Γιατί η βικτωριανή αρχιτεκτονική (πρέπει να) είναι τόσο τρομακτική;

0

Γιατί μας τρομάζει τόσο η βικτωριανή αρχιτεκτονική; Γιατί τα βαριά, περίτεχνα κτήρια της έγιναν σήμα κατατεθέν του θανάτου και των συμφορών; 

Από το σπίτι της μακάβριας "Οικογένειας Άνταμς" μέχρι τα σπίτια των πρώτων κύκλων του "American Horror Story" και από τα στοιχειωμένα κτήρια όλων των ταινιών τρόμου, όλα τους θυμίζουν αρχιτεκτονική βικτωριανού τύπου. Το όνομα τους το οφείλουν στη βασίλισσα Βικτωρία της Αγγλίας. 

Επί των ημερών της η Βρετανία άνθισε και η ευημερία της επηρέασε την αρχιτεκτονική της εποχής: αδρές γραμμές και γωνιώδη τελειώματα, θόλοι και στέγες που θύμιζαν παλαιούς πύργους και φαίνονταν από μακριά, πολλά δωμάτια και χαώδης εσωτερική διαρρύθμιση, μεγάλα, αλλά πάντα σφαλιστά παράθυρα, που καλύπτονταν από βαριές κουρτίνες.

Υπήρχε λόγος γι' αυτό: στο εσωτερικό των σπιτιών εκείνης της εποχής -από το 1837 έως το 1901- και ειδικά των σπιτιών που ανήκαν σε ανθρώπους της υψηλής κοινωνίας, υπήρχαν βαρύτιμα έπιπλα και πολύτιμα αντικείμενα που κάπως έπρεπε να προφυλαχθούν από το φως του ήλιου. 

Όταν ξέσπασε ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος όλα αυτά άλλαξαν. Στην κατοπινή εποχή όλος αυτός ο πλούτος και η υπερβολή έμοιαζε με προσβολή στις κακουχίες των απλών ανθρώπων. Τα κτήρια έχασαν την αξία τους, έγιναν σύμβολο μια παλιάς, σκληρής με τους φτωχούς εποχής που έπρεπε να τελειώνει. 

Οι επαύλεις ρήμαξαν, πουλιούνταν όσο - όσο, έγιναν συνώνυμα της παρακμής, της αρρώστιας, του καταραμένου... Ήρθαν σύγχρονες, βολικές, αδρές αρχιτεκτονικές γραμμές για να αποδείξουν το παρωχημένο της κατασκευής τους. Και κάπως έτσι τα αρχιτεκτονήματα αυτά έφτασαν να συμβολίζουν κάτι κακό στη χειρότερη περίπτωση, κάτι ξεπερασμένο και γραφικό στην καλύτερη. 

Δεν παύουν, ωστόσο, να αποτελούν σύμβολα μιας χρυσής εποχής, έστω επίχρυσης (The Gilded Age), όπου για πρώτη φορά οι αρχιτέκτονες έκαναν statement μέσω της σχεδιαστικής υπερβολής τους... 

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ