Το Μουσείο Τέχνης του Λος Άντζελες –που θεωρείται ένα από τα πλέον εξελισσόμενα ιδρύματα στον χώρο της Τέχνης σε παγκόσμιο επίπεδο- μόλις ξεπέρασε το μεγαλύτερο εμπόδιο για την ανέγερση ενός νέου κτηρίου, που φιλοδοξεί να γίνει ο ομφαλός της μοντέρνας τέχνης στον κόσμο.
Το κτήριο θα φέρει την υπογραφή του Ελβετού αρχιτέκτονα Peter Zumthor που έχει ταυτιστεί με τους πιο φιλόδοξους μετασχηματισμούς μουσείων της χώρας, ενώ το περιφερειακό συμβούλιο εποπτικών αρχών ψήφισε –μόλις την Τρίτη- την έγκριση του σημερινού σχεδίου και την αποδέσμευση 117,5 εκατομμυρίων δολαρίων για τη χρηματοδότηση, παρά τις αντίθετες φωνές και τις επικρίσεις που έκαναν λόγο για πρόκληση στη διαχείριση των κονδυλίων και προέτρεπαν το διοικητικό συμβούλιο να ψηφίσει εναντίον του σχεδίου.
Ο Michael Govan, διευθυντής του μουσείου, με τη σειρά του, μίλησε για την όλη υπόθεση και παρουσίασε τις δικές του θέσεις για το φιλόδοξο εγχείρημα μέσα από τις σελίδες του των «Los Angeles Times», κάνοντας λόγο για το «μεγάλο πράσινο φως που όλοι περίμεναν».
«Τώρα μπορούμε να προχωρήσουμε με σχέδια κατασκευής και να προχωρήσουμε στην άντληση των υπόλοιπων κονδυλίων με τη βεβαιότητα ότι όλο αυτό θα προχωρήσει», έγραψε σχετικά, τη στιγμή που προσωπικότητες όπως η Νταϊάν Κίτον και ο Μπραντ Πιτ έχουν στηρίξει αυτό το μεγαλόπνοο εγχείρημα.
Ας σημειωθεί ότι μέχρι και πριν από λίγες μέρες –και σίγουρα πριν από την κρίσιμη ψηφοφορία του Δ.Σ, το συγκεκριμένο έργο συνολικού κόστους 650 εκ. δολαρίων, το οποίο σε ένα μεγάλο ποσοστό του θα χρηματοδοτηθεί από ιδιωτικούς φορείς, βρέθηκε στο στόχαστρο σκληρής κριτικής.
Τόσο ο Joseph Giovannini, ανεξάρτητος κριτικός αρχιτεκτονικού σχεδιασμού όσο και ο κριτικός τέχνης των Los Angeles Times, Christopher Knight, περιέγραψαν ως προβληματικό το σχέδιο Zumthor, σε ό,τι αφορά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις μετά την ανέγερση ενός τέτοιου κτηρίου.
Για την ακρίβεια, και οι δύο επέμειναν στο ότι το σχέδιο που εγκρίθηκε προβλέπει μόνο 110.000 τετραγωνικούς πόδες για γκαλερί -λιγότερος χώρος δηλαδή από αυτό που προέβλεπαν τα προηγούμενα σχέδια- ενώ και οι δύο επέμειναν στο εξής: φοβούνται ότι το νέο σχέδιο υπονομεύει το πραγματικό στόχο ενός μουσείου, όπως Lacma, που αντί να αφήσει χώρο σε όλα τα σπουδαία εκθέματα, πρακτικά θα ενσωματώσει διαφορετικές συλλογές - από τις αρχαιότητες της Μεσοποταμίας μέχρι τα εκθέματα σύγχρονης Τέχνης- σε ομογενοποιημένες γκαλερί.
Μάλιστα, ο Knight σε μία γραπτή τοποθέτησή του έκανε λόγο για «το απίστευτο συρρικνούμενο μουσείο», σημειώνοντας ότι ποτέ άλλοτε και για κανένα άλλο Μουσείο Τέχνης δεν θα επενδυθούν τόσα εκατομμύρια για να στεγαστεί σε έναν συρρικνωμένο χώρο...
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Giovannini σε δικό του άρθρο γνώμης, σημείωσε ότι πρόκειται για ένα «άνευ προηγουμένου χρέος που χωρίς καμία συνείδηση δημιουργείται από τους υπεύθυνους του μουσείου»...
Για όλα αυτά, απάντηση από τον αρχιτέκτονα που έχει αναλάβει το έργο δεν έχει υπάρξει ακόμη. Αρκείται στα όσα δηλώνουν οι υπεύθυνοι του LACMA ότι πρόκειται για έναν έμπειρο του είδους που στο τέλος παραδίδει πανέμορφα κτήρια, λειτουργικά που αντέχουν στον χρόνο.
Επίσης δεν έχει προσδιοριστεί επακριβώς η κατεδάφιση παλαιών κτηρίων στην ευρύτερη περιοχή, η οποία γενικόλογα προσδιορίζεται για τις αρχές του 2020, ενώ τα εγκαίνια του νέου κτηρίου προγραμματίζονται για το 2024...
Με στοιχεία από τους New York Times
σχόλια