Το 2020 ήταν μία καταστροφική χρονιά για τον κινηματογράφο σε όλο τον κόσμο και φυσικά στην Ελλάδα.
Η πτώση των εισιτηρίων έφτασε σχεδόν το 70%. Εδώ και δέκα μήνες οι κινηματογραφικές αίθουσες είναι πρακτικά κλειστές ή λειτουργούν κάτω από πολύ αυστηρά μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι και να λειτουργούσαν, με τα υγειονομικά πρωτόκολλα, η πτώση θα έφτανε στο 60%, σύμφωνα με ανθρώπους του χώρου που επικαλείται το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ταυτόχρονα, αρκετοί ιστορικοί κινηματογράφοι εξέπεμψαν SOS καθώς κινδύνεψαν με οριστικό λουκέτο. Οι επαγγελματίες του χώρου περιμένουν πως το 2021 θα βελτιωθεί η κατάσταση και ειδικά από το καλοκαίρι. Ωστόσο, ο «κυματισμός» της πανδημίας δείχνει ακόμη απειλητικός και παγκοσμίως φαίνεται ότι αναζητούνται εναλλακτικές λύσεις για την αναζωογόνηση του κινηματογράφου.
Οι πρώτες 10 ταινίες σε εισπράξεις
Μέσα στη χρονιά της πανδημίας, ορισμένα φιλμ «πρόλαβαν τα μέτρα και την καραντίνα» πριν τον Μάρτιο αλλά σύμφωνα με τα στοιχεία του εγχώριου Box Office, όλη τη χρονιά κόπηκαν 3,1 εκατομμύρια εισιτήρια έναντι των 9,5 εκατομμυρίων του 2019.
Πρώτο σε εισπράξεις ήρθε το φιλμ «1917» του Σαμ Μέντες, με 258,770 εισιτήρια. Ένα πολεμικό δράμα αγωνίας, με δυνατή σκηνοθεσία και εξαιρετική τεχνική αρτιότητα (φωτογραφία, μοντάζ, καλλιτεχνική διεύθυνση) και ανέδειξε έναν ταλαντούχο πρωταγωνιστή, τον Τζορτ ΜακΚάι.
Η ταινία εκμεταλλεύθηκε, κατά την προβολή της, και τις υποψηφιότητές της για Όσκαρ, ενώ τελικά κατέκτησε και το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Η ταινία προβλήθηκε πριν την υγειονομική κρίση.
Δεύτερη ήρθε ταινία «Χαλβάη 5-0», που πρόλαβε κι αυτή την καραντίνα, κάνοντας 220.820 εισιτήρια.
Τρίτη, ακόμη μία ελληνική ταινία, που βγήκε την Πρωτοχρονιά του 2020, η ρομαντική κομεντί, τηλεοπτικής αισθητικής και αξίας, «Για Πάντα», με 142.220 εισιτήρια. Με τον Γιάννη Τσιμιτσέλη και την Κατερίνα Γερονικολού.
Τέταρτη, η πολυδιαφημισμένη ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν «Tenet» που έκανε πρεμιέρα, μετά από αναβολές, μέσα στο κατακαλόκαιρο και κατάφερε να προσελκύσει πάνω από 108.000 θεατές. Το θρίλερ φαντασίας του Νόλαν ξεκίνησε ιδιαιτέρως ικανοποιητικά αλλά έπεσε κατακόρυφα.
Πέμπτη, η εύθυμη περιπέτεια «Jumanji: Η Επόμενη Πίστα», του γνωστού κινηματογραφικού φραντσάιζ με Ντουέιν Τζόνσον, Τζακ Μπλακ κλπ, με 93.210 εισιτήρια.
Έκτο ήρθε το δράμα εποχής «Μικρές Κυρίες», με 74. 320 εισιτήρια. Ακόμη μία πετυχημένη μεταφορά του διάσημου ομώνυμου βιβλίου της Λουίζα Μέι Άλκοτ στη μεγάλη οθόνη, από την Γκρέτα Γκέργουικ και με ένα εξαιρετικό καστ.
Έβδομη, η χαριτωμένη νεανική-παιδική περιπέτεια «Ντούλιτλ», που προβλήθηκε μετά τα περσινά Θεοφάνια, με 71.150 εισιτήρια. Το πολυπληθές παιδικό κοινό ακολούθησε τη γνωστή ιστορία με τα ζωάκια και τον Δρ. Ντούλιτλ, που ενσάρκωσε ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ.
Όγδοη ήταν η γκανγκστερική περιπέτεια του εξπέρ στο είδος Γκάι Ρίτσι, «The Gentlemen», με 62.000 εισιτήρια, προλαβαίνοντας παρά τρίχα το κλείσιμο των σινεμά. Διασκεδάζοντας με το έγκλημα και με τον Μάθιου ΜακΚόναχι.
Ένατη, η έκπληξη της χρονιάς, η ταινία από την Αργεντινή, «Το Κόλπο του Αιώνα», σε σκηνοθεσία Αριέλ Γκουίνογκραντ, καθώς έπιασε 52.000 εισιτήρια, χωρίς διαφήμιση και μέσα στην πανδημία.
Δέκατο, το παιδικό «Οι Ευχούληδες 2: Παγκόσμια Περιοδεία», με 46.380 εισιτήρια.
Ένα Κατηγορώ και μια Μπαλάντα
Έως την εικοστή θέση, ξεχωρίζουν οι ταινίες:
«Κατηγορώ» (40.450) του Ρομάν Πολάνσκι, που μέσα από τη φημισμένη υπόθεση Ντρέιφους, μιλά για πολλά επίκαιρα θέματα, αλλά και την υπόθεση που σκιάζει το δικό του όνομα, έχοντας ως πρωταγωνιστή τον εξαιρετικό Ζαν Ντιζαρντέν.
«Μουλάν» (38.179), το γνωστό animation επέστρεψε ως ζωντανή δράση, με ηθοποιούς και σε μια μεγάλη παραγωγή.
«Τζότζο» (35.500), μία άνιση σάτιρα του ναζισμού του Τάικα Γουαϊτίττι, που έφτασε μέχρι τα Όσκαρ, αλλά το μόνο που απέμεινε ήταν ακόμη μία εξαιρετική εμφάνιση του Σαμ Ρόκγουελ.
«Η Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» (35.480), η μεγαλύτερη επιτυχία του ελληνικού σινεμά, καθώς έκανε πρεμιέρα σε μια αίθουσα λίγες ημέρες πριν το πρώτο κλείσιμο των κινηματογράφων, με μεταμεσονύχτιες προβολές στις οποίες υπήρχαν και όρθιοι.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ