Δεν υπάρχει σχεδόν κανείς που να μην γνωρίζει ή να μην έχει έστω δει μια φορά στη ζωή του την εμβληματική φωτογραφία «Μητέρα Μεταναστών» της Ντοροθέα Λαντζ.
Το πορτρέτο του 1936 απεικονίζει τη Φλόρενς Όουενς Τόμσον και τα παιδιά της και υπάρχουν πολλά πραγματικά ενδιαφέροντα παραλειπόμενα για την εικόνα.
Σε ένα μεγάλο αφιέρωμα της εφημερίδας New York Times, αποκαλύπτεται μια λεπτομέρεια που ελάχιστοι γνώριζαν ή είχαν προσέξει μέχρι τώρα.
Η φωτογραφία κυκλοφορεί και έγινε γνωστή σε φωτοσοπαρισμένη εκδοχή.
Χάρη σε ένα νέο βιβλίο από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, αυτή η αποκάλυψη έχει δει πρόσφατα το φως της δημοσιότητας.
Στην αυθεντική εικόνα υπάρχει ένας αντίχειρας που όμως έχει εξαφανιστεί στην επεξεργασμένη εκδοχή της.
Είναι δύσκολο να τον διακρίνει κανείς αν δεν γνωρίζει την πληροφορία από πριν.
Η αρχική εικόνα με τον «χαμένο αντίχειρα»:
Όπως γράφει η εφημερίδα New York Times, η ίδια η Λαντζ είχε ζητήσει από έναν βοηθό να ρετουσάρει το αρνητικό του 1939 και αφαίρεσε τον αντίχειρα από την κάτω δεξιά γωνία. Ο λόγος για αυτό ήταν απλός: η φωτογράφος σκέφτηκε ότι αποσπούσε την προσοχή και δεν είχε καμία αμφιβολία ότι θα έπρεπε να αφαιρεθεί.
Ωστόσο, ο Ρόι Στράικερ, ο προϊστάμενος της Λαντζ, δεν ήταν ευχαριστημένος με την απόφασή της. Πιστεύει ότι έθεσε σε κίνδυνο την αυθεντικότητα της φωτογραφίας και του συνόλου του ντοκιμαντέρ.
«Σε γενικές γραμμές, τέτοιου είδους εικόνες δεν πρέπει να αλλάζουν, επειδή πρέπει να αντικατοπτρίζουν μια πραγματική κατάσταση», λέει η Σάρα Μάιστερ, επιμελήτρια του βιβλίου.
«Ωστόσο, πιστεύω ότι η επεξεργασία του αντίχειρα δεν επηρεάζει την ιστορία ή την ερμηνεία. Δεν θα προσέθετε στην ιστορία ακόμα κι αν έμενε στη θέση της. Αφού γνωρίζουμε τώρα ότι απομακρύνθηκε από το αρνητικό, μας βοηθάει να προσδιορίσουμε αν έχει γίνει εκτύπωση πριν ή μετά το 1939 και είναι σίγουρα ένα ενδιαφέρον γεγονός για την εικόνα».
σχόλια