Καλύφθηκε το κενό φύλαξης του ναού του Επικούρειου Απόλλωνα, αλλά μόνο για τις καθημερινές

Καλύφθηκε το κενό φύλαξης του ναού του Επικούρειου Απόλλωνα, αλλά μόνο για τις καθημερινές Facebook Twitter
1

Προσωρινή λύση βρήκε η Εφορία Αρχαιοτήτων Ηλείας για τη φύλαξη του ναού του Επικούρειου Απόλλωνα στις Βάσσες Φιγαλείας, εκεί όπου συναντιούνται η Ηλεία, η Αρκαδία και η Μεσσηνία.

Το κενό καλύφθηκε με μόνιμο προσωπικό άλλων ειδικοτήτων, που εκτελεί χρέη φύλακα. Οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι ωστόσο δεν έχουν δικαίωμα να δουλέψουν Σαββατοκύριακο, καθώς δεν καλύπτονται νομικά και ασφαλιστικά, αλλά ούτε και πρακτικά, καθώς δεν μπορούν να πληρωθούν.

Επομένως ο ναός θα είναι ανοιχτός μόνο τις εργάσιμες ημέρες, Δευτέρα έως Παρασκευή, από τις 8.00 έως τις 15:00 και όχι τα Σαββατοκύριακα οπότε και συγκεντρώνεται μεγάλη ροή επισκεπτών.

Ωστόσο, το πρώτο ελληνικό μνημείο που εντάχθηκε στον κατάλογο των μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO, παραμένει κλειστό τα Σαββατοκύριακα.

Το πρόβλημα ανέκυψε πρόσφατα μετά τη συνταξιοδότηση του τελευταίου μόνιμου αρχαιοφύλακα του χώρου, ο οποίος εδώ και χρόνια εργαζόταν με αυταπάρνηση, χωρίς να παίρνει άδειες και ρεπό, όπως πληροφορήθηκε το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Το θέμα γνωστοποίησε χτες με ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ένωση Υπαλλήλων Φυλάξεως Αρχαιοτήτων (ΠΕΥΦΑ), η οποία έκανε λόγο για «εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη», «με συνέπειες τόσο για το ίδιο το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού όσο και για την τοπική κοινωνία», ενώ, όπως ανέφεραν οι αρχαιοφύλακες, μεγάλο είναι και το πρόβλημα που δημιουργείται στην ασφάλεια του μνημείου.


«Η λύση πρέπει να είναι μόνιμη, καθώς ο ναός του Επικούρειου Απόλλωνα είναι ένα μνημείο απομακρυσμένο, με πολλές ιδιαιτερότητες, οπότε για να λειτουργήσει σωστά και με ασφάλεια χρειάζεται τουλάχιστον έναν μόνιμο φύλακα», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ηλείας, Ερωφίλη-Ίριδα Κόλλια.

Η Εφορεία έχει ήδη γνωστοποιήσει το πρόβλημα στην κεντρική υπηρεσία, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ξεκινήσει ενέργειες για την αύξηση του προσωπικού.

Ο ναός του Επικούρειου Απόλλωνα

Ο ναός του Επικούρειου Απόλλωνα του 5ου αι. π. Χ. ανεγέρθηκε σε θέση που είχε κατασκευαστεί παλαιότερος ναός, του 7ου αι. π. Χ., ενώ ακολούθησαν άλλες δυο οικοδομικές φάσεις γύρω στο 600 π.Χ. και στο 500 π. Χ., από τις οποίες και σώζονται πολλά αρχιτεκτονικά μέλη.

Είναι από τους σημαντικότερους και επιβλητικότερους ναούς της αρχαιότητας, μοναδικός στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής, καθώς χαρακτηρίζεται από πλήθος πρωτοτυπιών τόσο στην εξωτερική όσο και στην εσωτερική του διαρρύθμιση.

Είναι ο μοναδικός ναός που συνδυάζει στοιχεία και από τους τρεις αρχιτεκτονικούς ρυθμούς της αρχαιότητας (δωρικός, ιωνικός, κορινθιακός), ενώ στο εσωτερικό του τμήμα, στον σηκό, υπήρχε κίονας που έφερε το αρχαιότερο γνωστό κορινθιακό κιονόκρανο, θραύσματα του οποίου φυλάσσονται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Σύμφωνα με μία άποψη, ο κίονας αυτός αποτελούσε ανεικονική παράσταση θεότητας, ενώ κατά άλλους κορινθιακοί ήταν και οι δύο διαγώνιοι ημικίονες, που βρίσκονταν εκατέρωθεν του κεντρικού. Πίσω από αυτόν τον κεντρικό κίονα βρισκόταν το άδυτο, πιθανότατα με το λατρευτικό άγαλμα του Απόλλωνα.

Τα τμήματα της ιωνικής ζωφόρου του σηκού, που απεικονίζουν την Αμαζονομαχία και την Κενταυρομαχία, βρέθηκαν τον 19ο αιώνα σκεπασμένα από αρχιτεκτονικά μέλη και μεταφέρθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο, όπου και εκτίθενται.

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.