Θέλουμε να κατανοήσουμε τους άλλους ή να βάλουμε ταμπέλες;

Facebook Twitter
3

 

Το βιβλίο της ιστορικού και καθηγήτριας πανεπιστημίου Γιάρα Ντούλσε Μπαντέιρα ντε Ατάϊντε με τίτλο «Κατανόησε με ή σε καταβροχθίζω» (Εκδόσεις:Κατάρτι 2002), έχει ένα περίεργο και ασυνήθιστο θέμα. Η ιστορικός με τη βοήθεια μιας ομάδας φοιτητών του πανεπιστημίου της αποφασίζει να κάνει μια έρευνα για τα παιδιά των δρόμων στην περιοχή Σαλβαντόρ της Βραζιλίας. Η έρευνα της ξεφεύγει από μια συνηθισμένη καταγραφή, που συνήθως βλέπουμε σε τηλεοπτικά ρεπορτάζ. Αποφασίζει να πάρει με τη βοήθεια των φοιτητών της όσες περισσότερες προφορικές μαρτυρίες γίνεται, από τα παιδιά των δρόμων του Σαλβαντόρ. Στο βιβλίο που είναι γεμάτο από προφορικές μαρτυρίες των παιδιών, το κάθε παιδί (8-14 ετών τα περισσότερα) αφηγείται την ιστορία του. Η έρευνα είναι μια έκπληξη τόσο για την ιστορικό και τους φοιτητές της όσο και για τους αναγνώστες του βιβλίου. Υπάρχουν βέβαια τα παιδιά που είναι επικίνδυνα, έτοιμα να ληστέψουν όποιο βρεθεί στο δρόμο τους (σ.σ Η εικόνα που έχουμε οι περισσότεροι στο μυαλό μας για τα παιδιά των δρόμων της Βραζιλίας), αλλά αυτά είναι το μικρότερο ποσοστό. Στην έρευνα αποκαλύπτεται ένα άλλος, διαφορετικός κόσμος. Παιδιά με αρχές «που θα έκλεβαν μόνο αν δεν έβγαζαν τίποτα από την δουλειά», με έντονα αναπτυγμένη την αξία της φιλίας μέσα τους, με άποψη για τους πολιτικούς και την Εκκλησία, με όνειρο να συνεχίσουν το σχολείο και να βρουν μια δουλειά «για να βοηθήσουν την οικογένεια τους». Κάποια παιδιά κακοποιημένα και βιασμένα, κρατημένα από την ζωή με νύχια και με δόντια. Τα περισσότερα αρκετά ώριμα για την ηλικία τους, τόσο ώριμα που μερικές φορές η ιστορικός μοιάζει σαν να μιλάει με σοφούς γέροντες(«Ελευθερία είναι να είσαι ευτυχισμένος και ήσυχος στην ζωή σου» λέει ένας 13χρονος).

Διάβαζα και εγώ το βιβλίο με την σκέψη ότι τα περισσότερα παιδιά των δρόμων της Βραζιλίας ασχολούνται αποκλειστικά με τις κλοπές όμως: «μόνο ένα παιδί ανέφερε την κλοπή ως κύρια δραστηριότητα του. Επίσης, παιδιά που αντιστοιχούν στο 28,92% ανέφεραν ότι κλέβουν για να συμπληρώσουν τα έσοδα της κύριας δραστηριότητας τους. Πρώτα ασκούν τα συνήθη καθήκοντα τους, που σχετίζονται με την «εργασία» τους(σ.σ καθάρισμα τζαμιών αυτοκινήτων στα φανάρια, χαμαλίκια σε σούπερ μάρκετ κ.τ.λ), και μόνο στην περίπτωση που τα χρήματα δεν επαρκούν για να αγοράσουν το φαγητό της ημέρας, όταν μένουν μόνα τους, ή τα τρόφιμα για το σπίτι, όταν μένουν με την οικογένεια τους, καταφεύγουν στην κλοπή». Το να αντιμετωπίσει η καθηγήτρια το κάθε παιδί του δρόμου ως ξεχωριστό, με την δική του προσωπική ιστορία, την οδήγησε σε συμπεράσματα μακριά από αυτά που έχουμε οι περισσότεροι στο μυαλό μας για αυτά τα παιδιά.

Είναι η πιο ενδιαφέρουσα και δύσκολη προσέγγιση τέτοιων θεμάτων. Συνηθίζεται αυτούς που δεν γνωρίζουμε και δεν καταλαβαίνουμε να τους τοποθετούμε σε ένα ενιαίο σύνολο, το οποίο άκοπα μας οδηγεί σε λανθασμένα συμπεράσματα. Ακόμα και η δημοσιογραφική προσέγγιση τέτοιων θεμάτων δεν εστιάζεται στις μονάδες και στις μαρτυρίες τους αλλά ενισχύει την εικόνα που έχει ο περισσότερος κόσμος στο μυαλό του μέσα από την ημιμάθεια.

Τι θα γινόταν αν για παράδειγμα η έρευνα για τους λαθρομετανάστες στη χώρα μας εστιαζόταν στις προσωπικές τους ιστορίες; Αν δίνανε τα περισσότερα media την δυνατότητα στους ανθρώπους να μιλήσουν για τους ίδιους. Αν η έρευνα δεν επικεντρωνόταν μόνο στη ξερή στατιστική(πόσες κλοπές είχαμε από μετανάστες, που ζουν οι περισσότεροι, από ποιες χώρες προέρχονται κ.τ.λ) αλλά στη ζωή τους (τι ακριβώς τους οδήγησε εδώ, ποιες δυσκολίες αντιμετώπισαν μέχρι να φτάσουν, ποια είναι τα όνειρα τους, τι είδους ζωή αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν κ.τλ). Έρευνες με το ίδιο σκεπτικό, επικεντρωμένες στον ίδιο τον άνθρωπο ως ξεχωριστή οντότητα θα μπορούσαν να γίνουν για τις σεξουαλικές μειονότητες, για τους άστεγους, για τους ναρκομανείς, για τις πόρνες, για τους ανθρώπους που ανήκουν με τον άλφα ή βήτα τρόπο σε αυτό που ονομάζουμε «περιθώριο». Θα γινόταν το εξής: Ένα ντόμινο προκαταλήψεων θα άρχιζε να πέφτει σιγά-σιγά. Όμως ποιος θέλει κάτι τέτοιο; Τα media; Που κάνουν «κρα» για να ενισχύσουν την εικόνα που οι ημιμαθείς έχουν στο μυαλό τους. Η Πολιτεία; Που με το να βάζει τα πάντα σε ένα τσουβάλι τα έλυσε. Οι περισσότεροι από εμάς; Που βάζουμε μια ταμπέλα και νομίζουμε ότι καθαρίσαμε με τον διπλανό μας.

Διάβαζα στη στήλη Οι Ζωές των άλλων την συνέντευξη του 14χρονου Αλβανού Άγγελου Φεταχάϊ. Αυτό που ακούμε τους τελευταίους μήνες είναι ότι οι Αλβανοί εγκαταλείπουν την Ελλάδα «γιατί δεν έχει πια δουλειές εδώ». Μάλλον έτσι θα είναι. Όμως, θα φανταζόσουν ποτέ ότι ένας Αλβανός μαθητής μέσα σε αυτή την οικονομική κρίση είναι αποφασισμένος να γυρίσει στην Ελλάδα; Δεν μπορείς να ξέρεις τι έχει ο καθένας μέσα στην ψυχή του εκτός και αν μιλήσεις με τον ίδιο προσωπικά. Παλιότερα ακούγαμε ότι πίσω από κάθε ληστεία κρυβόταν Αλβανός, ότι οι Αλβανοί μας παίρνουν τις δουλειές από τα παιδιά μας και μας μισούν. Αργότερα, ο ρατσισμός αναποδογύρισε: «Οι Αλβανοί είναι οι πιο δουλευταράδες από τους (συμπληρώστε ότι θέλετε)». Όμως, τι πραγματικά σκέφτονται οι περισσότεροι Αλβανοί για τους εαυτούς τους και την Ελλάδα;

Φαντάσου τέτοιου είδους προσωπικές συνεντεύξεις στο πλαίσιο μιας έρευνας παρόμοια με αυτή του βιβλίου. Τα αποτελέσματα θα ήταν σίγουρα διαφορετικά από την εικόνα που έχουμε σχηματίσει οι περισσότεροι μέσα στο μυαλό μας.

3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άγγελος Φεταχάϊ. «Εγώ θα γυρίσω στην Ελλάδα»

Ελλάδα / Άγγελος Φεταχάϊ. «Εγώ θα γυρίσω στην Ελλάδα»

Οι γονείς του ήρθαν από την Αλβανία στην Ελλάδα πριν 15 χρόνια. Δούλεψαν, έφτιαξαν τη ζωή τους, μεγάλωσαν την οικογένειά τους, και πριν 5 μήνες αναγκάστηκαν να γυρίσουν πίσω -θύματα της κρίσης και της ανεργίας. Ο 14χρόνος Άγγελος δεν αντέδρασε στην απόφαση των δικών του, δεν είχε άλλη επιλογή, έδειξε κατανόηση και ας τον τρώει η στενοχώρια που είναι μακριά από τους φίλους του… Μιλάει λίγο, δυσκολεύεσαι να του πάρεις κουβέντα -γνώρισμα της εφηβείας του. Η ιστορία του βάζει σκέψη για το τι σημαίνει «πατρίδα» και «ξένος».
ΛΑΜΠΡΟΣ ΑΡΑΠΑΚΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Μπράβο, πολύ ενδιαφέρον ποστ! Μου κινήσατε την περιέργεια και για το βιβλίο, θα ήθελα να το διαβάσω. Από τον τίτλο και μόνο ακούγεται πολλά υποσχόμενο.
Υπέροχο κείμενο, εστιάζει εύστοχα στην καρδιά του προβλήματος: ο φόβος για τον άγνωστο Άλλον προέρχεται από την άγνοια, την ημιμάθεια, την προκατάληψη, την εύπεπτη κατηγοριοποίηση. Το διαφορετικό ξενίζει, το άγνωστο τρομάζει, λίγοι είναι αυτοί που θέλουν -και μπορούν-να περάσουν στην αντίπερα όχθη μέσω της γνώσης. Πέρα από την αγάπη για τη γνώση χρειάζεται και αγάπη για το συνάνθρωπο και στο δεύτερο είναι που "σκαλώνουν" οι περισσότεροι, δυστυχώς.
Υπέροχο κείμενο, εστιάζει εύστοχα στην καρδιά του προβλήματος: ο φόβος για τον άγνωστο Άλλον προέρχεται από την άγνοια, την ημιμάθεια, την προκατάληψη, την εύπεπτη κατηγοριοποίηση. Το διαφορετικό ξενίζει, το άγνωστο τρομάζει, λίγοι είναι αυτοί που θέλουν -και μπορούν-να περάσουν στην αντίπερα όχθη μέσω της γνώσης. Πέρα από την αγάπη για τη γνώση χρειάζεται και αγάπη για το συνάνθρωπο και στο δεύτερο είναι που "σκαλώνουν" οι περισσότεροι, δυστυχώς.