Κεραμέως για «αιώνιους» φοιτητές: Αυτά δεν γίνονται πουθενά αλλού - Τι αλλάζει

Κεραμέως για «αιώνιους» φοιτητές: Αυτά δεν γίνονται πουθενά αλλού - Τι αλλάζει Facebook Twitter
EUROKINISSI
9

Διευκρινίσεις για το πανεπιστημιακό άσυλο, τους «αιώνιους» φοιτητές και το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έδωσε η νέα υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.

Για το ζήτημα των λεγόμενων «αιωνίων» φοιτητών, η κα Κεραμέως διαμήνυσε ότι πρέπει να περάσει ένα «ξεκάθαρο μήνυμα πειθαρχίας»: «Δεν μπορεί κάποιος να μπαίνει στο Πανεπιστήμιο και να αποφοιτά μετά από 30 χρόνια. Αυτό δε γίνεται πουθενά αλλού στον κόσμο», τόνισε μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Real, υπογραμμίζοντας ωστόσο πως οι όποιες αλλαγές θα ισχύσουν για τους νέους φοιτητές: «Ο στόχος μας είναι η όποια παρέμβαση να ισχύει εφεξής. Τι σημαίνει αυτό; Για τους φοιτητές που θα μπουν στο Πανεπιστήμιο από όταν θα ισχύσει η διάταξη».

Μεταβατικές διατάξεις για τους ήδη εγγεγραμμένους φοιτητές 

«Η διάταξη ακόμα δεν έχει περάσει από την ελληνική Βουλή. Όταν θα ψηφιστεί και εφεξής θα ισχύει, καταρχήν για τους νεοεισερχόμενους. Τώρα για αυτούς που είναι ήδη φοιτητές θα προβλέψουμε μεταβατικές διατάξεις. Δεν έχουμε κατασταλάξει. Αυτό θα γίνει μετά από ενδελεχή συζήτηση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Η πρόθεσή μας είναι αυτό το μετρό να εφαρμοστεί πλήρως για τους νέους φοιτητές και από εκεί και πέρα να πάμε σε ένα μεταβατικό στάδιο για τους φοιτητές που είναι ήδη εγγεγραμμένοι».

Για την κατάργηση του ασύλου

Μιλώντας για τις προωθούμενες ρυθμίσεις για το πανεπιστημιακό άσυλο, η κα Κεραμέως υποστήριξε πως αυτές θα ενισχύσουν τελικά το άσυλο, θωρακίζοντας την ακαδημαϊκή ελευθερία: «Όχι μόνο δεν πάμε σε κατάργηση του ασύλου, πάμε σε ενίσχυση. Θέλουμε να θωρακίσουμε την ελεύθερη διακίνηση ιδεών, την ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία. Σήμερα, αν υπάρχει ένα μέρος στο οποίο δεν μπορεί κανείς να μιλάει ελεύθερα, γιατί φοβάται ότι κάποιος μπορεί να του επιτεθεί για αυτά που είπε, είναι το ελληνικό πανεπιστήμιο».

«Θέλουμε να ενισχύσουμε, να αποκαταστήσουμε το άσυλο στην πραγματική του έννοια και να αναβαθμίσουμε την ποιότητα του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Αυτό θα το κάνουμε περιορίζοντας αξιόποινες πράξεις που διαπράττονται είτε εντός είτε εκτός των πανεπιστημίων και οι δράστες έχουν καταφύγιο εντός των πανεπιστημίων. Θέλουμε να προστατεύσουμε την ακαδημαϊκή κοινότητα εν συνόλω, τους φοιτητές, τους καθηγητές, το προσωπικό προκειμένου να μπορεί ελεύθερα να εκφράζεται, να κάνει έρευνα. Δεν υπάρχει ελεύθερη διακίνηση ιδεών όσο δεν τιμωρούνται αξιόποινες πράξεις».

Όπως είπε, με το προτεινόμενο νομοσχέδιο ο πανεπιστημιακός χώρος εξομοιώνεται με τους κοινούς δημόσιους χώρους, όσον αφορά την άσκηση των αρμοδιοτήτων που έχουν από το νόμο η αστυνομία και οι εισαγγελικές αρχές.

Για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια
Η υπουργός σχολίασε πως στο ζήτημα των ιδιωτικών πανεπιστημίων η Ελλάδα έχασε μία «μεγάλη ευκαιρία» στην πρώτη φάση της συνταγματικής αναθεώρησης επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ: «Η Νέα Δημοκρατία είχε κάνει μια πρόταση ώστε το άρθρο 16 που αφορά στην Παιδεία να είναι στα προς αναθεώρηση άρθρα, ώστε να δοθεί επιτέλους η δυνατότητα στην χώρα μας να λειτουργήσουν και Ιδιωτικά Πανεπιστήμια. Η πρόταση μας αυτή, αν θυμάμαι καλά, συγκέντρωσε 93 από τις 300 ψήφους του κοινοβουλίου. Ούτε ένας δηλαδή στους τρεις βουλευτές δεν θεώρησε ότι χρήζει αναθεώρησης το άρθρο 16. Αυτό δυστυχώς σημαίνει ότι έχει μπλοκάρει η διαδικασία για αρκετά χρόνια».

Για το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Κλείνοντας, η κα Κεραμέως είπε ότι παρότι η Νέα Δημοκρατία διαφώνησε με το εισαγωγικό σύστημα «που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ άρον- άρον λίγο πριν φύγει από την εξουσία», δεν θα αλλάξει η διαδικασία έχοντας κατά νου τα παιδιά που έχουν ήδη ξεκινήσει την προετοιμασία τους. «Το μόνο εύκολο για εμάς είναι να πούμε το καταργούμε και επανερχόμαστε στο παλιό αλλά δεν το κάνουμε γιατί τα παιδιά που μπαίνουν ήδη στην τρίτη Λυκείου έχουν ξεκινήσει την προετοιμασία τους και θεωρούμε ανεύθυνο να κάνουμε κάτι τέτοιο».

«Στους βασικούς άξονες θα παραμείνει ως έχει. Ανακοινώνουμε τις επόμενες μέρες κάποιες αλλαγές κυρίως έναν εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης και βελτίωσης των μεγάλων στρεβλώσεων του νυν εξεταστικού χωρίς να προκαλούμε αναστάτωση που θα επέφερε μία συνολική αλλαγή του συστήματος».

Πολιτική
9

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΣΥΡΙΖΑ για Μητσοτάκη: «Σχολιάζει την πραγματικότητα ως σαν να κυβερνά κάποιος άλλος»

Πολιτική / ΣΥΡΙΖΑ για Μητσοτάκη: «Σχολιάζει την πραγματικότητα ως σαν να κυβερνά κάποιος άλλος»

«Μαθήματα δημοκρατίας και μετασχηματισμού του νοήματος του Πολυτεχνείου με άμεσους συνεργάτες τον Μάκη Βορίδη, τον 'Αδωνι Γεωργιάδη και τον Θάνο Πλεύρη περιττεύουν»
LIFO NEWSROOM
Μητσοτάκης: 51 χρόνια μετά το μήνυμα του Πολυτεχνείου εξακολουθεί να σηματοδοτεί την αφοσίωση στη Δημοκρατία

Πολιτική / Μητσοτάκης: 51 χρόνια μετά το μήνυμα του Πολυτεχνείου εξακολουθεί να σηματοδοτεί την αφοσίωση στη Δημοκρατία

«Η Ελλάδα του 2024 τιμά τους αγωνιστές του ‘73 με τα πανεπιστήμιά της ανοιχτά στη σύγχρονη γνώση. Θυμίζοντας πως η χούντα ήταν εκείνη που πρώτη τα βεβήλωσε και τα κατέστρεψε» επισημαίνει ο πρωθυπουργός
LIFO NEWSROOM
Διαγραφή Αντώνη Σαμαρά από τη Νέα Δημοκρατία

Πολιτική / Ο Μητσοτάκης διαγράφει τον Σαμαρά από τη Νέα Δημοκρατία

Οργή του πρωθυπουργού για τις απόψεις που εκφράζει ο Αντώνης Σαμαράς σε συνέντευξή του στο «Βήμα» - «Ο κ. Σαμαράς θέτει εαυτόν για δεύτερη φορά μετά το 1993 εκτός ΝΔ» ανακοίνωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος
LIFO NEWSROOM
Παραιτήθηκε ο πολιτικός διευθυντής του Υπουργείου Εξωτερικών, Ρούσσος Κούνδουρος

Πολιτική / Παραιτήθηκε ο πολιτικός διευθυντής του Υπουργείου Εξωτερικών, Ρούσσος Κούνδουρος

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές δεν συμμετείχε στις διευρυμένες συνομιλίες των αντιπροσωπειών που πραγματοποιήθηκαν κατά τη συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών Ελλάδας-Τουρκίας της 8ης Νοεμβρίου, καθώς δεν συμμετείχε ο ομόλογός του
LIFO NEWSROOM

σχόλια

4 σχόλια
Citellus citellus, γιατί να πληρώνουν δίδακτρα οι αιώνιοι φοιτητές; Αφού δεν κοστίζουν οικονομικά στο Πανεπιστήμιο: οι αιώνιοι φοιτητές δεν τρώνε δωρεάν στο εστιατόριο της σχολής, δεν έχουν μειωμένο εισιτήριο στα ΜΜΜ, δεν παίρνουν τα νέα συγγράματα κτλ.
"Μήνυμα πειθαρχίας" - δηλαδή πραγματευόμαστε την παιδεία με στρατιωτικούς όρους;Μήπως θα έπρεπε να έχουμε γνώμονα ένα θετικό μήνυμα και πνεύμα "επίτευξης στόχων";Να δίνονται κίνητρα για στοχοθεσία κατ'αρχάς και ενεργή παρακολούθηση/συμμετοχή, ξεκινώντας πρώτα απ'όλα με τα ακαδημαϊκά προγράμματα και τους καθηγητές;Και πρακτικά, να είναι προσβάσιμη η τριτοβάθμια εκπαίδευση οικονομικά στους φοιτητες - α, ναι, όπως σχετικά είναι τώρα, αντί για πλάνα με Ιδιωτικά Πανεπιστήμια;Ήδη τα έξοδα διαβίωσης για τους φοιτητές που φεύγουν από την πόλη τους είναι δυσβάσταχτα για την πλειοψηφία. Η χώρα μας δε δύναται να γίνει μια νέα Αμερική, με τεράστια "ισόβια" φοιτητικά δάνεια, και κοινωνική ισοπέδωση τύπου "σπουδές ή trailer park trash" - εδώ δεν έχουμε καν ελπίδα ανάκαμψης από την κρίση...Παρεπιμπτόντως, ποτέ δεν κατάλαβα το χαμό με τους "αιώνιους φοιτητές"... Συγγράμματα δεν λαμβάνουν δωρεάν, οπότε δεν επιβαρύνουν οικονομικά κανέναν. Τη χρονική τους καθυστέρηση εκείνοι την "πληρώνουν", είτε με το κενό που τους δημιουργείται στα μαθήματα, είτε με το κοινωνικό στίγμα που συνήθως συνοδεύει τέτοιοες περιπτώσεις (πολύ κακώς δηλαδή και αυτό είναι μια άλλη σημαντική παράμετρος του ότι αναμασάται συνέχεια ο όρος και ο "χειρισμός" του)."Θέσεις" κανενός δεν δεσμεύουν, γιατί προφανώς "δεν πατάνε" όπως λέμε - άσε που και οι θέσεις είναι γελοία παράμετρος. Ακόμα και με τις προκαθορισμένες, λόγω ελλιπών υποδομών, οι φοιτητές δε χωράνε.Πφφφ... καμιά ελπίδα σε αυτή τη χώρα με καμία κυβέρνηση (στην κυριολεξία). Ούτε λογική σκέψη, ούτε ανθρωποκεντρικός σχεδιασμός, ούτε ανάπτυξη, όλα για τις καρέκλες, για το μονοψήφιο ποσοστό που "τα'χει" και σε παρωχημένα "κουτάκια".
Στην πράξη, όποιος έχει ανάγκη μπορεί να παρατείνει τις σπουδές του πολύ περισσότερο από το 2ν+1 (από μόνο του υπεραρκετό για νορμάλ συνθήκες) με διακοπή σπουδών ή μερική φοίτηση.Στο Πανεπιστήμιο οι αιώνιοι μπορεί να κοστίζουν ελάχιστα όχι όμως και καθόλου. Λαμβάνουν μέρος και δωρεάν σε εργαστήρια και εκδρομές. Επιπλέον καθυστούν δυσκολότερο τον προγραμματισμό, αφού για κάθε δράση, από εξετάσεις μέχρι πρακτικές ο αριθμός των φοιτητών οι οποίοι θεωρητικά μπορούν να λάβουν μέρος είναι... μεγάλος.Αυτά όμως είναι τα λιγότερα. Χωρίς ορίζοντα αποφοιτησης ορισμένοι βρίσκουν δικαιολογία να λιμνάζουν για πάρα πολλά χρόνια ενώ θα μπορούσαν να εκπαιδεύονται πάνω σε κάτι άλλο ή να εργάζονται. Αυτό επιδεινώνει το πρόβλημα της αεργίας το οποίο βέβαια έχει να κάνει και με την υπερπληθώρα των προσφερόμενων θέσεων και την εισαγωγή μαθητών που κατά τεκμήριο δεν έχουν τις ακαδημαικές δεξιότητες για να αποφοιτήσουν.Αυτοί είναι οι κύριοι λόγοι που τα περισσότερα πανεπιστήμια του εξωτερικού έχουν όριο σπουδών. Για να μη γελοιόμαστε όμως, στην Ελλάδα οι λόγοι είναι άλλοι και έχουν να κάνουν με την πάταξη του κακώς ενοούμενου φοιτητοσυνδικαλισμού. Οι ισχυρότεροι φοιτητοπατέρες/μητέρες-κομματόσκυλα είναι κατά κανόνα αιώνιοι φοιτητές (όπως ήταν ο Τσίπρας) και η εκδίωξη τους σημαίνει λιγότερη μπαχαλοποίηση του Πανεπιστημίου. Η αρχιδαπίτισα της σχολής μου πχ είχε μπει 2-3 χρόνια πριν από εμένα και τελείωσε χρόνια 2-3 μετά από εμένα. Την είχαν φάει οι εκδρομές στο Μπάνσκο και οι εκλογές... παρόμοιες περιπτώσεις υπήρχαν σε όλες τις παρατάξεις.Τώρα για τα οικονομικά κίνητρα και τα φοιτητοδάνεια δεν είμαι σίγουρος τι εννοείς. Δεν έχει τεθεί ποτέ από κανέναν το θέμα διδάκτρων για τους πτυχιακούς φοιτητές στα δημόσια πανεπιστήμια.
Ευχαριστώ για το διάλογο καιτην εκτενή απάντηση, Citellus citellus.Αν κρίνω από γνωστούς μου, το "δωρεάν" σταματά μετά το 2ν+1 τουλάχιστον στα συγγράματα, οπότε θα έπρεπε να σταματά και για όλα τα υπόλοιπα.Ή, μπορούν να τα συνεχίσουν, αλλά να φορολογείται αναλόγως παραπάνω ο φοιτητής ή ο γονές/κηδεμόνας.Για τις εξετάσεις και τις πρακτικές, δεν το θεωρώ ούτε μείον, ούτε επιχείρημα: απλώς περισσότερα γραπτά προς διόρθωση/περισσότεροι εξεταζόμενοι, οπότε θα πρέπει να γίνεται ανάλογη διαχείριση χρόνου, ενώ οι πρακτικές κατά βάση "βολεύουν" όλες τις συμμετέχουσες μονάδες.Για τα υπόλοιπα, το αν "λιμνάζουν" ή όχι, αν θα επιλέξουν να εργαστούν πάνω σε κάτι άλλο ή όχι και το αν γενικά κάποιος θα χρησιμοποιήσει το χρόνο του σωστά για τον ίδιο τον εαυτό του ή αν θα γίνει "χαραμοφάης" που λεμε, είναι καθαρά δικό του θέμα και δεν αφορά ούτε εμένα, ούτε εσένα, ούτε κανέναν άλλο. Υπερπληθώρα προσφερόμενων θέσεων δεν υπάρχει, αν ήταν έτσι, δε θα διαμορφώνονταν βάσεις και ορισμένος αριθμός εισακτέων κάθε χρόνο.Οι βάσεις αυτές και τα όποια ακαδημαϊκά προσόντα/δεξιότητες των εισακτέων μπορεί να αντανακλούν, δεν έχουν να κάνουν με τους όποιους αιώνιους φοιτητές.Και για να μη γελιόμαστε όντως, στην καθημερινότητα μου τα τελευταία 15 χρόνια έχω γνωρίσει πολλούς φοιτητές/αποφοίτους/ επαγγελματίες από πανεπιστήμια υψηλού πρεστίζ και βάσεων, που έχουν φριχτές ελλείψεις σε απλή σύνταξη και ορθογραφία... Αλλά αν οποιοσδήποτε φοιτητής είναι πράγματι τόσο "πίσω" ακαδημαϊκά, προφανώς ή που θα επιλέξει να τα παρατήσει, ή που θα προσπαθήσει όσο πιο σκληρά μπορεί. Και πάλι δεν αφορά άλλους αυτή η επιλογή.Όσο για τα κομματικά στα πανεπιστήμια - που όλα καταλήγουν να είναι πολύ κακώς εννοούμενα και εφαρμοσμένα - ευθύνεται αποκλειστικά η εκαστοτε κυβέρνηση και όλο το σάπιο πελατειακό σύστημα που μαστίζει τη χώρα γενεές ολόκληρες και θέλει να καπαρώνει τα πελατάκια από μικρά... από κοντά φυσικά όλοι όσοι "τρώνε" από αυτό, και νασου τα κλασικά με τους καθηγητές που πρόσκεινται σε κόμματα,τις ακαδημαϊκές ηγεσίες κλπ κλπ... Τα συνήθως "βολεμένα" και βυσματωμένα φοιτητάκια που ηγούνται των παρατάξεων φυσικά και εκμεταλλεύονται τα πάντα και συνήθως είναι γενικώς στο απυρόβλητο. Δεν αποτελούν όμως τον μέσο φοιτητή (αιώνιο ή συνεπή). Τα κόμματα δεν θα έπρεπε να έχουν θέση στα πανεπιστήμια.Όταν μιλάω για το οικονομικό κομμάτι, αναφέρομαι στην ενότητα του άρθρου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Διάβασε και θα καταλάβεις.Γενικώς, χάνεις το "πόιντ" μου.Στην παιδεία δε μιλάς για πειθαρχία με στρατιωτικούς όρους. Πρέπει να παρουσιάζεις επιλογές, κίνητρα, να διευρύνεις μυαλά και ορίζοντες και όχι να φτιάχνεις στρατιωτάκια.Να βγαίνουν ακαδημαϊκοί, επιστήμονες και επαγγελματίες που αγαπούν αυτό που κάνουν, εμπνέονται και θα προσπαθούν αν βελτιώνονται συνεχώς. Αυτό, μπορεί να σου πάρει χρόνια στη ζωή για να το πετύχεις, ξέρεις. Όπως και το να βρεις τι θέλεις να κάνεις ή να σπουδάσεις τελικά - και κανείς δεν θα έπρεπε να είναι δακτυλοδεικτούμενος για αυτό.Οπότε, επί του θέματος, η πολιτεία μπορεί να πει πολύ ανετα στον κάθε αιώνιο, δε σου πληρώνω/χρωστάω τίποτα, φίλε. Στρώσου, διάβασε, δούλεψε, σκίσου και βρες την άκρη με σημειώσεις και εργαστήρια, πλήρωσε όποια έξοδα κι αν τα καταφέρεις, μια χαρά για σένα. Αν όχι, κακό του κεφαλιού σου. Αλλά εγώ δε σε στιγματίζω και δε σε αποκλείω.
Αν είναι ο φοιτητής μετά τα ν+2 να πληρώνει για κάθε εξάμηνο, τότε πάσο, ας πάει και 100 χρόνια. Και δε χρειάζεται να είναι κάποιο φοβερό ποσό, και 150 ευρώ το εξάμηνο να του βάλεις συν όποια άλλα έξοδα ανά μαθημα (εργαστήρια, εκδρομές), θα δεις αποτέλεσμα. Πρώτον γιατί αυτό είναι κίνητρο για να τελειώσει νωρίτερα και δεύτερον γιατί αν θέλει να δίνει τζάμπα λεφτά στο Πανεπιστήμιο κανείς δεν μπορεί να τον εμποδίσει.Αν όμως προτείνει η υπουργός κάτι τέτοιο θα γίνει επανάσταση στα πανεπιστήμια και Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα καίγονται για κανα μήνα, με τη δικαιολογία ότι αυτό είναι προοιμιο για την επιβολή διδάκτρων στους προπτυχιακούς. Αλλά συμφωνώ, αυτό είναι η καλύτερη λύση.
Μπορεί να ισχύει ότι δεν υπάρχουν σε άλλες χώρες αιώνιοι φοιτητές, αλλά θέλω να επισημάνω κάτι: Στην Ελλάδα για να μπεις σε μια σχολή πρέπει να δώσεις πανελλήνιες. Κάτι που σημαίνει άπειρο χρόνο διαβάσματος και πάρα πολλά χρήματα σε φροντιστήρια αφού ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. Γι αυτό αν κάποιος μπει σε μια σχόλη και δυσκολεύεται να τελειώσει, γιατί πχ. η σχολή είναι δύσκολη, είναι πάρα πολύ δύσκολο να την αφήσει και να πάει σε μια άλλη σχολή γιατί θα πρέπει να ξαναπεράσει την διαδικασία των πανελληνίων. Αντίθετα στις χώρες της Ευρώπης, όπου απ' όσο ξέρω υπάρχει κάποιο όριο σπουδών, το να μπεις σε μια σχολή είναι πολύ πιο εύκολο γι αυτό και όσοι αποτυγχάνουν στις πανελλήνιες πάνε σε πανεπιστήμια της Ευρώπης. Άρα αν σε διώξουν από μια σχολή υποθέτω θα είναι εύκολο να πας σε μια άλλη. Πάντως αν στην Ελλάδα εφαρμοστεί το να υπάρχουν πανελλήνιες αλλά να υπάρχει και χρονικό όριο σπουδών εγώ φαντάζομαι ότι όλοι θα πάνε σε πανεπιστήμια του εξωτερικού: γιατί, αφού έτσι κι αλλιώς θα υπάρχει χρονικο όριο σπουδών, τουλάχιστον θα πάνε στην χώρα όπου η εισαγωγή στην σχολή θα είναι εύκολη.