«Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα Facebook Twitter
«Οι περισσότερες ταινίες που έχουν γυριστεί για το προσφυγικό δεν έχουν καταφέρει ή δεν θέλησαν να το αποτυπώσουν αρκετά ρεαλιστικά και αυτό ακριβώς επιδίωξα να κάνω, όσο γκρίζες κι αν είναι κάποιες όψεις του». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Η ταινία σου «To a land unknown» («Σε μια άγνωστη χώρα») εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Τι σε παρακίνησε να την κάνεις και γιατί την αφιέρωσες στη μητέρα σου;
Το πρώτο μου ντοκιμαντέρ, «A world not ours», αφορούσε τους φίλους μου και τις οικογένειές τους που δεν στάθηκαν αρκετά τυχεροί ώστε να μπορέσουν να φύγουν από τους προσφυγικούς καταυλισμούς του Λιβάνου, π.χ. από αυτόν στο Ein el-Helweh, που είναι ο μεγαλύτερος και έχει φιλοξενήσει τρεις γενιές Παλαιστίνιων προσφύγων από το 1948 μέχρι σήμερα ‒ έγινε μάλιστα στόχος ισραηλινών βομβαρδισμών τον Οκτώβριο με τη δικαιολογία ότι εκεί κρύβονταν αντάρτες.

Στον καταυλισμό αυτό μεγάλωσα κι εγώ μέχρι τα εννιά μου χρόνια, προτού εγκατασταθούμε οικογενειακώς στη Δανία. Στην ίδια πάντα θεματική, σκέφτηκα να αναδείξω τις ιστορίες προσφύγων που κατάφεραν τελικά να ξεκινήσουν το ταξίδι για την Ευρώπη, περνώντας πρώτα από την Ελλάδα, που είναι ο κύριος ενδιάμεσος σταθμός για μετανάστες και πρόσφυγες από τη Μέση Ανατολή. Μαζί με μια ομάδα ταξίδεψα κι εγώ και έτσι βρέθηκα πρώτη φορά τον Αύγουστο του 2011 στην Αθήνα, και συγκεκριμένα στην Κυψέλη, όπου συγκατοικήσαμε ένα διάστημα σε ένα μικρό ισόγειο. Δηλαδή δεν ήταν τουριστική εκείνη η επίσκεψη, δεν είχα έρθει για παραθερισμό σε κάποιο νησί, παρότι πολύ θα το ήθελα!

«Θα μπορούσα μια χαρά να ζήσω στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της οποίας μας τίμησαν κιόλας πέρσι τον Οκτώβριο με δύο βραβεία. Εάν, ωστόσο, ήμουν πρόσφυγας, προφανώς θα προτιμούσα να εγκατασταθώ σε μια χώρα που έχει καλύτερες υποδομές, προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες και μεγαλύτερες απολαβές».

Τότε, λοιπόν, μου ήρθε η ιδέα να γυρίσω μια ταινία που να αφορά αυτόν ακριβώς τον «προθάλαμο», εστιάζοντας στην Αθήνα, και μάλιστα σε μια περίοδο που ακόμα δεν είχε κορυφωθεί η προσφυγική κρίση. Η εξέγερση στη Συρία, ας πούμε, που πέρα από τους δεκάδες χιλιάδες νεκρούς ξερίζωσε εκατομμύρια ανθρώπους, μετρούσε μόλις μερικούς μήνες. Πολλά, βέβαια, άλλαξαν από τότε που έκανα αυτά τα γυρίσματα στη Μέση Ανατολή, στην Ελλάδα και παγκόσμια, εμείς οι ίδιοι αλλάξαμε ως άνθρωποι, ένιωθα όμως ότι έπρεπε να βγάλω προς τα έξω αυτό το ντοκιμαντέρ το οποίο είναι μυθοπλασία και ντοκουμέντο μαζί.

Οι περισσότερες ταινίες που έχουν γυριστεί για το προσφυγικό δεν έχουν καταφέρει ή δεν θέλησαν να το αποτυπώσουν αρκετά ρεαλιστικά και αυτό ακριβώς επιδίωξα να κάνω, όσο γκρίζες κι αν είναι κάποιες όψεις του. Έχοντας αφιερώσει ήδη το πρώτο εκείνο ντοκιμαντέρ στον Δανό πατέρα μου, που με είχε βοηθήσει κιόλας να το ολοκληρώσω, όφειλα να αφιερώσω το «To a land unknown» στην Παλαιστίνια μητέρα μου, η οποία υπήρξε επίσης πρόσφυγας.

«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την ταινία.

— Θα έλεγες ότι υπάρχει μια τάση είτε υπερβολικής ηρωοποίησης είτε υπερβολικής δραματοποίησης του προσφυγικού;
Ακριβώς, γι’ αυτό και επιχείρησα κάτι διαφορετικό, που να είναι ταυτόχρονα πιο κοντά στην πραγματικότητα ‒ και η πραγματικότητα αυτή είναι συχνά πιο σκληρή, πιο ωμή από αυτή που συνήθως αποτυπώνεται, ακόμα και με τις καλύτερες προθέσεις. Η ταινία «To a land unknown» δεν είναι ούτε πολιτική, ούτε περιπέτεια, ούτε θρίλερ, παρότι έχει στοιχεία απ’ όλα αυτά, αλλά βρίσκεται πιο κοντά στο είδος του σινεμά που μου αρέσει, αυτό του Χόλιγουντ της δεκαετίας του ’70, καθώς επίσης ταινιών που σημάδεψαν τη νεότητά μου, όπως το «Κάνε το σωστό» του Σπάικ Λι και το «Μίσος» του Ματιέ Κασοβίτς. Το είδα, επιπλέον, ως μια ευκαιρία στοχασμού και αναστοχασμού ταυτόχρονα, καθώς θέτει ζητήματα που συνήθως αποσιωπώνται, όπως η εξαπάτηση, η βία, η χρήση ουσιών και η εκμετάλλευση μέσα στην ίδια την προσφυγική κοινότητα.

— Σε μια στιχομυθία μεταξύ των δύο βασικών πρωταγωνιστών, ο Ρεντά (Αράμ Σαμπάχ) λέει στον ξάδελφό του, τον Σατίλα (Μαχμούντ Μπάκρι), ότι έχουν καταντήσει ασυνείδητοι εγκληματίες που κλέβουν και εξαπατούν άλλους πρόσφυγες, ακόμα και ομοεθνείς τους, προκειμένου να φτάσουν στην Ευρώπη – φτάνουν μάλιστα να εκμεταλλευτούν κι ένα ανήλικο παιδί.
Επιδίωξα να εστιάσω στο πώς κάποια θύματα καταλήγουν να γίνουν κι αυτά με τη σειρά τους θύτες, καθώς οι απελπισμένοι άνθρωποι εύκολα καταφεύγουν σε πράξεις απελπισίας. Το ένιωσα και ως μια υποχρέωση απέναντι στα θύματα τέτοιων καταστάσεων, τα ουκ ολίγα θύματα απαγωγών για λύτρα ας πούμε, γιατί και η δική τους φωνή οφείλει να ακουστεί.

Όσοι είμαστε απέξω και διατηρούμε κάποιες ευαισθησίες έχουμε την αφελή πολλές φορές εντύπωση ότι η αλληλεγγύη μεταξύ των προσφύγων είναι ή θα έπρεπε να είναι αυτονόητη, δεν είναι όμως πάντα έτσι και έχει σημασία να δει κανείς γιατί συμβαίνει αυτό, καθώς δεν είναι μόνο ζήτημα κάποιων «κακών», που βέβαια υπάρχουν παντού και πάντα. Ας αναλογιστούμε μόνο πόσο πιο καλοί και ηθικοί θα ήμασταν εμείς στη θέση τους, πόσο πιο ανιδιοτελώς θα σκεφτόμασταν, πόσα «όχι» θα λέγαμε. Δείχνει, βέβαια, κι άλλα πράγματα η ταινία.      

Η «Άγνωστη Γη» του Μαντί Φλάιφελ είναι η Αθήνα Facebook Twitter
«Η ταινία "To a land unknown" δεν είναι ούτε πολιτική, ούτε περιπέτεια, ούτε θρίλερ, παρότι έχει στοιχεία απ’ όλα αυτά, αλλά βρίσκεται πιο κοντά στο είδος του σινεμά που μου αρέσει, αυτό του Χόλιγουντ της δεκαετίας του ’70, καθώς επίσης ταινιών που σημάδεψαν τη νεότητά μου, όπως το "Κάνε το σωστό" του Σπάικ Λι και το "Μίσος" του Ματιέ Κασοβίτς».

— Πολύ έξυπνο βρήκα το εύρημα του «Free Syria» ως έναν κωδικό που ζητούν τα δυο ξαδέλφια από τους απαχθέντες και τον προβληματισμό των απαγωγέων αν αυτό έχει αντικαταστήσει πια ως σλόγκαν το «Free Palestine», τουλάχιστον τον καιρό που γυριζόταν η ταινία.
Ναι, ήταν μια γλυκόπικρη αναφορά στο πώς αλλάζουν οι εποχές και οι προτεραιότητες, χωρίς φυσικά να υποβαθμίζω καθόλου την υπόθεση της ελεύθερης Συρίας, κάτι που δυστυχώς φαίνεται ότι θα αργήσει πολύ ακόμα. Μιλάμε, έπειτα, για έναν λαό όπως ο παλαιστινιακός που ζει στο πετσί του την προσφυγιά 77 χρόνια τώρα, επομένως μια απορία τύπου «τι έγινε, μας ξέχασαν εμάς;» ακουγόταν εύλογη σε μια περίοδο που στην επικαιρότητα κυριαρχούσαν οι εξελίξεις στη Συρία και το μεγάλο προσφυγικό ρεύμα που μόλις είχε ξεκινήσει από εκεί έπαιρνε «προτεραιότητα». Αρχικά, όπως θα θυμάστε, ήταν κιόλας καλοδεχούμενοι στη Γερμανία ειδικά αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη οι Σύριοι πρόσφυγες, όπως δεν ένιωσαν ποτέ να είναι οι Παλαιστίνιοι, κι αυτό τους φαινόταν κάπως.

— Η Παλαιστίνη, η Γάζα ιδιαίτερα, είναι σήμερα ξανά στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας με μια νέα ανθρωπιστική τραγωδία να είναι σε πλήρη εξέλιξη και αναρωτιέμαι πώς βλέπεις την κατάσταση σήμερα εκεί (σ.σ. η συνέντευξη έγινε προτού ο Τραμπ δημοσιοποιήσει εκείνο το απίθανο AI βίντεο για τη «Ριβιέρα της Γάζας»).
Με ρωτάνε, ξέρετε, πολλοί για το «παλαιστινιακό πρόβλημα», όμως το πρόβλημα δεν είναι η Παλαιστίνη και οι Παλαιστίνιοι αλλά η καταπίεση και η κατοχή. Τόσο απλό! Το κυρίαρχο αφήγημα και όσοι το αναπαράγουν παρουσιάζει τους Παλαιστίνιους ως βίαιους, αδιάλλακτους τρομοκράτες, λες και οι θύτες είμαστε εμείς και τα θύματα εκείνοι που μας έφεραν σε αυτήν τη θέση, λες κι έχουμε φυλακιστεί στην ίδια μας τη γη. Στέκονται στα γεγονότα της 7ης/10, αλλά δεν επεκτείνονται στο τι έχει προηγηθεί ούτε στο πλαίσιο που αυτά συνέβησαν.

Δικαιολογούν ακόμα και το μακελειό που ακολούθησε με τους δεκάδες χιλιάδες νεκρούς και τραυματίες και την ισοπέδωση της Γάζας, η δε ισραηλινή κατοχή και καταστολή αντιμετωπίζεται ως κάτι δίκαιο και φυσιολογικό. Όλοι τους γνωρίζουν πολύ καλά πόσο άσχημο είναι αυτό που συμβαίνει δεκαετίες τώρα εκεί, αλλά σου λένε «σφύρα αδιάφορα, ρούφα την κόκα-κόλα σου και σκάσε!».

Φωνάζουν έπειτα για τους ακραίους, αποσιωπώντας τις συνθήκες που τους διαμορφώνουν και θα συνεχίσουν να τους διαμορφώνουν γιατί ακόμα κι αν όλη η Γάζα εκκενωθεί, όπως κάποιοι επιδιώκουν στο Τελ Αβίβ και στην Ουάσινγκτον, πιστεύει κανείς στ’ αλήθεια ότι οι διωγμένοι θα ξεχάσουν, θα αποδεχτούν την εξορία και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;

Η «Άγνωστη Γη» του Μαντί Φλάιφελ είναι η Αθήνα Facebook Twitter
H Αγγελική Παπούλια στον ρόλο της Τατιάνας.

— Επιστρέφοντας στην ταινία, που παρά το θέμα της έχει και χιουμοριστικές στιγμές, έχει ενδιαφέρον ότι, όπως συμβαίνει και στην πραγματικότητα με τους περισσότερους πρόσφυγες, οι πρωταγωνιστές όχι μόνο δεν σκοπεύουν να παραμείνουν στην Ελλάδα αλλά δεν τη θεωρούν καν ευρωπαϊκή χώρα.
Έτσι είναι, γι’ αυτό άλλωστε αγαπώ κι εγώ τη χώρα σας, μου φαντάζει πολύ οικεία, όπως σε όλους όσοι είναι από τη Μέση Ανατολή, έχουμε τόσα κοινά εξάλλου. Λατρεύω το κλίμα, το φαγητό, τη φύση, τους ανθρώπους, την κουλτούρα, είναι μια υπέροχη χώρα να ζεις, αν φυσικά έχεις χρήματα, γιατί ξέρω ότι έχει ακριβύνει πλέον αρκετά. Θα μπορούσα μια χαρά να ζήσω στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της οποίας μας τίμησαν κιόλας πέρσι τον Οκτώβριο με δύο βραβεία. Εάν, ωστόσο, ήμουν πρόσφυγας, προφανώς θα προτιμούσα να εγκατασταθώ σε μια χώρα που έχει καλύτερες υποδομές, προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες και μεγαλύτερες απολαβές.

— Βέβαια, είναι ενδιαφέρον ότι όχι μόνο γυρίστηκε στην Αθήνα αλλά έχει και ελληνικές συμμετοχές, από την παραγωγή μέχρι το καστ, όπου βλέπουμε την Αγγελική Παπούλια στον ρόλο της Τατιάνας. Έχει επίσης την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Ήταν καταρχάς μεγάλη τύχη που γνώρισα τη Μαρία Δρανδάκη και συνεργάστηκα μαζί της στην παραγωγή. Θαυμάσια δουλειά έκανε νομίζω και ο Θοδωρής Μιχόπουλος στη διεύθυνση φωτογραφίας. Νιώθω επίσης ευτυχής που συνεργάστηκα με την Αγγελική, για την οποία ό,τι και να πω θα είναι λίγο! Ήταν και για την ίδια πρόκληση, καθώς έλεγε, να δοκιμαστεί σε έναν ρόλο αρκετά διαφορετικό απ’ όσους έχει υποδυθεί ως τώρα. Απαιτήθηκε, βέβαια, αρκετή υπομονή απ’ όλους τους συντελεστές, επαγγελματίες και μη ‒πέρα από τους βασικούς πρωταγωνιστές, η πλειονότητα των ηθοποιών είναι ερασιτέχνες‒, καθώς η ταινία χρειάστηκε πάνω από μια δεκαετία για να ολοκληρωθεί η ταινία.

Η «Άγνωστη Γη» του Μαντί Φλάιφελ είναι η Αθήνα Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την ταινία.

Να πω εδώ ότι η Μανάλ Αουάντ, που υποδύεται τη θεία του μικρού Μάλικ, είναι πολύ διάσημη στον αραβικό κόσμο, ενώ το πρωταγωνιστικό δίδυμο, ο Μαχμούντ Μπάκρι και ο Αράμ Σαμπάχ, είναι δύο φερέλπιδες νέοι Παλαιστίνιοι ηθοποιοί, όπως και ο Ιορδανός Μοχάμεντ Γκασάν. Είναι, θα έλεγα, μια πολυεθνική ταινία, αφού έχει συντελεστές από την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, είναι βρετανική, γαλλική, ελληνική, ολλανδική και αραβική συμπαραγωγή, και ακούγονται τρεις γλώσσες σε αυτήν, αραβικά, αγγλικά και ελληνικά.

— Οι ίδιες οι εικόνες της Αθήνας που παρατηρούμε στην ταινία είναι μέσα από τα μάτια ενός πρόσφυγα ή μετανάστη: οι παλιές πολυκατοικίες και τα παρακμασμένα νεοκλασικά «καλών», αστικών κάποτε περιοχών, τα στενά δρομάκια, τα μικρομάγαζα, οι ελάχιστες οάσεις πρασίνου όπου μαζεύονται άνθρωποι κάθε ηλικίας και καταγωγής ‒ ακόμα και η Ακρόπολη αναφέρεται μεν, αλλά ουσιαστικά δεν τη βλέπουμε.   

Πολύ σωστή παρατήρηση, γιατί αυτήν ακριβώς την οπτική είχα κατά νου στα γυρίσματα. Να δείξω την Αθήνα των προσφύγων και των μεταναστών, την Αθήνα της Κυψέλης, της πλατείας Αττικής, της Πατησίων, της πλατείας Βάθη, της Αχαρνών, των μικρών διαμερισμάτων όπου στοιβάζονται τόσοι νοματαίοι και των καταλήψεων που φιλοξενούσαν μέχρι και ολόκληρες οικογένειες προσφύγων. Την πόλη που βλέπουν και ανακαλούν στο μυαλό τους οι μη προνομιούχοι ξένοι της, όχι εκείνη των καρτ ποστάλ και των τουριστικών οδηγών.

Η ταινία του Μαντί Φλάιφελ «To a land unknown» που έκανε την ελληνική της πρεμιέρα στο 65ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον Οκτώβριο του 2024, αποσπώντας Βραβείο Κοινού και Καλύτερου Ηθοποιού για τον Μαχμούντ Μπάκρι, θα βγει στις αίθουσες στις 20/3.

ΣΕ ΜΙΑ ΑΓΝΩΣΤΗ ΧΩΡΑ (To A Land Unknown) 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Μυθολογίες / «Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Ο σκηνοθέτης που μόλις παρουσίασε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Κρέας», μοιράζεται μια λίστα που περιλαμβάνει από ρουμάνικο νέο κύμα μέχρι την ταινία με το πιο αταίριαστο ζευγάρι στην ιστορία του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η Εύα Κοταμανίδου μιλά για τα γυρίσματα του «Θιάσου» και για το μεγαλείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Σαν Σήμερα / Εύα Κοταμανίδου: «Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση»

Η ηθοποιός που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1936 είχε καταγράψει τις αναμνήσεις της από την ιστορική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην οποία πρωταγωνιστούσε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

Οθόνες / «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

Οι σημερινοί έφηβοι μεγαλώνουν σε ένα τρομακτικό χάος πληροφορίας και επιρροών που τους διαμορφώνουν, χωρίς τον έλεγχο της οικογένειάς τους. Μια βρετανική σειρά στο Netflix θέτει ερωτήματα για τους λόγους που οδηγούν σε ακραίες καταστάσεις - προσοχή, περιέχει spoiler.
M. HULOT
Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου, το σέβομαι»

Οθόνες / Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου· το σέβομαι»

Με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης της μεγάλου μήκους ταινίας -στην οποία υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία-, την κινηματογραφική διασκευή του γοτθικού μυθιστορήματος Sisters της Ντέιζι Τζόνσον, η Ariane Labed μιλάει στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για το σινεμά που την εξιτάρει και την κάνει να ρισκάρει.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι ταινίες της εβδομάδας: O Σόντερμπεργκ ξαναχτυπά και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: O Σόντερμπεργκ ξαναχτυπά και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή η κινηματογραφική εβδομάδα έχει να μας δώσει το φοβερό δίδυμο Μπλάνσετ-Φασμπέντερ, την αδικημένη από τα Όσκαρ ερμηνεία της Μαριάν Ζαν-Μπατίστ στο Hard Truths και ένα αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ που ήταν υποψήφιο για αγαλματίδιο.
THE LIFO TEAM
«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω λεφτά, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω λεφτά, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ