρονα να μην την αποκαλύπτει). Εαν η συναλλαγή γίνει χωρίς την δική μου εξουσιοδότηση, είναι άκυρη, καθιστώντας τα "κλεμμένα" bitcoins άχρηστα σε κάποιον τρίτο. Θα ήθελα πολύ να ήξερα τι πραγματικά προσπαθεί να πεί ο συγγραφέας του άρθρου.