Για αυτούς που έκαψαν το τρόλεϊ

Για αυτούς που έκαψαν το τρόλεϊ Facebook Twitter
Φωτο: Nikos Libertas/SOOC
9

Το μίσος για το τρόλεϊ

Τρόλεϊ φωτισμένο σαν βιτρίνα
σχίζει τη νύχτα. Ηλεκτρισμός,
καλώδια και ρόδες. Κίτρινο, μαύρο –
και κόκκινη η ακτινογραφία του.
(Η ζωή όμως δεν αστειεύεται.
Σε ράβει με τα δόντια σε τσουβάλι.)

 

Από τη συλλογή του Γιάννη Κοντού, «Τα Οστά», Κέδρος, 1986.

Αυτοί που έκαψαν το τρόλεϊ το απόγευμα του περασμένου Σαββάτου θα αγνοούν ασφαλώς το ποίημα του Γιάννη Κοντού. Γι' αυτούς το τρόλεϊ, όπως και o τοίχος, το παγκάκι, ο φανοστάτης, όπως όλα τα αντικείμενα της πόλης, είναι επιφάνειες της εξουσίας. Είναι κρατικά ή ιδιωτικά «εμβλήματα» του συστήματος· όγκοι εν κινήσει ή ασάλευτοι, δίχως μνήμη και δίχως νόημα.


Βλέποντας παντού το Σύστημα ως την αόρατη ουσία ενός κόσμου σε απόλυτη παρακμή, οι πυρπολητές του τρόλεϊ αρχίζουν να μην ξεχωρίζουν πια τίποτα: η ίδια η κανονική ζωή στην αμφίβολη, κουτσουρεμένη της καθημερινότητα έχει γίνει εχθρός. Ο Εχθρός. Και ποιος είναι πια φίλος; Όλα πλέον είναι ύποπτα γιατί ενδίδουν στην άτιμη τη ρουτίνα, γέρνοντας στο κάθισμά τους όπως οι επιβάτες του τρόλεϊ και των αστικών λεωφορείων.

Η βαναυσότητα επεκτείνεται και μοιάζει να μην ακούει κανέναν, ούτε τους «κοινωνιολόγους» της Αριστεράς ούτε τους «αστυνόμους» της Δεξιάς.


Αυτό το σχήμα της γενικευμένης εχθρότητας μαζί με την αδυναμία να αναγνωρίσει κανείς τα σκεύη καθημερινής χρήσης, τη φθαρτή ύλη της ζωής, αυτό είναι μηδενισμός.


Το κυρίαρχο χαρακτηριστικό του είναι μια ιδιαίτερη βία. Θα έλεγε κανείς μια ανάλαφρη και δίχως συναίσθηση άσκηση βαναυσότητας. Κυρίως όμως η βαθιά περιφρόνηση για τον δημόσιο χώρο των Πολλών. Με το πρόσχημα ότι το ένα ή άλλο πράγμα ή θεσμός είναι άσχημο, αλλοτριωμένο και συνένοχο στο έγκλημα, αυτός ο βανδαλιστικός οίστρος σπεύδει να χαρεί την καταστροφή ως ελευθερία. Χωρίς καμιά διάθεση να ομορφύνει τον βιωμένο κόσμο, σπεύδει στο αντίθετο: να στρέψει την ασχήμια στα άκρα. Χωρίς επιθυμία να απαλύνει το βάρος της κρίσης, ονειρεύεται τις καθαρτήριες φωτιές της κολάσεως.
Σε αυτόν το «μητροπολιτικό μηδενισμό» το βρόμικο οφείλει, λοιπόν, να γίνει πιο βρόμικο ακόμα, τα σκουπίδια να βγουν από τους κάδους και τις κρυψώνες τους, τα λάστιχα και τα πλαστικά να απελευθερώσουν στην ατμόσφαιρα τους τοξικούς τους ατμούς. Έτσι πιστεύουν πως «ξεσκεπάζεται» η κρυμμένη ουσία του συστήματος ως ασχήμια και δυσωδία.


Θυμάμαι πριν από κάποια χρόνια την πυρπόληση των συρμών του Ηλεκτρικού. Και τότε η ίδια αδιαφορία για τις υποδομές της αστικής ζωής και κοινωνικότητας. Η επιθυμία για συλλογική τιμωρία της πόλης και των ανθρώπων της.


Το παράδοξο της χώρας είναι η διείσδυση αυτού του μηδενισμού στο πανεπιστήμιο. Η απαλλοτρίωση τόπων της πανεπιστημιακής ζωής από τους όψιμους αποκεφαλιστές αγαλμάτων και πυρπολητές.


Από κει βγήκαν για να απειλήσουν τον οδηγό και να διώξουν το «κοπάδι» (έτσι αποκαλούν τους πολίτες στα κείμενά τους). Για να ταπεινώσουν ένα διαβολικό μέσο της καθημερινής τριβής όπως το τρόλεϊ.


Αν μπορούσαν μόνο να υποψιαστούν πως «Οι χαμηλές ομιλίες στα τρένα / χρυσάφι για το μέλλον»* , ίσως και να δίσταζαν για μια στιγμή. Έστω για λίγο μπορεί να είχαν κάποιους ενδοιασμούς.


Αλλά το γεγονός παραμένει: η βαναυσότητα επεκτείνεται και μοιάζει να μην ακούει κανέναν, ούτε τους «κοινωνιολόγους» της Αριστεράς ούτε τους «αστυνόμους» της Δεξιάς.

* Από την ποιητική συλλογή του Γιάννη Κοντού "Τα δευτερόλεπτα του φόβου".

9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

7 σχόλια
"δυστυχώς πλέον τα χρησιμοποιούν μόνο οι πολύ φτωχοί"... πες τα ρε No Man's Land! Για να μάθουν οι υπόλοιποι που διαθέτουν αυτοκινητάκι που "φυσάει" οτι ο φτωχός δεν πρέπει να περιμένει 20 λεπτα στην στάση... γιαυτό τον αναγκάσαμε να περπατήσει 2 ώρες εως το σπιτι του. Έτσι...Inhale the good shit exhale the bullshit
Αυτοί οι " 'ανθρωποι" είχαν ως άσυλο τον χώρο του Πολυτεχνείου. Ο ι πολίτες αυτής της χώρας πού έχουν το ασυλό τους όταν βρισκονται σε δημόσιο χώρο ? Τι αποζημίωση θα πάρουν αν τραυματισθούν από τις πράξεις αυτές? Αν μια γυναίκα είναι έγγυος και τρομάξει από την διαδικασία ' του κατέβα από το τρόλλευ ΤΩΡΑ" και τις φωτιές τριγύρω κλπ, και αποβάλει , ένας γέροντας σπάσει το πόδι του και σαραβαλιαστει στο έδαφος , ένας επιβάτης πάθει ταχυπαλμία και αργότερα στο σπίτι του πάθει καρδιακή προσβολή ή οτιδήποτε άλλο, αυτοί οι πολίτες αποζημιώνονται? Η Πολιτεία αδυνατεί να τους προστατεύσει? Γιατί αδυνατεί να τους προστατεύσει ? Δεν υπάρχει νόμος για αυτό ? Η ακεραιότητα των Ελλήνων πολιτών και ξένων (τουριστών πχ -υπάρχουν κινέζοι τουρίστες που κυκλοφορουν με τρόλλευ...) δεν προφυλάσσεται ? Γιατί ?
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σας, κ. Σεβαστάκη. Και βεβαίως και με την αναφορά για τους πανεπιστημιακούς χώρους. Και σαν πολίτης αυτής της τόσο ταλαιπωρημένης πόλης, θα ήθελα να προσθέσω τον θυμό και την αγανάκτησή μου για την μη-τιμωρία των δραστών.
χωρίς να διαφωνώ εντελώς με τα γραφόμενα θα ήθελα να εκφράσω τη άποψη μου στη βάση της πραγματικής διάσταση της λεγόμενης "βαναυσότητας" και να προκαλέσω οποιονδήποτε να συγκρίνει πόσο και σε πιο βαθμό η συγκεκριμένη πράξη βαρύνει τους άλλους σε σχέση με τη "καθημερινή" της εκδοχή.τα μέσα μαζικής μεταφοράς πάντως δεν τα απαξίωσε ο κόσμος χωρίς λόγο. δυστυχώς πλέον τα χρησιμοποιούν μόνο οι πολύ φτωχοί μιας και οι υπόλοιποι διαθέτουν αυτοκινητάκι που "φυσάει" ή περνάει από τη περιοχή τους το μετρό και δε τους αφορά το θέμα. η καύση του τρόλει δεν θα δυσκολεψει παραιτέρω την ήδη δύσκολη ζωή όσων τα χρησιμοποιούν. θεωρώ υποκριτικό να κάνουμε ότι μας νοιάζει το τρόλει όταν δεν το χρησιμοποιούμε καν, όταν μάλιστα με το αυτοκίνητο μας το προσπερνάμε και μπαίνουμε μπροστά του επιδεικτικά κόβοντας του τη φόρα γιατί είμαστε "μάγκες" σε σχέση με τους ανήμπορους επιβάτες του που δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς. η αναμονή έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. καθόμαστε σε στάσεις βρώμικες όπου αν βρέξει δεν χωράει ούτε τρεις ανθρώπους να στεγάσουν. είναι τόσο κοντά στο δρόμο που είσαι αναγκασμένος να ακούς για ώρα τη κυκλοφορία, αυτοκίνητα, μηχανάκια, φορτηγά που παράγουν εκωφαντικούς θορύβους τη στιγμή που εσύ είσαι καθηλωμένος περιμένοντας το τρόλει, λες και η δική σου ζωή είναι στην αναμονή ενώ όλων των άλλων συνεχίζεται. η μοναξιά μέσα στο ανώνυμο πλήθος, η δυσωδία που είσαι αναγκασμένος να ανέχεσαι για 20 μπορεί και 30 λεπτά καμιά φορά. η ειρωνία όταν τα τρόλει έρχονται όλα μαζί και η τραγωδία να τα βλέπεις να περνάνε λίγο πριν φτάσεις στη στάση και να ξέρεις ότι θα πρέπει να περιμένεις πάλι άπειρη ώρα μέχρι να ξανάρθουν, όταν το θυμηθούν και μετά να είσαι αναγκασμένος να ανέχεσαι και το ρατσιστικό ή σεξιστικό παραλλήρημα του κάθε οδηγού που δουλεύει σα να κάνει αγγαρία. όχι, το τρόλει δεν το κάψανε οι αντιεξουσιαστές, οι κυβερνήσεις το κάψανε για να πουλάνε οι αυτοκινητοβιομηχανίες αυτοκίνητα, για να παίρνουν μίζες ανταλλακτικά στη δεκαπλάσσια τιμή από τους φίλους τους, για να φτιάχνουν και να ξαναφτιάχουν δρόμους οι κατασκευαστικές και πάλι γεμάτες μπαλώματα και λακούβες να είναι έτσι ώστε ακόμα κι όταν το τρόλει ή το λεωφορείο περάσει και μπεις και να παρακαλάς να φτάσεις χωρίς να σου έχει φύγει η μέση. δε ξέρω αν έχουν δίκιο οι αντιεξουσιαστές που χρησιμοποιούν αυτά τα μέσα για να προπαγανδίσουν τις αποψεις τους. ξέρω όμως ότι τα τρόλει και τα λεωφορεί τα θυμόμαστε μόνο τότε, όταν κάποιο καεί, όταν κάποιος ταλαίπωρος επιβάτης πιαστεί δίχως εισιτήριο και εκπαραθυρωθεί, στις τραγωδίες δηλαδή. κάποιοι όμως τα χρησιμοποιούνε κάθε μέρα και υποφέρουν αλλά απ' ότι φαίνεται το μόνο που αρκεί είναι να γραφτεί γι' αυτούς κάποιο όμορφο ποίημα
Έχω μια απορία: ποσό συχνά χρησιμοποιείς ΕΣΥ τη δημόσια συγκοινωνία... Δηλαδή για εσένα στα μέσα μαζικής μεταφοράς ειναι πρόβλημα η ταξικότητα μεταξύ Μετρό και Λεωφορείου? Και αυτή την ταξικότητα προσπαθείς να εικονογραφήσεις μέσα απο την "δυσωδία" που ανέχεσαι στα μμμ? άκου φίλε/φίλη: εισαι ένα κλικ απόσταση απο την Χρυση Αυγή, αν δεν το έχεις καταλάβει.... Ο καθημερινός μόχθος των ανθρώπων πράγματι απεικονίζεται στην μυρωδιά των μέσων που τους μεταφέρουν. Κι αν τα δρομολόγια περνούν μέσα από εργατικές γειτονιές, ναι, τα λεωφορεία μυρίζουν... Έχεις πρόβλημα? ή μήπως είναι προτιμότερο να κάψουμε αυτά τα "δυσώδη" μέσα μεταφοράς για να περπατάνε οι "βρωμιαρηδες" όταν πάνε στην δουλειά τους? Κι αν δεν σου αρέσουν τα δρομολόγια των μμμ και δεν έχεις αυτοκινητάκι, να χρησιμοποιείς ποδήλατο...Τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ τα καίνε κάτι κωλοπαιδα που δεν έχουν τίποτα μα τίποτα καλύτερο να κάνουν και ουσιαστικότερο να πούνε... Ολα τ´άλλα ειναι σαχλαμάρες της κακιάς ώρας...
Εξαιρετικό άρθρο, από τις καλύτερες αναλύσεις του καταστροφικού συνδρόμου που αποτελεί μετεξέλιξη του διαχρονικού ψυχιατρικού φαινομένου που ονομάζουμε "άχτι". Ευστοχότατη και η επισήμανση της παντελούς έλλειψης σεβασμού στον προσωπικό χώρο ελευθερίας του άλλου (έλλειψη που ασφαλώς εκφράζεται και με πολλούς άλλους τρόπους, σε καθημερινή βάση), αλλά και γιατί τα Πανεπιστήμια ανήκουν στην ομάδα-στόχο που πάντα θα βγάλουν πάνω της τα σπασμένα.
Είναι μια βαθύτατα πολική πράξη! Τώρα το μεγάλο κεφάλαιο της χώρας δέχτηκε ισχυρό πλήγμα, καθώς θα πρέπει να περιμένει στην στάση με τις ώρες προκειμένου να περάσει το επόμενο τρόλεϊ. Βέβαια μην ξεχνάμε πως η πρεσβεία των ΗΠΑ στην Ελλάδα θα κάνει το παν προκειμένου να προκαλέσει πολιτική αποσταθεροποίηση. Άλλωστε θεωρούν την προσέγγιση μας με την Ρωσία πράξη εχθρική προς αυτους. Αναταραχές όπως τα αυτές των Δεκεμβριανών, οι πυρκαγίες το καλοκαίρι μάλλον θα αυξηθούν τους επόμενου μήνες.