Το παρελθόν ως μέλλον

Το παρελθόν ως μέλλον Facebook Twitter
18
  • Στο οπισθόφυλλο του τελευταίου τεύχους της LifO υπήρχε μία πολύ εντυπωσιακή διαφήμιση του ΟΠΑΠ. Ο τίτλος έγραφε: Ο ΑΡΧΑΙΟΣ / ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΜΑΣ / ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ / ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ.
  • Aυτός ο τίτλος με δάγκωσε και με πόνεσε. Tον διάβασα αλλιώς: ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΑΣ. Xωρίς να το θέλει, ο συνάδελφος (έκανα κι εγώ κάποτε στη διαφήμιση) είχε εκφράσει το μεγαλύτερο πρόβλημα του τόπου.
  • Όταν ο νομπελίστας φυσικός Richard Feynman επισκέφθηκε την Ελλάδα, μίλησε με πολλούς επιστήμονες και διανοούμενους, και σημείωσε στο ημερολόγιό του: «Υπογραμμίζουν με έμφαση το πόσο υπέροχοι ήταν οι αρχαίοι Έλληνες – και πραγματικά ήταν υπέροχοι. Όταν όμως τους πεις: "Ναι, αλλά κοίταξε πόσο πιο μπροστά από τους αρχαίους Έλληνες προχώρησε ο σύγχρονος άνθρωπος" –εννοώντας με αυτό την ανάπτυξη της πειραματικής επιστήμης, των μαθηματικών, την τέχνη της Αναγέννησης [...] κλπ– ρωτάνε: "Τι εννοείς; Τι έλειπε από τους αρχαίους Έλληνες;". Συνεχώς υποβαθμίζουν την εποχή τους και εξυψώνουν την παλιά, φτάνοντας στο σημείο να θεωρούν την κατάδειξη των σημερινών θαυμάτων ως αδικαιολόγητη έλλειψη εκτίμησης προς το παρελθόν».
  • Θεωρώ ότι η κρίση που μας μαστίζει είναι σε μεγάλο ποσοστό  αποτέλεσμα αυτής της παρελθοντολαγνείας. Που δεν μας άφησε να οργανώσουμε μια σύγχρονη κοινωνία. Που μας κάνει να δυσπιστούμε στην επιστήμη και την τεχνολογία η οποία θα μπορούσε να μας απαλλάξει από τα περισσότερα δεινά μας (γραφειοκρατία, διαφθορά, σπατάλη, χαμηλή παραγωγικότητα, έλλειψη ανταγωνιστικότητας).
  • Είμαστε η μόνη χώρα της Ευρώπης στην οποία δεν διδάσκονται στα σχολεία βασικές επιστημονικές γνώσεις, όπως η θεωρία του Δαρβίνου. Πολλοί νομίζουν πως, επειδή οι νέοι μας επιδίδονται στα βιντεοπαιχνίδια ή γράφουν αστραπιαία SMS στο κινητό, «παίζουν στα δάχτυλα την τεχνολογία». Το να χρησιμοποιείς όμως γκάτζετ δεν έχει καμία σχέση με την ουσία και το βάθος της επιστημονικής και τεχνολογικής επανάστασης που είναι οργάνωση, μέθοδος, ορθολογισμός και καινοτομία.
  • Η υπέρβαση των προβλημάτων της συντηρητικής και απολιθωμένης κοινωνίας μας περνάει μέσα από μία άλλη αντιμετώπιση της επιστήμης και της τεχνολογίας. Διακόσια χρόνια τώρα προσπαθούμε να ζήσουμε από το παρελθόν (ζώντας στο παρελθόν). Κάποτε θα πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά. Ίσως περισσότερο από κοινωνική ή οικονομική, χρειαζόμαστε μια επανάσταση στη σκέψη και τη νοοτροπία μας. Εντάξει, να πουλάμε παρελθόν. Αλλά να αποκτήσουμε και μέλλον.
18

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

14 σχόλια
Μια και έγινε αναφορά στον Φέυνμαν να αναφέρω εδώ ένα ακόμα περιστατικό από την περιήγησή του στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας: Έγραψε λοιπόν σε επιστολή προς τη σύζυγό του: «Περπάτησα (στο μουσείο) και είδα τόσα πολλά που τα πόδια μου άρχισαν να πονάνε... Τέλος, είχα βαρεθεί, επειδή έβλεπα συνεχώς όμοια πράγματα. Υπήρχε όμως κάτι διαφορετικό από τα άλλα έργα, κάτι πολύ παράξενο, σχεδόν απίστευτο. Το είχαν ανασύρει απ' τη θάλασσα το έτος 1900, ήταν κάποιο είδος μηχανής με μεγάλους οδοντωτούς τροχούς. Έμοιαζε πολύ με το εσωτερικό ενός ρολογιού με ελατήριο. Υπήρχαν πολλοί τροχοί, προσαρμοσμένοι μεταξύ τους, με πολύ κανονικά "δόντια", καθώς και βαθμολογημένοι κύκλοι με χαραγμένες επάνω τους ελληνικές επιγραφές...Ρώτησα την αρχαιολόγο για τη μηχανή που είχα δει στο μουσείο - αν είχαν βρεθεί άλλες τέτοιες μηχανές ή απλούστερες που οδήγησαν στην κατασκευή της - αλλά ούτε που καταλάβαινε για ποιο πράγμα τη ρωτούσα... Μου ζήτησε να της εξηγήσω το ενδιαφέρον μου και τον εντυπωσιασμό μου για τη μηχανή... Πόση άγνοια έχουν οι άνθρωποι που έκαναν κλασικές σπουδές. Κι ύστερα αναρωτιέμαι, γιατί δεν εκτιμούν την εποχή τους, δεν ανήκουν σ' αυτήν, δεν την καταλαβαίνουν... Κάποια κυρία από το προσωπικό του μουσείου παρατήρησε, όταν της είπαν ότι ο Αμερικανός καθηγητής ήθελε να μάθει περισσότερα για το έκθεμα 15087: "Απ' όλα αυτά τα ωραία πράγματα του μουσείου, γιατί στάθηκε ειδικά σε εκείνο το έκθεμα; Γιατί είναι τόσο σημαντικό;" ...» Η περιφρόνηση για την τεχνολογία και τα μαθηματικά από μαρμαρολάτρες (και λάτρισσες) σε όλο το μεγαλείο. Ξέρω ότι και τώρα λέγεται συχνά σε παρέες από διάφορους παπαρολόγους διασκεδαστές: "Εγώ ποτέ δεν κατάλαβα γιατί κάνουμε μαθηματικά στο σχολείο, δεν είδα να χρειάζονται πουθενά"... Όλοι έχουν να πουν όμως κάτι για τον αστρολάτρη Πλάτωνα, χωρίς να έχουν καταλάβει οτιδήποτε - εννοείται!
Διακόσια χρόνια απο το 1821. Τυπικά ανεξάρτητοι. Ουσιαστικά αποικία. Εκατον πενήντα χρόνια με (εντελώς) ξένους βασιλείς/ τοποτηρητές/εγγυητές δανείων. Αλλα πενήντα χρόνια με εγχώριους (?) τοποτηρητές/εγγυητές δανείων.Σήμερα (μετά την απίστευτη) χρεωκοπία πάλι από την (δυσκολότερη τώρα) αρχή.Και μεις (αδιόρθωτοι) κυττάμε τ΄ αρχαία μας τα κάλλη. Με τσ΄ υγείες μας.Αντ΄αυτών (των πνευματικών ανθρώπων της χώρας ντε!, που αποφεύγουν να πουν τα πράγματα με τ΄ονομά τους) MCMXLIV .
Ο περισσοτερος κοσμος ακολουθει τα μηνυματα των πολιτικων χωρις πολυ σκεψη. "Ειμαστε συνεχιστες του ενδοξου εθνικου παρελθοντος" να λενε οι πολιτικοι απο πανω... "Ζητω το εθνος" (του παρελθοντος) να φωναζει ο λαος απο κατω... Δυστυχως ομως με τα χρονια, λογω "πολλαπλων φρικτων λαθων", το "ενδοξο εθνικο παρελθον" καταντησε να γινει ενα αξιοδακρυτο εθνικο συστημα, με τους περισσοτερους πολιτικους να σκεφτονται την θεση τους και τους περισσοτερους πολιτες να μην νοιαζονται για τιποτα αλλο παρα μονο για την τσεπη τους... Δεν ξερω πως ακριβως θα ειναι το κοντινο μελλον, αλλα ειμαι σιγουρος οτι σιγουρα δεν θα ειναι και τοσο λαμπρο ωστε να χρειαστουμε γυαλια ηλιου... παρ' ολα αυτα... ακομα ευχομαι και ελπιζω. Και δεν χρειαζεται να ξεχασουμε το παρελθον, καθε αλλο, απλα με το παρελθον στο μυαλο πρεπει να αρχισουμε κατι καινουργιο.
ας μην παραβλεπουμε και την "υποστηριξη" της αγιας ορθοδοξης εκκλησιας μας στην προοδο της ελληνικης κοινωνιας τα τελευταια 300 χρονια..εχει ο Θεος και για μας..και ας μην εχουμε εμεις για τους εαυτους μας..η Ελλαδα ειναι η μοναδικη χωρα της λεγομενης δ. ευρωπης που δεν περασε μεσα απο τον ευρωπαικο διαφωτισμο, αφου η ορθοδοξη εκκλησια μας ειχε καθορισει τον ανατολικο προσανατολισμο μας εδω και αιωνες..
Η Ελλάδα δεν πέρασε μέσα από τον Ευρωπαϊκό διαφωτισμό λόγω της τουρκοκρατίας και όχι λόγω της Εκκλησίας.Ο ανατολικός προσανατολισμός πάλι δεν είναι αποτέλεσμα της πολιτικής καμίας εκκλησίας αλλά κυρίως λόγω της γεωγραφικής σχέσης της Ελλάδας.Ο χαμηλόβαθμος κλήρος ήταν ένα με τους υπόδουλους Έλληνες ενώ το πολύ από το "υψηλό" ιερατείο ήταν παρέα με τους Τούρκους.Αλλά και στην Ευρώπη ο ρόλος της Εκκλησίας είναι αντιφατικός.Ο Μπαχ και ο Μιχαήλ Άγγελος δημιούργησαν χάρη και στην Εκκλησία. Την ίδια ώρα ο Πάπας έψαχνε για αλάθητο ενώ από τους εκκλησιαστικούς κύκλους προέκυπτε το "κυνήγι μαγισσών" μέσω των ιεροεξεταστών.
Ο Richard Feynman ήταν ένας αξιόλογος επιστήμονας και θεωρητικός Φυσικός. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι σοφός σε όλα τα πεδία της γνώσης. Η γνώμη του όπως την περιγράφει ο Ν. Δήμου:" (οι Έλληνες) Συνεχώς υποβαθμίζουν την εποχή τους και εξυψώνουν την παλιά, φτάνοντας στο σημείο να θεωρούν την κατάδειξη των σημερινών θαυμάτων ως αδικαιολόγητη έλλειψη εκτίμησης προς το παρελθόν». Δείχνει ότι δεν γνωρίζει για την ιστορία της Φυσικής και της Φιλοσοφίας και την συνεισφορά των αρχαίων Ελλήνων Φυσικών και φιλοσόφων στις επιστήμες τους.Έχοντας διαβάσει τρία από τα βιβλία του μπορώ να εκφέρω την άποψη ότι ένα λαμπρά κατά τα ίδια τα λεγόμενά του μυαλό, έχει αναλωθεί στην Φυσική αυστηρά και μόνο!Εν αντιθέσει με τον Einstein και άλλους διάσημους Φυσικούς του 20ου αι. που είχαν αδιαμφισβήτητα φιλοσοφικές τάσεις και γενική παιδεία.Η γνώμη του είναι άστοχη και δείχνει άγνοια.Ναι, σίγουρα οι σύγχρονοι Έλληνες δεν είχαν ως λαός την εξέλιξη των προγόνων τους. Οι αιτίες γι' αυτό είναι αντικείμενο της ιστορικής και κοινωνιολογικής έρευνας. Δεν φταίει όμως η ιστορική τους καταγωγή ούτε η έπαρσή τους σχετικά με τους πρόγονούς τους! Τουναντίον αυτή είναι μια εύκολη και αφοριστική κρίση.Λέει ο επίσης ο Feynman:"Ναι, αλλά κοίταξε πόσο πιο μπροστά από τους αρχαίους Έλληνες προχώρησε ο σύγχρονος άνθρωπος" Φράση που καταδεικνύει την ασχετοσύνη του με κάθε άλλη επιστήμη πλην της Φυσικής! Οι λόγοι είναι πολλοί:1. Όλοι, επιστήμονες και μη, γνωρίζουν ότι δεν μπορεί κανείς να συγκρίνει διαφορετικά ιστορικά στάδια ανάπτυξης των κοινωνιών. Η κάθε εποχή έχει την δική της οικονομική και κοινωνική οργάνωση και όλες οι σχέσεις που απορρέουν από αυτές είναι μοναδικές και μη μεταφερόμενες αυθαιρέτως σε άλλη εποχή. π.Χ. η Αρχαία Ελλάδα είχε δούλους ενώ οι σύγχρονες κοινωνίες δεν έχουν!2. Στόχος του ανθρώπου δεν ήταν να προχωρήσει μπροστά από τους αρχαίους Έλληνες! Ακόμη και αν ηταν αυτός, έχει μερικώς αποτύχει!π.Χ. ο μηχανισμός των Αντικυθήρων του 100 π.Χ. ξεπεράστηκε τεχνολογικά περί το 1700 μ.Χ. δηλ. 1800 χρόνια μετά από την ανακάλυψή του! Ολοκληρώνοντας πιστεύω ότι τόσο τα λεγόμενα του Feynman όσο και η συσχέτιση του ένδοξου αρχαίου Ελληνικού παρελθόντος, με το μέλλον της Ελλάδας είναι άστοχη και ανιστόρητη. Άλλες είναι οι αιτίες που η χώρα μας δεν έχει εξελιχθεί όπως πολλές άλλες χώρες. Κυριότερη είναι σίγουρα η ελλιπής παιδεία της.
Θα διαφωνήσω. Ο Feynman δεν είχε σκοπό να κάνει κριτική για τη σύγχρονη Ελλάδα τα προβλήματα του παρόντος κλπ. Το παράδειγμά του έχει σαν σκοπό να δείξει ότι οι γνώσεις μας για τον φυσικό κόσμο έχουν προχωρήσει και οι γνώσεις αυτές έχουν αξία -απευθυνόταν σε θιασώτες των social sciences που σνομπάρουν τις φυσικές επιστήμες. Το αν γνώριζε σε βάθος την αρχαία ελληνική φιλοσοφία δεν έχει σημασία.
εντελως τυχαια,πριν μια βδομαδα εβλεπα στο youtube,η γνωστη LEGO,κατασκευασε απο τουβλακια τον μηχανισμο των Αντικηθυρων.Γκουγκλαρετε και θα δειτε,στα αγγλικαΠου θελω να καταληξω,οχι αρχαιολαγνεια.Απο τους αρχαιους το μονο που πρεπει να παρουμε,ειναι ΕΜΠΝΕΥΣΗ.Τιποτα αλλο.Στην γερμανια δεκαχρονα παιδια,τους εξηγουν για την ρομποτικη,και τα δικα μας κανουν παρελασεις.
"Όταν ο νομπελίστας φυσικός Richard Feynman επισκέφθηκε την Ελλάδα, μίλησε με πολλούς επιστήμονες και διανοούμενους, και σημείωσε στο ημερολόγιό του: «Υπογραμμίζουν με έμφαση το πόσο υπέροχοι ήταν οι αρχαίοι Έλληνες – και πραγματικά ήταν υπέροχοι. Όταν όμως τους πεις: "Ναι, αλλά κοίταξε πόσο πιο μπροστά από τους αρχαίους Έλληνες προχώρησε ο σύγχρονος άνθρωπος" –εννοώντας με αυτό την ανάπτυξη της πειραματικής επιστήμης, των μαθηματικών, την τέχνη της Αναγέννησης [...] κλπ– ρωτάνε: "Τι εννοείς; Τι έλειπε από τους αρχαίους Έλληνες;". Συνεχώς υποβαθμίζουν την εποχή τους και εξυψώνουν την παλιά, φτάνοντας στο σημείο να θεωρούν την κατάδειξη των σημερινών θαυμάτων ως αδικαιολόγητη έλλειψη εκτίμησης προς το παρελθόν». Η σημερινή κρίση έχει τις ρίζες στις στην εποχή της ανασύστασης του Ελληνικού κράτους που ξεκίνησε λίγο μετά το 1821. Οι Έλληνες χωρίστηκαν αμέσως σε Γαλλόφιλους, Αγγλόφιλους , Ρωσόφιλους λοιπούς "....φιλους" αντί να εστιάσουν στα του οίκου τους. Αμέσως ήρθαν και τα πρώτα επαχθή δάνεια από τον εξωτερικό παράγοντα , κάποια από τα οποία πληρώνονταν ως τα τέλη της δεκαετίας του '70. Ο Καποδίστριας δολοφονήθηκε και ο Κολοκοτρώνης θεωρήθηκε συνωμότης και φυλακίστηκε.Κακές συνήθειες της Τουρκοκρατίας, όπως η ρουσφετολογία δεν καταπολεμήθηκαν. Αναπτύχθηκε η γραφειοκρατία και κατ' επέκταση αυτής και η διαφθορά. Όλα αυτά με τις ευλογίες των εκάστοτε κυβερνώντων που βολεύονταν πίσω από αυτές. Επίσης δεν καταπολεμήθηκαν κληρονομικά ελαττώματα όπως η μισαλλοδοξία. Υπό αυτό το πρίσμα το οικοδόμημα δε στήθηκε σε γερές βάσεις. Δεν αναπτύχθηκαν ούτε η παιδεία ούτε η επιστημονική έρευνα όπως θα έπρεπε. Έτσι δεν εξελιχθήκαμε ούτε ως άνθρωποι ούτε ως επαγγελματίες στο βαθμό που θα μπορούσαμε αλλά πολύ λιγότερο. Σε ότι αφορά την αρχαία Ελλάδα και το Βυζάντιο ,οι τέχνες και οι επιστήμες προόδευσαν σε τέτοιο βαθμό που να στηρίξουν ένα τεράστιο κομμάτι της ευρωπαϊκής Αναγέννησης και τεχνολογικής ανάπτυξης λίγο μετά. Με τέτοια βάση η αναπτυξιακή αυτή επανάσταση καθυστέρησε , κυρίως χάρη σε κοντόφθαλμους "άρχοντες" που δεν ήθελαν να πιστέψουν ότι η γη είναι στρογγυλή και γυρίζει. Τώρα , την ύστατη ώρα , δεν ασχολούμαστε με την υπέρβασή της κρίσης αλλά με το πως δεν θα αφήσουμε το διπλανό μας να δημιουργήσει. Διώχνουμε στο εξωτερικό ότι πιο αξιόλογο υπάρχει (είτε ανθρώπινο δυναμικό είτε δημόσια περιουσία) και αγναντεύουμε το "δάχτυλο που μας κουνάνε" περίεργοι ξένοι , πνευματικοί απόγονοι των "αρχόντων" αυτών . Ως εκ τούτου η παρατήρηση του φιλοσόφου δείχνει άστοχη... ΗΛΘΕ ΕΙΔΕ ΚΑΙ ΑΠΗΛΘΕ!
Εγώ γιατί έχω την αίσθηση ότι μετά τον Εμφύλιο κάτι πήγε να γίνει;Να ταν το σοκ των πολέμων; Η φτώχεια; Το ότι ΕΠΡΕΠΕ να κάνεις κάτι για να ζήσεις; Οι Έλληνες τότε ήταν εργατικοί, δημόσιο δεν υπήρχε (και όσοι δούλευαν εκεί έπαιρναν το λεγόμενο 3 και 60!), αναγκαστικά γινόσουν επιχειρηματικός, το μυαλό έκοβε. Οι ελληνικές ταινίες, ειδικά οι λίγο παλαιότερες (50-60ς) δίνουν μια καλή εικόνα (αν παρατηρείς τα κτίρια, τους δρόμους, τα μαγαζιά, εκτός από τους πρωταγωνιστές). Μετά όμως -σόρρυ προς τους Παπανδρεϊκούς- ήρθε ο Ανδρέας....
Μήπως και τους αρχαίους τους γνωρίζουμε σε βάθος; Πόσοι μπορούν να απαγγείλουν τους 100 πρώτους στίχους από την Οδύσσεια ή την ΙΛιάδα στο αρχαίο κείμενο όπως ο Βέλγος παιδίατρος που είχαμε γνωρίσει όταν ήταν μικρά τα παιδιά μας; Που επαναλάμβανε αυτούς τους στίχους στο πρωτότυπο όταν είχε αϋπνίες για να ηρεμήσει και να κοιμηθεί; Που μας είχε συμβουλεύσει να μην δίνουμε μέλι στα άρρωστα παιδιά γιατί θα πάθουν ό,τι και οι Μύριοι του Ξενοφώντα, Και όταν τον κοιτάξαμε με απορία μας έγραψε σ' ένα κομμάτι χαρτί «κατεδιέρρευσαν». Και στη συνέχεια μας εξήγησε πως στο σχολείο του όλοι οι μαθητές στο διάλλειμα έπρεπε να μιλούν Λατινικά εκτός από όσους μιλούσαν Αρχαία Ελληνικά ... Δυστυχώς Νίκο, όλα τα συνθήματα περί αρχαίων ελλήνων και του ένδοξου παρελθόντος είναι αυτό ακριβώς - διαφημιστικά συνθήματα για να κρύψουμε την άγνοια και την αμορφωσιά μας ... από την οποία και προέρχονται όλα μας τα υπόλοιπα δεινά ... μεταξύ των οποίων και η απέχθειά μας για επιστήμη και τεχνολογία
> Ο νομπελίστας φυσικός Richard Feynman [είπε]: "Ναι, αλλά κοίταξε πόσο πιο μπροστά από τους αρχαίους Έλληνες προχώρησε ο σύγχρονος άνθρωπος" «Ἡ Εὐρώπη, τὴν σήμερον, μέρος διὰ τὴν εὐθεῖαν διοίκησιν, καὶ μέρος διὰ τὴν φιλόμουσον κλίσιν τῶν κατὰ τόπους ἀρχόντων, ὑπερβαίνει κατὰ τὴν σοφίαν ὡς καὶ τὴν Παλαιὰν Ἑλλάδα.»Ιώσηπος Μοισιόδαξ, Ηθική Φιλοσοφία, Βιέννη 1761
«[Ἡ Ἑλλὰς] κυριεύεται κατὰ κράτος ἀπὸ τὴν ὑπόληψιν καὶ ἀπὸ τὴν ἀμέλειαν τῆς ἀρχαιότητος.»Ιώσηπος Μοισιόδαξ, Ηθική Φιλοσοφία, Βιέννη 1761Σαν να μην πέρασε ούτε μέρα από τότε.
Οι ελληνες εχουν παντα την ταση να "κολλανε" στο παρελθον. Αυτο σημαινει στο μυαλο τους σιγουρια και αποφυγη δυσαρεστων εξελιξεων. Το παρελθον ειναι ηδη γνωστο, γιατι ρισκαρουμε στο μελλον? Ακουγα προσφατα τον Στελιο Ραμφο να εκφραζει αυτην ακριβως την αποψη: Οι ελληνες για να ξεφυγουν απο την κριση πρεπει να "ανοιχτουν" στο μελλον!Θελω να πιστευω οτι θα το κανουν. Ισως με αργους ρυθμους αλλα θα το κανουν. Αλλωστε το μελλον ειναι η μονη μας ελπιδα τωρα που παρον γκρεμιστηκε ολοκληρωτικα!