Ανοίγει, σήμερα, τις πύλες της στο ευρύ κοινό, η 16η Μπιενάλε αρχιτεκτονικής της Βενετίας.
Ο τίτλος «Freespace» (Ελεύθερος Χώρος), που έχουν επιλέξει οι δύο επιμελήτριες Υβόν Φάρελ και Σέλεϊ Μακναμάρα υποδεικνύει τη θεματική γραμμή στο Αρσενάλε, με την οποία συντονίζονται, σε μεγάλο βαθμό, πολλές προτάσεις στα περίπτερα κάθε χώρας.
Η Μπιενάλε φιλοξενείται στον ιστορικό χώρο διεξαγωγής της, στο Giardini della Biennale, και επεκτείνεται σε μία πλειάδα από παράλληλες εκδηλώσεις και εκθέσεις σε πολλά σημεία και χώρους μέσα στην ίδια την πόλη της Βενετίας.
Στη φετινή Μπιενάλε αρχιτεκτονικής συμμετέχουν 63 χώρες.
Σύμφωνα με τις επιμελήτριες η αρχιτεκτονική, ως τεχνική λειτουργία αλλά και ως εμπνευσμένη δημιουργία, αντανακλά άμεσα στην κοινωνία, ρυθμίζοντας πολλές από τις διεργασίες σε οικιστικό, αστικό και οικονομικο-πολιτικό επίπεδο.
Η διαμόρφωση και αναδιάπλαση του χώρου, η δημιουργία επιπέδων ζωής αντανακλά μία γενναιοδωρία πνεύματος και μία αίσθηση ανθρωπισμού, που εστιάζουν την προσοχή στην ίδια την ποιότητα του χώρου.
Μία από τις κύριες αποστολές της αρχιτεκτονικής είναι να προσφέρει ελεύθερους χώρους (...) και να αντιμετωπίζει τις ανέκφραστες επιθυμίες του ξένου αντί να στρέφεται προς την ικανοποίηση αυστηρά εμπορικών χρήσεών της, τονίζουν στο «μανιφέστο» του «Freespace» οι δύο επιμελήτριες με έδρα το Δουβλίνο.
Η γενικότερη εικόνα της Μπιενάλε δικαιώνει το όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον του κόσμου, πέρα από τους ειδήμονες του χώρου, για την έκθεση των αρχιτεκτονικών προτάσεων διεθνώς.
Η πλαστικότητα των οικοδομικών υλικών, με την πολυμορφικότητα που τους προσφέρει η τεχνολογία, επιδρούν στον ίδιο τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό βοηθώντας ώστε και η ίδια η φόρμα των σύγχρονων κτιρίων να είναι σε άμιλλα με την πλαστικότητα της γλυπτικής, προσεγγίζοντας την έννοια του κτιρίου ως έργο τέχνης μεγάλης κλίμακας.
Έτσι, καταρρίπτεται η αντίληψη του Χέγκελ που, λόγω του χρηστικού και λειτουργικού χαρακτήρα της αρχιτεκτονικής, αρνιόταν να την κατατάξει μεταξύ των καλών τεχνών.
Η ελληνική συμμετοχή
Η ελληνική συμμετοχή, με τον τίτλο «Η Σχολή των Αθηνών», προσεγγίζει με τρόπο ιστορικά διασκεπτικό την πρόσκληση των επιμελητριών να στοχασθούν οι αρχιτέκτονες πάνω στον ελεύθερο χώρο.
Έχοντας ως πρότυπο την κλίμακα στον ομώνυμο πίνακα της Αναγέννησης, πάνω στην οποία ο Ραφαήλ τοποθετεί τους μεγάλους φιλόσοφους της Αρχαιότητας να συνδιαλέγονται, οι επιμελητές Χριστίνα Αργυρού και Ryan Neiheiser μετατρέπουν το ελληνικό περίπτερο σε ένα κλιμακωτό αμφιθέατρο, όπου στα διάφορα σκαλιά του διανέμονται τρισδιάστατες αναπαραστάσεις από μοντέλα 56 γνωστών αρχιτεκτονικών κτιρίων, από όλες τις περιόδους και όλες τις τεχνοτροπίες και χώρες του κόσμου.
Έτσι χρησιμοποιούν τον χώρο τόσο ως ένα ανοικτό σπουδαστήριο αλλά και ως μία 'Αγορά', που, όπως στην αρχαιότητα, χρησιμεύει όχι μόνον για τη συμβίωση, αλλά και στην ανοικτή και απρογραμμάτιστη, ελεύθερη ανταλλαγή απόψεων και ιδεών.
Η 16 Μπιενάλε αρχιτεκτονικής θα διαρκέσει έως τις 25 Νοεμβρίου.
σχόλια