ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Η μεγάλη σκοτεινή Μητρόπολη

Η μεγάλη σκοτεινή Μητρόπολη Facebook Twitter
5

Aπό τον Δημήτρη Καραίσκο

Λονδίνο, αρχές Ιανουαρίου του 2013. Επισκέφτηκα την έκθεση "Death, Α Self-Portrait" στο Wellcome Collection και κράτησα σημειώσεις απ' ό,τι με ενδιέφερε σ' ένα μικρό σημειωματάριο με ένα μολύβι. O "μακάβριος χορός" στo νεκροταφείο Saints-Innocents στο μεσαιωνικό Παρίσι, o γιαπωνέζικος "χορός στον ουρανό", οι Αμερικάνικες κούκλες-σκελετοί των αρχών του προηγούμενου αιώνα.


Μάλλον θα έμοιαζα παράξενος μέσα στο πλήθος, γιατί κανονικά θα έπρεπε να το κάνω αυτό σε κάποιο smart phone. Αλλα δεν έχω smart phone. Έχω ακόμα μια παλιά μπαγκατέλα που μ' αρέσει γιατί έχει φακό και δε σπάει με τίποτα. Και μ' αρέσει να γράφω με μολύβι κάθε τόσο. Δε λέω πως είναι κακά τα tablets και τα smartphones - το πιο πιθανό είναι σε λίγο καιρό να έχω κι εγώ κι απο τα δύο. Λέω απλά πως λίγο με ξενίζουν. Aυτές τις δύο βδομάδες που πέρασα στο Λονδίνο στην αρχή του 2013 ένοιωθα κάτι ζεστό και οικείο όταν έβλεπα στο tube κάποιον να γράφει σ' ενα σημειωματάριο ή να διαβάζει μια εφημερίδα. Να έχει στα χέρια του χαρτί και μολύβι, μελάνι, ξύλο, μόλυβδο.

Κι όμως όλα ήταν ταμπλέτες και έξυπνα τηλέφωνα. Και κάρτες. Oyster cards, debit cards, credit cards. Κέρματα, χαρτονομίσματα, χαρτιά, μολύβια, στυλό, περιοδικά, εφημερίδες, βιβλία, cd, εισιτήρια, όλα ξαφνικά αρχίζουν να μοιάζουν γραφικά, ξεπερασμένα, περιττά. Το Λονδίνο του 2013 θέλει να ξεφορτωθεί όλα αυτά. Θέλει να κάνει τα βιβλία Kindle, τα λεφτά κάρτες, τα εισιτήρια έξυπνες κάρτες, τα περιοδικά και τις εφημερίδες i-pad.

Ένα πρωί, βγήκα πρωινή βόλτα στη γειτονιά του φίλου που με φιλοξενούσε, και αγόρασα το τελευταίο φύλλο της Guardian. Γύρισα στο σπίτι, έφτιαξα καφέ, το διάβασα. Και αφού το διάβασα πήγα να το δώσω στη σύζυγο του φίλου μου. Την πέτυχα εκείνη την ώρα να πίνει κι αυτή καφέ στην κουζίνα διαβάζοντας την ίδια εφημερίδα. Μόνο που ήταν η ηλεκτρονική της έκδοση για i-pad. Παραδίπλα, η τρίχρονη βαφτισιμιά μου έβλεπε καρτούν στο youtube μέσα στην οθόνη ενός i-phone. Μια εικόνα από ένα τωρινό μέλλον, να κάθεται με πλήρη φυσικότητα ανάμεσα σε στοιχεία του παρελθόντος: την βικτωριανή οικία, το παμπάλαιο τζάκι, την κανάτα του τσαγιού, τις Καρυάτιδες του γειτονικού νεοκλασικού ναού.

Την ίδια εικόνα αντίκρισα λίγες μέρες μετά στους πρόποδες του τρομακτικού ουρανοξύστη "Τhe Shard", που στεκόταν σαν γυάλινο αρπαχτικό ζώο ύψους τριακοσίων μέτρων δίπλα στον αιματοβαμμένο μυστικισμό του παμπάλαιου κάστρου του Λονδίνου. Και ακόμα λίγες μέρες πιο πριν, στο Regent's Canal, στο Hackney, η ίδια αντίφαση: σιλουέτες να μαγειρεύουν το φαγητό τους μέσα σε ποταμόπλοια, μέσα σ' ένα μουντό φως, σαν ξεχασμένοι ναυτικοί του γλυκού νερού, ενώ λίγα μέτρα παραδίπλα νέα ζευγάρια έβλεπαν ψηφιακή τηλεόραση μέσα σε υπερσύγχρονα καινούρια διαμερίσματα με μεγάλες τζαμαρίες.

Ψηφιακό και αναλογικό, παλιό και καινούριο, μέλλον και παρελθόν, όλα φαίνεται πως βρίσκαν τις ισορροπίες τους αναπάντεχα κι ανεξήγητα, σαν μέσα απο μια μυστική φόρμουλα που την όριζε, σαν αεικίνητη γοτθική θεότητα, η ίδια αυτή η πανίσχυρη πόλη. Μια πόλη που, με ανάσες αλόγου κούρσας, τρέχει ξέφρενα, άγρια, αδυσώπητα.




Έτσι αδυσώπητα τρέχουν κι οι ρυθμοί κάτω απο το έδαφος. Στα τούνελ που ενώνουν τις συνδέσεις των γραμμών του μετρό, οι άνθρωποι τρέχουν ο ένας δίπλα στον άλλο σαν να ανταγωνίζονται. Τα βήματα αντηχούν στους διαδρόμους, άλλοτε συντονίζονται, σαν ναζιστική ομοβροντία, άλλοτε χάνουν το ρυθμό τους, κι ακούγονται σαν κακόφωνες κλακέτες σε υστερία. "Θα βγάλω πιο πολλά χρήματα. Θα είμαι πιο αποδοτικός. Take no prisoners". Μέσα στα βαγόνια του τραίνου οι επιβάτες σπάνια κοιτάζονται, σπάνια χαμογελάνε. Η απόσταση ανάμεσα σ' ένα μουντό, απρόσωπο βλέμμα κι ένα χαμόγελο μοιάζει σαν να είναι από δω ως το φεγγάρι, κι αυτό το κρύο μεταξύ των ανθρώπων το νοιώθεις κάποιες στιγμές σκληρό σαν μαχαίρι. Κι όταν βγαίνεις στο δρόμο, μετά την υπόγεια διαδρομή σου, σε χτύπαει ένας γκρι ουρανός, χωρίς ορίζοντα, χωρίς ουράνιο θόλο, χωρίς αστέρια, χωρίς φεγγάρι. Αλλά αν τολμήσεις και χαμογελάσεις, βλέπεις συχνά πως η εγγύτητα μεταξύ των ανθρώπων είναι μισό μέτρο και μια μικρή, κρυφή αναπνοή μακρυά.




"Αν το φως γεννήθηκε στην Ελλάδα, τότε σίγουρα το σκοτάδι γεννήθηκε στο Λονδίνο",
είχε κάποτε πει απολαυστικά ο Μίνως Αργυράκης. Κι όμως, αυτή η φοβερή πόλη βρίσκει τρόπους. Σ' αυτούς που μπορούν να θρέψουν τις παχυλές της απαιτήσεις, που έχουν τα κίνητρα, την τύχη και τις ικανότητες, δίνει ευκαιρίες. Δίνει ερεθίσματα. Και κυρίως, δίνει ανθρώπους. Γιατί εκεί δεν υπάρχει απλά μια πόλη. Υπάρχει ένας πανεθνικός διαστημικός σταθμός. Εκεί έρχονται όλοι οι άνθρωποι του κόσμου για να βρουν κάτι. "Η έκθεση που σου δίνει αυτή η πόλη στο μεγαλειώδες δυναμικό της ανθρώπινης φύσης είναι πολύ μεγάλη για να μπορείς να την αφήσεις" μου 'γραψε μια φίλη προσφατα σε ενα email. Και, με τη βοήθεια του πολιτισμού, της μουσικής, της τέχνης, της κουλτούρας - πράγματα που στο Λονδίνο εκθειάζονται, καλλιεργούνται, απογειώνονται - υπάρχουν γωνιές και στιγμές που όλοι αυτοί οι άνθρωποι βρίσκουν ανταποδοτικά και ηδονικά ο ένας τον άλλον. Και τότε τα χαμόγελα σκάνε, ξαφνικά και θαυμαστά, και γεννιούνται θαύματα, όπως εμφανίζεται αναπάντεχα ο ήλιος, μέσα απ την ομίχλη και τα σύννεφα, στο "Foggy Day in London Town" των αδερφών Gershwin, παιγμένο από τα έγχορδα του Angelo Badalamenti υπό τη συνοδεία της φωνής του David Bowie. Και τότε η σκοτεινή, παγκόσμια μητρόπολη χάνει τη συννεφιασμένη σκληρότητα της και σου χαμογελάει, γλυκά, πλούσια, με σιγουριά, δύναμη, και χίλιες υποσχέσεις.

"I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
I had that feeling of self-pity
What to do? What to do? What to do?
The outlook was decidedly blue.

But as I walked through the foggy streets alone
It turned out to be the luckiest day I've known

A foggy day in London Town

Had me low and had me down
I viewed the morning with alarm
The British Museum had lost its charm
How long, I wondered, could this thing last?
But the age of miracles hadn't passed,
For, suddenly, I saw you there
And through foggy London Town
The sun was shining everywhere."




5

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

4 σχόλια
Κατάφερες να το εξιχνιάσεις καλά το Λονδίνο. Και εγώ εδώ ζω και αυτό το παράπονο της τεχνολογίας, του γρήγορου ρυθμού και της απροσωπίας έχω. Ίσως το Λονδίνο να ήταν ακόμη πιο όμορφο πριν 50 χρόνια, για να μην πάω πιο πίσω. Πολύ ωραίο άρθρο.