Ο Δημήτρης Μανιάτης γράφει κείμενα για τη Σπείρα - Σπείρα

Ο Δημήτρης Μανιάτης γράφει κείμενα για τη Σπείρα - Σπείρα Facebook Twitter
0

Ο Δημήτρης Μανιάτης γράφει κείμενα για τη Σπείρα - Σπείρα Facebook Twitter

 

Ξέρω πως εκτός από συνεργάτες είστε και στενοί φίλοι, οπότε θα ήθελα να σου ζητήσω να μου περιγράψεις με λίγα λόγια τον Σταμάτη Κραουνάκη που εσύ γνωρίζεις. 

Ο Κραουνάκης είναι νομίζω η τελευταία περίπτωση δημιουργού που ιεραρχεί στον βίο του την προφορικότητα και άρα τους θύλακες της. Άνθρωπος του καφενείου και της καφετέριας, σχεδιάζει, καπνίζει, σκαρώνει παραστάσεις εν μέσω διάδρασης, καφέδων, φίλων και μεζέδων. Μοιραία θα συναντιόμασταν αφού κι εγώ είμαι παιδί των καφενείων, των σφαιριστηρίων, της ταβέρνας και της μικρής κλίμακας των ανθρωπίνων σχέσων. Ο συνάδελφος και φίλος Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης μου έκανε το δώρο να μου τον γνωρίσει και να απολαύσω την γενναιοδωρία, την διαχυτικότητα αλλά και το βουβό μέτρο και την πειθαρχία του όταν κάτσει να δημιουργήσει, όταν καλείται να συνεργαστεί.

Πόσο σημαντική είναι η πολύχρονη πλέον παρουσία μιας καλλιτεχνικής ομάδας όπως η  Σπείρα – Σπείρα; Ποιά είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της και γιατί κατά τη γνώμη σου έχει τόσο φανατικούς ακόλουθους;

Δεν μου έρχεται στο μυαλό άλλη κολεκτίβα με τόσο μακρύ και πυκνό βίο. Ένα μετά-φυτώριο που κατά καιρούς ανέδειξε μεγάλα ταλέντα: Ηρώ Σαϊα, Ρίτα Αντωνοπούλου, Γιώργος Νανούρης, Ευσταθία, Τζένη Μπότση κ.α. Το από το «εγώ στο εμείς» του Μακρυγιάννη νομίζω είναι το κλειδί της και βέβαια η γκάμα θεαμάτων που με κόπο και φως υπηρετεί, αυτό το μπουλούκι των φτωχών αλλά άξιων ηθοποιών-ερμηνευτών-περφόρμερς.

 

Ο Δημήτρης Μανιάτης γράφει κείμενα για τη Σπείρα - Σπείρα Facebook Twitter

Τί θα δούμε φέτος στην παράσταση “Όταν έχω εσένα”; Ο μέσος “νεοφιλελές” θα αντέξει τη θεματολογία της;

Νούμερα που γράψαμε με τον Σταμάτη και τον οξυδερκή Φώτη Μιχαλόπουλο, το κορυφαίο αριστερό τρολ του fb. Χαρακτήρες από το σήμερα, τύπους νεοελλήνων που ξέρουμε, μας θυμώνουν αλλά που τους επαναβαφτίσαμε στην πηγάδα του σουρεαλισμού και βγήκαν πιο ωραίοι. Στον δεύτερο μέρος, απλά αγαπημένα και ανέκδοτα τραγούδια του Κραουνάκη. Σημειώστε την εικαστική επένδυση του πολύπειρου και ευφάνταστου Ντίνου Πετράτου. Αν δεν έλθουν οι νεοφιλελεύθεροι φίλοι μας και προτιμήσουν τα tea party του Φίλιον, θα στενοχωρηθώ. Χωρίς αυτούς δεν θα θυμώναμε και δεν θα γράφαμε. 

Πώς αποφάσισες να εμπλακείς στη συγγραφή των κειμένων; Από πού αντλήσατε έμπνευση για τα θέματά σας; Και πώς συνδέονται με τα τραγούδια του Σταμάτη;

Πάντα λοξοκοίταγα στην συγγραφή. Το συρτάρι μου είναι γεμάτο με σχεδιάσματα. Χρόνια παλεύω την βιογραφία του Πάνου Γαβαλά, έχω στα σκαριά ένα θεατρικό με τον τίτλο Ουλετάγιε, έχω σκαρώσει στιχάκια και κάτι διηγήματα. Με παρότρυνε ο Σταμάτης για αυτό που θα δείτε. Και αυτό έγινε. Θα δείτε μια ενιαία φόρμα λόγου και τραγουδιών αφού η ζωή δεν είναι θραύσματα αλλά το άθροισμα των ενιαίων μας αφηγήσεων. Θυμός, Κρίση, Παθογένειες, Έρωτας, Νέα Φτώχεια, δεν θα μπορούσαν να μην συνδέονται με το ογκώδες έργο του Κραουνάκη που έχει κατά καιρούς καταπιαστεί με όλα.

 

Ο Δημήτρης Μανιάτης γράφει κείμενα για τη Σπείρα - Σπείρα Facebook Twitter

Είσαι από τους λίγους ανθρώπους αγαπούν, έχουν μελετήσει, στηρίζουν και προωθούν το ελληνικό τραγούδι. Πώς τα βλέπεις τα πράγματα;

Όσο υπάρχει ο ημιυπαίθριος, η λύτρωση μετά το πέμπτο Jameson στο μπαρ του Μπάτμαν, ο ήλιος, το ελληνικό καλοκαίρι δεν έχουμε να φοβόμαστε τίποτε. Το τραγούδι είναι στην πιο ενδιαφέρουσα και ρευστή συνάμα στιγμή του. Η φθίνουσα δισκογραφία απελευθέρωσε την αγωνιώδη προσπάθεια του καλλιτέχνη να επιστρέψει εκεί που ανήκε. Στο live και στον κόσμο του. Και στην χειροποίητη παραγωγή. Και σήμερα ξεπηδούν πρόσωπα που οφείλουμε να δούμε και να ακούσουμε. Ο Boy (Το «Κουστουμάκι» του είναι ο «Μπάλλος» της ψηφιακής εποχής), ο Λειβαδάς, ο Θόδωρος Οικονόμου, Οι Κόρε Ύδρο, ο Φελιζόλ, η Μαρία Κώττη από τους Χαίνηδες, η Ασπασία Στρατηγού, Η Γιώτα Γρίβα στα δημοτικά, ο Λάλεζας επίσης, η Ελεωνόρα Ζουγανέλη, αν και λίγο πιο μεγάλη η Γιώτα Νέγκα στα λαϊκά και βέβαια τα δεκάδες παιδιά που βγήκαν από τα μουσικά σχολεία, από το ΤΕΙ Άρτας, τα ωδεία ή την Εστουδιαντίνα και είναι μεγάλοι δεξιοτέχνες στα παραδοσιακά όργανα. Μια νέα πλειάδα παιδιών επίσης με μεράκι σκύβει πάνω από το μπουζούκι. Μόνον να περιμένουμε έχουμε- και τρίβω τα χέρια μου.

Πιστεύεις πως οι σταθμοί που ασχολούνται με το έντεχνο στην Ελλάδα κάνουν καλή δουλειά; Πόσο εύκολο είναι να έχεις playlists με ένα ιδιοσυγκρασιακό υλικό όπως είναι το ελληνικό τραγούδι;

Εξίσου σπουδαία με την Μουσική, θεωρώ την κριτική και την δημοσιογραφική καταγραφή. Το ένα πάντα έσπρωχνε το άλλο και όπως οι κριτικοί οφείλουν να είναι διαβασμένοι και να κοπιάσουν με τα θεωρητικά τους εργαλεία έτσι και οι μουσικοί θα έπρεπε να αποζητούν την άρτια κριτική. Λυπάμαι που τα ραδιόφωνα σήμερα έχουν παραδοθεί στο play list που θυμίζει Μνημόνιο στο Τραγούδι, στην χώρα που έχει τέτοια δεξαμενή προφορικής παράδοσης. Δυστυχώς για χρόνια το Τραγούδι έπεσε θύμα μιας παρέας παραγωγών που κατά βάσιν δεν ξέραν να ξεχωρίσουν το λαούτο από το μπουζούκι και γεμίζοντας καλλολογικά στοιχεία τα κείμενα ή την πρόζα τους, νομίζαν πως μας έπιαναν κορόιδα. Μάλλον, από ιντερνετικούς σταθμούς θα δούμε κάτι, αφού τα καλά παραδείγματα των αναλογικών συχνοτήτων είναι λίγα.

Τα πέντε τραγούδια του Σταμάτη Κραουνάκη που αγαπά ιδιαίτερα ο Δημήτρης:

 

«Το Κάστρο», γιατί κάποτε σε ένα παράξενο road trip από Επίδαυρο μέχρι την παραλία της Πλύτρας της Λακωνίας κατάλαβα τι σημαίνει το «Αγάπη μου είμαστε ένοχοι/αγάπη μου και λίγοι».

«Πώς Έφυγες», για τα πολυφωνικά που επιχειρήσαμε χιλιάδες φορές μεθυσμένοι και βέβαια για τον αναιρετικό στίχο του που ιερούργησε η Μοσχολιού.

«Του Έρωτα Μέγα Κακό» για την ύψιστη ερμηνευτική στιγμή που έφτασε η Βιτάλη πριν βυθιστεί στο σκοτάδι για πρώτη φορά.

«Λήσταρχος Νταβέλης» με την φωνή του Τσακνή, ένα μεταλαϊκό για τον θάνατο.

 «Ποιος αντέχει Απόψε Μόνος» με Μητσιά. Γιατί άντεξα, ίσως επειδή κατά βάσιν παρέμεινα μόνος.

ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΚΡΑΟΥΝΑΚΗΣ + ΣΠΕΙΡΑ ΣΠΕΙΡΑ
"Όταν έχω εσένα" Νέα μουσική Παραγωγή
Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2013 ανοικτή γενική δοκιμή με συμβολικό εισιτήριο
Πρεμιέρα: Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2013. Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο, στις 21:00
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης Πειραιώς 206, Ταύρος, Αθήνα 177 78, τηλ. 210 3418 550, φαξ. 210 3418 570 Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο : [email protected] Ιστοσελίδα: www.mcf.gr

Συντελεστές Συγγραφική Ομάδα: Δημήτρης Μανιάτης, Φώτης Μιχαλόπουλος, Σταμάτης Κραουνάκης
Σκηνοθεσία: Σταμάτης Κραουνάκης
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης, Άρης Βλάχος
Κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Χορογραφία: Τατιάνα Μύρκου
Μουσική διεύθυνση: Άρης Βλάχος
Παίζουν τραγουδούν χορεύουν και υποδέχονται στην αίθουσα: Σπείρα Σπείρα Χρήστος Γεροντίδης Μπάμπης Γούσιας Αναστασία Έδεν Τζέρομ Καλούτα Σάκης Καραθανάσης Χρήστος Μουστάκας Κώστας Μπουγιώτης Ελευθερία Σικινιώτη Γιώργος Στιβανάκης
Οι μουσικοί : Άρης Βλάχος - Πιάνο, πλήκτρα Παντελής Ντζιάλας - Κιθάρες, μπουζούκι Γιώργος Φιλίππας - Κρουστά
Θέατρο Τιμές εισιτηρίων: 15€ 12€, Κάθε Πέμπτη 10€, ομαδικό εισιτήριο (από 10 άτομα) 10€, Μαθητικό /Φοιτητικό / Νεανικό (έως 26 χρονών)/ Κάτοχοι Κάρτας Persona (φίλοι της Σπείρας)/ Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) & Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) & Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων/ Κάτοχοι Κάρτας Πολιτισμού/ Κάτοχοι Κάρτας Club IFA (Γαλλικού Ινστιτούτου) / Κάτοχοι Κάρτας ΙΤΙ (ΕΚΔΙΘ) /ΑμΕΑ / Άνω των 65 **********

Εισιτήρια προπωλούνται στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση Αγορά με πιστωτική κάρτα: 210 3418579, Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και στην Ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.mcf.gr

 

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT