Ένα αρχαίο, εντυπωσιακό γλυπτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου «κρυβόταν» για δεκαετίες σε αποθήκη

Ένα αρχαίο, εντυπωσιακό γλυπτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου «κρυβόταν» για δεκαετίες σε αποθήκη Facebook Twitter
0

Ένα εντυπωσιακό αρχαίο γλυπτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που παρέμενε για χρόνια στις αποθήκες του Αρχαιολογικού Μουσείου Βέροιας, αποκάλυψε η Αγγελική Κοτταρίδη, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας.

«Ήθελα να σας τον φανερώσω αύριο, αλλά με έπιασε ανυπομονησία! Ένα "ολοκαίνουριο" πορτραίτο του Μεγαλέξανδρου, άγνωστο ακόμη σε αρχαιολόγους και φιλότεχνους», έγραψε στο Facebook η κυρία Κοτταρίδη. «Για δεκαετίες χαμένος σε μια σκοτεινή γωνιά της αποθήκης του Αρχαιολογικού Μουσείου της Βέροιας ανάμεσα σε κλούβες με κεραμεική, μισοκρυμμένος κάτω από παλιά κονιάματα και ρύπους -βλέπετε είχε χρησιμοποιηθεί σαν οικοδομικό υλικό και βρέθηκε στα μπάζα κοντά σε ένα χωριό του ημαθιώτικου κάμπου», ανέφερε στην ανάρτησή της. 

Ένα αρχαίο, εντυπωσιακό γλυπτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου «κρυβόταν» για δεκαετίες σε αποθήκη Facebook Twitter
Το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου που αποκαλύφθηκε μετά από χρόνια

Η κα Κοτταρίδη, θυμάται την πρώτη φορά που αντίκρισε το αρχαιολογικό έρευνα: «Πριν μερικούς, μήνες καθώς αδειάζαμε τις αποθήκες για τις αναπροσαρμογές, τον είδα ... παρά τις πληγές που άφησαν στο ωραίο του πρόσωπο οι αιώνες και η άγνοια, η λεοντίσια χαίτη, τα ονειροπόλα μάτια, το απαραγνώριστο βλέμμα ήταν εκεί ... ο Αλέξανδρος που αναζητούμε τα ζωντανά του ίχνη στην Οικουμένη!» 

Σύμφωνα με την προϊστάμενη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας πρόκειται για ένα υστεροελληνιστικό πορτραίτο με έντονο τον απόηχο του «Περγαμηνού μπαρόκ»: «ένας Αλέξανδρος θεός, όπως είχαν μάθει να τον βλέπουν οι πολίτες του κόσμου που εκείνος ονειρεύτηκε, πίσω στην πατρώα γη, τόσο κοντά στους τάφους των προγόνων και του γιου του, ένας απροσδόκητος και ανέλπιστος θησαυρός, που στα χέρια των άξιων συντηρητών μας ξαναβρήκε κάτι από την παλιά του αίγλη». 

Η κυρία Κοτταρίδη ανάφερε ότι το γλυπτό θα πρωταγωνιστήσει στην έκθεση «Οικουμένης Αντίδωρο» που μαζί με την μεγάλη έκθεση «Αιγών μνήμη» θα ανοίξει, στο τέλος του 2020, το νέο Μουσείο των Αγών για τους φίλους της ιστορίας και του πολιτισμού.

Ένα αρχαίο, εντυπωσιακό γλυπτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου «κρυβόταν» για δεκαετίες σε αποθήκη Facebook Twitter
«Μια ένθρονη υστεροαρχαϊκή θεά (τέλος 6ου - αρχές 5ου αι. π.Χ.) που βρέθηκε τυχαία στα ανατολικά της αρχαίας χώρας των Αιγών και παραδόθηκε στο μουσείο της Βέροιας την δεκαετία του '80. Είναι μικρούλα (1/3 περ. του φυσικού) και δυστυχώς λείπει η μισή, όμως είναι εξαιρετικά σημαντική, γιατί είναι το παλιότερο άγαλμα που ξέρουμε από την Ημαθία, ένα από τα ελάχιστα αρχαϊκά έργα που γνωρίζουμε από την περιοχή του αρχαίου βασιλείου των Μακεδόνων», έγραψε η κυρία Κοτταρίδη

Πώς ένα τέτοιο γλυπτό ξέμεινε στην αποθήκη; 

 Μετά την αποκάλυψη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας επανήλθε με νέα ανάρτηση, εξηγώντας πώς ένα τέτοιο γλυπτό έμεινε για δεκαετίες μέσα σε μία αποθήκη. 

«Οι αρχαιότητες δεν είναι τόσο προφανείς όσο ίσως γενικά θεωρείται από τους μη επαΐοντες» ανέφερε η κυρία Κοτταρίδη προσθέτοντας ότι η αναγνώριση και η επιστημονική-καλλιτεχνική αποτίμηση ενός ευρήματος, προϋποθέτει μελέτη, γνώσεις, εμπειρία και φυσικά την δυνατότητα να το δει κανείς καλά και όσο γίνεται πιο καθαρό. «Αυτό ισχύει ακόμη και για το συγκεκριμένο γλυπτό που μάλιστα ήταν αρκετά παραμορφωμένο από τα κονιάματα (του τοίχου μέσα στον οποίο το είχαν χτίσει...) και τους ρύπους των αιώνων», υπογράμμισε χαρακτηριστικά. 

«Από την άλλη μεριά το αρχαιολογικό μουσείο της Βέροιας που χτίσθηκε την δεκαετία του ΄60 ήταν εξαιρετικά μικρό σε σχέση με τον τεράστιο όγκο των αρχαιοτήτων και μάλιστα των εξαιρετικά δυσκίνητων μαρμάρινων αρχιτεκτονικών, γλυπτών και αναγλύφων που σωρεύονταν επί δεκαετίες σε αυτό, εφόσον δεν υπήρχε άλλος κατάλληλος χώρος στην Ημαθία, και πλημμύριζαν ως το ταβάνι την πολύ μικρή αποθήκη γλυπτών, αλλά και όλους τους υπαίθριους χώρους του, όπως θα θυμούνται όσοι το είχαν ποτέ επισκεφτεί», έγραψε χαρακτηριστικά. 

Η κυρία Κοτταρίδη υπογράμμισε πως το γεγονός έκανε εξαιρετικά δύσκολη ακόμη και την απλή επισκόπηση του υλικού, ενώ ανέφερε ότι στην Ημαθία δεν υπήρχε δυστυχώς εργαστήριο συντήρησης γλυπτών. 

Ένα αρχαίο, εντυπωσιακό γλυπτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου «κρυβόταν» για δεκαετίες σε αποθήκη Facebook Twitter
Άγαλμα από το ιερό της Ήρας στην Δήλο

Νέα εποχή για τις αρχαιότητες στην Ημαθία

«Αυτό ευτυχώς άλλαξε και από την στιγμή που αποκτήσαμε μεγάλα σύγχρονα εργαστήρια συντήρησης - επί τέλους και συντήρησης γλυπτών - στο νέο Μουσείο των Αιγών (ως κτήριο τελείωσε το 2016) και τα εξοπλίσαμε το 2017 τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα» έγραψε η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας. 

«Παράλληλα εντάχθηκε το 2018 και το έργο της αναδιοργάνωσης του αρχαιολογικού μουσείου της Βέροιας και της κατασκευής της υμιυπαίθριας έκθεσης, ο γνωστός "τοίχος της μνήμης" και τα τελευταία 2 χρόνια έχουν συντηρηθεί δεκάδες γλυπτά για την αναδιοργάνωση των εκθέσεων του ΑΜΒ μαζί με τα 160 μεγάλα επιτύμβια ανάγλυφα που περιμένουν έτοιμα» έγραψε προσθέτοντας πως παρότι ο όγκος της δουλειάς είναι τεράστιος και δυστυχώς το προσωπικό μας ελάχιστο μπορεί να πει «πως δεν τα πάμε και άσχημα».

Ένα αρχαίο, εντυπωσιακό γλυπτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου «κρυβόταν» για δεκαετίες σε αποθήκη Facebook Twitter
Άγαλμα από το ιερό της Ήρας στην Δήλο
Ένα αρχαίο, εντυπωσιακό γλυπτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου «κρυβόταν» για δεκαετίες σε αποθήκη Facebook Twitter
Πήλινο άγαλμα

«Η έρευνα προχωρεί ακάθεκτη, η ιστορία της Βέροιας, της Μίεζας και της Ημαθίας γενικότερα έχει πολλούς λόγους να ξαναγραφτεί» έγραψε αναφέροντας πως σε συνέδριο τον Δεκέμβριο θα ακουστούν πολλά «καλά νέα» ενώ μόλις ξεκινήσει να λειτουργεί «το νέο μεγάλο αρχαιολογικό κέντρο της Νάουσας» οι επισκέπτες θα έχουν να δουν πολλά νέα εκθέματα. 

Η ίδια μοιράστηκε εντυπωσιακές φωτογραφίες από άγνωστα ως τώρα εκθέματα. 

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ