Αλήθειες και μύθοι για Ελληνες και Τούρκους

 Αλήθειες και μύθοι για Ελληνες και Τούρκους Facebook Twitter
20

Του Δημήτρη Pηγόπουλου 

Το 1980 που έφτασε στην Αθήνα η Μόλι Γκριν μετά βίας ήξερε πού πέφτει στον χάρτη η Ελλάδα. Σήμερα είναι μία από τους λίγους ιστορικούς στον κόσμο που ξέρουν τη χώρα μας τόσο καλά. Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον με εξειδίκευση στην ιστορία της Μεσογείου, της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και του ελληνικού κόσμου, η Μόλι Γκριν έδειξε ενδιαφέρον για την κοινωνική και οικονομική ιστορία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τον «αντίκτυπο» της οθωμανικής κυριαρχίας στον ελληνικό κόσμο σε καιρούς εντελώς ανύποπτους. Οπότε και οι συνάδελφοί της στις Ηνωμένες Πολιτείες γούρλωναν τα μάτια τους στο άκουσμα των προτιμήσεων της νεαρής φοιτήτριας από τη Βοστώνη.

Οι δεσμοί της Μόλι Γκριν με την Ελλάδα σφυρηλατήθηκαν τα τρία χρόνια που έζησε στη χώρα μας τη δεκαετία του '80, συμμετέχοντας στο Πρόγραμμα Ελληνικών Σπουδών του Πρίνστον, αλλά και με τα τακτικά της ταξίδια στην Ελλάδα. Το καλό με την Γκριν είναι ότι ενώ έχει αδυναμία στη χώρα και στους Έλληνες έχει εμβαθύνει τόσο πολύ στο σύνθετο, ρευστό και περίπλοκο ιστορικό, ανθρωπολογικό και γεωπολιτικό μωσαϊκό της Ανατολικής Μεσογείου που της επιτρέπει να διατηρεί ασφαλείς αποστάσεις από τις πιο συναισθηματικές προσεγγίσεις πολλών λιγότερο αντικειμενικών φίλων της Ελλάδας. Πρόσφατα μάλιστα έζησε έναν ολόκληρο χρόνο στην Τουρκία, μια σημαντική εμπειρία που τη βοήθησε να εμπλουτίσει την εικόνα της και για τον ελλαδικό χώρο.

Με τη Μόλι Γκριν έχεις πολλά πράγματα να συζητήσεις, αλλά δεν μπόρεσα να αποφύγω να της απευθύνω στην αρχή μια πολύ... «μπανάλ» ερώτηση: πώς μια λευκή Αμερικανίδα φοιτήτρια από τη Βοστώνη επιλέγει στα τέλη της δεκαετίας του '70 να κολυμπήσει στα άγνωστα και σκοτεινά ύδατα της οθωμανικής ιστορίας;

Το κισμέτ

 

«Ήρθα στην Ελλάδα με τον πιο τυχαίο τρόπο στον κόσμο: μάθαινα ρωσικά και σκεφτόμουν να ταξιδέψω στην Ευρώπη για να εμβαθύνω τις γνώσεις μου πάνω στη Ρωσία. Ευχαριστώ τον Θεό, αλλά όταν σήκωσα το κεφάλι μου από τα βιβλία συνειδητοποίησα πως δεν μου άρεσε κανένας από τους Ρώσους που συναντούσα στην Αμερική. Αποφάσισα ότι το ταξίδι στη Ρωσία δεν θα ήταν πολύ καλή ιδέα και άρχισα να σκέφτομαι τη Μεσόγειο. Τελικά αποφάσισα να έρθω στην Ελλάδα, κυρίως γιατί το πρόγραμμα ήταν στα αγγλικά. Ήρθα εδώ για ένα εξάμηνο και όπως εκατομμύρια άνθρωποι πριν από εμένα ερωτεύτηκα το τοπίο, αλλά την ίδια στιγμή, αντίθετα με τους περισσότερους επισκέπτες, δεν με ενδιέφεραν οι αρχαιότητες. Έβρισκα πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας, στην περίοδο του Εμφυλίου, για παράδειγμα. Αλλά αυτό είναι δικό μου χαρακτηριστικό, πάντα με ενδιαφέρουν πτυχές της ιστορίας κάπως "κρυμμένες" θα έλεγα...

Ύστερα από έξι μήνες εδώ έπαθα κάτι επίσης συνηθισμένο, ήθελα να έρθω να ζήσω στην Ελλάδα. Όταν το έκανα, ανακάλυψα την οθωμανική περίοδο της Ελλάδας για την οποία δεν είχα την παραμικρή ιδέα. Όταν λοιπόν έπρεπε να αποφοιτήσω και να πάρω ένα πτυχίο, ήξερα καλά ότι μια εξειδίκευση στη σύγχρονη Ελλάδα σήμαινε και ένα είδος ακαδημαϊκής αυτοκτονίας, καθώς το αντικείμενο παραήταν μικρό. Αποφάσισα λοιπόν να δώσω μεγαλύτερο βάρος στον αραβικό κόσμο, έμαθα αραβικά για να εστιάσω στη σύγχρονη Μέση Ανατολή. Πηγαίνοντας στο Πρίνστον να σπουδάσω σύγχρονη ιστορία της Μέσης Ανατολής έγινε κάτι που δείχνει πόσο τυχερή είμαι ή πόσο ισχυρό ήταν το κισμέτ... Έπεσα πάνω στον Δημήτρη Γόντικα που είχε εγκαινιάσει το Τμήμα Ελληνικών Σπουδών στο Πρίνστον».

Ο Γόντικας την παρότρυνε να μάθει τουρκικά. Και αποφάσισε να επιλέξει ένα μάθημα οθωμανικής ιστορίας που ήταν επιβεβλημένο αν ήθελε να εμβαθύνει στα σύγχρονα γεγονότα της Μέσης Ανατολής.

«Για μένα αυτό το μάθημα ισοδυναμούσε με μια τεράστια ανακάλυψη. Συνειδητοποίησα ότι θα μπορούσα να ασχοληθώ επιστημονικά με τον ελληνικό κόσμο, αλλά σε ένα πολύ μεγαλύτερο πλαίσιο, για την ακρίβεια σε ένα οθωμανικό πλαίσιο. Και βρήκα εκεί όσα μου άρεσαν. Γιατί προτιμώ τις αυτοκρατορίες από τα έθνη και επίσης είναι κάτι που λέω στους φοιτητές μου: όταν σκεφτόμαστε την Ελλάδα το μυαλό μας πηγαίνει στη σύγχρονη χώρα, αλλά για αιώνες η Ελλάδα και τα ελληνικά ήταν ό,τι τα γερμανικά για τόσους λαούς στην Κεντρική Ευρώπη. Αν ήσουν χριστιανός και γεννημένος κάπου στα Βαλκάνια, στην Ανατολική Μεσόγειο ή στη Μέση Ανατολή και ήθελες να είσαι μορφωμένος και κάποια μέρα να γίνεις κάτι σημαντικό έπρεπε να γνωρίζεις ελληνικά».

Επανάσταση και αντίσταση είναι δύσκολα πράγματα

 

– Ποιον μύθο στην ελληνική ιστορία βρίσκετε πιο ισχυρό;

– Εξαρτάται με ποιο επίπεδο της κοινωνίας μιλάς. Σε ακαδημαϊκό επίπεδο υπάρχει αυτή η ιδέα μιας συγκροτημένης ελληνικής κοινότητας που επιβιώνει από το 1453 μέχρι την Επανάσταση. Σήμερα προσπαθούμε να έχουμε μια πιο δυναμική και σύνθετη προσέγγιση του τι σήμαινε να είσαι χριστιανός στον ελλαδικό χώρο τα χρόνια της Τουρκοκρατίας και όχι τόσο μέσα από τη ματιά μιας αυτόνομης κοινότητας. Σε ένα πιο καθημερινό επίπεδο θυμάμαι ότι πριν από λίγα χρόνια δημιουργήθηκε πρόβλημα επειδή ένα βιβλίο ιστορίας ανέτρεπε την ιδέα του «κρυφού σχολειού». Και από αυτή την άποψη το γεγονός ότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν χιλιάδες Έλληνες που εξακολουθούν να πιστεύουν στον μύθο του κρυφού σχολείου μάς διδάσκει ότι πολύς κόσμος δεν καταλαβαίνει τη διαφορά ανάμεσα στο εθνικό κράτος και σε μια αυτοκρατορία. Δεν υπήρχε λόγος για τους Οθωμανούς να καταπιέσουν την ελληνική εκπαίδευση και την ελληνική γλώσσα γιατί αυτού του είδους οι ιδιότητες δεν σου παρείχαν και πολιτικά δικαιώματα. Η γλώσσα εκείνα τα χρόνια δεν είχε την πολιτική σημασία που έχει σήμερα. Όταν οι Οθωμανοί έφτασαν στην Αλβανία πολλοί ντόπιοι έφυγαν για την Ιταλία και συνέχισαν να μιλάνε ελληνικά γιατί αυτή ήταν μία κυρίαρχη γλώσσα στην περιοχή. Αυτό δεν σημαίνει πως αν τον 17ο αιώνα υπήρχε ελληνικό κράτος θα ήθελαν να αποτελούν μέρος τους.

– Τελικά ποια είναι η εικόνα για τους Έλληνες στην Τουρκοκρατία;

– Αυτό που λέω στους φοιτητές μου, που ενθουσιάζονται με τη λέξη «επανάσταση», είναι πως επανάσταση και αντίσταση δεν είναι κάτι εύκολο, είναι δύσκολα και επικίνδυνα πράγματα. Και σήμερα υπάρχει αδικία στον κόσμο, αλλά δεν τους βλέπω να βγαίνουν με τα όπλα στους δρόμους. Σε όλες τις εποχές οι άνθρωποι προσπαθούν να συνεχίσουν τη ζωή τους κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Επιπλέον η ζωή στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα ήταν πολύ τοπική, δεν υπήρχαν τα δίκτυα επικοινωνίας που αναπτύχθηκαν αργότερα, ή πολύ περισσότερο σήμερα. Αυτό που είχε πει ο Κολοκοτρώνης, «οι άνθρωποι που ζούσαν στην Ζάκυνθο ήταν για μένα σαν να ζούσαν στο φεγγάρι». Επομένως δεν έχει νόημα να εξετάζουμε την οθωμανική περίοδο με σημερινά γυαλιά. Και κάτι άλλο που εκνευρίζει μερικούς Έλληνες φίλους μου. Αυτό το κομμάτι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησος, ήταν από τα πιο καθυστερημένα σε ολόκληρη την Αυτοκρατορία. Από τη στιγμή που ο Μέγας Αλέξανδρος έφτασε μέχρι την Περσία, το κέντρο του ελληνικού κόσμου μετατοπίστηκε ανατολικότερα για να επιστρέψει αιώνες μετά και πολύ αργά εδώ που βρισκόμαστε σήμερα.

Στην Τουρκία του Ερντογάν 600 δημοσιογράφοι βρίσκονται στη φυλακή

 

Η επαφή με τη σύγχρονη Τουρκία ήταν αποκαλυπτική για τη Μόλι Γκριν. Αν υπάρχει κάτι για το οποίο μετανιώνει στην ακαδημαϊκή της καριέρα είναι πως δεν επέλεξε να ζήσει ένα σημαντικό διάστημα στη γειτονική χώρα νωρίτερα στη ζωή της.

Τη ρωτάμε πώς της φάνηκε η Τουρκία σε μια περίοδο εκρηκτικής οικονομικής ανάπτυξης. «Η Κωνσταντινούπολη είναι χωρίς καμία αμφιβολία ένα μεγάλο, διεθνές μητροπολιτικό κέντρο, δεν είναι ακόμα Νέα Υόρκη αλλά κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση, να γίνει ξανά μια μεγάλη πόλη του κόσμου. Η οικονομία αναπτύσσεται με πολύ έντονους ρυθμούς, αυτό είναι γνωστό, και θυμάμαι τον Φεβρουάριο τη διαφορά ανάμεσα στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης από το οποίο αναχωρούσα και το αεροδρόμιο της Αθήνας στο οποίο έφτανα. Ήταν σοκ για μένα το πόσο ήσυχο ήταν το "Ελευθέριος Βενιζέλος" σε σχέση με το "Ατατούρκ". Φυσικά παίζουν ρόλο οι πληθυσμιακές διαφορές αλλά δεν ήταν μόνο αυτό. Επίσης, είναι μια συναρπαστική περίοδος να είσαι ακαδημαϊκός στην Κωνσταντινούπολη τώρα. Ειδικά αν διδάσκεις οθωμανική ιστορία. Κάθε δεύτερη ημέρα υπάρχει μια σημαντική διάλεξη πάνω στην οθωμανική ιστορία, στην τηλεόραση θα δεις τουλάχιστον τρεις εκπομπές για οθωμανική ιστορία. Υπάρχει μια τεράστια άνθηση και κάθε άνθρωπος που γνώριζα μου συστηνόταν ως καθηγητής οθωμανικής ιστορίας!».

– Πώς ερμηνεύετε το αυξημένο ενδιαφέρον για την οθωμανική ιστορία στην ίδια την Τουρκία;

– Θα έλεγα ότι υπάρχουν καλές και λιγότερο καλές πλευρές. Αν είσαι ιστορικός μπορείς να το δεις μόνο θετικά. Αλλά αν βάλεις και την πολιτική μέσα δεν ξέρω αν είναι κάτι που ενθουσιάζει τους πάντες. Χωρίς να είμαι ειδική, έχει σημασία για μένα πως αυτό συμβαίνει την ίδια εποχή με όσα γίνονται στην Ελλάδα. Όταν είχα έρθει για πρώτη φορά στην Αθήνα τα καλύτερα πράγματα που γράφονταν για την οθωμανική περίοδο της Ελλάδας ήταν κυρίως από ξένους, τον Ρίτσαρντ Κλογκ, για παράδειγμα. Υπήρχαν λίγες εξαιρέσεις, αλλά ο κανόνας ήταν αυτός. Ήμουν τυχερή γιατί όταν άρχισα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές έζησα τη μεγάλη αλλαγή για να φτάσουμε σήμερα σε μια πολύ διαφορετική πραγματικότητα όπου τα πιο ενδιαφέροντα βιβλία για εκείνα τα χρόνια γράφονται στην Ελλάδα και από Έλληνες. Νομίζω αυτό συνέβη, και μιλάμε για τη δεκαετία του '90, όταν οι Έλληνες αισθάνθηκαν ασφαλείς για τη θέση τους στην Ευρώπη. Κάτι ανάλογο συμβαίνει σήμερα και στην Τουρκία. Έχουν αυτοπεποίθηση και αυτό τους δίνει τη δύναμη να κοιτάξουν πίσω. Όσα ο Ατατούρκ ήθελε να αρνηθεί, τώρα βγαίνουν στο φως. Γενιές Τούρκων μεγάλωσαν με όσα έλεγε ο Ατατούρκ το 1925, πως η οθωμανική περίοδος ήταν κάτι φοβερό και ότι έπρεπε να γίνουν Ευρωπαίοι... Τώρα το κυρίαρχο αίσθημα στην Τουρκία είναι «ποιος νοιάζεται, είμαστε καλύτεροι από τους Ευρωπαίους...».

Φυσικά υπάρχει μια εντελώς άλλη πλευρά που δεν είχατε στην Ελλάδα και αναφέρομαι στην κυβέρνηση Ερντογάν. Πρόκειται για μια ισλαμική κυβέρνηση που ενθαρρύνει οθωμανικές παραδόσεις. Είναι μια εξαιρετική περίοδος για να είσαι σήμερα ιστορικός στην Τουρκία, αλλά φοβάμαι ότι υπάρχει και μια πιο σκοτεινή πλευρά...

– Μιλήστε μας για τη σκοτεινή πλευρά.

– Υπάρχει πολιτική καταπίεση στην Τουρκία. Σήμερα που μιλάμε, 600 δημοσιογράφοι βρίσκονται στις φυλακές. Το νούμερο είναι μεγαλύτερο από το αντίστοιχο της Κίνας ή του Ιράν. Όταν δίδαξα τον περασμένο χρόνο στην Τουρκία συνέλαβαν μπροστά στα μάτια μου μια φοιτήτρια 19 ετών. Συνελήφθη τον Νοέμβριο και την άφησαν στη φυλακή μέχρι τον Απρίλιο οπότε και την ελευθέρωσαν χωρίς να της απαγγείλουν κάποια κατηγορία. Το έκαναν για εκφοβισμό. Υπάρχουν τέτοια πράγματα που σοκάρουν. Έχω φίλους στην Τουρκία που ψήφισαν στο παρελθόν για το κόμμα του Ερντογάν, «τουλάχιστον είναι πιο δημοκράτες αυτοί», μου έλεγαν. Σήμερα βλέπεις ότι πολλές από τις παλιές, κακές συνήθειες του τουρκικού κράτους επιστρέφουν σιγά σιγά. Και υπάρχουν Τούρκοι που ενοχλούνται γιατί αισθάνονται ότι τα ξένα μέσα υπερπροβάλλουν τα οικονομικά επιτεύγματα της κυβέρνησης Ερντογάν αποσιωπώντας άλλες διαστάσεις της πολιτικής του. Και φυσικά υπάρχει πάντα ανοιχτό το θέμα της ισλαμικής ατζέντας του Ερντογάν, μέχρι πόσο μακριά θέλει να τη φτάσει... Κι εδώ η Τουρκία και η Αμερική έχουν κοινά θέματα. Στην Τουρκία πέρασε πρόσφατα ένας νόμος για την εκπαίδευση που επιτρέπει από μια ηλικία και μετά σε όσους γονείς το επιθυμούν να κρατήσουν τα παιδιά στο σπίτι και να αναλάβουν οι ίδιοι τη μόρφωσή τους. Πολλοί λένε ότι αυτό έγινε για να μπορούν οι γονείς να κρατάνε τα κορίτσια σπίτι. Στην Αμερική πολλοί χριστιανοί δεν στέλνουν τα παιδιά τους στο Γυμνάσιο για να μην «μολυνθούν» από το σύστημα της δημόσιας εκπαίδευσης... Η θρησκεία είναι τόσο σημαντικό θέμα στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Τουρκία και σε τόσα άλλα μέρη του κόσμου που αρχίζω και πιστεύω ότι η Ευρώπη, της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης, είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.

Η συνάντηση

Η καθηγήτρια Μόλι Γκριν είχε φτάσει το προηγούμενο βράδυ στην Αθήνα από τις Ηνωμένες Πολιτείες και η διαφορά της ώρας φαίνεται πως είχε επηρεάσει και τη διατροφική της ρουτίνα. Θα συναντιόμασταν στο roof garden του ξενοδοχείου Saint George Lycabettus κι ενώ την είχα προετοιμάσει για γεύμα μού ζήτησε συγγνώμη γιατί θα περιοριζόταν σε έναν καφέ, καθώς είχε πάρει πρωινό σχετικά αργά. Εγώ που είχα ξεκινήσει από το Παγκράτι και όχι από τη Νέα Υόρκη και δεν υπέφερα από κάποιου είδους τζετ λαγκ παρήγγειλα ένα χορταστικό κλαμπ σάντουιτς και ένα ποτήρι κρασί. Ο λογαριασμός ήταν λίγο κάτω από τα 30 ευρώ.

Oι σταθμοί της

1959

Γεννιέται στη Βοστώνη.

1980

Ταξιδεύει για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

1981

Παίρνει το πρώτο της πτυχίο (στις Πολιτικές Επιστήμες) από το Πανεπιστήμιο Tufts University.

1993

Ολοκληρώνει τις σπουδές Οθωμανικής Ιστορίας στο Τμήμα Μεσανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πρίνστον.

2000

Στο πρώτο βιβλίο της με τίτλο «A Shared World: Christians and Muslims in the Early Modern Mediterranean» εξετάζει τη μετάβαση από την ενετική στην οθωμανική κυριαρχία στην Κρήτη, την οποία οι Οθωμανοί κατέλαβαν το 1669. Στα ελληνικά κυκλοφορεί με τον τίτλο «Κρήτη, ένας κοινός κόσμος. Χριστιανοί και μουσουλμάνοι στη Μεσόγειο των πρώιμων νεότερων χρόνων» (μετ. Ε. Γκαρά, Θ. Γκέκου, Εκδόσεις του 21ου).

2010

Εκδίδεται το τελευταίο της βιβλίο «Catholic Corsairs and Greek Merchants: A Maritime History of the Mediterranean, 1450 - 1700».

2011

Κάνει χρήση της εκπαιδευτικής της άδειας και διδάσκει στο Πανεπιστήμιο του Βοσπόρου στην Κωνσταντινούπολη.

2012

Η επόμενη μελέτη της αφορά την ιστορία των Ελλήνων και του ελλαδικού χώρου υπό την οθωμανική κυριαρχία για μία πολύτομη σειρά που θα εκδοθεί από τον Edinburgh University Press.

Αρχείο
20

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

8 σχόλια
και για του λόγου το αληθές:http://news247.gr/eidiseis/politiki/apanthsh_ypeks_stis_toyrkikes_amfisvhthseis_gia_ta_nhsia_toy_aigaioy.2230896.htmloύτε 10 μέρες δεν πέρασαν από το άρθρο και έτυχε να προσπαθούν και πάλι να δημιουργήσουν πρόβλημα από το πουθενά. Αυτό δείχνει ποιά είναι η συχνότητα τους σε τέτοια θέματα. Κάθε 1 - 2 μήνες όλο και κάτι κάνουν ή λένε.
Γιατί τόσο μεγάλο άρθρο για Έλληνες και Τούρκους ρε παιδιά; Δεν έχουμε σημαντικότερα / πιο ευχάριστα πράγματα να συζητήσουμε;Aν είναι έτσι να ανοίξουμε κουβέντα και για τον Τσοχατζόπουλο, λες και υπάρχει κάτι να πεις.Το μόνο σίγουρο είναι ένα: Oι Τούρκοι πάντα θα λιγουρεύονται τα νησιά και τον ορυκτό πλούτο της Ελλάδας, ενώ η αδύναμη Ελλάδα δεν θα έκανε ποτέ κάτι τέτοιο, γιατί απλά δεν μπορεί.
@cooluser 22.4.2013 | 16:56> Oι Τούρκοι πάντα θα λιγουρεύονται τα νησιά και τον ορυκτό πλούτο της Ελλάδας, ενώ η αδύναμη Ελλάδα δεν θα έκανε ποτέ κάτι τέτοιο, γιατί απλά δεν μπορεί.Η αδύναμη Ελλάδα του 1844 έφτανε μέχρι τη Λαμία, αλλά λιγουρευόταν την μισή Οθωμανική Αυτοκρατορία, αφού ήθελε ν' αναστήσει τη Βυζαντινή! Βλέπε: Μεγάλη Ιδέα κλπ.
Popocatepetl: Έχεις πέσει πάρα πολύ έξω (ίσως εσκεμμένα). Δεν είμαι ούτε θρήσκος ούτε Ελληναράς.Τsu-tsu: Έχεις δίκιο, αλλά αναφέρομαι στο παρόν (που δεν έχει καμία σχέση με το παρελθόν)ein Steppenwolf: Επίσης έχεις δίκιο για το 1800 κάτι, αναφέρομαι όμως στη σημερινή Ελλάδα που δεν έχει τέτοιες βλέψεις ούτε και τη δύναμη να επεκταθεί. Όπως τα έχουν μεθοδέψει, ευτύχημα θα είναι να μη χάσει assets, όχι να κερδίσει.
Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον που από την μία πλευρά ασχολείται με ζητήματα - ταμπού για Έλληνες και Τούρκους και από την άλλη το κάνει με μια διακριτική απόσταση. Βοηθάει πολύ στην έναρξη διαλόγου για την ιστορία των δύο χωρών. Πολύ σημαντική επίσης η παρατήρησή της ότι ο κόσμος αδυνατεί να ξεχωρίσει την έννοια του κράτους από αυτήν της αυτοκρατορίας. Κατά τα άλλα η ιστορία και των δύο χωρών παραμένει βυθισμένη στο σκοτάδι. Στην περίπτωσή μας, είτε θα αποκρύπτουμε την σφαγή των Τούρκων της Τρίπολης, είτε θα αποκαλούμε συνωστισμό τη σφαγή των Ελλήνων της Σμύρνης. Αυτοκριτική και βάθος, πουθενά. μόνο φασιστική ανορθογραφία, πια...
Αυτο που δεν λεει η ιστορικος ειναι το ποσο επικινδυνη μπορει να ειναι αυτη η πολιτικη του μεγαλοιδεατισμου. Ειναι πολυ θετικο το οτι πλεον οι Τουρκοι μπορουν να κοιταζουν την ιστορια τους και να νιωθουν περιφανοι αλλα το θεμα ειναι πως το κρατος μεγαλοποιει σε τεραστιο βαθμο τα θετικα και σχεδον κρυβει τα αρνητικα. Ολα αυτα βεβαια πανε χερι-χερι με την οικονομικη ανθηση αλλα και την πολιτικη γραμμη που ακολουθει ο Ερντογαν που για μενα θα του γυρισει μπουμερανγκ στο τελος... Το θετικο ειναι πως εχω γνωρισει πολλους Τουρκους οι οποιοι δεν ασπαζονται τα πιστευω της κυβερνησης Ερντογαν και βλεπουν το ποσο σαπια ειναι πραγματικα.
Ναι κανει διαφορά αν αναφερεται στους Ελληνοφωνους της μεγαλης ιταλιας κλπ. Γενικα λενε ειναι αποδεδειγμενο οτι stradioti μισθοφοροι μεταναστευσαν απο Βαλκανια σε Ιταλια, αποτελουμενοι απο ενα μιγμα Αλβανων και Ελληνων μισθοφορων - το ποια ειναι η ακριβης τους πλυθησμιακη συνθεση (αν εχει οποιαδηποτε σημασια αυτο βεβαια) μου φαινεται ειναι ανοικτο - παντως οτι υπηρχαν δυο κοινοτητας - μια αλβανων μια "ελληνων" υπαρχουν στοιχεια που συνηγορουν απο οτι εχω δει.τωρα σε ποια απο ολες τις κοινοτητες αναφέρεται δεν ξερω. παντως σε μια μεταναστευση κυριαρχει ειτε η γλωσσα του προορισμου (ιταλικα) είτε η γλωσσα της ομαδας, σίγουρα οχι η γλωσσα της πρωην αρχουσας τάξης (δεν το λεω επιστημονικα αυτο αλλα μου φαινεται αυτονοητο)
Πράγματι υπήρχαν και Έλληνες και Αλβανοί (επιζούν κάτι υπολείμματα). Τα πράγματα περιπλέκονται καθώς ο όρος «Greco» σήμαινε και τον Αλβανό ελληνόρρυθμο ουνίτη, π.χ. η παροιμία> Si vidi lu lupu e vidi lu grecu, lassa lu lupu e ammazza lu grecu–δηλαδή «αν δεις έναν λύκο κι έναν Έλληνα, παράτα τον λύκο και σκότωσε τον Έλληνα»– (μπορεί να) αναφέρεται όχι σε Έλληνες, αλλά σε ελληνόρρυθμους Αλβανούς.
Φυσικα αυτο που αναφερει για το κεντρο του ελληνικου κοσμου και την μετατοπιση προς τα ανατολικα (επι Μ.Αλεξ.) ειναι απολυτα ακριβες. Οσο και αν ηταν το πιο καθυστερημενο κομματι δεν εχει κατι ιδιαιτερο οτι τελικα το μερος που επανασυντέθηκε ειναι αυτο από το οοπιο αρχισε;;Σχετικα με τους Αλβανους που περασαν Ιταλια και κρατησαν ... τα Ελληνικα ως κυρια γλωσσα ειναι ατυχες ... με την εννοια οτι ειναι σαν να μεταναστευει μια ελληνικη κοινοτητα στην ισπανια και να εχει τα αγγλικα σαν κυρια γλωσσα για την μεταξυ τους συνννοηση.Το οτι η εθνοτητα δεν προσδιοριζει την προσδεση σε εθνικο κράτος αυτο ειναι ακριβες και τον 16αι αλλα και τον 20αι, οι ελληνες ηταν παντα τις διαφορας αλλα αυτο που δεν καταλαβαινουν οι ξενοι ειναι οτι η ελληνικοττητα ποτε δεν ηταν συνωνυμο ή ταυτισμενο με καποιο εθνικο κρατος, δεν περιμεναμε τον διαφωτισμο για να δηλωσουμε ρωμιοι.
> Σχετικα με τους Αλβανους που περασαν Ιταλια και κρατησαν ... τα Ελληνικα ως κυρια γλωσσα ειναι ατυχες Θα τη ρωτήσω με ημέιλ τι ακριβώς εννοεί. Θα μπορούσε να είναι και κακή μετάφραση.
stepenwolf ας ειμαστε πιο κριτικοι σε οτι λεει ενας ανθρωπος που μπορει και να εχει αντικαταστηση τον αρχαιοελληνικο ρομαντισμο με τον οριενταλισμο. ΑΠχ για το :"> Εχουν αυτοπεποίθηση και αυτό τους δίνει τη δύναμη να κοιτάξουν πίσω. Οσα ο Ατατούρκ ήθελε να αρνηθεί, τώρα βγαίνουν στο φως. Γενιές Τούρκων μεγάλωσαν με όσα έλεγε ο Ατατούρκ το 1925, πως η οθωμανική περίοδος ήταν κάτι φοβερό και ότι έπρεπε να γίνουν Ευρωπαίοι… Πηγή: www.lifo.gr"τι ποιο ψέμα;;; εχουν αρκετη αυτοπεποιηθηση για να αναρωτηθουν αν εγινε Αρμενικη γενοκτονια; ειχαν αρκετη αυτοπεποιηθηση για να μιλανε δημοσια Κουρδικα μεχρι πριν καποια χρονια; εχουν αρκετη αυτοπεποιηθηση για αν αποκαθηλωσουν τον ιδιο τον Ατατουρκ;;;; εχουν αρκετη αυτοπεποιηθηση για να αρχισουν να ξηλωνουν την τοσο ιεραρχικη κοινωνια τους; τα γεγονοτα δεν το λενε αυτο.Τωρα για την καθυστερημενη περιοχη της πελοπονησου μεσα στην λαμπρη Οθωμανικη Αυτο, να μην ξεχνατε οτι προκειται γαι Αυτοκρατοριες, καταπιεστικες, ανελευθερες, θρησκοληπτικες, σας υπενθυμιζω:- καταργηση της δουλειας καπου στα μεσα του 19αι- δυνατοτητα του τοπικου αγα να σκοτωσει τον καθε απιστο χωρις δικη και χωρις πολλα πολλα- οποιοασδηποτε μη οθωμανος πολιτης β κατηγοριας- ευνουχοι μεχρι τον 20αικαι τεσπα να λεει μια Αμερικανα ποσο ωραια ηταν η Οθωμανικη Αυτοκρατορία, ειναι σαν να λεω εγω ποσο ρομαντικες ηταν οι φυτειες με τους σκλαβους στον Αμερικανικο Νοτο.Και για το (σωστο) μην κρινουμε την τοτε εποχη με τα τωρινα μετρα λεω: συγκρινεται την τοτε οθωμανικη αυτοκρατορια με οποιοδηποτε κρατος συγχρονος της ή ακομα και απο αυτα που προηγηθηκαν.
Ανοίγουμε μεγάλο θέμα. Περιληπτικά: 1. Προφανώς εννοεί ότι ο Atatürk θεωρούσε την Οθωμανική Αυτοκρατορία καθυστερημένη, ότι ήθελε να εξαλείψει κάθε ίχνος του παλαιού πολιτισμού, απ' το αλφάβητο, τη γλώσσα και τη θρησκεία, μέχρι τον τρόπο ντυσίματος των πολιτών. Τώρα οι Τούρκοι ανακαλύπτουν πως το οθωμανικό παρελθόν τους δεν είναι ντροπή, αλλά πολύτιμη κληρονομιά. 2. Η γενοκτονία των Αρμενίων έγινε όταν η Οθωμανική Αυτοκρατορία έπνεε τα λοίσθια και απειλούνταν η καρδιά της πατρίδας των Τούρκων, δηλαδή η Μικρά Ασία. Δεν ανήκει στην κανονική οθωμανική ιστορία, αλλά στην ανώμαλη μεταβατική περίοδο. 3. Κουρδικά δεν μιλούσαν δημόσια μέχρι πριν κάποια χρόνια, αλλά τώρα το κάνουν. Ε, αυτό ακριβώς λέει κι η Molly Greene. 4. Τον Atatürk δεν τον έχουν αποκαθηλώσει επισήμως, αλλά τώρα αρχίζουν να κοιτούν πίσω. Ας περιμένουμε λίγο. 5. Δεν ξέρω αν οι μη μουσουλμάνοι ήταν πράγματι πολίτες β′ κατηγορίας. Οι Έλληνες κι οι Αρμένιοι είχαν στα χέρια τους το εμπόριο της αυτοκρατορίας. Ο Γιανναράς υποστηρίζει ότι αν δεν είχε γίνει επανάσταση το 1821, τελικά η αυτοκρατορία θα αλωνόταν εκ των έσω.
ενδιαφέρον απαντω στα σημεια:1. Ναι και πολυ καλα πραγματι κανουν. Απο την αλλη βεβαια αξιζει το κοπο να κοιταξουν πιο θαραλεα και το οΘωμανικο (με τα καλα και τα κακα του για αυτους) και το Τουρκικο (με το σχεδον φασιστικο ιδεολογημα του) πιο κριτικα. Το δευτερο δεν το εχουν πετυχει ακομα.2. Χμμμ εδω περα εχεις ενα λαθος - στη πραγματικοτητα η Αρμενικη γενοκτονια δεν ειχε τις ριζες της στην Οθωμανικη Τουρκια με την παραδοσιακη εννοια (θα εκαναν καμια σφαγη μαζικη αλλα οχι γενοκτονια) αλλα στο κινημα των ΝεοΤουρκων απο το οποιο προηλθε τελικα ο κεμαλισμος και ο σχεδον φασιστικος Τουρκικος εθνικισμος. http://www.armenian-genocide.org/young_turks.html3. Σωστό4. να δουμε5. Χμμ εδω υπαρχει κατι σημαντικο. Ερμηνευεις με δεδομενα σημερινα (οικονομικος πλουτος) δεδομενα του 18και 19 αι. Λοιπον σε μια φεουδαλικη κοινωνια (οπως η Οθ.Αυτ, και γενικα οι προνεωτερικες αυτοκρατοριες) ισχυ δεν εχει το χρημα αλλα το σπαθι. Ακομα και σημερα το σπαθι εχει σημαντικη ισχυ εναντι του χρηματος και τοτε περισσοτερο. Επομενως ανεξαρτητα της οικονομικης ισχυος των Ελληνων ο Απιστος ήταν παντα απιστος και υποδεεστερος απο τον οποιοδήποτε Οθωμανο. Τα γεγονοτα του 1955 και της εξαφανισης της Ρωμεικης μειονοτητας στην Πολη παρα την οικονομικη της υπεροχη και επιρροη το αποδυκνειουν. Σχετικα με την θεση Μουσουλμανων και νον στην ισλαμικη κοινωνια και την υπεροχη των μουσουλμανων αντιγράφω απο το wikipedia"In the Ottoman Empire, in accordance with the Muslim dhimmi system, Christians were guaranteed limited freedoms (such as the right to worship), but were treated as second-class citizens.[citation needed] Christians and Jews were not considered equals to Muslims: testimony against Muslims by Christians and Jews was inadmissible in courts of law. They were forbidden to carry weapons or ride atop horses, their houses could not overlook those of Muslims, and their religious practices would have to defer to those of Muslims, in addition to various other legal limitations.[119] The system commonly known as devşirme ("blood tax") was effectively used in the Ottoman Empire for centuries: in this system a certain number of Christian boys, mainly from the Balkans and Anatolia, were periodically conscripted before they reached adolescence and were brought up as Muslims.[120] These selected boys were trained either in the arts of statecraft or in the military to form the ruling class and the elite fighting force, Janissaries, of the empire." κλπ κλπ
@atman 25.1.2013 | 12:14 2. Μα κι εγώ αυτό εννοούσα, ότι η Γενοκτονία των Αρμενίων δεν μπορεί να χρεωθεί στην παραδοσιακή Οθωμανική Αυτοκρατορία. Πράγματι γίνονταν μεν σφαγές, αλλά όχι και γενοκτονίες. 5. Τα Σεπτεμβριανά έλαβαν χώρα σ' ένα εθνικό κράτος, όχι σε μιαν αυτοκρατορία. Στα χαρτιά μπορεί να ίσχυαν αυτά που γράφει η Wikipedia, αλλά στην πραγματικότητα οι σχέσεις εξουσίας ήταν πολύ πιο περίπλοκες και διέφεραν ανά τόπο και χρόνο. Το σπαθί θα υπερτερούσε τους πρώτους αιώνες (της επέκτασης), όχι όμως και αργότερα. Το Παιδομάζωμα γινόταν τους πρώτους αιώνες και σε μικρή έκταση. Από μια εποχή και μετά απέκτησαν κι οι μουσουλμάνοι το δικαίωμα να γίνονται γενίτσαροι και στο τέλος το σώμα των γενιτσάρων είχε φτάσει τις πεντακόσιες χιλιάδες μέλη, που βέβαια μάλλον αργόσχολους προγάστορες δημοσίους υπαλλήλους θύμιζαν παρά καταδρομείς. Και σήμερα πάνε οι Έλληνες στρατιώτες, με τη διαφορά ότι τον καιρό του Παιδομαζώματος παίρνανε λίγους και για πάντα, ενώ τώρα ο ελληνικός στρατός τους παίρνει όλους και μόνο για εννέα μήνες. Και άλλα κράτη στρατολογούσαν Έλληνες, π.χ. η Γαληνοτάτη για τις ανάγκες του ναυτικού της, και μάλιστα περισσότερους απ' ό,τι ο σουλτάνος! (Αλλά δεν τους βάφτιζε καθολικούς, οπότε δεν χανόταν η ψυχή τους κτλ.…)
Στο 5 δεν τα πολυπιστευω αυτα περι οικονομικης ισχυος αν δεν προηγειται και πολιτιστικη οσμωση (ερωτηματικο).Π.χ. αναρωτησουμε για την τραγικη τυχη της οικονομικα ισχυρης μειονοτητας των Γερμανων Εβραιων...
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η συνέντευξη:> το γεγονός ότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν χιλιάδες Έλληνες που εξακολουθούν να πιστεύουν στον μύθο του κρυφού σχολείου μάς διδάσκει ότι πολύς κόσμος δεν καταλαβαίνει τη διαφορά ανάμεσα στο εθνικό κράτος και σε μια αυτοκρατορία. Δεν υπήρχε λόγος για τους Οθωμανούς να καταπιέσουν την ελληνική εκπαίδευση και την ελληνική γλώσσα γιατί αυτού του είδους οι ιδιότητες δεν σου παρείχαν και πολιτικά δικαιώματα.> Αυτό το κομμάτι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησος, ήταν από τα πιο καθυστερημένα σε ολόκληρη την Αυτοκρατορία. Από τη στιγμή που ο Μέγας Αλέξανδρος έφτασε μέχρι την Περσία, το κέντρο του ελληνικού κόσμου μετατοπίστηκε ανατολικότερα για να επιστρέψει αιώνες μετά και πολύ αργά εδώ που βρισκόμαστε σήμερα.> θυμάμαι τον Φεβρουάριο τη διαφορά ανάμεσα στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης από το οποίο αναχωρούσα και το αεροδρόμιο της Αθήνας στο οποίο έφτανα. Ηταν σοκ για μένα το πόσο ήσυχο ήταν το “Ελευθέριος Βενιζέλος” σε σχέση με το “Ατατούρκ”. > Εχουν αυτοπεποίθηση και αυτό τους δίνει τη δύναμη να κοιτάξουν πίσω. Οσα ο Ατατούρκ ήθελε να αρνηθεί, τώρα βγαίνουν στο φως. Γενιές Τούρκων μεγάλωσαν με όσα έλεγε ο Ατατούρκ το 1925, πως η οθωμανική περίοδος ήταν κάτι φοβερό και ότι έπρεπε να γίνουν Ευρωπαίοι…> Υπάρχει πολιτική καταπίεση στην Τουρκία. Σήμερα που μιλάμε, 600 δημοσιογράφοι βρίσκονται στις φυλακές. Το νούμερο είναι μεγαλύτερο από το αντίστοιχο της Κίνας ή του Ιράν. Οταν δίδαξα τον περασμένο χρόνο στην Τουρκία συνέλαβαν μπροστά στα μάτια μου μια φοιτήτρια 19 ετών. Συνελήφθη τον Νοέμβριο και την άφησαν στη φυλακή μέχρι τον Απρίλιο οπότε και την ελευθέρωσαν χωρίς να της απαγγείλουν κάποια κατηγορία. Το έκαναν για εκφοβισμό.> Στην Τουρκία πέρασε πρόσφατα ένας νόμος για την εκπαίδευση που επιτρέπει από μια ηλικία και μετά σε όσους γονείς το επιθυμούν να κρατήσουν τα παιδιά στο σπίτι και να αναλάβουν οι ίδιοι τη μόρφωσή τους. Πολλοί λένε ότι αυτό έγινε για να μπορούν οι γονείς να κρατάνε τα κορίτσια σπίτι. Στην Αμερική πολλοί χριστιανοί δεν στέλνουν τα παιδιά τους στο Γυμνάσιο για να μην «μολυνθούν» από το σύστημα της δημόσιας εκπαίδευσης…Στο Saint George Lycabettus: 1. ένας καφές, 2. «ένα χορταστικό κλαμπ σάντουιτς» και 3. «ένα ποτήρι κρασί»κάνουν «λίγο κάτω από τα 30 ευρώ».
μετα απο 500 χρονια σκλαβιας δεν ειναι καθολου περιεργο που δημιουργησαμε καποιους εθνικους μυθους(οπως πχ. το κρυφο σχολειο). ηταν απαραιτητοι για την επιβιωση μας, τετοιοι μυθοι αλλωστε υπαρχουν παντου στον κοσμο. γενικα, γιατι να θεωρησουμε ως δεδομενο οτι η σημερινη, ψυχραιμη ματια ειναι πιο κοντα στην αληθεια απ'οτι ηταν η «εν βρασμω ψυχης» οπτικη του ανθρωπου που εζησε απο κοντα τα γεγονοτα;