Συμβολική έκκληση να εξαιρεθεί από τις αντιπαλότητες η παγκόσμια πολιτισμική κληρονομιά είναι η πρωτοβουλία Ιρανού καλλιτέχνη που «ύψωσε» λευκή σημαία στα ιστορικά μνημεία του Ιράν.
Νέα κορύφωση της έντασης στις αμερικανο-ιρανικές σχέσεις βρήκε το ξεκίνημα της καινούργιας χρονιάς και ο Ιρανός καλλιτέχνης, Mohammad Hassan Forouzanfar, «ύψωσε» λευκή σημαία στα ιστορικά μνημεία της χώρας του.
Αφορμή ήταν το tweet στις 4 Ιανουαρίου του 45ου Προέδρου των ΗΠΑ, με το οποίο απείλησε να βάλει στον στόχο, μεταξύ άλλων, και ιστορικά μνημεία του Ιράν στην περίπτωση που υλοποιήσει η ιρανική ηγεσία τον όρκο της να πάρει «βαριά εκδίκηση» για τον φόνο του Ιρανού υποστρατήγου Κασέμ Σουλεϊμανί με πύραυλο από αμερικανικό drone.
Συνεχίζοντας το πρότζεκτ «Ειρήνη» -το είχε εγκαινιάσει με μία σειρά φωτομοντάζ στα οποία είχε συνθέσει παγκοσμίως γνωστά τοπόσημα στις ΗΠΑ και στο Ιράν- ο Ιρανός ντιζάινερ αυτή τη φορά «φαντάζεται» λευκή σημεία πάνω σε μνημεία της χώρας του τα οποία έχουν χαρακτηριστεί από την UNESCO ως «παγκόσμια πολιτισμική κληρονομιά».
Μνημεία ισλαμικά: το Μπλε Τζαμί στην Ταυρίδα και το Τζαμί Λουφτολάχ στο Μεϊντάν, τη μεγάλη πλατεία στο Ισπαχάν. Μνημεία της προϊσλαμικής περιόδου της χώρας: τον Μεγάλο Ναό των Ζοροαστρών στο Γιαζντ και την Περσέπολη.
Ανάμεσα σε αυτά, μνημείο ιδιαίτερης σημασίας για την ελληνική ιστορία: τον τάφο του ιδρυτή της Αχαιμενιδικής Αυτοκρατορίας Κύρου του Β' - του επονομαζόμενου Μέγα - στις Πασαργάδες, τάφο στον οποίο ο Μέγας Αλέξανδρος έκανε σπονδές και χοές και χόρεψε γύρω του, τιμώντας τον. Και άλλα πολλά.
Η λευκή σημαία την οποία «ύψωσε» ο Ιρανός καλλιτέχνης αναδεικνύει το πώς πολιτισμικά μνημεία μιας χώρας και τα οποία ανήκουν στον παγκόσμιο πολιτισμό συχνά βρίσκονται στα διασταυρούμενα πυρά δύο αντιμαχόμενων μερών: η μνήμη της καταστροφής των δύο Βούδων στο Μπαμιάν του Αφγανιστάν από τους Ταλιμπάν ή της παρ' ολίγον ολοσχερούς καταστροφής της Παλμύρας στη Συρία από τον ISIS είναι νωπή.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ / Designboom
σχόλια