Aya: Όταν το rave γίνεται μαύρο κι άραχνο

Aya: Όταν το rave γίνεται μαύρο κι άραχνο/ Aya: Το κυνήγι μαγισσών σήμερα είναι εναντίον της διαφορετικότητας/ Αν ξεπεράσεις τα σκουλήκια/το αηδιαστικό στο εξώφυλλο, το hexed! είναι ο rave δίσκος της χρονιάς Facebook Twitter
«Το άλμπουμ είναι μια αναδρομή σε μερικές από τις πιο δύσκολες εμπειρίες της ζωής μου και μια προσπάθεια να συμφιλιωθώ μαζί τους».
0


H AYA (επίθετο: Sinclair) είναι η 31χρονη τρανς μουσικός και παραγωγός από τη βόρεια Αγγλία που έχει κυκλοφορήσει ίσως το σημαντικότερο rave άλμπουμ της τελευταίας 5ετίας. «Ξεκίνησε ένα κυνήγι μαγισσών όταν βρήκα τον εαυτό μου», μονολογεί στο εναρκτήριο κομμάτι «I am the pipe I hit myself with» του εξαιρετικού νέου της δίσκου «hexed!» που έβγαλε πρόσφατα από τη Hyperdub.

Αν καταφέρει να ξεπεράσει κανείς το αηδιαστικό εξώφυλλο που δείχνει ένα στόμα –το δικό της‒ γεμάτο ολοζώντανα σκουλήκια που νομίζεις ότι σπαρταράνε, θα πάθει ένα μικρό ηχητικό σοκ. Τα σκουλήκια ήταν ένας λόγος που δεν άκουσα το άλμπουμ νωρίτερα, παρ’ όλα αυτά είναι μια πολύ δυνατή εικόνα. Σε μια μεγάλη, αποκαλυπτική συνέντευξή της στο «Quietus», η aya περιγράφει εκείνη τη στιγμή με χιούμορ, τονίζοντας ότι τα σκουλήκια δεν έχουν καμία ιδιαίτερη γεύση, και συμβουλεύει να μη δοκιμάσει κανείς κάτι ανάλογο μόνος του στο σπίτι του.

Το hexed! δεν είναι ένας εύκολος δίσκος, και σίγουρα δεν είναι για πολύ κόσμο. Είναι ένα αρκετά σκληρό άκουσμα που με κάποιο μαγικό τρόπο καταφέρνει να σε παρασύρει στο σκοτεινό του σύμπαν, όπως γίνεται με κάθε σημαντικό έργο τέχνης.

Με ένα τέτοιο εξώφυλλο κάποιος ανυποψίαστος ακροατής θα νόμιζε ότι πρόκειται για το άλμπουμ ενός heavy metal συγκροτήματος ‒ και ισχύει με έναν τρόπο. Τα πρώτα της ακούσματα ήταν οι Slipknot και οι System of a Down, άσχετα με το αν τελικά στο έργο της επέλεξε τον άκρατο ηλεκτρονικό πειραματισμό του Aphex Twin και των Autechre. Οι ηλεκτρονικοί ήχοι και τα πειραγμένα, παγερά φωνητικά της έχουν την ωμότητα και τη βία μιας black metal μπάντας.

Aya - off to the ESSO

Πέρα όμως από αυτές τις επιρροές, το «hexed!» είναι, κυρίως, ένα μεταμοντέρνο άλμπουμ για το τραύμα του εθισμού και της εξάρτησης. To ντεμπούτο άλμπουμ της, «im hole», που είχε κυκλοφορήσει πάλι από τη Hyperdub, μιλούσε για την εμπειρία της με την κεταμίνη, στην οποία είχε εθιστεί τόσο που είχε χάσει τον εαυτό της. Ήθελε να αποτυπώσει ηχητικά την επίδραση που είχε το ναρκωτικό στο σώμα της.

Στο «hexed!» δηλώνει πλέον «καθαρή» πάνω από 7 μήνες, γι’ αυτό ίσως ακούγεται πιο ολοκληρωμένο και εστιασμένο. Το έγραψε στα πρώτα στάδια της απεξάρτησης. Θα το χαρακτήριζε κανείς ως την επιτομή της hyperpop και του deconstructed club, αλλά πιο σκοτεινό και ακραίο. Ακόμη και το εξώφυλλο χρησιμοποιείται ως μεταφορά για τον τρόπο που χρησιμοποιεί και παραμορφώνει την φωνή της σε ολόκληρο το άλμπουμ.

Στο «off to the ESSO» ερμηνεύει αγχωτικά και μοιάζει να πνίγεται έτσι όπως ενώνεται με τους παγερούς ρυθμούς και ακούγεται σαν ένα σφυρί που χτυπάει πάνω σε μέταλλο, ενώ στο αγριότατο «the names of Faggot Chav boys» βρίσκουμε μια αριστουργηματική, σχεδόν δαιμονισμένη χρήση του autotune που ξεπερνάει την τρανς ευδαιμονία που γνωρίσαμε από τα κομμάτια της Sophie. Στο ίδιο μοτίβο συνεχίζει με το εφιαλτικό «heat death». Στο «peach» επιδεικνύει την ικανότητά της στη μελωδία – δεν έχεις ξανακούσει dream pop με αυτόν τον τρόπο.

Επιστρέφοντας στη χρήση του μεταφορικού στοιχείου, η aya χρησιμοποιεί τη μαγεία και τις μάγισσες για να μιλήσει για όσα βιώνουν τα τρανς άτομα τα τελευταία χρόνια ‒ αυτά που βίωσε και η ίδια, όταν άρχισε να αποδέχεται την ταυτότητά της, μια ταυτότητα που η κοινωνία αντιμετωπίζει σαν κατάρα.

Γεννήθηκε στο Huddersfield, μια πόλη στον Βορρά της Αγγλίας, ανάμεσα στο Μάντσεστερ και το Λιντς. Μεγάλωσε με χριστιανικό ροκ και ενθουσιαζόταν με τα τραγούδια που υμνούσαν τον Ιησού, ενώ πίστευε βαθιά στο Άγιο Πνεύμα. Ως έφηβη υπήρξε μέλος μιας πεντηκοστιανή εκκλησίας. Όταν άρχισε να συνειδητοποιεί ότι είναι queer ‒αρχικά bisexual‒ δεν το έκρυψε από τους υπεύθυνους στην εκκλησία, αλλά εκείνοι τη συμβούλευσαν ότι θα ήταν καλύτερο για όλους να το κρατήσει κρυφό ή να φύγει. Επέλεξε να φύγει. Μετακόμισε στο Μάντσεστερ όπου βυθίστηκε στην κλαμπ κουλτούρα, ξεκίνησε να φτιάχνει μουσική και να παίρνει ναρκωτικά· εκεί αποφάσισε να προχωρήσει σε φυλομετάβαση. Τώρα κατοικεί στο Νότιο Λονδίνο.

Aya: Όταν το rave γίνεται μαύρο κι άραχνο/ Aya: Το κυνήγι μαγισσών σήμερα είναι εναντίον της διαφορετικότητας/ Αν ξεπεράσεις τα σκουλήκια/το αηδιαστικό στο εξώφυλλο, το hexed! είναι ο rave δίσκος της χρονιάς Facebook Twitter
«Ξεκίνησε ένα κυνήγι μαγισσών όταν βρήκα τον εαυτό μου», μονολογεί στο εναρκτήριο κομμάτι «I am the pipe I hit myself with».

Δεν είναι η μόνη τρανς μουσικός που κάνει κάτι ανάλογο. Πέρσι, το αινιγματικό ουαλικό queer γκρουπ Tristwch Y Fenywod (Η θλίψη των γυναικών) έβγαλε το ομώνυμο goth αριστούργημα, με ήχους, στίχους και αισθητική εμπνευσμένα θα έλεγε κανείς από το «Witch» του Ρόμπερτ Έγκερς σαν να το έχουν δει εκατοντάδες φορές. Και το «hexed!» έχει πάρει διθυραμβικές κριτικές. To «Pitchfork», που γενικά δεν είναι γενναιόδωρο, του έδωσε ένα 9άρι – πέρσι είχε δώσει στη Cindy Lee, επίσης τρανς, 9,1.

Αν οι απόκοσμοι ήχοι των Tristwch Y Fenywod κατοικούν στη φύση και στα δάση, οι πλαστικοί ήχοι της aya παίρνουν σάρκα και αίμα στο βρόμικο αστικό τοπίο των μεγαλουπόλεων. Αν και δεν έχει καμία σχέση ηχητικά με τις Ουαλές, και τα δυο καλλιτεχνικά πρότζεκτ ξεκινούν από μια κοινή βάση, με το hexed! να τηρεί μια πιο πολιτική στάση. Το κυνήγι των μαγισσών «αφορούσε γυναίκες που δρούσαν έξω από τις προκαθορισμένες για τη γυναικεία υπόσταση νόρμες» ‒ έτσι το θέτει η aya. Πρόκειται για μια ιστορία που φαίνεται να επαναλαμβάνεται ανά τους αιώνες και να έχει άμεση σχέση με όσα συμβαίνουν στη σημερινή εποχή όσον αφορά τα τρανς άτομα που καταδιώκονται για τη διαφορετικότητά τους.

aya - peach

Η κύρια επιρροή της για το άλμπουμ ήταν το «Caliban and the Witch», το βιβλίο της Silvia Federici που κυκλοφόρησε το 2004. Η Federici υποστηρίζει ότι οι δίκες και η εκτέλεση των μαγισσών από την Εκκλησία λειτούργησαν ως μέσο αναδιάρθρωσης των οικογενειακών σχέσεων και του ρόλου της γυναίκας προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες της κοινωνίας κατά την ανάδυση του καπιταλισμού. Ήταν μια «καίρια πράξη μεταβατικής βίας».

Το «hexed!» δεν είναι ένας εύκολος δίσκος και σίγουρα δεν είναι για πολύ κόσμο. Είναι ένα αρκετά στρυφνό και σκληρό άκουσμα που με κάποιον μαγικό τρόπο καταφέρνει να σε παρασύρει στο σκοτεινό του σύμπαν, όπως γίνεται με κάθε σημαντικό έργο τέχνης.

«Το άλμπουμ είναι μια αναδρομή σε μερικές από τις πιο δύσκολες εμπειρίες της ζωής μου και μια προσπάθεια να συμφιλιωθώ μαζί τους. Ήταν ένα απίστευτα επώδυνο άλμπουμ. Και μου πήρε τόσο καιρό να το ολοκληρώσω ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο ‒ γιατί μεγάλο μέρος της διαδικασίας αφορούσε την επιστροφή στη νοητική κατάσταση στην οποία βρισκόμουν κατά τη διάρκεια αυτών των εμπειριών. Προσπαθούσα να τις ξαναζήσω εκ των έσω». Η aya επρόκειτο να επισκεφθεί πέρσι τη χώρα μας για ένα σετ στο πλαίσιο του Borderline Festival. Αρρώστησε τελικά και δεν ήρθε, αλλά με ένα τόσο δυνατό άλμπουμ ίσως τώρα να είναι η καταλληλότερη εποχή για μια εμφάνιση στην Ελλάδα.

Το «hexed!» της aya κυκλοφορεί από τη Hyperdub.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT