ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Νίκος Φώσκολος: «Με χαρακτήρισαν 'χουντικό' για να με βγάλουν από τη μέση!»

Νίκος Φώσκολος: «Με χαρακτήρισαν 'χουντικό' για να με βγάλουν από τη μέση!» Facebook Twitter
3

 

«Το 99% των ηθοποιών στον Αγνωστο Πόλεμο ήταν αριστεροί!».

συνέντευξη: ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ.

 

Μάρτιος 1997 και ο Νίκος Φώσκολος απέναντί μου, σε ένα εστιατόριο τής παραλιακής που ο ίδιος έχει διαλέξει, για μια συνέντευξη. Μαζί του και η πιστή σύντροφος των χρόνων του γήρατος, Τόνια.

«Ναι, το ξέρω ότι προκαλώ αντιδράσεις. Αλλά δεν τις προκαλώ εγώ. Τις προκαλεί η επιτυχία. Αυτή είναι, που οι επικριτές μου φθονούν» ξεκινά δυναμικά την κουβέντα ο τότε 70χρονος σκηνοθέτης.

-Εχετε ακούσει κ.Φώσκολε την κατηγορία που σας προσάπτουν ότι δηλ. ο Αγνωστος Πόλεμος λειτουργούσε ως ένα είδος ναρκωτικού, σε μια δύσκολη για τον τόπο περίοδο. Εσείς, τι απαντάτε;

«Το ότι το σίριαλ λειτουργούσε κατευναστικά για το κοινό είναι κάτι που αφορά όλα τα σίριαλ της εποχής. Ειδικώς για τον Αγνωστο Πόλεμο σημειώστε ότι το 99% των ηθοποιών ήταν αριστεροί. Θέλετε ονόματα; Γκέλυ Μαυροπούλου, Αντωνόπουλος, η Νίκη Τριανταφυλλίδη, ο Περλέγκας, ο Εξαρχος. Επειτα τι ήταν το έργο; Αφηγείτο τον πόλεμο της Ελλάδας εναντίον του φασισμού και του ναζισμού. Γι'αυτό ο λαός το αγαπούσε».
-Γιατί λοιπόν χαρακτηριστήκατε από κάποιους χουντικός;

«Μα γιατί ήθελαν να με βγάλουν από τη μέση. Και θα σας ρωτήσω το εξής: πώς είναι δυνατον εγώ να κάνω χουντικό έργο και να μην κάνει ο Κουτσομύτης, ο σκηνοθέτης; Γιατί εγώ να είμαι στον δρόμο και αυτοί στη μαρκίζα. Η όλοι το κάναμε ή κανένας».

-Λέτε ότι ο Αγνωστος Πόλεμος είχε μηνύματα κρυπτογραφημένα. Η χούντα τότε, γιατί δεν εμπόδισε την προβολή του;

«Κοιτάξτε, οι πρώτοι δεν το πήραν χαμπάρι. Οι δεύτεροι, όταν ήρθε ο Ιωαννίδης, με κάλεσαν εκεί ( είχα πάρει ηρεμιστικό για να πάω ), με απείλησαν ( ο Κιτσινέλης ο αντισυνταγματάρχης, ο διοικητής της ΥΕΝΕΔ ), προσπάθησαν να με λογοκρίνουν, εγώ αντέδρασα και κάπως έτσι κόπηκε ο «Αγνωστος πόλεμος» και αργότερα το «Εν τούτω νίκα».

-Ας πάμε στα πιο πρόσφατα. Τις κατηγορίες για τη «Λάμψη» τις ξέρετε. Σαπουνόπερα, κιτς, έργο για τον κοσμάκη...

«Δεν προσπαθεί κάποιος να το ανταγωνιστεί; Προσπάθησαν πολλοί. Απέτυχαν όλοι. Σημασία δεν έχεις να λές είμαι καλός. Σημασία έχει όταν κάνεις κάτι να το κάνεις καλά στο είδος του. Εγώ κάνω καθημερινό και το κάνω καλά».

-Επιτυχία όμως έχει και το»Μπράβο» της κ.Κορομηλά. Επιτυχία βλέπουμε τώρα να έχουν τα προξενιά που κάνει η κ.Πάνια. Τι διαχωρίζει τη δική σας επιτυχία από αυτές τις επιτυχίες;

«Τίποτε δεν διαχωρίζει μίαν επιτυχία από την άλλη. Ο κόσμος θέλει να δει το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Και για να το βλέπει κάτι του δίνει. Η Ρούλα του δίνει ψυχαγωγία. Η κ.Πάνια μπορεί για πολλούς να είναι πρόσωπο που επιδέχεται κριτική όμως έβαλε μπροστά μια εκπομπή, η οποία έδωσε την ευκαιρία σε όλους μας να αντιληφθούμε ότι υπάρχει μια πτυχή στην κοινωνία μας και υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι έχουν ανάγκη επικοινωνίας. Ισως το κακό να βρίσκεται στην επιτυχία της κ.Πάνια».

-Υπάρχουν κυκλώματα στους χώρους της τέχνης κ.Φώσκολε;

Υπάρχουν αλλά εγώ δεν ανήκω σε αυτά. Οπως άλλωστε και αρκετοί αξιόλογοι ηθοποιοί. Π.χ. Ο Βασιλείου. Ποτέ δεν θα γίνει πρωταγωνιστής στο θέατρο.Στην τηλεόραση; Θα τον λατρεύουν. Στο θέατρο, τους ρόλους που θα'παίζε ο Βασιλείου, θα τους παίζουν ηθοποιοί με το ένα δέκατο των δυνατοτήτων του».

-Γιατί αυτό;

«Γιατί το θέατρο είναι άλλο χρηματιστήριο. Εκεί πρέπει να'χεις στιλ. Πρέπει να είσαι σε όλες τις πρεμιέρες. Πρέπει να ανήκεις σε κύκλους και να καλλιεργείς αυτούς τους κύκλους. Πρέπει να επιλέγεις τα έργα που παίζεις. Τις παρέες σου».
-Στον ελληνικό κινηματογράφο;

«Εάν ο ελληνικός κινηματογράφος δεν επιστρέψει στον φυσικό του χρηματοδότη που είναι ο θεατής και συνεχίζει να παίρνει τα λεφτά πίσω από την πλάτη, δεν νομίζω ότι διαθέτει κάποια πιθανότητα ανάκαμψης».

-Θα χρειαστεί όμως και μια καινούρια σειρά παραγωγών. Υπάρχει;

«Οι παραγωγοί υπάρχουν όταν υπάρχουν οι δημιουργοί. Οταν βγεις εσύ και κάνεις μια ταινία με 200.000 εισιτήρια θα σου έρθουν αμέσως ίσα με 100 παραγωγοί».

-Μήπως όμως και ο κόσμος δεν εμπιστεύεται εύκολα τις ελληνικές ταινίες;

«Μα είναι φυσιολογικό. Επί σαράντα χρόνια ο θεατής διαβάζει στις εφημερίδες για αριστουργηματικές ελληνικές ταινίες και πάει και βλέπει ταινίες, οι οποίες -αν μη τι άλλο- του προκαλούν ύπνο. Π.χ. ο Τσιώλης ο Σταύρος που ήταν βοηθός μου. Εχει ταλέντο. Θα μπορούσε να γυρίζει ταινίες σαν τους Αμερικάνους. Το γύρισε όμως στο φεστιβαλικό. Και βραβεύεται μια μεγάλη ταινία του. Πάω λοιπόν να τη δώ. Είχε μέσα ένα παιδάκι. Ξεκινά το παιδί να πάει κάπου Και μας δείχνει όλη την πορεία σε φυσικό χρόνο. Πάει, πάει...Και δεν ήταν και καλός ο τόπος. Να είναι ένα γουέστερν όπου το άλογο καλπάζει στις λοφογραμμές κι από πίσω είναι το ηλιοβασίλεμα, ε, πάει κι έρχεται. Ήταν ένας δρόμος χωματένιος, σκαμμένος στα μισά ενός λόφου με πουρνάρια, δηλαδή ελεεινή εικόνα, και το παιδί πήγαινε, πήγαινε, πήγαινε...

-Για παρόμοιες εικόνες κατηγορούν και τον Αγγελόπουλο.

«Αλλος είναι ο Αγγελόπουλος. Το πλάνο του Αγγελόπουλου έχει μία δόνηση. Μια εσωτερική διέγερση. Εγώ δεν μπορώ να είμαι με τον Αγγελόπουλο από άποψη του είδους κινηματογράφου που κάνει. Αλλά αναγνωρίζω και συλλαμβάνω τη δόνηση. Τον Αγγελόπουλο τον παραδέχομαι, μου αρέσει, τον θεωρώ άνθρωπο ταλαντούχο. Η και τον Βούλγαρη. Εχει κι αυτός ταλέντο. Ο Τσιλιφώνης, το ίδιο. Ο Κατακουζηνός που έκανε τον «Αγγελο» ή ο Κοκκινόπουλος που έκανε την «Ανατομία ενός εγκλήματος». Αλλά έχει επικρατήσει η άποψη ότι όποιος κάνει έργο που το βλέπει ο κόσμος, είναι εμπορικός, άρα βγαίνει απ'το κλαμπ των ποιοτικών. Και δεν τολμάει κανείς να ξεμυτίσει».

-Αυτό το κλαμπ ποιοί το'χουν κάνει; Ποιοί διαφεντεύουν τις τύχες και την πορεία μιας ταινίας;

«Δεν θα σου απαντήσω γιατί θα με βλάψει. Και θα με βλάψει πολύ».

Αρχείο
3

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
{{«Εάν ο ελληνικός κινηματογράφος δεν επιστρέψει στον φυσικό του χρηματοδότη που είναι ο θεατής και συνεχίζει να παίρνει τα λεφτά πίσω από την πλάτη, δεν νομίζω ότι διαθέτει κάποια πιθανότητα ανάκαμψης».}} Άδικο είχε ο άνθρωπος???!!!!