Voyage of Time: Το έργο ζωής του Τέρενς Μάλικ

0

Το Δελτίο Τύπου που συνόδευε την παρουσίαση του τρέιλερ για το magnum opus του Τέρενς Μάλικ, «Voyage of Time», το ανέφερε ως ένα έργο που ο Αμερικανός δημιουργός δουλεύει εδώ και 40 περίπου χρόνια. Ο υπολογισμός αυτού του χρονικού διαστήματος γίνεται με βάση το φιλόδοξο πρότζεκτ με τίτλο «Q» που ανέλαβε ο Μάλικ στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και περιγραφόταν ως μια εξερεύνηση της προέλευσης της ζωής στη Γη. Αν, όμως, τα 40 χρόνια ακούγονται πολλά και φαντάζουν ως μια υπερβολή των Γραφείων Τύπου, δεδομένου πως ο Μάλικ ασχολήθηκε με πολλά άλλα πράγματα ενδιαμέσως, πιθανόν το λάθος να έγκειται στο ότι είναι λιγότερα απ’ όσα θα έπρεπε. Η όλη ιδέα μοιάζει να υπήρχε στο μυαλό του αρκετό καιρό πριν, ίσως όταν δεν είχε ασχοληθεί ακόμη με τον κινηματογράφο.

Voyage of Time: Το έργο ζωής του Τέρενς Μάλικ Facebook Twitter

Άργησε αρκετά, έσπασε το μεγάλο κενό με τη «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή» και τον «Άγνωστο Κόσμο» και ασχολήθηκε ξανά εν μέρει με την εμμονή του στο «Δέντρο της Ζωής», εξασφαλίζοντας μάλιστα χρήματα πριν από τη κυκλοφορία του γι' αυτό που περιέγραψε ως το πιο φιλόδοξο σχέδιο της ζωής του, το «Voyage of Time».

Όσες φορές τα αμερικανικά μέσα προσπάθησαν να βρουν μια συγκεκριμένη και ξεκάθαρη απάντηση για την εικοσάχρονη αποχή του Μάλικ από το «Days of Heaven» του 1978 ως τη «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή» του 1998, αποτύγχαναν πανηγυρικά. Υπήρχε ένα ασαφές σύνολο διαφωνιών, μη εγκεκριμένων σεναρίων και ημιτελών πρότζεκτ που καλύτερα απ’ όλους συνόψισε ο φίλος του και σεναριογράφος Μπιλ Γουίτλιφ, όταν είπε το 1995 πως είχε προβλέψει ήδη ότι ο Μάλικ δεν θα μακροημέρευε στο σινεμά γιατί δεν αγαπούσε τόσο το μέσο όσο τη φιλοσοφία αλλά και επειδή ήταν μάλλον αδύνατον να λειτουργήσει υπό τους περιορισμούς της σύγχρονης παραγωγής. Φυσικά, η πρόβλεψή του ήταν λανθασμένη, αλλά έδινε το στίγμα για τα ενδιαφέροντα του Μάλικ, ενώ πολλές φορές είχε αναφερθεί η εμμονή του στο να απαντηθεί το ερώτημα σχετικά με τον σκοπό μας σε αυτό τον κόσμο. Εκεί οφείλεται και η εμπλοκή του με το «Q», για το οποίο η Paramount έκοψε τη χρηματοδότηση, καθώς ο Μάλικ δεν είχε καταφέρει να παρουσιάσει κάποιου είδους σενάριο, έπειτα από λίγα χρόνια ερευνών και έχοντας στήσει μια ομάδα φωτογράφων και τεχνικών στα ειδικά εφέ που βρίσκονταν μεταξύ Λος Άντζελες και Παρισιού. Κράτησε, όμως, αρκετή από την έρευνα που είχε κάνει, όπως και πολλές εικόνες, ελπίζοντας πως θα του ξαναδινόταν μια ευκαιρία στο μέλλον.

Άργησε αρκετά, έσπασε το μεγάλο κενό με τη «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή» και τον «Άγνωστο Κόσμο» και ασχολήθηκε ξανά εν μέρει με την εμμονή του στο «Δέντρο της Ζωής», εξασφαλίζοντας μάλιστα χρήματα πριν από τη κυκλοφορία του γι’ αυτό που περιέγραψε ως το πιο φιλόδοξο σχέδιο της ζωής του, το «Voyage of Time». Σε αυτό ευελπιστούσε να μαζέψει, παράλληλα με τις άλλες ταινίες που γυρνούσε, όλη τη γνώση και την εμπειρία της ζωής του, ώστε να παρουσιάσει επιτέλους τη δουλειά του πάνω στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του κόσμου. Τονίζεται η εμπειρία της ζωής, καθώς δεν ενδιαφερόταν για μια αμιγώς επιστημονική εργασία αλλά για έναν συνδυασμό επιστήμης και πνευματικότητας. Πάντως, ο τρόπος δημιουργίας του Μάλικ κόντεψε να ρίξει την όλη προσπάθεια στο κενό. Εταιρεία που ήταν ανάμεσα στους χρηματοδότες μήνυσε άλλη εταιρεία παραγωγής που συνεργαζόταν μαζί του, κατηγορώντας ουσιαστικά τον ίδιο πως χρησιμοποίησε χρήματα του «Voyage of Time» για τις υπόλοιπες ταινίες του και πως πήρε 6 εκατομμύρια δολάρια τα τελευταία χρόνια χωρίς να παρουσιάσει έστω ένα μικρό δείγμα δουλειάς. Οι δικηγόροι του αρνήθηκαν τις κατηγορίες, επέμειναν πως το έργο είναι εντός χρονικά, χωρίς να έχει ξεφύγει από το αρχικό budget. Άλλωστε, ο Μάλικ τα τελευταία χρόνια γυρνά υλικό σχεδόν για όλες τις ταινίες του μαζί, ακατάπαυστα – στο μοντάζ για το «Μέχρι το Θαύμα» χρησιμοποίησε πλάνα από το «Δέντρο της Ζωής». Αυτό που οι χρηματοδότες του ανέφεραν ως κλοπή ήταν γι’ αυτόν ο μοναδικός τρόπος για να καταφέρει να παραδώσει ολοκληρωμένη δουλειά. Παρουσίασε, τελικά, υλικό στην αγορά των Καννών το 2014, γυρισμένο σε πολλά και πολύ διαφορετικά σημεία της Γης.

Voyage of Time: Το έργο ζωής του Τέρενς Μάλικ Facebook Twitter
Eικόνες από το Voyage of Time

Φτάνουμε, λοιπόν, στο σήμερα. Τα νομικά προβλήματα τελείωσαν, το μοντάζ (μάλλον) έχει ολοκληρωθεί και σε λίγες μέρες οι θεατές του Φεστιβάλ της Βενετίας θα δουν αυτό το μεγάλο κινηματογραφικό γεγονός. Για την ακρίβεια, θα δουν τη μία εκδοχή του, διάρκειας 90 λεπτών, με αφήγηση της Κέιτ Μπλάνσετ. Υπάρχει και μια δεύτερη που θα παιχτεί αποκλειστικά σε κινηματογράφους IMAX (δηλαδή όχι στην Ελλάδα), διάρκειας 40 λεπτών, με αφήγηση του Μπραντ Πιτ – κάτι που είχε συμφωνηθεί πριν από το «Δέντρο της Ζωής». Η ταινία θα είναι εντός του διαγωνιστικού προγράμματος και το τρέιλερ που είδαμε πριν από λίγες μέρες αποκαλύπτει ελάχιστα πράγματα και περιορίζεται σε γενικότητες. Δεν περιμέναμε, άλλωστε, κάτι πιο συγκεκριμένο για ένα τόσο μεγαλεπήβολο έργο, του οποίου η προβολή μοιάζει με ένα μεγάλο στοίχημα. Θα βολευτεί ο Μάλικ σε μια σειρά ερωτημάτων που στην ουσία θα αποδεικνύουν την αδυναμία του να βρει συγκεκριμένες απαντήσεις ή θα προσφέρει μια συναρπαστική οπτική, τεχνολογική και πνευματική εμπειρία; Δεδομένου πως είναι από τους λίγους εν ζωή σκηνοθέτες που έχουν την ικανότητα να πετύχουν το δεύτερο, η προβολή του «Voyage of Time» ξεχωρίζει από το ούτως ή άλλως εξαιρετικό φετινό πρόγραμμα της Βενετίας. Απαντήσεις σύντομα ή ίσως και ποτέ, αν θυμηθούμε την αντιπαράθεση γύρω από το «Δέντρο της Ζωής».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου, το σέβομαι»

Οθόνες / Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου· το σέβομαι»

Με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης της μεγάλου μήκους ταινίας -στην οποία υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία-, την κινηματογραφική διασκευή του γοτθικού μυθιστορήματος Sisters της Ντέιζι Τζόνσον, η Ariane Labed μιλάει στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για το σινεμά που την εξιτάρει και την κάνει να ρισκάρει.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι ταινίες της εβδομάδας: O Σόντερμπεργκ ξαναχτυπά και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: O Σόντερμπεργκ ξαναχτυπά και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή η κινηματογραφική εβδομάδα έχει να μας δώσει το φοβερό δίδυμο Μπλάνσετ-Φασμπέντερ, την αδικημένη από τα Όσκαρ ερμηνεία της Μαριάν Ζαν-Μπατίστ στο Hard Truths και ένα αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ που ήταν υποψήφιο για αγαλματίδιο.
THE LIFO TEAM
«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω λεφτά, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω λεφτά, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ