Από το LEFTeria
O ραδιοφωνικός σταθμός NPR λειτουργεί στις Ηνωμένες Πολιτείες από το 1971. Δημιουργεί και εκπέμπει βραβευμένες ειδήσεις, πληροφορίες και μουσική, μέσα από ένα δίκτυο από 975 ανεξάρτητους σταθμους. Μέσω αυτών, το πρόγραμμα του NPR φτάνει σε 26 εκατομμύρια ακροατές κάθε εβδομάδα.
Στις 4 Iανουαρίου 2013 τον άκουσαμε να ασχολείται με την Ελλάδα.
Πατήστε στο Link για να ακούσετε το ρεπορτάζ.
Η απομαγνητοφωνημένη μετάφραση του ρεπορτάζ:
Παλιά ελληνική νομοθεσία περί βλασφημίας, αναστατώνει το Σύγχρονο Θέατρο
Πριν από το θάνατό του, το 1994, ένας Έλληνας μοναχός, ο Γέροντας Παΐσιος είπε στους συμπατριώτες του να στραφούν στην πίστη σε δύσκολους καιρούς. Ο μοναχός λέγεται ότι είχε προβλέψει την οικονομική κρίση - καθώς επίσης και μια θριαμβευτική επιστροφή της ελληνικής αυτοκρατορίας. Με την ανεργία σήμερα στα επίπεδα της Μεγάλης Ύφεσης, πολλοί Έλληνες τον θεωρούν ως προφήτη.
Αλλά αυτό ενοχλεί τον Λοΐζο Φιλίππου, έναν 27χρονο επιστήμονα. "Φαίνεται ότι κάθε φορά που υπάρχει μια κρίση στην Ελλάδα, υπάρχει μια αναζήτηση για σωτήρες", λέει ο Λοΐζος. "Περιμένουμε για ένα σημάδι από το Θεό ή έναν φωτισμένο ηγέτη. Οι Έλληνες δεν έχουν βρει τον τρόπο να λύνουν τα πρόβληματά τους, έτσι περιμένουμε κάποιον άλλο να μας σώσει."
Ο Λοΐζος δημιουργήσε μια σελίδα στο Facebook που επέκρινε τον Γέροντα Παΐσιος ως ξενοφοβικό και στενόμυαλο. 'Αλλαξε επίσης και το όνομα του μοναχού -απο Παΐσιος έγινε Pastitsios, όπως και το ελληνικό πιάτο ζυμαρικών. Έκανε ακόμη και Photoshop με ένα κομμάτι παστίτσιο, στο πρόσωπο του μοναχού.
"Είχα πολλές αναρτήσεις και μηνύματα μέσω της σελίδας", λέει. "Οι περισσότεροι ήταν ενάντιον σε αυτό που έκανα, και άλλοι με απειλούσαν και άλλοι με έβριζαν. Αλλά μερικοί άνθρωποι έλεγαν, "Μπράβο, είμαστε μαζί σου".
Ένα Θέμα Ελευθερίας του Λόγου
Η αστυνομία δεν ήταν μεταξύ των υποστηρικτών του Λοϊζου. Είπαν ότι έλαβαν χιλιάδες καταγγελίες για τον «Γέροντα Pastitsios", την σελίδα στο Facebook.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο τον συνέλαβε με το αδίκημα της βλασφημίας, το οποίο φέρει έως και έξι μήνες φυλάκιση.
Πολλοί Έλληνες είδαν την υπόθεσή του, ως μια θεοκρατική ασφυξία της ελευθερίας του λόγου. Ήταν η πρώτη από τις δύο συλλήψεις για βλασφημία, κατά τους τελευταίους μήνες.
Στα χρόνια πριν από την κρίση, η Ελλάδα σπάνια είχει επικαλεστεί τον νόμο, αν και μια έκδοση του υπήρχε στον ποινικό της κώδικα από το 1850.
Εκείνη την εποχή, πολλές ευρωπαϊκές χώρες είχαν νόμους περί βλασφημίας, επειδή ο Θεός θεωρήθηκε ότι καθορίζει το πεπρωμένο της κοινότητας, λέει ο David Nash, καθηγητής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Brookes της Οξφόρδης στη Βρετανία. «Αν πάτε πίσω στην προέλευση των νόμων περί βλασφημίας σε μεσαιωνικούς χρόνους, είναι πιο πολύ για την προστασία της κοινότητας», μας είπε.
Αλλά κατά τον 20ο αιώνα, προσθέτει ο Nash, οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έλαβαν μέτρα για να διαχωρίσουν την εκκλησία από το κράτος και κατάργησαν σταδιακά τους νόμους περί βλασφημίας.
Στην Ελλάδα, η Ορθόδοξη Εκκλησία παραμένει ισχυρή και οι απόψεις της για την βλασφημία παραμένουν ακλόνητες. Αλλά η εκκλησία δεν εμπλέκεται με το νόμο, δηλώνει ο Χάρης Κονιδάρης, εκπρόσωπος του αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου.
Οι Υπερεθνικιστές Οργανώνουν Διαμαρτυρίες
Χριστιανοί ακτιβιστές, είχαν ωθήσει εισαγγελείς να κάνουν συλλήψεις με την κατηγορία της βλασφημίας και κατά το παρελθόν.
Το περασμένο έτος, το νεοφασίστικό κόμμα της Χρυσής Αυγής. έκανε επίσης έκκληση για τέτοιες συλλήψεις κατά τη διάρκεια ομιλιών στο Κοινοβούλιο.
Ο Γιάννης Κτιστάκης, ένας δικηγόρος ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δήλωσε ότι οι νόμοι περί βλασφημίας ταιριάζουν στην ατζέντα τους. "Είναι η πολιτική ατζέντα του εθνικισμού", λέει. "Νομίζουν ότι τώρα είναι η ώρα να καλέσουν τους Έλληνες να σκεφτούν την "ειδική" τους ταυτότητα."
Με το πρόσχημα της υπεράσπισης της ελληνικής ταυτότητας και της ελληνικής ορθόδοξης πίστης, ένας βουλευτής της Χρυσής Αυγής, ούρλιαζε αισχρολογίες καθώς οδηγούσε ο ίδιος έναν όχλο που εισέβαλε σε ένα αμφιλεγόμενο έργο, φέτος τον Οκτώβριο. Ο όχλος, ο οποίος περιελάμβανε κα ιερείς, πέταξε επίσης πέτρες σε αυτούς που παρακολουθούσαν την ελληνική παραγωγή του Κόρπους Κρίστι, το θεατρικό έργο του Terrence McNally , που απεικονίζει τον Ιησού και τους αποστόλους του, ως ομοφυλόφιλους στο σύγχρονο Τέξας.
Ο σκηνοθέτης Λαέρτης Βασιλείου, λέει ότι ήταν σαν να δέχεται επίθεση από χριστιανούς Ταλιμπάν.
"Για δύο μήνες απειλούσαν τη ζωή μας", λέει. Κάθε μέρα υπήρχαν γράμματα λέγοντας, "Θα καείτε στην κόλαση". Είπαν στους γονείς μου ότι, "Θα φέρουμε τον γιο σας σε ένα κουτί -. Κόμμένο κομμάτια και σε ένα κουτί".
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος καταδίκασε έντονα τη βία - αν και ο ίδιος λέει ότι το έργο και η παρωδία του Γέροντα Παΐσιου στο Facebook είναι βλασφημία.
Το κράτος κινήθηκε νομικά κατά του Βασιλείου και του καστ, σύμφωνα με τον νόμο περί βλασφημίας, αλλά έχει πέσει η συγκεκριμένη κατηγορία εναντίον του Λοΐζου.
Εκείνος θα δικαστεί το τρέχων έτος για προσβολή της θρησκείας, αδίκημα που φέρει έως και δύο χρόνια φυλάκιση...
σχόλια