Ένας πανοραμικός πίνακας 10 μέτρων με μέλη της Κου Κλουξ Κλαν έχει προκαλέσει έντονες αντιπαραθέσεις, σχετικά με τη χρήση της βίας στην τέχνη.
Όταν ο Βίνσεντ Βαλντέζ ξεκίνησε να ζωγραφίζει το έργο «Η Πόλη», που απεικονίζει 12 μέλη της Κου Κλουξ Κλαν, με φόντο μια φωτισμένη μητρόπολη, ο Ντόναλντ Τραμπ είχε μόλις ανακοινώσει την πρόθεση του να κατέβει υποψήφιος πρόεδρος.
Από το στούντιο του στο Σαν Αντόνιο, στο εσωτερικό ενός παλιού πυροσβεστικού σταθμού εκατό ετών, ο καλλιτέχνης παρακολουθούσε τις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις στις ΗΠΑ.
Όπως ο ίδιος λέει, μέσα από το έργο του ήθελε να καταθέσει «την αλήθεια του ποιοι είμαστε, σε αντιπαραβολή με το ποιοι νομίζουμε ότι είμαστε».
Ο Βαλτνέζ σχεδίασε τα μέλη της ΚΚΚ με κινητά τηλέφωνα και μπύρες στα χέρια, υπογραμμίζοντας, όπως λέει, την εμμονή στο λάθος των διαχωριστικών φυλετικών γραμμών στις ΗΠΑ.
Από χθες, «Η Πόλη» εκτίθεται στο Μουσείο Τέχνης του πανεπιστημίου του Τέξας στο Όστιν.
Το έργο είχε αποκτηθεί από το μουσείο το 2016, μετά από μία επίσκεψη της διευθύντριά του, Σιμόν Γουίτσα, στο εργαστήρι του Βαλντέζ.
«Όταν εγώ και δύο συντηρητές τέχνης είδαμε τον πίνακα, μείναμε έκπληκτοι όχι μόνο από την ποιότητα της αποτύπωσης και την καλλιτεχνική ακεραιότητα του έργου, αλλά και από την δύναμη του και την ευκαιρία που αποτελούσε για διάλογο», λέει η Γουίτσα, που προσκάλεσε τους φοιτητές και τους καθηγητές του πανεπιστημίου να δουν το έργο από κοντά πριν τα επίσημα αποκαλυπτήρια της έκθεσης.
«Ως πανεπιστημιακό μουσείο τέχνης, αποτελούμε σημαντικό ίδρυμα για την κοινότητα και τα σχολεία της περιοχής, οπότε είναι βασικό να υιοθετήσουμε τον διάλογο για να μάθουμε από αυτόν, σε αντίθεση με το περιβάλλον που γίνεται όλο και πιο αντιφατικό».
Η διευθύντρια του μουσείου φρόντισε ώστε το έργο να συνοδευτεί από σειρά πηγών και παραπομπών.
Στη ιστοσελίδα του μουσείου, οι επισκέπτες μπορούν να διαβάσουν αναλύσεις για τον πίνακα ενώ υπάρχει και η σχετική προειδοποίηση στην γκαλερί του μουσείου, πως το έργο «ενδέχεται να προκαλέσει έντονα συναισθήματα».
Οι επισκέπτες του μουσείου μπορούν να αφήσουν τα σχόλιά τους και τις σκέψεις τους για τον πίνακα ενώ θα ακολουθήσει συμπόσιο και σειρά παράλληλων συζητήσεων για να αναπαράσταση της έννοιας της φυλής στην τέχνη.
Είναι ουσιώδες να ξεκαθαρίσουμε ότι η πρόθεσή μας είναι «αντίρατσιστική», λέει η Γουίτσα.
Ωστόσο δεν συμφωνούν όλοι με την οπτική της διευθύντριας του Μουσείου. Φοιτητές του πανεπιστημίου διοργάνωσαν συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατά του πίνακα.
«Ο καλλιτέχνης είναι Αμερικανός μεξικανικής καταγωγής και ενώ οι Μεξικανοί βίωσαν τον ρατσισμό στο δυτικό ημισφαίριο, η ΚΚΚ τρομοκρατούσε και δολοφονούσε Αφροαμερικανούς σε μεγαλύτερο βαθμό», υποστήριξαν οι διοργανωτές της διαμαρτυρίας.
Οι θεατές δεν έχουν πρόβλημα να κοιτάζουν έργα του Γκόγια ή τη σκηνή της σταύρωσης, γιατί απεικονίζουν γεγονότα που έχουν συμβεί εκατοντάδες χρόνια πριν, παρατηρεί ο 41χρονος καλλιτέχνης.
«Είναι πιο δύσκολο να παραδεχτούμε την αλήθεια όταν βρίσκεται στη δική μας πίσω αυλή», προσθέτει.
Με πληροφορίες από Guardian
σχόλια