Ο Κεν Λόουτς στην Αθήνα: τα μεγάλα «όχι» και η Ένωση των ανθρώπων

Ο Κεν Λόουτς στην Αθήνα: τα μεγάλα «όχι» και η Ένωση των ανθρώπων Facebook Twitter
Nick Paleologos / SOOC
0

Ακατάβλητος παρά τις οκτώ δεκαετίες που βαραίνουν την πλάτη του. Φλεγματικός, όπως μόνο ένας διαπρύσιος κήρυκας των λαϊκών αγώνων θα μπορούσε να είναι. Ο Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς βρέθηκε την Τρίτη (31/10) στην Αθήνα και απέδειξε γιατί θεωρείται ο ποιητής των «ηρώων» της εργατικής τάξης, όπως τραγουδούσε κάποτε ο Τζον Λένον. 

Ο σκηνοθέτης των εμβληματικών ταινιών «Βροχή από πέτρες», «Γη και ελευθερία», «Ο άνεμος χορεύει το κριθάρι» και «Εγώ ο Ντάνιελ Μπλέικ» είναι επίσημος προσκεκλημένος του 30ού Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το οποίο πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στην Αθήνα.

Η συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ εξελίχθηκε σε εκκωφαντικό κατηγορώ κατά της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των λογής εξουσιαστών. Το κοινό (πολυπληθές, όπως αναμενόταν) όχι μόνο δέχθηκε ασμένως τα λόγια του, αλλά έδειξε να επαυξάνει. 

Τον συντονισμό της συζήτησης ανέλαβε ο δημοσιογράφος, κριτικός κινηματογράφου και καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Νίνος Φένεκ Μικελίδης, ο οποίος παρέδωσε στον Λόουτς ένα ειδικό βραβείο, τον Χρυσό Φοίβο, για την προσφορά του στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο.

Ωστόσο, η συνέντευξη Τύπου «άναψε» όταν το κοινό άρχισε να βομβαρδίζει τον Λόουτς με ερωτήσεις που αποδείχθηκαν κατάλληλα εναύσματα για να αναπτύξει τις ιδέες του. 

Ο Κεν Λόουτς στην Αθήνα: τα μεγάλα «όχι» και η Ένωση των ανθρώπων Facebook Twitter
Η Ζωή Κωνσταντοπούλου απευθύνει ερώτηση κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης... Nick Paleologos / SOOC

Ο Λόουτς έκανε ένα flash back στην Αγγλία του '60, τότε που ξεκινούσε την καριέρα του εργαζόμενος στην αγγλική τηλεόραση που εκείνη την εποχή διένυε μια σπουδαία περίοδο δίνοντας βήμα σε νέους ανθρώπους να εκφραστούν. «Το ζήτημα είναι ότι εκείνη την εποχή η άρχουσα τάξη αισθανόταν ασφάλεια και όχι ότι απειλείται από την εργατική τάξη. Σήμερα αυτό δεν ισχύει διότι η άρχουσα τάξη δεν νιώθει ασφαλής. Το χειρότερο που μπορείς να πεις σε έναν σύγχρονο πολιτικό είναι ότι δεν χειρίζεται σωστά τις μπίζνες, ότι είναι "anti- business". Εξάλλου, το κύριο θέμα του Brexit δεν ήταν τίποτε άλλο παρά μπίζνες». 

Όταν ρωτήθηκε ποια φυσιογνωμία της πολιτικής θαυμάζει, η απάντησή του ήταν εύγλωττη και δηλωτική των ιδεολογικών προταγμάτων του: «Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα ταιριάζει σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όχι μόνον την Αγγλία. Οι άνθρωποι που μας εμπνέουν είναι αυτοί που λένε "όχι", εκείνοι που δεν διστάζουν να πουν "φτάνει πια".»

Έφερε, δε, παράδειγμα του Βρετανούς γιατρούς που δεν δίστασαν να πουν στην κυβέρνηση ότι καταστρέφει το σύστημα υγείας επιτρέποντας σε ιδιωτικές εταιρίες να κερδίσουν αντί να επενδύσει στη βελτίωση του δημόσιου φορέα υγείας. Ειδική μνεία έκανε και στους συμπατριώτες του εργαζομένους στα τρένα που αρνήθηκαν να ακολουθήσουν την απόφαση της κυβέρνησης να μειώσει το προσωπικό ασφαλείας, ακριβώς επειδή αυτό θα σήμαινε κίνδυνο για την ασφάλεια των επιβατών.

Ένα μεγάλο «όχι» χρειάστηκε να πει και ο ίδιος όταν οι Σειρήνες του Χόλιγουντ προσπάθησαν να τον δελεάσουν. Ο Λόουτς εξήγησε με ειρωνεία: «Είπα όχι στο Χόλιγουντ γιατί είχα μόλις κάνει οικογένεια, επειδή δεν με ενδιέφερε το αμερικανικό σινεμά και επειδή στην Αμερική δεν παίζουν καλό ποδόσφαιρο. Το ευρωπαϊκό σινεμά πάντα με συναρπάζει. Είναι πολύμορφο, πολύγλωσσο, διαθέτει πολλά νέα ταλέντα με εξαίρετες ταινίες. Η ευρωπαϊκή κινηματογραφία θα έπρεπε να ενισχύεται από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, ώστε να μην συμβαίνει αυτό που βλέπουμε: να φεύγουν τα κινηματογραφικά συνεργεία σε χώρες με φτηνά εργατικά».

Ενθερμος υποστηρικτής του Τζέρεμι Κόρμπιν και της αριστερής πτέρυγας των Εργατικών, ο Λόουτς θα μπορούσε να γίνει ένας πολιτικής εμβέλειας, όμως ο ίδιος απέρριψε κατηγορηματικά ένα τέτοιο ενδεχόμενο. 

«Χάρη στην Δεξιά, η Αριστερά στην Αγγλία με τον Τζέρεμι Κόρμπιν και το Κόμμα των Εργατικών διευρύνεται, το κόμμα έχει ήδη 600.000 μέλη. Είναι το μεγαλύτερο αριστερό κόμμα στην Ευρώπη που θα φέρει τις μεγάλες αλλαγές. Ας ελπίσουμε ότι όταν ανεβούν στην εξουσία θα παραμείνουν ενωμένοι και δεν θα διασπαστούν σε χίλια κομμάτια», τόνισε με σκεπτικισμό αναφερόμενος στους Εργατικούς. 

Ο Κεν Λόουτς δέχθηκε ερώτηση και από την πρόεδρο του κόμματος Πλεύση Ελευθερίας, Ζωή Κωνσταντοπούλου, η οποία παραβρέθηκε στη συνέντευξη Τύπου. Η κα. Κωνσταντοπούλου θύμισε πως ο Λόουτς ήταν από τους πρώτους που υπέγραψαν για το λογιστικό έλεγχο του χρέους και για την επιτροπή αλήθειας του δημοσίου χρέους.

Ο Κεν Λόουτς στην Αθήνα: τα μεγάλα «όχι» και η Ένωση των ανθρώπων Facebook Twitter
Nick Paleologos / SOOC

Εν συνεχεία του ζήτησε να στείλει ένα μήνυμα στον ελληνικό λαό, κι εκείνος απάντησε ως εξής: «Στηρίζοντας τον ελληνικό λαό το μόνο που έκανα ήταν ότι έκανε και άλλος κόσμος που είχε δει τι έχει συμβεί εδώ στην Ελλάδα. Εξέφρασα αλληλεγγύη, αυτό είναι όλο. Ότι είμαι μαζί σας . Αυτό που συνέβη εδώ, αλλά και ότι έχει συμβεί σε κάθε γωνιά της Ευρώπης, εκθέτει την φύση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν πρόκειται για μια Ένωση που θέλει το συμφέρον των ανθρώπων αλλά για μια Ένωση που ενδιαφέρεται για τα συμφέροντα των πολυεθνικών εταιριών. Αυτή ήταν η θεμελιώδης αρχή της δημιουργίας της. Δεν φτιάχτηκε για να κάνει καλύτερη την ζωή των ανθρώπων αλλά για να αυξάνει τα έσοδα των πολυεθνικών και των μεγάλων επιχειρήσεων». 

Οσο για τον ρόλο των καλλιτεχνών, για τον Κεν Λόουτς είναι να μην λένε ψέματα και να καταθέτουν την αλήθεια που υποστηρίζουν. «Ο ρόλος των καλλιτεχνών είναι να δείχνουν τον δρόμο. Και η ομορφιά του κινηματογράφου είναι ότι σου δίνει πολλούς τρόπους, πολλά στιλ και πολλές μορφές έκφρασης για να το κάνεις».

Τέλος, για την Καταλονία επισήμανε: «Δυστυχώς δεν παίρνουμε επαρκή πληροφόρηση κι είναι δύσκολο να καταλάβεις τι πραγματικά συμβαίνει αυτή την ώρα στην Καταλονία, ένα θέμα που πάει πίσω κάτι αιώνες. Όμως, δεν ακούω τους υποστηρικτές της αυτονομίας να συζητούν για την ανεργία που αντιμετωπίζουν τώρα. Πού είναι τα αιτήματα της κοινωνικής αλλαγής;»

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ 

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ