Ο Μίκης Θεοδωράκης έγινε, τελικά, αυτό που πολεμούσε

Ο Μίκης Θεοδωράκης έγινε, τελικά, αυτό που πολεμούσε Facebook Twitter
60

Ο μουσικοσυνθέτης βάλλει κατά των «εθνομηδενιστών», με νέα δήλωση κόλαφο. (Θεοδωράκης κατά Ρεπούση: «Πήγαινε να ζήσεις στη Νιγηρία»)

Είναι σοκαριστικό το πόσο απόλυτοι ή/και συντηρητικοί γίνονται οι άνθρωποι γερνώντας και το πόσο θυμίζουν τους χειρότερους εχθρούς τους, αυτούς που κάποτε πολεμούσαν. Δεν είναι πρόβλημα του Μίκη Θεοδωράκη - εξάλλου οι απόψεις του την τελευταία δεκαετία εκφράζουν πολλούς, ψεκασμένους και μη - είναι κάτι που συμβαίνει σε μερίδα ηλικιωμένων που γίνονται απόλυτοι μεγαλώνοντας. (Σε άλλη μερίδα ηλικιωμένων ο χρόνος χαρίζει σύνεση, αυτογνωσία, ψυχραιμία και καθαρή σκέψη.)

"Αν είχα δύναμη θα της έπαιρνα το διαβατήριο. Πήγαινε να ζήσεις αλλού. Πήγαινε στη Νιηγρία", δήλωσε και αναρωτιέμαι πόσο τυχεροί είμαστε που ΔΕΝ έχει δύναμη ο Μίκης Θεοδωράκης και οι όμοιοί του. 

Το να έχεις τη δύναμη και να παίρνεις το διαβατήριο κάποιου που διαφωνεί μαζί σου και να τον διώχνεις απ' τη χώρα, είναι τρομακτικό.

Ως νεότερος, ο Μίκης Θεοδωράκης υπήρξε ένας σπουδαίος ήρωας της αντίστασης. Αντιστάθηκε στον αυταρχισμό και εξορίστηκε (κάποιοι που είχαν τη δύναμη, επειδή διαφωνούσαν μαζί του, του πήραν το διαβατήριο και τον έστειλαν να ζήσει αλλού). 

Το ότι θα ήθελε να είχε τη δύναμη τώρα ο ίδιος να κάνει τα ίδια - διώχνοντας τους δικούς του τωρινούς "αντιπάλους" φέρνει σε πολύ δύσκολη θέση όσους τον ακούμε.

[Σχολιάζει ο dreamtroll: "Έχεις άλλη άποψη; Να πας στη Νιγηρία!! Σώπα όπου να ναι θα τυπώνουν πιστοποιητικά ελληνικών φρονημάτων. Θλίψη..."

Και ο EastofWest θυμάται τη Μελίνα Μερκούρη: "Είπε [ο Μίκης] ότι αν είχε εξουσία θα αφαιρούσε τα δαβατήρια και θα απήλαυνε όσους θα έκαναν "εθνομηδενιστικές" δηλώσεις. Ό,τι δηλαδή έκανε και η χούντα και ακόμη περισσότερο. Ό,τι ακριβώς έκανε ο Πατακός με την Μερκούρη. Και όχι μόνο αυτό, αλλά είπε ότι θέλει να απελάσει την Ρεπούση στην Νιγηρία. (Ίσως με ενδιάμεσο σταθμό την Μακρόνησο).

Δηλαδή δηλώσεις που άνετα μπορούν να χαρακτηριστούν ως "φασιστικές" και "ρατσιστικές" από τους κατ' επάγγελμα προστάτες της δημοκρατικής μας συνείδησης. Και όμως, δεν άκουσα τον ορυμαγδό που σηκώθηκε πριν λίγο καιρό για τις σχεδόν αυτονόητες εκφράσεις της Δημουλά. Γιατί αν καταχωρηθείς άπαξ ως αριστερός σε αυτή την χώρα, έχεις ισόβια ασυλία.]

Αν όμως κάποιος αντιδράσει ή θίξει τον Μίκη θα του πουν "Κι εσύ τι έχεις κάνει, που δεν τον φτάνεις ούτε στο μικρό σου δαχτυλάκι κλπ". Πράγματα σωστά, αλλά επικίνδυνα - που απαγορεύουν την έκφραση γνώμης για τις *αυθεντίες*, όσες χοντράδες κι αν έχουν πει αυτές. Πράγματα που επίσης θυμίζουν τη χούντα, που ο Θεοδωράκης είχε ως νέος πολεμήσει...

Αγνοώντας την τωρινή πολιτική πορεία του Μίκη (ή απορρίπτοντάς την με τρόπο απαράδεκτο, όπως έχουν κάνει πολλοί - "ε, αλσχάιμερ", "ξεκούτιανε" κλπ) δεν κερδίζεις κάτι. Δηλώνοντας την αντίθεσή σου σε έναν νέο, ολοένα και μαζικότερο αντιαριστερό αυταρχισμό, αν μη τι άλλο, κάνεις κι εσύ τη φωνή σου να ακουστεί, όπως έχεις το δικαίωμα. 

Και όπως, φυσικά, έχει το δικαίωμα και ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης.

60

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

8 σχόλια
Τι ωραία που θα ήταν οι συνθέτες, και γενικά οι καλλιτέχνες, να αντιμετωπίζονταν πρώτα ως καλλιτέχνες κ'όχι ως πολιτικοί -ακόμη και σε περιπτώσεις όπως του Θεοδωράκη, που όντως συνδέθηκε το έργο του με την πολιτική. Κλασικό bug της νεοελληνικής νοοτροπίας αυτό
Το τι βρύσιμο τρώγαμε τον Ιούνη του '11 όταν κράζαμε τους αγανακτισμένους, δεν λέγεται. Αυτοί οι "μπροστάρηδες" ήταν καλά κρυμμένοι και δεν ήθελε πολύ να βγάλουν στη φόρα τις πραγματικές τους πεποιθήσεις. Βάλε μέσα και κάτι Καζάκηδες κ.α.Ο Μίκης ζει σε έναν άλλο κόσμο, γεμάτο λαικισμό, ψέμματα και απληστία. Φταίει η ηλικία; Δεν με νοιάζει. Αρνούμαι να τον σεβαστώ.
Ποιος εισαι εσυ και ΩΣ ΤΙ "εκραζες" τους Αγανακτησμενους?Μηπως επειδη δε δεχτηκαν να ενταχθουν κατω απο την ομπρελα ενος "κομματικου" σωτηρα ,οταν ολοι σαν πολιτικα κορακια ηθελαν να τους προσεταιριστουν??Οι εθνομηδενιστες ζουν σε εναν κοσμο χωρις αξιες,ερμαιο του καιρου,χωρις αισθητικη και φραγμους.Τα κομματοσκυλα ζουν σε ενα κοσμο γεματο διχαστικες τασεις κ φιμωσης της σκεψης.Αρνουμαι να τα σεβαστω αμφοτερα!
Δεν ειναι απολυτος, ειναι λογικη η σκεψη του. Οταν σαν την κυρια Ρεπουση οπου σταθεις και οπου βρεθεις μειωνεις την χωρα σου, χρησιμοποιεις εναντιον της τα επιχειρηματα των εχθρων της, παιρνεις το μερους τους σε καθε ιστορικη συζητηση και δεν θελεις καν να χαρακτηριζεσαι βαση εθνοτητας, την οποια απορριπτεις κιολας, για ποιον εξοστρακισμο μιλαμε; Το πιο τιμιο που εχει να κανει η κυρια αυτη και οι ομοιοι της, ειναι να κανουν αποποιηση ιθαγενειας (αφου βεβαια εχουν εκπληρωσει τις υποχρεωσεις τους απεναντι στη χωρα) και να πανε στην ευχη του Θεου. Οσο για τον κυριο Θεοδωρακη, οσο ηταν στρατευμενος στο ΚΚΕ ηταν καλος. Τωρα που τολμησε να δει και να πει καποια πραγματα διαφορετικα τα οποια δεν ταιριαζουν στην κοσμοθεωρια σας, γερασε και μωραθηκε.. Τελικα οι μονοι που σε αυτην την χωρα δινουν πια πιστοποιητικα (σωστων) φρονιματων ειναι οι Αριστεροι..
Η Κ. Ρεπούση είναι ακαδημαικός και, προφανώς, παίρνει μέρος σε ιστορικές συζητήσεις στις οποίες, φυσικά, ο καθένας παρουσιάζει τη δική του ανάγνωση της ιστορίας, είναι ελεύθερος να συζητά και να αμφισβητεί έννοιες όπως η 'εθνότητα', αυτό είναι άλλωστε 'συζήτηση'. Το πρόβλημα εδώ είναι πως οι περισσότεροι είναι ανήμποροι να κατανοήσουν πως δεν υπάρχει ΜΙΑ ιστορία (και πως να μπορούν άλλωστε μεγαλωμένοι σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που ευνουχίζει την κριτική σκέψη). 2 λάθη κάνει η κ. Ρεπούση. Πρώτον, πως θεωρεί πως θα μπορέσει να αλλάξει τον τρόπο που σκέφτονται οι 'Ελληνες, μόνη της και τόσο άτσαλα. Δεύτερον πως, ώντας υποκείμενο σε ενα τρελό εθνικισμό σε όλο μας το εκπαιδευτικό σύστημα, έχει όντως πάει στο άλλο άκρο ενός συχνά ανούσιου, προκλητικού αντι-εθνικισμού (τρανό παράδειγμα είναι ο χορός του Ζαλόγγου- κανείς νοήμων δε πίστευε πως πέσανε χορεύοντας, η αυτοκτονία όμως παραμένει, άρα η αμφισβήτηση του γεγονότος είναι απλά για το θεαθήναι).
μπερδευεστε, μεχρι πριν 3 χρονια, το εθνος ηταν κατασκευασμενο, η εθνοτητα ή εθνοτικη ομαδα κατι που μισουπαρχει. τωρα η αποδομηση προχωρησε και στην εθνοτητα;;;να θυμειθητε στο τελος θα μας μεινει ως συλλογικος μας "Μυθος" μονο η μπυρα.Αυτος αλλωστε ειναι και οσ κοπος, οχι πολιτες μονο καταναλωτες.
Δεν είναι αριστερός, δεν είναι δεξιός, δεν ξέρει κι αυτός τι είναι και δεν του φταίνε τα 87 του χρόνια, γιατί πολλές ανοησίες έχει πει σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Είναι ένα μίγμα αριστεροδεξιάς πατριωτικής συνταγής, έχουμε πολλούς σαν κι αυτόν. Απλά, αυτός είναι μεγάλη απογοήτευση γιατί υπήρξε μεγάλος συνθέτης και κάποιοι σερνόντουσαν στα κρατητήρια επί χούντας επειδή άκουγαν κρυφά τα απαγορευμένα τραγούδια του.Τώρα, τα υπόλοιπα περί αποποίησης ιθαγένειας που γράφεις,δεν χρειάζονται σχολιασμό, όπως δεν χρειαζόμαστε πιστοποιητικά πολιτικών φρονημάτων ούτε από αριστερούς ούτε από δεξιούς αυταρχικούς φωστήρες.
@ΤΝΚΣ μα ειμαστε σοβαροι, συζηταμε αν αυτοκτονησαν χορευοντας;;; Στην πραγματικοτητα σκοπος της, και τον καταφερνει, δεν ειανι ο χορος αλλα εμεσως η αυτοκτονια και οι αλλοι "μυθοι"Ο εθνομηδενισμος και η αποδομηση δεν στοχευουν σε κατι συγκεκριμένο ή ακομα και σε facts αρκει μια διαχυτη αμφιβολια.Γιατι ειναι σοβαρα ερωτηματα αν η επανασταση εγινε στις 25 ή στις 23 ή στις 21 ή αν αρχισε στην αγ.λαυρα;;;;Δεν ειναι αλλα εξυπηρετουν ενα σκοπο[ να περαστει μια γενικοτερη ατζεντα.
@ atman 4.6.2013 | 00:42 Βρισκεις δηλαδη υποπτο το οτι η Ρεπουση λεει οτι λεει με την επιστημονικη ιδιοτητα της απο την μια και την πολιτικη-κυβερνητικη απο την αλλη;Οπως και να χει, εξω απο την Ρεπουση, θεωρεις οτι οι επιστημονες πρεπει να κρυβουν ερμητικα την πραγματικοτητα πισω απο τους μυθους, ακομα και οταν η διατηρηση τους ή το ξεσκεπασμα τους δεν αλλαζουν την ουσια των γεγονοτων; Ρωταω τοσο το αν πρεπει, το ποτε(!) και το απο ποιους πρεπει να γινετε η ακριβης αποκατασταση της αληθειας.Διοτι μεσα στην οποια αστοχια που μπορει να αφορα πραγματικα γεγονοτα, το προβλημα που διακρινω ειναι το γιατι δεν απαλλαχθηκαμε απο τους μυθους εδω και δεκαετιες, εφ οσον αυτοι δεν αλλαζουν την ουσια των γεγονοτων.Και φτανουμε τωρα, εν μεσω γενικοτερης κρισης, να εχουμε μια Ρεπουση που στον αντιλογο δεν βρισκονται καν επιστημονες, αλλα ακροδεξιοι, αραχνιασμενοι πατριωτες και ατολμοι η αριβιστες πολιτικοι καριεριστες που ασκουν απλως ευκαιριακη αντιπολιτευση.Και επειδη ολα αυτα κανουν και συνηχηση με το αντιρατσιστικο, το οποιο βαζει και ορια στην ρητορικη μισους(και με εθνικου χαρακτηρα), αναρωτιεμαι αν ειναι μια ουσιαστικη ευκαιρια, αντι να διατηρουμε η να κατασκευαζουμε μυθους, τουλαχιστον να αποκαταστησουμε την ιστορικη αληθεια εναντι μιας μεταφορικου υφους εθνικης αφηγησης, χωρις βεβαια να καουν και τα χλωρα διπλα στα ξερα. Και ετσι συνειδητοποιω οτι δεν φοβομαστε αυτα που λεει η Ρεπουση αλλα την ελλειψη επιστμονικου αντιλογου ωστε να πιστεψουμε μιαν αληθεια. Χασαμε τον ελεγχο ετσι δυστυχως, κυριοι και σ'αυτο, και στο κενο αυτο επικαθονται τα ΧΑ εθνικιστικα ντελιρια με τις παραδοσισκες ηθικες περι του να εχει καποιος ελληνικη συνειδηση. Απεναντι σ αυτο λοιπον, ναι, με ενδιαφερει αν οι γυναικες του Ζαλογγου επεσαν χορευοντας η οχι, γιατι πρωτιστως επιθυμω ενα επιστημονικο σωμα που να μην μου φερετε σαν παιδακι του δημοτικου.
Τι είναι Μίκης και τι αλσχάιμερ δεν έχω ιδέα. Αλλά με θλίβει και θεωρώ ότι οι δικοί του άνθρωποι και οι δημοσιογράφοι να τον προστατεύσουν. Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε σήμερα πνευματικούς ανθρώπους. Δεν έχουμε κάποιους να πάρουν τη θέση του. Και τρέμω ποιους θα διδάσκονται τα παιδάκια αντί της δικαιοσύνης τον ήλιο νοητό...Εσύ Άρη μας έλεγες πρόσφατα για τη λογοκρισία στον Κεμάλ του Χατζηδάκη.Μέχρι λοιπόν βρούμε νέο πνευματικό ανθρώπους ας προστατέψουμε αυτόν που έλεγε: "...είμαι θρεφτάρι μ’ έχουν κλείσει στο σφαγείο σήμερα ΕΣΥ αύριο ΕΓΩ..."
Γιόρτασε τα 70χρονα του με 100 συναυλίες (με τη δική του ορχήστρα...) και άπειρα κέρδη.Γιόρτασε τα 80χρονα του με 150 συναυλιές.Τα 90χρονα με μία συναυλία τη μέρα.Εχει μετακινηθεί σε ΟΛΕΣ τις πολιτικές παρατάξεις.Εχει γνώμη για ολους και για όλαΕλεος.Από μετριος συνθέτης κατάντησε λαίλαπα.
Εσείς που τον θεωρείτε "μέτριο συνθέτη" είστε τι ακριβώς? Έχετε κάποια σχέση με την μουσική, έχετε κάποια ιδιότητα που σας δίνει το δικαίωμα έτσι εύκολα να κρίνετε την αξία του συνθέτη πέραν της ιδιότητας του ακροατή? Γνωρίζετε απο μουσική? Γνωρίζετε απο σύνθεση? Απο θεωρία μουσικής? Κάτι τελοσπάντων. Γνωρίζετε ολόκληρο το έργο του συνθέτη?Ας τον κρίνουμε για τις απόψεις του συμφωνώ και ας διαφωνήσουμε αν κρίνουμε, ας μην αφήνουμε όμως την οργή να μας οδηγεί σε αμετροέπεια και άστοχα σχόλια.
Όσοι χαρακτηρίζουν την Ρεπούση ως κακή ιστορικό έχουν διαβάσει όλα της τα βιβλία και τις μελέτες; Ο φίλος παραπάνω κάνει μια υποκειμενική κρίση, σε ένα θέμα μάλιστα που τέτοιες κρίσεις είναι λογικές (το παλιό "de gustibus...")
Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο "μ'αρέσει", "δε μ'αρέσει" και στο "είναι καλός, κακός μέτριος σε αυτό που κάνει". Το πρώτο είναι μέτρο της υποκειμενικής κρίσης και γούστου, αυτό που περιγράφετε εύστοχα με το "de gustibus et coloribus..." το δεύτερο ως μέτρο προυποθέτει εξειδικεύμένη γνώση.Σε σχέση με την ρεπούση δε, νομίζω ότι οι νουνεχείς δεν την κατηγορούν ως "κακή" ιστορικό, αλλά ως κάποιον του οποίου τα λεγόμενα δεν είναι απλά αποτέλεσμα ιστορικής, επιστημονικής μελέτης αλλά οτι εμπεριέχουν και άλλα ίσως πιο σκοτεινά κίνητρα. Δεν ελέγχεται για αυτά που λέει μόνο αλλά και για τις σκοπιμότητες που μπορεί να υπάρχουν πίσω απο αυτά που λέει.Εν πάση περιπτώσει, νομίζω έιναι άστοχη η αναλογία μεταξύ της κριτικής για την Ρεπούση και της κριτικής περί "μέτριου συνθέτη". Φιλικά
ααααχ @lucretius φαινεται να μην εχεις εξοικοιωσει με βασικες εννοιες τις επιστημολογιας. μπορω να στα εξηγησω:ενα καλλιτεχνης μπορει να ειναι τεραστιος ακομα και αν γραψει ενα αξιολογο εργο και ολα τα υπολοιπα ειναι χαλια.μια επιστημονικη θεωρια ειναι λαθος αρκει να ειναι λαθος μια φορα ακομα και αν ολες τις υπολοιπες να ειναι σωστη.
a atman...κατα popper ναι, η θεωρια απορριπτεται μολις εμφανιστει η πρωτη εμπειρικη "λαθος" παρατηρησηκατα feyerabend ομως δεν ισχυει αυτο, ισως να πρεπει να απορριφθει η παρατηρηση για χαρη της θεωριας...οποτε αναλογως με ποιο ρευμα απ τα δυο συμφωνεις, πορευεσαι!
Εκεί που συντρίβεται το αυτονόητο, ξεκινούν οι διαστρεβλώσεις και οι αναλύσεις λέξη προς λέξη. Ο Μίκης ήταν και παραμένει ένα ισχυρό πνευματικό σύμβολο. Δεν κρύβεται, δεν μπουρδουκλώνει την άποψή του. Τολμά. Και όποιος τολμά πορεύεται αγκαλιά με τα σωστά και τα λάθη του. Στην ταμπακιέρα τώρα: όποιος παρακολουθήσει το απόσπασμα από τη συνέντευξη που έδωσε, θα καταλάβει το πνεύμα του. http://www.lifo.gr/now/society/28408Τέλος, οι υπαινιγμοί περί "εξορίας" ή οι αφορισμοί σχολίων περί "ηλικίας" ή "άνοιας" είναι εντελώς άστοχοι. Άσε δε που αναδίδουν μυρωδιές υφέρποντα ρατσισμού, όπως ακριβώς αυτός που εκδηλώνεται σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδας (αλλοδαπούς, ομοφυλόφιλους), τον οποίο φυσικά καταδικάζουμε με όλη τη δύναμη της ψυχής μας...
++ ααααααααααχ μα ο ρατσισμος απεναντι στους ηλικιωμενους δεν ειναι ρατσιμος, απλα πρεπει να πεθανουν !!! (γιατι μας θυμιζουν και την δικια μας μοιρα...)οι υπολοιποι, οι αρνητικα ψηφισαντε τον chris, ανοιχτε τα ματακια σας, διαβαστε τιποτα ωραιο να καταλαβετε που ζειτε. Ωρες ωρες η αποβλακωση και η αποχαυνωση εχουν παρει τετοιες διαστασεις που ειναι να απορεις...
Εξαιρετικό άρθρο. Από την άλλη όμως, η "μετάλλαξη" του Θεοδωράκη είναι κι ένα τεκμήριο κατά της αγιοποίησης. Τελικά κανείς δεν πρέπει να αγιοποιείται και να καθίσταται είδωλο. Αγωνίστηκε κάποτε, έγραψε σπουδαία τραγούδια, συνέθεσε μαγική μουσική, εξύμνησε την ελευθερία πάσης μορφής, ενέπνευσε. Αλλά μέχρι εκεί. Προφανώς και όπως κάθε άνθρωπος δε θα μπορέσει ποτέ να αγγίξει την τελειότητα ούτε να παραμείνει αλώβητος σε ένα πνευματικό ζενίθ. Για όλους έρχεται η ώρα της πτώσης. Προφανώς ο Μίκης έφτασε στο ναδίρ του. Και από την άλλη ήταν λογικό. Προσωπικά θα παραμείνω στον "παλιό", τον νεότερο Θεοδωράκη. Όχι ότι ο "παροντικός" δε μου αρέσει, απλά αμφιβάλλω για το κατά πόσο όσα λέει είναι προϊόντα συνετής σκέψης ή απλά τα λόγια κάποιου που θεωρεί πως οι αλλοτινοί του αγώνες του δίνουν άφεση παροντικών ή μελλοντικών... "αμαρτιών".