Η βία έχει χάσει (αλλά είναι πάντα εδώ)

Η βία έχει χάσει (αλλά είναι πάντα εδώ) Facebook Twitter
Αυτό που ήταν ο από καταβολής φόβος της ριζοσπαστικής δεξιάς ήδη από τη βικτωριανή εποχή στην Αγγλία, ο φόβος δηλαδή ότι η νέα κοινωνία οδηγεί στην «εκθήλυνση» του πολιτισμού, έχει συμβεί.
7

Πριν από λίγες δεκαετίες, η ελληνική ζωή ήταν πιο βίαιη. Δεν μιλώ για το κράτος και τις κληρονομημένες αυταρχικές πρακτικές. Αναφέρομαι περισσότερο στα παιδιά, στο σχολείο και στις σχέσεις κοινωνίας.


Θυμάμαι, ας πούμε, πόσα καημένα ζωάκια βασανίζαμε και πόσο επινοητικοί ήμασταν στις βαρβαρικές τελετουργίες μας, τον ίδιο καιρό που ο δάσκαλος έδινε εντολή να πάμε στο δάσος και να κατασκευάσουμε τα ίδια τα ξύλινα «όργανα» της τιμωρίας μας. Τότε που πολλοί γονείς έρχονταν στις ενημερώσεις του σχολείου για να δώσουν ενθαρρυντικό σήμα στον δάσκαλο: «Καλά του κάνεις, δώσ' του κι άλλο, να βάλει μυαλό ο άχρηστος!».


Οι πιο αδύναμοι στα μαθήματα και οι «παραβατικοί» μαθητές γίνονταν αντικείμενο χλεύης και βαναυσότητας. Τα νεφρά τους πονούσαν από το ξύλο και τα πόδια τους είχαν μελανιές όχι μόνο από τις πτώσεις στην μπάλα αλλά και από τις κλοτσιές των καλών χριστιανών-ποιμένων μας.


Η ελληνική κοινωνία, με κάποιους θύλακες εξαιρέσεων, ήταν ασφυκτική για το άτομο και σκληρή, ιδίως για όσους έκαναν παράξενες και «εκκεντρικές» επιλογές.


Τα θυμάμαι όλα αυτά γιατί δεν πάνε πολλές μέρες που αντίκρισα ένα συγκινητικό θέαμα: παιδιά της γειτονιάς κρατούσαν ένα χαρτόκουτο που μέσα του είχε ένα τραυματισμένο πουλί. Με προσοχή και ανησυχία για το αν θα επιζήσει. Φυσικά, ήταν σχεδόν όλα κορίτσια, τα αγόρια είχαν αλλού την προσοχή τους, σέρνοντας κάτι θεόρατα ξύλα για «ακόντια». Κανένας τους όμως δεν διανοήθηκε να αποτελειώσει το πουλί με μια πέτρα, πράγμα που πιθανότατα να συνέβαινε το 1976. Και τα συναισθηματικά πιο άτσαλα αγόρια έχουν χάσει το παλιό δέρμα της βαρβαρότητας.

Σήμερα η βία πέρασε από την επιφάνεια της σάρκας στα βάθη του εαυτού. Έγινε πιο αόρατη και πιο γενική, ενώ σε παλιότερες εποχές ήταν πιο εντοπισμένη και ορατή.


Θα πει κανείς πως είναι τυχαία η σκηνή. Ένα μικροσυμβάν μέσα σε άπειρα άλλα που μαρτυρούν ότι η σκληρότητα ζει και βασιλεύει με νέες μορφές ψυχικής πίεσης και επιθετικής περικύκλωσης για τους πιο ευάλωτους. Σωστά. Αλλά οι σχέσεις κυριαρχίας έχουν μεταβληθεί σε βάθος. Όχι μόνο επειδή έχουν από χρόνια απαγορευτεί οι σωματικές τιμωρίες και αποκηρύσσεται η φυσική βία αλλά επειδή η σκληρότητα έχει υποχωρήσει.


Θα αναφέρω ένα παράδειγμα που ίσως αιφνιδιάσει και ενοχλήσει μερικούς, ιδίως όταν τα επεισόδια καταστροφών στο κέντρο της πόλης έχουν μια εντυπωσιακή συχνότητα. Από πολλές απόψεις, η λεγόμενη «νεοτρομοκρατία» έχει δώσει δείγματα της πιο ακραίας ρητορικής. Από τη δεκαετία του 2000 κι έπειτα ο απειλητικός τόνος έχει απογειωθεί στα εξτρεμιστικά κείμενα. Η λεγόμενη ανατρεπτική πρόζα (μάλλον «ποιητική» πρόζα) μοιάζει να μην έχει ενδοιασμούς στα ωμά καλαμπούρια και στα εχθρικά ανακοινωθέντα.

Παρ' όλα αυτά, οι κλασικοί εξτρεμιστές του '70 ήταν πιο κοντά στον πραγματικό φόνο και στο αίμα. Γιατί είχαν το ένα τους πόδι στην εποχή κατά την οποία οι σωματικές τιμωρίες, η υπηρεσιακή αυθαιρεσία και η πατρική βία έφτιαχναν μια καταθλιπτική ενότητα.

 
Τι μεσολάβησε ανάμεσα στο τότε και στο σήμερα; Ότι ουσιαστικά η σχέση κυριαρχίας εξημερώθηκε. Όχι παντού, ούτε με τον ίδιο ρυθμό και με επιτυχημένα αποτελέσματα. Αλλά, σε γενικές γραμμές, η εξουσία του δασκάλου, του πατέρα, του κρατικού λειτουργού, όλες αυτές οι δυνάμεις της πειθαρχικής κοινωνίας συρρικνώθηκαν, χάνοντας τον στιβαρό τους πυρήνα.


Αυτό που ήταν ο από καταβολής φόβος της ριζοσπαστικής δεξιάς ήδη από τη βικτωριανή εποχή στην Αγγλία, ο φόβος δηλαδή ότι η νέα κοινωνία οδηγεί στην «εκθήλυνση» του πολιτισμού, έχει συμβεί. Οι αντιμοντέρνοι της δεξιάς θεωρούσαν πως όλα συντείνουν στην «εκθήλυνση» και στην παρακμή: η κατανάλωση περιττών αντικειμένων, η επέκταση των εμπορικών δραστηριοτήτων, η μαζική ψυχαγωγία αλλά και η αλλεργία των νεότερων στη στρατιωτική πειθαρχία και στις στερήσεις.


Ο φόβος τους επιβεβαιώθηκε, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχει πάντα ο νταής, ο τραμπούκος, ο άνθρωπος που κυριαρχεί μέσα από τη φυσική βία και τις τεχνικές του τρόμου.


Αλλά το γεγονός είναι πως ο άνθρωπος που δέρνει προκαλεί πια αποτροπιασμό στους περισσότερους. Είναι ένα δημόσιο σκάνδαλο ο νταής, παρ' ότι μεγάλο ποσοστό βίαιων πράξεων κρύφτηκε στον ιδιωτικό χώρο και στα οικογενειακά σύμφωνα σιωπής.


Ο καχύποπτος, φυσικά, θα βρει υλικό που θα αντικρούσει το επιχείρημα. Μπορεί να πει κανείς πως η φυσική βία έδωσε τη θέση της σε ένα είδος ατομικιστικής αδιαφορίας για τον άλλον. Εμείς «πλακωνόμασταν» μεταξύ μας γιατί δεν είχαμε κινητά και τάμπλετ για να βυθιστούμε σε παράλληλους κόσμους. Όπως έλεγε ο Μπενζαμέν Κονστάν, οι αρχαίοι (κι εμείς υπήρξαμε εν μέρει αρχαίοι) έκαναν διαρκώς πόλεμο και πολιτική γιατί η ιδιωτική τους ζωή είχε φτωχότερα ερεθίσματα και ευκαιρίες. Αν, μάλιστα, στραφεί κανείς στο κοινωνικό και οικονομικό παράδειγμα, μπορεί και να αντιστρέψει το επιχείρημα: να ισχυριστεί πως σήμερα η βία πέρασε από την επιφάνεια της σάρκας στα βάθη του εαυτού. Έγινε πιο αόρατη και πιο γενική, ενώ σε παλιότερες εποχές ήταν πιο εντοπισμένη και ορατή.


Θέλω όμως να επιμείνω στην αίσθηση πως η εξημέρωση των ηθών είναι μια διαδικασία που δεν ανατρέπεται εύκολα. Δεν λέω πως κερδίζει η πραότητα –αυτή είναι κάτι πιο απαιτητικό– αλλά ότι χάνει συνεχώς έδαφος η κληρονομιά του αίματος και της σωματικής ταπείνωσης. Οι κώδικες της κυριαρχίας και της υποταγής (ζωντανοί μέχρι και τη δεκαετία του '80) έχουν υποστεί τεράστια πλήγματα νομικά, αλλά κυρίως έχουν γίνει σύμβολα περιττού αρχαϊσμού. Και αν ορισμένα παραδοσιακά πρότυπα επιστρέφουν ως νοσταλγικές αναφορές, πρόκειται για επιστροφή εξαρχής υποθηκευμένη. Άλλο είναι να βλέπεις ή να θαυμάζεις το ασπρόμαυρο και άλλο να το υφίστασαι και να ζεις μέσα του.

Στήλες
7

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Κοίταξα τυχαία σήμερα κάποια στατιστικά της ΕΛΑΣ, και είδα δύο νούμερα: 150 περίπου ανθρωποκτονίες το 1991 πανελλαδικώς, 85 περίπου πέρυσι. Και κάτι αντίστοιχο και με τους βιασμούς. Παρά την περί του αντιθέτου αίσθηση, διάγουμε λιγότερο ''βίαιες'' εποχές, και συμφωνώ με τη γενικότερη προσέγγιση του άρθρου.
Ολα καλα αλλα με πιθανη ανακριβεια της βιας απο τρομοκρατία παραμένει οσο βιαιη μπορει απλα μηπως εχουν βελτιωθει οι κατασταλτικοι μηχανισμοι κ να κάνεις χτυπημα κ να ξεφυγεις ειναι πιο δυσκολο πλεον; κινητα dna hyperconnected κοσμος.πληθος leads. Παμπολα περιστατικά δολοφονιων απο χαυγη κ αντίστοιχα χωρου σπφ κ σεχτας τρωκτικος χαμπιμπις οι 1 χαυγιτες. Λυπαμαι αλλα αλλο το δεν μπορω αλλο το δεν θελω. Μια χαρα γινονται ακομα εκτελεσεις οπου τους παιρνει
Πρώτη φορά βλέπω τέτοιο σχόλιο ασυντακτο ,χωρίς ειρμό που θυμίζει σαλάτα ιδεών από τον atman .Κατανοώ την άποψη ότι η αυξημένες δυνατότητες των κατασταλτικών μηχανισμών έχουν περιορίσει την εκδήλωση τρομοκρατικών δολοφονικών ενεργειών αλλά με προβληματίζει η αλλοπρόσαλλη δομή του σχολίου από έναν σχολιαστή που ποτέ δεν έχει γράψει έτσι.
εγω φταιω που προσπαθω να κανω mental dump raw data. παμε ξανα σε γραμμικη μορφη:- τα γεγονοτα δεν συμφωνουν με την εκτιμηση οτι "εχουμε λιγοτερη βια".- Συγκεκριμενα: υπαρχει πληθος σκληρων εκτελεσεων και ακραιας βιας: απο την συμμορια της Χαυγης, ως τους παρακρατικους Σεχτας ο δημοσιογραφος Τρωκτικος (μου διαφευγει το ονομα), οι 2 χαυγιτες στο Περισο(;) ο Χαμπιμπις στα εξαρχεια, η βομβα που εφαγε τον υπασπιστη Χρυσοχοιδη, η βομβα που εφαγε τον Αφγανοπουλο στο Περισσο (κανεις δεν πηρε ευθυνη εκει) η βομβα που παραλιγο να φαει Παπαδημο. - επομενος δεν ειναι οτι εκλειπουν οι φαρμακοχερηδες στυλ Κουφοντινα. Υπαρχει πλήθος προθυμων παρολο που οι κυριοι εκφραστες αυτου του ειδους βιας (17Ν) εξαρθρωθηκαν μετα απο πολλα χρονια. Επισης υπαρχουν πολλες συλληψεις τρομοκρατιας με αποτελεσμα να μην εχουν το χωρο αυτες οι οργανωσεις να ... οργανωθουν. - Δικη μου υποθεση ειναι οτι πλεον οι διωκτικες αρχες (και η δομη του hyperconnected κοσμου) ειναι πιο δυσκολο και risky να επιχειρησεις μια εκτελεση χωρις να σε πιασουν. Υπαρχει αναγνωριση DNA που δεν υπηρχε επι 17Ν, υπαρχουν παρακολουθησεις και χρηση κινητων πολύ πιο ευκολα πριν απο 40 χρονια. Ο Κουφοντινας-Φαρμοκοχερης εμεινε για δεκαετιες εκτος grid το ιδιο και ο Γιωτοπουλος. Εξαιρετικα δυσκολο σημερα. - Απο στο αρθρο σωστα μπαινει η διασταση οτι παλοαιοτερα ο κοσμος ηταν πολυ πιο βιαιος. Αν σκεφτεις οτι το 74 ο εμφυλιος και ο ΒΠΠ ηταν 25 χρονια μακρια. Επομενως οι τοτε δικαιολογουνταν να εχουν παραστασεις ακραιας βιας. Σημερα το 74 ειναι 40 και χρονια μακρια, διπλασιο απο οτι ηταν τοτε ο εμφυλιος. Ο δε εμφυλιος κοντευει 70 χρονια πριν. Και για αυτο ειναι ντροπη σημερα βαριεστημενα πληθη να παρακαλανε για λιγο βια να δωσει νοημα στην κενη νοηματος ζωης τους.