Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών

Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
3
Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Ο Μέγας Αλέξανδρος συναντά τη βασίλισσα Νουσαμπά και περιεργάζεται το πορτραίτο του. Εσκανταρναμέ, 1528.

Θυμάμαι πολύ έντονα πως ένα βράδυ στην Τεχεράνη μιλούσα με τον θείο μου και τον ρώτησα σχετικά με μας τους Έλληνες, πώς μας προσεγγίζουν οι Ιρανοί, ποιους από μας γνωρίζουν και σε τι βάθμο. Μου απαρίθμησε ως πιο γνωστούς Έλληνες τον Εφλατούν (Πλάτωνα), Αραστού (Αριστοτέλη), Ωνάση και Θεόδωρο Αγγελόπουλο. Οι ταινίες του τελευταίου έχουν κάνει πάταγο στο Ιράν. Η ξαδέρφη μου εισέβαλε αιφνίδια στην κουβέντα και συμπλήρωσε ότι ο πιο γνωστός Έλληνας στο Ιράν είναι ο Εσκαντάρ Μαγκντουνί (Αλέξανδρος ο Μακεδόνας) αλλά ο θείος δεν μου τον ανέφερε για να μην με φέρει σε δύσκολη θέση. Πράγματι, αυτό είναι πολύ χαρακτηριστικό των Ιρανών. Δεν θα θίξουν ποτέ ένα λεπτό θέμα που γνωρίζουν ότι θα προκαλέσει κάποια δυσχερή ατμόσφαιρα. Δεν θέλουν να δυναμιτίζουν αλλά να καλλιεργούν μια ευχάριστη αρμονία.

*(Επίσης πολλοί Ιρανοί γνωρίζουν τον Αλέξανδρο Παναγούλη λόγω της σχέσης του με την ιταλίδα δημοσιογράφο Οριάνα Φαλάτσι που ήταν φίρμα στο Ιράν και είχε έρθει πολλές φορές για να πάρει συνέντευξη από τον Σάχη και αργότερα από τον Αγιατολλάχ Χομεϊνί. Ο θείος ήξερε πολύ καλά και την Μελίνα Μερκούρη από τις ταινιές και την αντιδικτατορική της δράση).

Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Η Οριάνα Φαλάτσι με τσαντόρ στην Τεχεράνη για να πάρει συνέντευξη από τον Αγιατολλάχ Χομεϊνί.


Οι Έλληνες έχουμε πολύ καλό όνομα στο Ιράν. Ωστόσο, όσο κατευθύνεσαι προς το νότο και πλησιάζεις πόλεις και χωριά κοντά στην πυρπολημένη από τον Μέγα Αλέξανδρο Περσέπολη, ο κόσμος αντανακλά μια συστολή όταν τους αποκαλύπτεις ότι είσαι ''Γιουνανί'' (Έλληνας). Η ιστορία κληροδοτείται από γενιά σε γενιά ακόμη και επί χιλιετίες.

Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Οι φωτιές που κατέστρεψαν τα ανάκτορα της Περσέπολης.
Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Η Περσέπολις σήμερα.


Η επίσημη θέση της ιρανικής ιστοριογραφίας προφανώς ερμηνεύει, καταγράφει και παρουσιάζει τα γεγονότα διαφορετικά. Για τους Ιρανούς ο Μέγας Αλέξανδρος είναι άσχημος, με κοντό ανάστημα και γαμψή μύτη. Αφότου καταλύει την Αυτοκρατορία των Αχαιμενιδών γνωρίζει σε βάθος την περσική κουλτούρα, ενθουσιάζεται και υιοθετεί όλους τους τίτλους και τα αξιώματα των Περσών Βασιλιάδων, όπως επίσης και τις ενδυμασίες και το πρωτόκολλο. Θαμπώνεται από το χρυσάφι και τα πλούτη του κρατικού θησαυροφυλακίου των Περσών αλλά και από την ομορφιά της Ρωξάνης και της κόρης του Δαρείου, Στάτειρας που τις παντρεύεται. Εκτός όλων αυτών, οι Ιρανοί ιστορικοί αποδίδουν τις συνεχείς ήττες του αχαιμενιδικού στρατού όχι τόσο στις στρατηγικές ικανότητες του Μεγάλου Αλεξάνδρου αλλά στην προβληματική φύση της πολυεθνικής αυτοκρατορίας, στην έλλειψη ομοψυχίας και συγκρότησης μιας ενιαίας ταυτότητας μεταξύ Περσών, Μήδων, Βαβυλωνίων, Αιγυπτίων και άλλων πληθυσμών - υπηκόων του Μεγάλου Βασιλιά Δαρείου Γ'.


Στους αιώνες που ακολούθησαν, οι Ιρανοί μας αντικατέστησαν με άλλους εχθρούς. Κι ενώ στις μέρες μας ο επίσημος εχθρός του θεοκρατικού καθεστώτος είναι οι σιωνιστές, ο Μέγας Αλέξανδρος οικειοποιήθηκε σε τέτοιο βαθμό που έγινε Ιρανός ιππότης.


Ο Μέγας Αλέξανδρος έγινε δικός τους, ένας από τους πολλούς βασιλιάδες που πέρασαν από την Ανατολή τους, βιώνοντας μια αμφοτέρωθεν συνύπαρξη. Μεγάλοι ιρανοί ποιητές επιλέγουν τη μορφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου για να πρωταγωνιστήσει στα έργα τους. Τα βιώματα, η πορεία που χάραξε και τα επιτεύγματά του εξάπτουν τη φαντασία τους, εμπλουτίζουν τη σύναξη των σκεψεών τους και ανασταίνουν την έμπνευσή τους.


Ο Όμηρος των Ιρανών, ο Φιρντουσί, αφιερώνει ένα μέρος του έργου του ''Σαχναμέ'' (Το βιβλίο των Βασιλιάδων – 50.000 στίχοι) στον Μέγα Αλέξανδρο. Ο Μέγας Αλέξανδρος, ένας ξένος εισβολέας ανήκει στους Ιρανούς βασιλιάδες και συμπαρατάσσεται με τον Δαρείο, τον Ροστάμ, τον Σαχπούρ και τον Χοσρόη. Επισκέπτεται ακόμη και την Κάαμπα στη Μέκκα και συναντά το μυθικό δέντρο Βακ – Βακ που οι άκρες των κλαδιών του φέρουν κεφαλές ανθρώπων και ζώων. Του μαρτυρούν τον θανατό του.

Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Ο Μέγας Αλέξανδρος στην Κάαμπα. Σαχναμέ, εποχή Τιμουριδών, 1435 - 1440.
Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Ο Μέγας Αλέξανδρος και το δέντρο Βακ Βακ. Σαχναμέ, εποχή Ιλχανιδών, 1330 - 1336.
Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Ο Μέγας Αλέξανδρος και το δέντρο Βακ Βακ. Σαχναμέ, εποχή Τιμουριδών, 1430.

Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Νιζαμί Γκανζαβί, 1141 - 1209.


Ο Νιζαμί Γκανζαβί ( 1141 – 1209) είναι ο μεγάλος ερωτικός ποιητής των Ιρανών. Έχει εξιστορήσει τον φλογερό έρωτα του Μετζνούν με τη Λεϊλά, το θρυλικό ζευγάρι που καθιερώθηκε στη συλλογική μνήμη της Ανατολής ως οι αντίστοιχοι ''Ρωμαίος και Ιουλιέττα''.

Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Μετζνούν και Λεϊλά


Ο Νιζαμί αφιερώνει ένα ολόκληρο έπος στον Μέγα Αλέξανδρο. Πρόκειται για το ''Εσκανταρναμέ'' (Το βιβλίο του Αλεξάνδρου) η έκταση του οποίου καλύπτεται από 21.000 στίχους. Το έργο είναι δίτομο, χωρίζεται στο Σαραφναμέ και στο Ικμπαλναμέ και η συγγραφή του ξεκίνησε το 1196 αλλά δεν ξέρουμε την ακριβή ημερομηνία ολοκλήρωσής του (ενδέχεται το 1202 ή πολύ αργότερα το 1209, πριν πεθάνει ο Νιζαμί).

Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Ικμπαλναμέ και Σαραφναμέ.


Στο Εσκανταρναμέ ο Μέγας Αλέξανδρος παρουσιάζεται ως ιρανός ιππότης. Φοράει το κλασικό τουρμπάνι και τα πολύχρωμα καφτάνια. Ανήκει σε ένα διαφορετικό σκηνικό, χωρίς μεταλλικές περικεφαλαίες, ασπίδες και δόρια. Η επιλογή της απεικόνισης του Μεγάλου Αλεξάνδρου με περσική περιβολή είναι σαν να ζωγραφίζει ο λαϊκός καλλιτέχνης Θεόφιλος τον Ξέρξη με φουστανέλα και τσαρούχια.

Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Ο Μέγας Αλέξανδρος κολυμπά στη χαβούζα με τις παλλακίδες του ενώ μια γυναίκα παίζει την άρπα της, στα δεξιά. Μικρογραφία από το Εσκανταρναμέ, φιλοτεχνημένη από τον καλλιτέχνη Κεμαλεντίν Μπεχζάντ, 16ος αι.


Ο Νιζαμί γράφει για την ανάρρηση του Μεγάλου Αλεξάνδρου στον θρόνο των Μακεδόνων, την κατάκτηση της Περσικής Αυτοκρατορίας, την εισβολή στην Αίγυπτο και επεκτείνει τη στρατιωτική του δράση με την καθυπόταξη ολόκληρης της Ινδίας, της Κίνας και της Ρωσίας. Επισκέπτεται τη μυθική βασίλισσα της Μπαρντά, Νουσαμπά στην αυλή της με τις Αμαζόνες της. Εκείνη τον υποδέχεται με τιμές και του δωρίζει, το πορτραίτο του. Εκείνος φλερτάρει μαζί της.

Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Η βασίλισσα της Μπαρντά (σημερινή πόλη στο κεντρικό Αζερμπαϊτζάν) Νουσαμπά κάθεται στον θρόνο της, πλαισιωμένη από τις γυναίκες της αυλής της ενώ άντρες ασχολούνται με χειρωνακτικές εργασίες όπως το άνοιγμα ρυακιού για να γεμίσει νερό το συντριβάνι της. Δωρίζει στον Μέγα Αλέξανδρο το πορτραίτο του. Εκείνος το κρατάει και το παρατηρεί.
Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Παρόμοια σκηνή από Εσκανταρναμέ διαφορετικής έκδοσης.
Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Ο Μέγας Αλέξανδρος, μοναδικός άντρας της μικρογραφίας γευματίζει με τη Νουσαμπά. Καθισμένοι οκλαδόν σε ένα χαλί περιμένουν τις υπηρέτριες να τους σερβίρουν. Εσκανταρναμέ, 16ος αι.
Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Ο Μέγας Αλέξανδρος θαυμάζει το πορτραίτο του, παραγγελία της βασίλισσας Νουσαμπάχ. Εσκανταρναμέ, 1528.


Εκτός από ιππότης εμφανίζεται και ως προφήτης που διασχίζει ολόκληρη την οικουμένη για να εξαπλώσει τον μονοθεϊσμό και ως πνευματικός άνθρωπος συνδιαλέγεται με Έλληνες και Ινδούς λογίους.

Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Πλαισιωμένος από εφτά σοφούς. Εσκανταρναμέ 16ος αι.



Προς μεγάλη μας έκπληξη, ο Νιζαμί αναφέρεται στον Μέγα Αλέξανδρο και στις γοργόνες. Βρίσκεται στις ακτές του Ινδικού Ωκεανού, ανατολικά της Ινδίας. Οι γοργόνες μοιάζουν περισσότερο με ερμαφρόδιτα πλάσματα παρά με γοργόνες με σώμα γυναίκας και ψαριού. (Αποκωδικοποίησα τη μεσαιωνική, περσική γραφή και μετέφρασα το απόσπασμα που φιλοξενείται στο πάνω και κάτω μέρος της μικρογραφίας.).

Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter

ملک خواند ملاح را یک تنه

روان گشت بی لشگر و بی بنه

بر آن فرضه گه خیمه‌ای زد ز دور

که گوهر ز دریا برآورد نور

در آن لعبتان دید کز موج آب

علم بر کشیدند چون آفتاب

پراکنده گیسو براندام خویش

زده مشک بر نقرهٔ خام خویش

سرائیده هر یک دگرگون سرود

سرودی نو آیین‌تر از صد درود

چو آن لحن شیرین به گوش آمدش

جگر گرم شد خون به جوش آمدش

بر آن لحن و آواز لختی گریست

دیگر باره خندید کان گریه چیست

شگفتی بود لحن آن زیر و بم

که آن خنده و گریه آرد بهم

 

''Ο Παντοδύναμος ζήτησε ένα ναύτη
Διέσχισε μόνος, γυμνός από πράγματα
Και έστησε τη σκηνή κάπου μακριά
Απ' τη θάλασσα καθρεφτίζονταν διαμάντια
Και είδε τις γοργόνες μέσα απ' τα κύματα
Ξεπρόβαλλαν σαν αναμμένες δάδες, γεμάτες φως
Με τα κυματιστά μαλλιά τους να αγκαλιάζουν τα κορμιά τους
Σαν ασήμια πάνω σε τραχύ ασκό
Κάθε βόστρυχος ρέει σαν ύμνος
Κάθε ύμνος πιο λαμπερός από εκατό χαιρετισμούς
Όταν ο γλυκός ύμνος άγγιξε το αφτί
Τα σπλάχνα θέρμη έλαβαν και το αίμα κόχλασε
Για τον γλυκό ύμνο δάκρυσε
Απόρησε χαμογελώντας, ως προς τι τα δάκρυα
Οι αποχρώσεις του ύμνου τον συνεπήραν
Πλέχτηκε η χαρά με τα δάκρυα.''

 

(μτφ. Νικόλας – Νταμόν Παπαδημητρίου)

 

Δίχως να είναι δεμένος στο κατάρτι του καραβιού όπως ο Οδυσσέας, ο Μέγας Αλέξανδρος αντιστέκεται αλλά οι συναισθηματικοί του φραγμοί υποχωρούν.


Περίπου 1.500 χρόνια μετά τον θάνατο του, ο Νιζαμί επιλέγει τον αλλοτινό εχθρό ως ήρωα. Αναντίρρητα, εντυπωσιάζει η αποδόμηση του Μεγάλου Αλεξάνδρου και η απουσία καταγγελτικού ύφους για την κατάλυση της Περσικής Αυτοκρατορίας των Αχαιμενιδών αλλά ο ενστερνισμός του ως ''Ιρανός'', ''Προφήτης'', ''Στρατηλάτης'', ''Σοφός'' και ''Εραστής''.

 

Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Ο Μέγας Αλέξανδρος κρατάει ένα μαντήλι και σκουπίζει τα δακρυά του, θρηνώντας τον θάνατο του Δαρείου Γ'.


Ίσως επειδή ο Δαρείος Γ' τελικά προδόθηκε και θανατώθηκε από τον έμπιστο φίλο και συνεργάτη του, τον σατράπη Βήσσο. Ίσως γιατί ο Μέγας Αλέξανδρος τιμώρησε παραδειγματικά τον Βήσσο, κήδεψε τον Δαρείο Γ' με βασιλικές τιμές, έθεσε την οικογένειά του υπό την προστασία του και παντρεύτηκε την κόρη του Στάτειρα για να εγκαθιδρύσει ειρήνη. Ίσως λόγω των γάμων των Ελλήνων στρατιωτών με τις Ιρανές και τις φυλετικές επιμειξίες που έλαβαν χώρα ή ακόμη η μνήμη που διατηρήθηκε από την ύπαρξη πολλών πόλεων, όπως της Αλεξάνδρειας της Αιγύπτου, της Αλεξάνδρειας του Αφγανιστάν – σημερινή Κανταχάρ -, της Αλεξανδρέττας της Αντιόχειας– σημερινό Ισκεντερούν. Ίσως λόγω του πολιτισμικού συγχρωτισμού που ακολούθησε τα μετέπειτα χρόνια, εκείνα της ελληνιστικής εποχής.

 

Ο Μέγας Αλέξανδρος των Ιρανών Facebook Twitter
Ο Μέγας Αλέξανδρος σε κυνήγι.


Αναμένοντας τα ευρήματα των αρχαιολογικών ανασκαφών στην Αμφίπολη, ας αναλογιστούμε συγχρόνως την αξία του έπους ''Εσκανταρναμέ'' και πώς προβάλλει το εγκώμιο του Μεγάλου Αλεξάνδρου ο Νιζαμί.


Το ''Εσκανταρναμέ'' και η οικεία Ανατολή, η ''Καθ' ημάς Ανατολή''.

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Συγχαρητήρια για το άρθρο. Επιβεβαιώνω την άποψη που έχουν οι Ιρανοί για τους Έλληνες- λόγω Μ.Αλεξάνδρου- ιδιαίτερα στο νότο, αλλά δεν γνώριζα πόσο η μορφή του Αλέξανδρου έχει διεισδύσει στην ιρανική κουλτούρα... Όταν επισκέπεται κάποιος την Περσέπολη μπορεί ακόμη να ακούσει το όνομα Ισκεντέρ να εκφέρεται με στόμφο και κάποιο μίσος από τα μεγάφωνα, που εκπέμπουν την ιστορία της καταστροφής του χώρου-ακούγονταν τουλάχιστον το 2011 που είχα την τύχη να την επισκεφθώ. Σίγουρα είναι αξιοσημείωτη η ιδιότυπη ευγένεια των Ιρανών απέναντι στους ξένους: όταν λέγαμε ότι είμαστε Έλληνες, μας έλεγαν διπλωματικά"είμαστε αι οι δύο μεγάλοι πολιτισμοί". Η επαφή με την ιρανική κουλτούρα, η μοναδική ευγένεια και η φιλοξενία των ανθρώπων , καθιστούν ένα ταξίδι στο Ιράν ανεπανάληπτη εμπειρία. Ένας Έλληνας έχει πολλά να πάρει από τον τρόπο που οι Ιρανοί αντιμετωπίζουν-σέβονται- τα μνημεία τους και τον πολιτισμό τους
Υπέροχο άρθρο! Πόσο θα ήθελα να κάνω ένα ταξίδι σε Ιράν, Αίγυπτο, Συρία και γενικά στην Μ. Ανατολή. Όταν το λέω αυτό σε φίλους και γνωστούς με κοιτάνε σαν UFO βέβαία αλλα δεν πειράζει.
Σου εύχομαι να τα κάνεις αυτά τα ταξίδια φίλε μου. Είναι πολύ όμορφες χώρες. Σε μικρή ηλικία ταξίδευα συχνά στην Αίγυπτο, λόγω του πατέρα μου που ήταν ναυτικός. Χωρίς παρεξήγηση, καλό θα ήταν να αλλάξεις κάποιους φίλους σου που σε κοιτάνε σαν ufo και οι γνωστοί, μάλλον άγνωστοι είναι...