Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνει τη συμφωνική μουσική στο ευρύ κοινό στις 18 Μαρτίου στο Μέγαρο

Ας τολμήσουμε να ονειρευτούμε την μουσική με διαφορετικό τρόπο, σε ένα ταξίδι με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών Facebook Twitter
Μαρία Ευθυμίου, Λουκάς Καρυτινός και Χρίστος Παπαγεωργίου στις πρόβες. Φωτο: Μαρία Γραμματικού
0

Ας τολμήσουμε να ονειρευτούμε ότι η συμφωνική μουσική δεν θα περιορίζεται σε ένα λιγοστό, εξειδικευμένο κοινό, αλλά θα απευθύνεται σε όλους. Ότι οι ποσοστώσεις θα αλλάξουν και τα νούμερα θα σταματήσουν να μας απογοητεύουν.

Και ενώ σήμερα οι μετρήσεις περιορίζουν τους ακροατές της λεγόμενης ουσιαστικής μουσικής κάπου μεταξύ  στο 0,2% και στο 0,5% του πληθυσμού παγκοσμίως, κάποιος θα αναλάβει να μας εξηγήσει, να μας εκπαιδεύσει και να μας μυήσει στη μαγεία της με τρόπο κατανοητό αλλά και ενδιαφέροντα. 

Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα για τον κύκλο «Ταξίδι στο Κέντρο της Μουσικής» της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Με οδηγούς τη δημοφιλή ιστορικό Μαρία Ευθυμίου, τον χαρισματικό πιανίστα και συνθέτη Χρίστο Παπαγεωργίου και τον καταξιωμένο μαέστρο Λουκά Καρυτινό προσεγγίζεται η ουσία των κυριότερων συμφωνικών ειδών, ξεκινώντας από το συμφωνικό ποίημα, για παράδειγμα.

Με οδηγούς τη δημοφιλή ιστορικό Μαρία Ευθυμίου, τον χαρισματικό πιανίστα και συνθέτη Χρίστο Παπαγεωργίου και τον καταξιωμένο μαέστρο Λουκά Καρυτινό, o κύκλος «Ταξίδι στο Κέντρο της Μουσικής» της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών προσεγγίζει την ουσία των κυριότερων συμφωνικών ειδών, ξεκινώντας από το συμφωνικό ποίημα.

Το συμφωνικό ποίημα είναι το είδος μουσικής μέσω του οποίου δημιουργούνται εικόνες και εκφράζονται συναισθήματα. Άνθησε κατά τον  ρομαντισμό, αλλά είναι αναπόσπαστο κομμάτι του σήμερα, μεταξύ άλλων και μέσα από τα σάουντρακ των ταινιών. Γι' αυτό είναι σημαντικό το ότι μπαίνει το ιστορικό πλαίσιο και δίνονται μουσικολογικές πληροφορίες – με μια ευχή: να σταματήσουν να φοβούνται οι ακροατές τα άγνωστα νερά της συμφωνικής μουσικής. Να βουτήξουν σε αυτά και να αφεθούν στο άκουσμα και τον πλούτο της.

Ας τολμήσουμε να ονειρευτούμε τη μουσική με διαφορετικό τρόπο σε ένα ταξίδι με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών Facebook Twitter
Λουκάς Καρυτινός. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO

«Ο κύκλος αυτός αποτελεί για μένα μια διαφορετική εμπειρία, ένα πραγματικό ταξίδι, όπως ακριβώς λέει και ο τίτλος του εγχειρήματος. Έχω έντονη επαφή με τη μουσική, κυρίως την ελληνική, στις διάφορες εκφάνσεις της (παραδοσιακά, λαϊκά, ρεμπέτικα, έντεχνα). Αυτή είναι η μουσική που αγαπώ και θαυμάζω, από αυτήν εκφράζομαι και αυτήν, κατά κύριο λόγο, υπηρετώ και "τρυγώ".

Κλασική μουσική έχω ακούσει αρκετά, αλλά όχι συστηματικά και με γνώση. Τώρα, σε αυτήν τη συγκυρία, χάρη στο όραμα και την τολμηρή απόφαση του κ. Καρυτινού, βρίσκομαι σε ένα καινούργιο για μένα διανοητικό, πνευματικό και συγκινησιακό περιβάλλον. Ένα περιβάλλον από το οποίο μαθαίνω πολλά, και μάλιστα υπό τις καλύτερες συνθήκες, με τη συντροφιά δύο μουσικών του αναστήματος του κ. Καρυτινού και του κ. Παπαγεωργίου, υπό τη σκηνική καθοδήγηση της κ. Ευαγγελάκου. Ένα μεγάλο προνόμιο. Μια ανέλπιστη ευλογία. Μια συναρπαστική πτήση στο βίωμα και τη γνώση. Μια πνευματική ηδονή», λέει η Μαρία Ευθυμίου.

Ο δέκατος αιώνας, ο λεγόμενος από τους ιστορικούς και «μακρύς αιώνας», μια και τα κεντρικά του φαινόμενα θεωρείται ότι εκκινούν το 1789, με τη Γαλλική Επανάσταση, και λήγουν το 1914, με την έκρηξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, είναι ο πιο πλούσιος και συναρπαστικός αιώνας της ανθρώπινης ιστορίας μέχρι σήμερα. Εξού και η μελέτη και προσέγγισή του αποτελούν διανοητική πρόκληση.

Ήταν, λοιπόν, ευτύχημα το γεγονός ότι ο Λουκάς Καρυτινός επέλεξε για την έναρξη του κύκλου των εκπαιδευτικών συναυλιών που οραματίστηκε το συμφωνικό ποίημα, μια μορφή μουσικής που χαρακτήρισε τον ευρωπαϊκό δέκατο ένατο αιώνα, συνοδεύοντας τα μεγάλα οράματα και τη δράση των λαών αυτής της εποχής. Μιας εποχής οραμάτων, στοχασμών, συγκρούσεων, ζυμώσεων, ωριμάνσεων, διεκδικήσεων, ανακατατάξεων και μεταλλάξεων. Ήταν, όπως λέγεται, ένας ηρωϊκός, ένας ρωμαλέος, ένας «αρσενικός» αιώνας. Το ίδιο και η μουσική του.

Ας τολμήσουμε να ονειρευτούμε την μουσική με διαφορετικό τρόπο, σε ένα ταξίδι με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών Facebook Twitter
Χρίστος Παπαγεωργίου

«Το "Ταξίδι στο κέντρο της μουσικής" θεωρώ πως είναι η πιο μεγαλεπίβολη μέχρι στιγμής παραγωγή των μουσικών αναζητήσεων που ξεκίνησα να παρουσιάζω με την εκπομπή "Αναζητώντας την κυρία με τη Στρυχνίνη" πριν από είκοσι χρόνια στο Τρίτο Πρόγραμμα. Μέσα στα χρόνια θα παρουσίαζα ζωντανές εκδοχές αυτών των εκπομπών πολλές φορές. Όμως το συγκεκριμένο "Ταξίδι" με την ΚΟΑ αποτελεί την κορωνίδα και κάτι πολύ πιο ευρύ, όχι μόνο σε ό,τι αφορά τη δική μου συμμετοχή αλλά και το σύνολο των παρόμοιων συναυλιών στην Ελλάδα μέχρι σήμερα. Είναι μια διαδραστική παράσταση που μας καθοδηγεί σαν μια εξερεύνηση μέσα στον χρόνο και τη σταδιακή εξέλιξη των μουσικών ειδών.

Σκηνοθετημένα βίντεο, εικόνες, ομιλητές και μια μουσική που εναλλάσσεται με σχόλια και παραδείγματα από συντελεστές που είναι παράλληλα και ηθοποιοί σε μια ασυνήθιστη και ποικίλη διαδοχή οπτικοακουστικών εντυπώσεων. Για τον λόγο αυτό θεωρώ αυτό το τολμηρό εγχείρημα ένα εκ νέου στοίχημα. Επέλεξα για αρχή το συμφωνικό ποίημα διότι αποτελεί κάθε φορά ένα ταξίδι στο όνειρο, ένα όνειρο που μπορεί να είναι ταυτόχρονα κοινό αλλά και προσωπικό.

Είναι επίσης ένα είδος θελκτικό και διδακτικό ταυτόχρονα. Θελκτικό διότι η μουσική ακολουθεί δράσεις μιας ιστορίας. Έχει σασπένς, δεν κουράζει με λεπτομέρειες, αλλά εστιάζει στα ουσιώδη, αφήνοντας πολλά να εννοηθούν από τη φαντασία, και πυροδοτεί τα συναισθήματα. Είναι επίσης διδακτικό διότι δίνει αφορμή να αντιληφθούμε, να κατανοήσουμε και να αποτυπώσουμε εντός μας τις ευρύτερες κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που δημιούργησαν αυτά τα έργα επειδή ακριβώς εκφράζονται με έντονα δραματικό τρόπο.

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνει τη συμφωνική μουσική στο ευρύ κοινό Facebook Twitter
Η Μαρία Ευθυμίου. Φωτο: Μαρία Γραμματικού

Το "Ταξίδι στο κέντρο της μουσικής" είναι μια ακόμα μουσική περιπέτεια. Είναι όμως μια πιο ασφαλής διαδρομή στον πάντα άγνωστο και απρόοπτο κόσμο της μουσικής τέχνης, διότι γίνεται με μια κορυφαία συντροφιά σπουδαίων συντελεστών που αποτελούν εχέγγυο για κάτι σημαντικό και σπουδαίο. Είμαι ευτυχής και ευχαριστώ τον Λουκά Καρυτινό που μοιράστηκε μαζί μου την εμπιστοσύνη και το όραμά του» λέει ο Χρίστος Παπαγεωργίου.

Ο συγκεκριμένος κύκλος δεν θυμίζει σε τίποτε τις συναυλίες όπως τις ξέρουμε. Εδώ η μουσική αναδεικνύεται μέσα από παραστάσεις σκηνοθετημένες από την Κατερίνα Ευαγγελάκου, αφιερωμένες κάθε φορά σε διαφορετικό είδος, αφού, μετά το συμφωνικό ποίημα (28/1), ακολουθούν συναυλίες για το κοντσέρτο (18/3) και τη συμφωνία (13/5).

Ο Χρίστος Παπαγεωργίου και η Μαρία Ευθυμίου παρουσιάζουν, ενώ ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ορχήστρας, Λουκάς Καρυτινός, διευθύνει χαρακτηριστικά αποσπάσματα έργων που ανήκουν στο εκάστοτε είδος. Παράλληλα, γιγάντιες οθόνες προβάλλουν βίντεο σχετικά με τη μουσική, δημιουργώντας συνδέσεις με το σήμερα, συνειρμούς αλλά και την επιθυμητή διάδραση.

«Για πολλά χρόνια με απασχολεί η σκέψη πώς πάρα πολλοί άνθρωποι που έχουν ένα καλό βιοτικό επίπεδο (δηλαδή λυμένα τα βασικά προβλήματα επιβίωσης και πρόσβαση στον πολιτισμό) δεν επιδιώκουν να γνωρίσουν καλύτερα και να συμμετέχουν σε πολιτιστικές εκδηλώσεις. Κατέληξα να πιστεύω ότι η άγνοια είναι ο βασικός λόγος που αναγκάζει το κοινό να απέχει από πολιτιστικά αγαθά που τελικά μοιάζουν απρόσιτα. Οι σκέψεις αυτές με έκαναν να θελήσω να φέρω ένα από τα δυσκολότερα είδη τέχνης, ίσως το δυσκολότερο, τη συμφωνική μουσική, πιο κοντά σ’ εκείνους που τη θεωρούν απλησίαστη και βαρετή. Έτσι γεννήθηκε ο κύκλος συναυλιών με τον τίτλο "Ταξίδι στο κέντρο της μουσικής".

Ας τολμήσουμε να ονειρευτούμε την μουσική με διαφορετικό τρόπο, σε ένα ταξίδι με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών Facebook Twitter
Λουκάς Καρυτινός και Χρίστος Παπαγεωργίου στις πρόβες. Φωτο: Μαρία Γραμματικού

Σε αυτές τις συναυλίες διαλέγουμε κάθε φορά από ένα είδος συμφωνικής μουσικής και προσπαθούμε να αναδείξουμε τις ιδιαιτερότητες, τις συνθήκες που οδήγησαν τους συνθέτες στη δημιουργία του είδους, το ιστορικό του περιβάλλον και κυρίως το άκουσμά του. Ο κ. Χρίστος Παπαγεωργίου παρουσιάζει τα μουσικά στοιχεία, η κ. Μαρία Ευθυμίου τα ιστορικά, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών κι εγώ αποδίδουμε μουσικά αποσπάσματα από εμβληματικά έργα του είδους και η κ. Κατερίνα Ευαγγελάκου σκηνοθετεί και συνδέει με βίντεο και εικόνες τη δομή της συναυλίας.

Η πρώτη συναυλία αυτού του κύκλου είναι αφιερωμένη στο συμφωνικό ποίημα. Θα αναρωτηθούν πολλοί τι σημαίνει συμφωνικό ποίημα. Είναι μια σύνθεση που, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος της, ακολουθεί τη ροή ενός κειμένου ή μιας εικόνας που εμπνέει τον συνθέτη να το αποτυπώσει με ήχους. Ξεκινάμε με αυτό γιατί είναι το πιο ευχάριστο και κοντινό στα σημερινά μας ακούσματα είδος συμφωνικής μουσικής. Για να δώσω ένα παράδειγμα, οι μουσικές επενδύσεις των κινηματογραφικών έργων είναι η συνέχεια του συμφωνικού ποιήματος.

Με την ελπίδα πως θα υπάρξει ενδιαφέρον και από πρωτόπειρους αλλά και από τους λάτρεις της μουσικής για μια βαθύτερη επαφή με τα "μυστικά" του είδους σκοπεύουμε, ξεκινώντας τη φετινή καλλιτεχνική περίοδο, να παρουσιάσουμε σε βάθος χρόνου, με τον διαδραστικό τρόπο που σας ανέφερα, όλα τα είδη της συμφωνικής μουσικής. Η προσδοκία μας είναι να αποκτήσουμε κατά το δυνατό περισσότερους συνταξιδιώτες στο ταξίδι μας στο κέντρο της μουσικής», λέει ο Λουκάς Καρυτινός.

Ας τολμήσουμε να ονειρευτούμε την μουσική με διαφορετικό τρόπο, σε ένα ταξίδι με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών Facebook Twitter

Ταξίδι στο κέντρο της μουσικής - Το Συμφωνικό Ποίημα

Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός

Παρουσίαση: Μαρία Ευθυμίου, Χρίστος Παπαγεωργίου

Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάκου

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης 

 Στις 18 Μαρτίου 2022, στις 20.30

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ