Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά

Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά Facebook Twitter
Ο Jean-Michel Basquiat και ο Andy Warhol έξω από την Mary Boone Gallery, Νέα Υόρκη, 3 Μαΐου 1984. ©The Andy Warhol Foundation
0

Η πολύπλοκη σχέση του Άντι Γουόρχολ με τον «προστατευόμενό» του Ζαν-Μισέλ Μπασκιά ξεκίνησε στη Νέα Υόρκη στις αρχές της δεκαετίας του '80 με την μετεωρική άνοδο του νεαρού ανερχόμενου εκπρόσωπου της «τέχνης του δρόμου» και έληξε μερικά χρόνια μετά με τον αιφνίδιο θάνατο του Γουόρχολ το 1987. Ένα χρόνο αργότερα θα βρισκόταν νεκρός (από υπερβολική δόση ηρωίνης) και ο Μπασκιά πριν προλάβει να κλείσει τα 28 του χρόνια.

Στο λεύκωμα που θα κυκλοφορήσει τον επόμενο μήνα από τις εκδόσεις Taschen με τίτλο "Warhol on Basquiat", ο επιμελητής της έκδοσης και εκπρόσωπος του Ιδρύματος Άντι Γουόρχολ, Μάικλ Ντέιτον Χέρμαν, επέλεξε γύρω στις 400 από τις 130.000 φωτογραφίες (οι περισσότερες ανέκδοτες) που έχουν ανακαλυφθεί και προέρχονται από την κάμερα του Γουόρχολ, ο οποίος όμως μόνο ένα μικρό τμήμα από το πλήθος αυτό των εικόνων εκτύπωσε όσο ζούσε. Τα αρνητικά έχουν παραχωρηθεί από το 2014 για σκανάρισμα και ταξινόμηση στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ στην Καλιφόρνια.

Σύμφωνα με τον Χέρμαν, δεν προκύπτει από το τεράστιο υλικό η ένδειξη ότι ο Γουόρχολ και ο Μπασκιά είχαν ερωτικό δεσμό, σημειώνοντας ότι η φιλία τους δεν επιδέχεται εύκολη περιγραφή: «ήταν μια βαθιά τρυφερή και συναισθηματικά πολύπλοκη σχέση».

Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά Facebook Twitter
Ο Basquiat στο 'νυχάδικο' της Yanna, 29 Αυγούστου 1983. ©The Andy Warhol Foundation

Τις φωτογραφίες τις συνδύασε με αποσπάσματα από τα ημερολόγια του «Πάπα της Ποπ Αρτ», περιγράφοντας το αποτέλεσμα στον Guardian ως «μια ηδονοβλεπτική ματιά» στην καθημερινότητα των δύο καλλιτεχνών: «Αυτό που είναι σοκαριστικό είναι η ειλικρίνεια των φωτογραφιών. Σήμερα με τα social media όλοι μοιραζόμαστε τις ζωές μας online, αλλά με ένα πολύ διαχειριστικό τρόπο, με στόχο όχι να παρουσιάσουμε αλλά να προστατεύσουμε την εικόνα μας...».

Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά Facebook Twitter
Στο στούντιο του Warhol, 15 Αυγούστου 1983. ©The Andy Warhol Foundation

Σε κάποιο σελίδα μάλιστα του βιβλίου κάτω από τη φωτογραφία του Μπασκιά, υπάρχει η εξής λεζάντα που προέρχεται από το ημερολόγιο του 1983: «Πέρασε από δω ο Ζαν-Μισέλ και μου είπε ότι έχει κατάθλιψη και θέλει να αυτοκτονήσει κι εγώ του είπα ότι είναι μόνο επειδή έχει να κοιμηθεί τέσσερις μέρες».

Ο Χέρμαν λέει ότι ο Μπασκιά είχε πλήρη επίγνωση ότι φωτογραφιζόταν από τον Γουόρχολ και δεν είχε κανένα πρόβλημα, αντίθετα από άλλους: «Κάποιες φορές ενοχλούνταν διάφοροι αφού ο Γουόρχολ δεν σταματούσε στιγμή να φωτογραφίζει. Η θεωρία ήταν ότι χρησιμοποιούσε την φωτογραφική μηχανή είτε ως κοινωνικό δεκανίκι είτε για να καθίσταται ο ίδιος αόρατος».

Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά Facebook Twitter
Άνοιγμα από το λεύκωμα "Warhol on Basquiat": Ο Basquiat στο Μιλάνο, 3 Οκτωβρίου 1983.

Ο Μπασκιά είχε εγκαταλείψει το σπίτι και το σχολείο στα 17 του και ζούσε στον δρόμο ή σε εγκαταλελειμμένα κτίρια μέχρι που γνώρισε τη φήμη. Το 1982 τον συστήνουν στον Γουόρχολ, ο οποίος γράφει για την περίσταση στο ημερολόγιό του: «Είναι εκείνο το παιδί που χρησιμοποιούσε το όνομα 'Samo' και καθόταν στο πεζοδρόμιο στο Γκρίνουιτς Βίλατζ και ζωγράφιζε t-shirts – δέκα δολάρια του έδινα για το καθένα».

Σύμφωνα με τον Χέρμαν, δεν προκύπτει από το τεράστιο υλικό η ένδειξη ότι ο Γουόρχολ και ο Μπασκιά είχαν ερωτικό δεσμό, σημειώνοντας ότι η φιλία τους δεν επιδέχεται εύκολη περιγραφή: «ήταν μια βαθιά τρυφερή και συναισθηματικά πολύπλοκη σχέση».

Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά Facebook Twitter
Άνοιγμα από το λεύκωμα "Warhol on Basquiat": Πάνω αριστερά μια απίστευτη παρέα (Keith Haring, Grace Jones, Fela Kuti, Jean-Michel Basquiat), Ιούνιος 1986

Τριάντα και πλέον χρόνια μετά τον θάνατό τους, ελάχιστοι καλλιτέχνες μπορούν να ανταγωνιστούν τις σημερινές τιμές των έργων τους. Το 2017, η άτιτλη αναπαράσταση ενός κρανίου από τον Μπασκιά πουλήθηκε για 110,5 εκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας το προηγούμενο ρεκόρ πώλησης σε δημοπρασία έργου Αμερικανού εικαστικού, το οποίο κατείχε από το 2013 το "Silver Car Crash (Double Disaster)" του Άντι Γουόρχολ.

Με στοιχεία από τον Guardian

 

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s

Φωτογραφία / Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s

Ο Μπομ Κολατσέλο, πρώην διευθυντής του Interview, γνωστός κοσμικογράφος αλλά και δεξί χέρι του Άντι Γουόρχολ και αχώριστος συνοδός στις εξόδους του παρουσιάζει τις προσωπικές του φωτογραφίες από μια εποχή που μοιάζει παράξενη και μακρινή
O Τζορτζ Κόντο στη LIFO: Μου λείπει πολύ ο Μπασκιά. Θα ήθελα να αράξω κάπου μαζί του και να ξανακάνουμε πλάκες

Εικαστικά / O Τζορτζ Κόντο στη LIFO: Μου λείπει πολύ ο Μπασκιά. Θα ήθελα να αράξω κάπου μαζί του και να ξανακάνουμε πλάκες

Mε αφορμή την πρώτη του μεγάλη ατομική έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης που εγκαινιάζεται σε λίγες ημέρες, ο Αμερικανός ζωγράφος μιλάει στη LiFO για τη ζωή του, το έργο του και τη σχέση του με τον Ζαν Μισέλ Μπασκιά
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ