Το Άμστερνταμ αποτελεί έναν από τους δημοφιλέστερους προορισμούς στην Ευρώπη χάρη στην πολυπολιτισμική του κουλτούρα και τις διευρυμένες ελευθερίες που επιτρέπουν οι ολλανδικοί νόμοι.
Όμως η πόλη αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα από τουρίστες που συχνά βανδαλίζουν ή εκδηλώνουν αντικοινωνική συμπεριφορά υπό την επήρεια αλκοόλ ή άλλων ουσιών.
Για τον λόγο αυτό, οι δημοτικές αρχές εισήγαγαν αυστηρά πρόστιμα και λάνσαραν μία καμπάνια που ζητά από τους ξένους επισκέπτες «να το ξανασκεφτούν» πριν προβούν σε οποιαδήποτε καταστροφή.
Η καμπάνια «Διασκέδασε και Σεβάσου», σε συνεργασία με την τοπική αστυνομία και τις δομές υγείας, προειδοποιεί τους τουρίστες για τα αυστηρά πρόστιμα που επισύρει πλέον η αντικοινωνική συμπεριφορά στην πόλη.
Η ούρηση σε δημόσιους χώρους τιμωρείται με απευθείας πρόστιμα 140 ευρώ ενώ η δημόσια αντικοινωνική συμπεριφορά λόγω μέθης θα κοστίζει πλέον στους παραβάτες 95 ευρώ.
Οι νέοι επισκέπτες από τη Βρετανία και τη Δανία
Σύμφωνα με τις αρχές της πόλης, τα περισσότερα προβλήματα τα δημιουργούν συνήθως οι νέοι τουρίστες από τη Βρετανία και τη Δανία, ηλικίας 18-34 ετών που υιοθετούν υπερβολική συμπεριφορά.
Οι αξιωματικοί της τοπικής αστυνομίας έχουν ήδη προμηθευτεί με ειδικά μηχανήματα για την επί τόπου παράδοση προστίμου στους παραβάτες, μετά την ταυτοποίηση των στοιχείων τους.
«Είναι μία τολμηρή κίνηση με στόχο τη συμπεριφορά», σχολιάζει ο CEO του Amsterdam Marketing, Φρανς βαν ντερ Άβερτ.
«Πολλές καμπάνιες που απλώς απαγορεύουν πράγματα δεν λειτουργούν. Οι επισκέπτες είναι ευπρόσδεκτοι αλλά θα πρέπει να αντιμετωπίζουν την πόλη μας και τους κατοίκους της με σεβασμό».
Για τον σχεδιασμό των διαφημίσεων, οι αρχές συμβουλεύτηκαν ψυχολόγους, αστυνομικούς, τουριστικά γραφεία και κατοίκους.
Προειδοποιητικά μηνύματα στα κινητά
Η εξάμηνη διαφημιστική καμπάνια, κόστους 225.000 ευρώ περιλαμβάνει καταχωρήσεις σε ηλεκτρονικά μέσα, εφαρμογές για την πρόβλεψη του καιρού και πόστερ στα αεροδρόμια.
Ίσως όμως το πιο πρωτοποριακό χαρακτηριστικό από όλα είναι τα στοχευμένα μηνύματα σε smartphones όσων χρηστών εισέρχονται σε σημεία μαζικής άφιξης τουριστών και «κόκκινες ζώνες» που καταγράφονται οι περισσότεροι βαναλισμοί.
Μέσω GPS, ένα αυτοματοποιημένο σύστημα που δεν απειλεί τα ευαίσθητα δεδομένα των χρηστών, στέλνει ανώνυμα, προειδοποιητικά μηνύματα στους επισκέπτες που πλησιάζουν την περιοχή των κόκκινών φαναριών, τον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό και τους δρόμους με τα περισσότερα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης.
Πακέτο αυστηρών περιορισμών
Τα πρόστιμα όμως δεν είναι η μόνη κίνηση των αρχών. Πριν δύο εβδομάδες, οι νέες δημοτικές αρχές ανακοίνωσαν μία σειρά αυστηρών μέτρων για την προστασία της πόλης.
Στο πλαίσιο αυτό, απαγορεύτηκε η ενοικίαση μέσω Airbnb σε διάφορες περιοχές της πόλης, αρκετά κρουαζιερόπλοια εκτρέπονται πλέον από το λιμάνι και απαγορεύτηκε η κυκλοφορία πολλών τουριστικών πούλμαν σε οδικές αρτηρίες του Άμστερνταμ ώστε να μην καταλήξει η πόλη «θεματικό πάρκο της Disney» όπως λένε χαρακτηριστικά οι δημοτικές αρχές.
Παράλληλα η αύξηση των τουριστικών φόρων στο 7% αναμένεται να συγκεντρώνει ετησίως περίπου 105 εκατομμύρια δολάρια που θα χρησιμοποιούνται για την ενίσχυση της αστυνόμευσης στους δρόμους της πόλης.
«Ναι, μπορείτε να χαζέψετε τις κυρίες στην "κόκκινη συνοικία" και να αγοράσετε σεξ. Μπορείτε να κάνετε ένα στριφτό τσιγάρο και να πιείτε αλκοόλ. Αλλά σας παρακαλούμε να κάνετε ησυχία και να μην αφήνετε πίσω τα σκουπίδια σας ούτε να ουρείτε στη μέση του δρόμου», σχολιάζει ο Πιμ Έβερς της Ένωσης Φιλοξενίας.
Πάντως αρκετοί είναι και εκείνοι που φοβούνται ότι τα πρόστιμα και η καμπάνια δεν αρκούν.
Ο Στίβεν Χόουτνς, ιδρυτής της ανεξάρτητης δεξαμενής σκέψης Amsterdam in Progress θεωρεί πως μόνο με τον αριθμητικό περιορισμό των τουριστών και των πτήσεων θα αλλάξει κάτι ουσιαστικά.
Την περασμένη χρονιά ο μέσος χρόνος διαμονής των τουριστών αυξήθηκε κατά 13%.
«Είναι μία πόλη όπου η ελευθερία είναι σημαντική και πρέπει να αποδεχτούμε κάποιο βαθμό ενόχλησης αλλά η κατάσταση έχει βγει εκτός ελέγχου, λέει ο ο Χόουντς.
«Οι τουρίστες είναι πάρα πολλοί και πρέπει να λάβουμε δραστικά μέτρα αλλιώς θα καταλήξουμε να είμαστε "γκέτο κατανάλωσης" και όχι πόλη όπου ζουν άνθρωποι».