Το 22ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, μετά από ένα online διάλειμμα, επιστρέφει και πάλι στους φυσικούς του χώρους, τις κινηματογραφικές αίθουσες, με στόχο να δώσει μια γερή δόση γαλλικού σινεμά στους υποσιτισμένους φαν αυτής της πολύ αγαπητής στη χώρα μας κινηματογραφίας. Από τις 29 Μαρτίου ως τις 6 Απριλίου, αίθουσες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα φιλοξενήσουν τις ταινίες όλων των τμημάτων του φεστιβάλ. Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής που θα απονείμει τα βραβεία του διαγωνιστικού τμήματος φέτος θα είναι η Εμανουέλ Μπεάρ, από τα μεγαλύτερα ονόματα που έχει προσκαλέσει το φεστιβάλ εδώ και χρόνια.
Μελετώντας το πλουσιότατο πρόγραμμα, καταλήξαμε σε δέκα επιλογές από όλα τα τμήματα και καταρτίσαμε έναν μίνι οδηγό επιβίωσης για τις μέρες του φεστιβάλ. Φυσικά, οι επιλογές είναι ενδεικτικές, άλλωστε δεν υπάρχει μεγαλύτερη χαρά σε κινηματογραφικό φεστιβάλ από εκείνη της ανακάλυψης, της εισόδου σε μια αίθουσα δίχως πρότερη γνώση για το θέαμα, με το τελευταίο να αποδεικνύεται τελικά πρώτης ποιότητας.
Aline
Δεν έχει το όνομα, αλλά έχει τη χάρη. Το «Aline», μια άτυπη βιογραφία της Καναδής τραγουδίστριας Σελίν Ντιόν, καταφθάνει επιτέλους και στη χώρα μας, συνοδευόμενο από συμπαθητικές κριτικές. Πρόκειται για μια αντισυμβατική βιογραφία, «επηρεασμένη και όχι βασισμένη στη ζωή της Σελίν Ντιόν», όπως αναφέρουν οι δημιουργοί, με την 57χρονη Βαλερί Λεμερσιέ να υποδύεται την τραγουδίστρια από την ηλικία των πέντε ως των πενήντα πέντε.
Full Time
(Α Plein Temps)
Με πρωταγωνίστρια τη Λορ Καλαμί, τη Νοεμί της πολυαγαπημένης σειράς «Call my Agent», στον ρόλο μιας υπεύθυνης βάρδιας σε πεντάστερο ξενοδοχείο που άφησε πίσω την καριέρα της για τα παιδιά της, το «Full Time» γεννά ένα πραγματικό θρίλερ μέσα από την πίεση και τις απαιτήσεις της καθημερινότητας, διαρκεί μόλις 80 λεπτά και δεν σε αφήνει να πάρεις ανάσα στα περισσότερα από αυτά.
Oι έρωτες της Αναΐς
(Les Amour D’Anais)
Με τη συνονόματη Αναΐς Ντεμουστιέ στον πρωταγωνιστικό ρόλο, η ταινία φέρεται να είναι κάτι σαν γαλλική απάντηση στο «Frances-Ha», έχοντας ως αντικείμενό της μια αναποφάσιστη τριαντάχρονη που δεν παίρνει και πολύ στα σοβαρά τη ζωή της και αφήνεται στη «θεραπευτική» σαγήνη ενός ερωτικού τριγώνου. Eρωτισμός, «ρομερισμός» και ένα υπέροχο μουσικό score από τον Νικόλα Πιοβάνι.
Madeleine Collins
Μια γυναίκα μοιρασμένη στα δύο, σε δύο άντρες, σε δύο οικογένειες, σε δύο χώρες, γίνεται το υλικό για ένα ψυχολογικό θρίλερ για το οποίο έχουμε ακούσει καλά λόγια. Πρωταγωνιστεί η Βιρζινί Εφιρά, φρέσκια από τη «Μπενεντέτα» του Βερχόφεν, ενώ στο καστ συμμετέχει και η Ζακλίν Μπισέ.
Kράτα με Σφιχτά
(Serre Moi Fort)
Έχοντας στο ενεργητικό του την πιο αισθαντική μεταφορά Ζορζ Σιμενόν που είδαμε στην οθόνη, το υποβλητικό «Μπλε Δωμάτιο», ο Γάλλος ηθοποιός Ματιέ Αμαλρίκ επιστρέφει πίσω από τον φακό για να αφηγηθεί ένα, όπως λέγεται, παραισθητικό δράμα γύρω από μια γυναίκα που αφήνει την οικογένειά της – ή μπορεί και να μην έχουν έτσι τα πράγματα. Πρωταγωνιστεί η Βίκι Κριέπς του «Phantom Thread».
Νυχτερινός Γιατρός
(Medecin de Nuit)
Με ήρωα έναν γιατρό ο οποίος κάνει νυχτερινές εφημερίες φροντίζοντας ασθενείς που κανείς δεν θέλει (τοξικομανείς) και βρίσκεται αντιμέτωπος με τη «νύχτα της Κρίσης», ο Ελί Γουαζεμάν στήνει ένα, όπως ακούμε, συναρπαστικό θρίλερ, από εκείνα που αρέσουν (και) σε ένα ευρύτερο κοινό.
Άλμπατρος
(Albatros)
Ο Ξαβιέ Μποβουά δεν μπόρεσε μέχρι σήμερα να επαναλάβει την κατανυκτική εμπειρία του «Des Hommes et Des Dieux», πάντα όμως είμαστε περίεργοι να δούμε τι μας έχει ετοιμάσει. Εδώ με αντικείμενο έναν αστυνομικό στήνει, όπως διαβάζουμε, ένα δράμα χαρακτήρα που έχει έντονο και το υπαρξιστικό στοιχείο.
Xαμένες Ψευδαισθήσεις
(Illusions Perdues)
Η ταινία του Ξαβιέ Τζιανολί έκανε την έκπληξη στα Σεζάρ, κλέβοντας το βραβείο Καλύτερης Ταινίας μέσα από τα χέρια της «Annette» του Λεός Καράξ. Το κοντέρ στα «γαλλικά Όσκαρ» έγραψε επτά για αυτή την ηθογραφία εποχής που αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Ονορέ Ντε Μπαλζάκ. Oι κριτικοί μιλούν για μια εμπνευσμένη διασκευή, με τη Σεσίλ Ντε Φρανς να βρίσκει μετά από καιρό έναν ρόλο αξιώσεων.
H Νέλλη και ο κύριος Αρνό
(Nelly & Monsieur Arnaud)
Μια από τις καλύτερες ερμηνείες, αλλά και μια από τις ωραιότερες ταινίες στη φιλμογραφία της φετινής προέδρου της Κριτικής Επιτροπής Eμανουέλ Μπεάρ προβάλλεται στο πλαίσιο των ειδικών προβολών του φεστιβάλ. Ο λόγος για το κύκνειο άσμα του Κλοντ Σοτέ, μια (σχεδόν) ερωτική ιστορία, με δύο ήρωες που δίνουν ο ένας στον άλλο εκείνο που του λείπει περισσότερο στη δεδομένη φάση της ζωής του.
Ντελικατέσεν
(Delicatessen)
Η ταινία που σύστησε στον κόσμο το ιδιοσυγκρασιακό σινεμά του Ζαν-Πιερ Ζενέ, ο οποίος εδώ συνεργάστηκε με τον Μαρκ Καρό που, αν κρίνουμε από μεταγενέστερες δημιουργίες του Ζενέ, μάλλον είναι εκείνος που ευθύνεται για την αιχμηρότητα των συνεργασιών τους. Ασταμάτητα ευρήματα και διαρκής μείξη ειδών χωρίς να διαταράσσεται ποτέ ο τόνος και η συνοχή του. Από τις μεγάλες στιγμές των γαλλικών ‘90s.
Κτήνη
(Animals)
Μια οριακή δημιουργία από το Βέλγιο, βασισμένη σε ένα αληθινό, φρικιαστικό γεγονός. Η ταινία ξεκινά ως τυπικό δράμα ομοερωτισμού, ακολουθεί ένα μισάωρο που θυμίζει snuff movie για να καταλήξει σε ένα πυρωμένο σχόλιο για την εσωτερικευμένη ομοφοβία. Προειδοποιούμε ότι απευθύνεται σε γερά στομάχια.
Μετά την προβολή θα ακολουθήσει Q&A με τον σκηνοθέτη Ναμπίλ Μπεν Γιαντίρ, το οποίο θα συντονίσει ο Αλέξανδρος Διακοσάββας.
Δείτε το τρέιλερ του φετινού φεστιβάλ σε σκηνοθεσία Σοφίας Γεωργοβασίλη:
22ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου
29/3-6/4/2022
Οι προβολές θα γίνουν στις αίθουσες Δαναός, Άστορ, Auditorium Theo Angeloulos Γαλλικού Ινστιτούτου στην Αθήνα και Ολύμπιον, Σταύρος Τορνές και Παύλος Ζάννας στη Θεσσαλονίκη.
festivalfilmfrancophone.gr