Βρετανικό Μουσείο: «Ναι» στην επιστροφή αρχαιοτήτων αλλά όχι των γλυπτών του Παρθενώνα

Βρετανικό Μουσείο: «Ναι» στην επιστροφή αρχαιοτήτων αλλά όχι των γλυπτών του Παρθενώνα Facebook Twitter
EPA
2

Την υποστήριξή του εξέφρασε το Βρετανικό Μουσείο στη διάταξη που προστέθηκε στο κείμενο της διαπραγματευτικής εντολής της ΕΕ για τη δεύτερη φάση του Brexit για την αντιμετώπιση «ζητημάτων που αφορούν στην επιστροφή ή αποκατάσταση παρανόμως αφαιρεθέντων πολιτιστικών αντικειμένων στις χώρες προέλευσής τους».

Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου επισήμανε ότι η διάταξη εκλαμβάνεται ως αναφορά αποκλειστικά σε περιπτώσεις αρχαιοκαπηλίας και παράνομου εμπορίου πολιτιστικών θησαυρών και ουδόλως στα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Ειδικότερα η εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου σε δήλωσή του στο ΣΚΑΪ ανέφερε συγκεκριμένα «Το Βρετανικό Μουσείο καλωσορίζει αυτή την εντολή η οποία αντανακλά τη σύμβαση της UNESCO του 1970, με την οποία το Μουσείο συμμορφώνεται. Το Βρετανικό Μουσείο είναι προσηλωμένο στην καταπολέμηση του εμπορίου παρανόμων αρχαιοτήτων σε όλο τον κόσμο.

»Από το 2009 το Βρετανικό Μουσείο έχει ταυτοποιήσει και επιστρέψει πάνω από 2.400 αρχαιότητες από όλες τις περιόδους οι οποίες είχαν ανασκαφεί παρανόμως σε τοποθεσίες στο Αφγανιστάν, στο Ιράκ και στο Ουζμπεκιστάν και είχαν διακινηθεί στο εξωτερικό, αλλά κατασχέθηκαν και ερευνήθηκαν από τη βρετανική συνοριοφυλακή, τις βρετανικές τελωνειακές αρχές και τη Μητροπολιτική Αστυνομία», ανέφερε η εκπρόσωπος.

Ανάλογες ήταν και οι δηλώσεις του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, Χάρτβιχ Φίσερ το πρωί της Τετάρτης στο ραδιόφωνο του BBC.


Υπενθυμίζεται ότι στη διαπραγματευτική εντολή, η οποία καθορίζει τους στόχους και τις κόκκινες γραμμές των Βρυξελλών, προστέθηκε επιπλέον ένα άρθρο που καλεί τα μέρη να «αντιμετωπίσουν τα ζητήματα που αφορούν την επιστροφή ή την απόδοση στη χώρα προέλευσης πολιτιστικών αγαθών που απομακρύνθηκαν παράνομα».


Σημειώνεται ότι το άρθρο αυτό προστέθηκε κατόπιν αιτήματος της Ελλάδας, με την υποστήριξη της Κύπρου και της Ιταλίας, ανέφερε μια ευρωπαϊκή πηγή στο το ΑΠΕ-ΜΠΕ ενώ διπλωματική πηγή αναφέρει ότι δεν έχει σε τίποτα να κάνει» με την ελληνο-βρετανική διαμάχη για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο.

Η οδηγία αυτή ορίζει το μηχανισμό με τον οποίο ένα κράτος-μέλος πρέπει να επιστρέψει σε ένα άλλο κράτος-μέλος κλεμμένους μετά από την 1/1/1993 πολιτιστικούς θησαυρούς.

Μετά από τα πολλά δημοσιεύματα στο βρετανικό Τύπο που έσπευσαν να συνδέσουν τη διάταξη με δυνητική αξίωση περί επιστροφής των Γλυπτών μέσω του Brexit, η βρετανική κυβέρνηση κατέστησε σαφές για ακόμα μία φορά ότι δε θεωρεί πως το νομικό καθεστώς των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι υπό αμφισβήτηση.

Κληθείς, παρόλα αυτά, να σχολιάσει την κίνηση της ΕΕ και τα δημοσιεύματα, εκπρόσωπος της βρετανικής κυβέρνησης ανέφερε: «Η ΕΕ ακόμα οριστικοποιεί την εντολή της - είναι ακόμα σε μορφή σχεδίου. Η θέση του Ηνωμένου Βασιλείου επί των Γλυπτών του Παρθενώνα παραμένει απαράλλαχτη: αποτελούν νομική ευθύνη του Βρετανικού Μουσείου. Αυτό δεν υπόκειται σε συζήτηση ως μέρος των εμπορικών μας διαπραγματεύσεων».

Ερωτηθείς, εξάλλου, κατά τη συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του BBC για τους λόγους για τους οποίους τα Γλυπτά δεν επιστρέφονται από το Βρετανικό Μουσείο στην Αθήνα ώστε να επανενωθούν, ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου επανέλαβε τη θέση του ιδρύματος ότι τα Γλυπτά στο Λονδίνο προσφέρουν μια καλύτερη κατανόηση της «ελληνικής τέχνης, ιστορίας και πολιτισμού» καθώς και του «παγκόσμιου πολιτισμού». Ο κ Φίσερ, υπερασπίστηκε δε την κατά το Μουσείο νόμιμη απόκτησή τους τον 19ο αιώνα.

Διεθνή
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανάλυση Φράνσις Φουκογιάμα στους FT: «Η επιστροφή του Τραμπ: Μια νέα εποχή διάβρωσης για την Αμερική»

Διεθνή / Ανάλυση Φράνσις Φουκουγιάμα στους FT: Τι σημαίνει η ισοπεδωτική νίκη Τραμπ για την Αμερική και τον κόσμο

«Οι Δημοκρατικοί έχασαν την επαφή τους με τη βάση τους στην εργατική τάξη και έγιναν ένα κόμμα κυριαρχούμενο από μορφωμένους αστούς επαγγελματίες» αναφέρει ο πολιτικός φιλόσοφος - Πώς επηρέασε ο woke φιλελευθερισμός
LIFO NEWSROOM
Κέιτ Μίντλετον: Δυνάμωσε η χριστιανική της πίστη κατά τη διάρκεια της δύσκολης μάχης με τον καρκίνο

Διεθνή / Κέιτ Μίντλετον: «Δυνάμωσε η χριστιανική της πίστη» κατά τη διάρκεια της δύσκολης μάχης με τον καρκίνο

Τι αποκαλύπτουν βασιλικοί συντάκτες για την σχέση της Κέιτ Μίντλετον με τη χριστιανική θρησκεία - Πότε θα πραγματοποιήσει νέα δημόσια εμφάνιση η μέλλουσα βασίλισσα
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
Επεισόδια στο Άμστερνταμ: Τρεις Ισραηλινοί αγνοούνται, αναφορές για ομήρους

Διεθνή / Επεισόδια στο Άμστερνταμ: Όμηροι οι Ισραηλινοί που αγνοούνται; - Μονάδα της Σιν Μπετ στην Ολλανδία

Η Σιν Μπετ επικοινώνησε με τις ολλανδικές υπηρεσίες πληροφοριών και προσφέρθηκε να στείλει μια εξειδικευμένη ομάδα πρακτόρων της, που ειδικεύεται στον εντοπισμό αγνοουμένων
LIFO NEWSROOM
Διπλωματικό επεισόδιο στην Ιερουσαλήμ με αφορμή την επίσκεψη του Γάλλου ΥΠΕΞ στο Όρος των Ελαιών

Διεθνή / Βίντεο: Οπλισμένοι Ισραηλινοί αστυνομικοί συλλαμβάνουν Γάλλους αξιωματούχους στην Ιερουσαλήμ

Οργή του Γάλλου υπουργού Εξωτερικών που ανέβαλε επίσκεψή του στο Όρος των Ελαιών - Γιατί οι Ισραηλινοί συνέλαβαν δύο φρουρούς που συνόδευαν τον Jean-Noël Barrot - Νέο διπλωματικό επεισόδιο Γαλλίας - Ισραήλ
LIFO NEWSROOM
Αμερικανικές εκλογές: Πώς ο Μπάρον Τραμπ και η «bro vote» επηρέασαν το αποτέλεσμα

Διεθνή / Αμερικανικές εκλογές: Πώς ο Μπάρον Τραμπ και η «bro vote» επηρέασαν το αποτέλεσμα

Ο 18χρονος γιος του Ντόναλντ Τραμπ και οι σχέσεις του με influencers της Manosphere, όπως ο Άντριου Τέιτ, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο να κερδίσει ο 78χρονος πατέρας του την προτίμηση των νέων, λευκών ανδρών, που τον ψήφισαν μαζικά
LIFO NEWSROOM

σχόλια

2 σχόλια
"ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου επανέλαβε τη θέση του ιδρύματος ότι τα Γλυπτά στο Λονδίνο προσφέρουν μια καλύτερη κατανόηση της «ελληνικής τέχνης, ιστορίας και πολιτισμού» καθώς και του «παγκόσμιου πολιτισμού»."Ενώ αν επιστραφούν στην Αθήνα και επανενωθούν με τον Παρθενώνα, όπου και αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του, δεν προσφέρουν "μια καλύτερη κατανόηση της «ελληνικής τέχνης, ιστορίας και πολιτισμού» καθώς και του «παγκόσμιου πολιτισμού» ". Θα μπερδεύεται το κοινό, δεν θα καταλαβαίνει πώς συνδέονται με την ελληνική τέχνη και το συμβολισμό του Παρθενώνα στον παγκόσμιο πολιτισμό!Πραγματικά, δεν μπορούν να σκεφτούν κάτι καλύτερο;
Ενώ ας πούμε δεν αποτελεί προϊόν αρχαιοκαπηλίας η κλοπή των γλυπτών του Παρθενώνα από ένα έθνος κατακτητών που δεν τους ανήκαν ποτέ. Περίεργη άποψη έχουν οι Βρετανοί περί κλοπής και αρχαιοκαπηλίας. Άραγε όμως θα επιστρέψει και η Γερμανία τα κλεμμένα ή επειδή έγιναν επί κατοχής τα θεωρούν νομίμως αποκτηθέντα κι εκείνοι;